انتقاد شديد آيت الله منتظري نسبت به نقض حقوق شهروندان

 

شنبه ۵ بهمن ۱۳۸۷

در آستانه سي امين سالگرد انقلاب آيت الله منتظري در ديدار با اعضاي نهضت آزادي و گروههاي ملي مذهبي به شدت نسبت به روند فزاينده نقض حقوق بشر و اقداماتي نظير تخريب گورستان خاوران و بازداشت خانواده زندانيان سياسي دهه شصت و يا ممانعت از برگزاري مراسم براي بزرگداشت مهندس بازرگان موضعگيري نمودند.

‏جمعى از دوستان و ياران مرحوم مغفور مهندس مهدى بازرگان پس از حضور بر مزار‏ ‏ايشان در قم با آيت الله العظمى منتظرى ديدار کردند.

‏در اين ديدار آقايان : دکتر يزدى ، مهندس توسلى ، دکتر غروى ، مهندس صباغيان و آقاى‏ ‏بسته نگار و بسيارى از چهره ها و فعالان سياسى و علاقه مندان مرحوم مهندس بازرگان‏ ‏حضور داشتند.

‏ ‏آيت الله منتظرى ضمن ابراز تأسف از ممانعت و جلوگيرى نمودن از برگزارى مراسم‏ ‏سالگرد مهندس بازرگان ، طى بياناتى فرمودند:

‏ ‏از شما برادران و خواهران تشکر مى‎کنم که به فکر بزرگداشت ياد و نام‏ ‏بزرگان هستيد، گرچه متأسفانه متصديان امور فراموشکار شده اند و يادشان‏ ‏رفته که در اول انقلاب شعار “استقلال ، آزادى ، جمهورى اسلامى ” يک شعار‏ ‏همگانى بود و همه مردم از صميم دل آن را فرياد مى‎کردند.

‏ ‏در آن زمان رهبر انقلاب در پاريس اعلام نمودند که حتى کمونيستها هم آزادند‏ ‏و مى‎توانند حرفشان را بزنند، ولى حالا وضع به گونه اى شده که مثلا با مجلس‏ ‏بزرگداشت مهندس بازرگان با آن همه خدمات ارزنده و يا بزرگداشت شهداى‏ ‏غزه مخالفت مى‎کنند؟! در رژيم سابق با مرده ها ديگر کارى نداشتند. آيا اين‏ ‏قبرستانهايى که خراب مى‎کنند قبرستان کفار بوده است ؟ حتى در مورد کفار‏ ‏هم اهانت بر ميت جايز نيست . بعضى از کسانى که به يک سال زندان محکوم‏ ‏بودند و اعدام شدند حالا با قبرهاى آنها هم برخورد مى‎شود و براى‏ ‏خانواده هايشان مشکل درست مى‎کنند.

اينها چه کسانى هستند که اين گونه‏ ‏عمل مى‎کنند؟

‏در سالگرد انقلاب بايد مسئولين انعطاف بيشترى نشان دهند و با مردم آشتى‏ ‏کنند و بپذيرند که مردم همه کاره اند و حاکميت مال مردم است . امام حسن‏ ‏مجتبى (ع ) با اينکه امام بودند و ما ايشان را معصوم مى‎دانيم ، مى‎فرمايند: “ولانى‏ ‏المسلمون الامر من بعده “: يعنى مردم بعد از حضرت على (ع ) مرا والى قرار‏ ‏دادند. امروز همه جهان با هم در ارتباط هستند و مردم مى‎بينند که در اکثر‏ ‏کشورها مردم آزادانه مى‎توانند انتخاب کنند. استقلال ، آزادى يعنى مردم‏ ‏آزادند که فرضا جلسه بگيرند و حرف خودشان را بزنند و هر کسى را هم‏ ‏خواستند انتخاب کنند. از خدا مى‎خواهيم که توفيق دهد بتوانيم به وظايف‏ ‏خود عمل کنيم .

‏حضرت على (ع ) در آخرين وصيتشان مردم را به امربه معروف و نهى ازمنکر‏ ‏توصيه فرمودند، و اينکه مردم بايد در مسائل اجتماعى و سياسى بى تفاوت‏ ‏نباشند وگرنه بدها بر آنان حاکم خواهند شد و در آن صورت دعاهايشان هم‏ ‏مستجاب نمى شود.

‏من از شما تشکر مى‎کنم که به وظايف خود عمل کرده و براى بزرگان مجلس‏ ‏بزرگداشت مى‎گيريد. حالا کار به جايى رسيده که جلوى برگزارى آن را‏ ‏مى‎گيرند، روسياهى به زغال مى‎ماند.

‏شما برادران و خواهران سعى کنيد اوقات فراغت خود را به کتاب خواندن و‏ ‏مطالعه بگذرانيد. امام صادق (ع ) به مفضل فرموده اند: “اکتب و بث علمک فى‏ ‏اخوانک فان مت فاورث کتبک بنيک “: يعنى بنويس و علم خود را در بين‏ ‏برادران خود پخش کن و کتابهاى خود را براى فرزندانت به ارث بگذار; زيرا‏ ‏بر مردم مى‎آيد زمان هرج و مرج و تحير، و در آن زمان مردم انس نمى گيرند مگر با‏ ‏کتابهاى خود.

‏مرحوم آيت الله العظمى بروجردى هميشه سفارش مى‎فرمودند که‏ ‏خود کم بين نباشيد. ايشان مى‎فرمود من در بيست و پنج سالگى چيزهايى‏ ‏مى‎نوشتم که حالا از آن مطالب استفاده مى‎کنم .

بالاخره جوانان بايد اوقات‏ ‏فراغت خود را با مطالعه بگذرانند و از مطالعاتشان يادداشت بردارى هم بکنند‏ ‏که در آينده براى آنها مثمر ثمر خواهد شد و مى‎توانند بعدا از مطالب خود‏ ‏استفاده کنند.

‏خداوند ان شاءالله مرحوم آقاى مهندس بازرگان را درجاتشان عالى است‏ ‏متعالى بگرداند، و به ما هم توفيق دهد بتوانيم به وظايفمان عمل‏ ‏نماييم .

‏والسلام عليکم و رحمة الله و برکاته .

ميزان نيوز