ملاقات نمايندگان ايران و آمريکا در حاشيه کنفرانس لاهه


ريچارد هالبروک، نماينده‌ي آمريکا در امور افغانستان و محمدمهدي آخوندزاده، معاون وزير خارجه‌ي ايران، در حاشيه‌ي کنفرانس لاهه با يکديگر ديدار کرده‌اند. هيلاري کلينتون اين ديدار را "کوتاه و محترمانه" خوانده است.

 

در کنفرانس بين‌المللي افغانستان در لاهه، راهبرد جديدي که باراک اوباما، رئيس جمهوري آمريکا، در مورد بحران افغانستان اعلام کرده است، بازتابي بسيار مثبت در جامعه‌ي بين‌الملل داشته است.

"شرط آشتي با طالبان صلح‌جو گسست از القاعده است"

بسياري از نمايندگان ۷۲ کشوري که در کنفرانس لاهه شرکت داشتند، از راهبرد جديد آمريکا حمايت کردند. اين راهبرد در نظر دارد، در کنار تقويت نيروهاي نظامي آمريکا در افغانستان، بازسازي مدني را نيز گسترش دهد. از آن گذشته، قرار است کشورهاي همجوار، مانند پاکستان و ايران، در مبارزه با تروريسم و قاچاق مواد مخدر مشارکت داشته باشند.

کلينتون بر پشتيباني از اين رويکرد دولت افغانستان تاکيد کرد که مي‌کوشد نيروهاي افراطي را از افرادي متمايز کند که از روي استيصال به جنبش افراطي و اسلام‌گراي طالبان پيوسته‌اند.

وزير خارجه‌ي آمريکا گفت که بايد به اين نيروهاي مردد "امکان بازگشت به جامعه‌ي صلح‌آميز را پيشنهاد داد"، ولي اين افراد بايد آمادگي داشته باشند تا از خشونت دوري ورزند، رابطه‌ي خود را با شبکه‌ي القاعده بگسلند و از قانون اساسي کشور حمايت کنند.

"بايد در جهت هم‌پيوندي طالبان با جامعه کوشيد"

حامد کرزاي، رئيس جمهوري افغانستان، تأکيد ورزيد که مصممانه قصد دارد، به استقبال نيروهاي ميانه‌روي طالبان برود. به گزارش خبرگزاري فرانسه، وي در کنفرانس لاهه گفت که از هيچ تلاشي در جهت هم‌پيوندي آن دسته از نيروهاي طالبان با جامعه‌، که ارتباطي با شبکه‌ي القاعده ندارند، صلح‌جو هستند و قانون اساسي کشور را مي‌پذيرند، فروگذاري نخواهد کرد.

بنيتا فررو والدنر، کميسر امور خارجي اتحاديه‌ي اروپا، از کشورهاي همجوار افغانستان خواست تا از برقراري ثبات در اين کشور حمايت کنند. وي گفت، در صورتي که کشورهاي همسايه اراده‌ي سياسي خود را در جهت يک تلاش بين‌المللي نشان دهند، آنگاه براي افغانستان چشم‌انداز بهبود اوضاع فراهم خواهد آمد.

پشتيباني مالي آلمان از ارتش و مراقبت از حريم هوايي افغانستان

آلمان قصد دارد، در زمينه‌ي حفاظت و مراقبت غيرنظامي از حريم هوايي افغانستان، به اين کشور ياري رساند. به گزارش خبرگزاري آلمان، فرانک والتر اشتاين‌ماير، وزير خارجه‌ي آلمان، در اين زمينه گفت که هم‌اکنون نظارت بر حريم هوايي افغانستان کاملا در اختيار نيروهاي نظامي است.

در گام نخست آلمان قصد دارد به‌طور مشترک با امارات متحده‌ي عربي، پروژه‌ي گسترش فرودگاه مزارشريف در شمال کشور و تبديل کردن آن به پايگاه مرکزي هوايي و تجاري را پيش ببرد. براي اين منظور از هم‌اکنون ۳۵ ميليون يورو به اين پروژه اختصاص يافته است.

وزارت خارجه‌ي آلمان براي پيشبرد اين برنامه يک طرح کارشناختي تهيه کرده و به دنبال شرکايي براي گسترش مراقبت غيرنظامي از حريم هوايي افغانستان است. دولت آلمان هم‌چنين قصد دارد در زمينه‌ي آموزش کارشناسان هوايي برج مراقبت و فناوري ارتباطات سرمايه‌گذاري کند.

از سوي ديگر دولت آلمان براي مجهز ساختن ارتش افغانستان ۵۰ ميليون يورو کمک مالي در نظر گرفته است. اين خبر را وزير خارجه‌‌ي آلمان در کنفرانس لاهه اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، اين پول براي صندوقي در نظر گرفته شده که به آموزش و تجهيز تسليحاتي ارتش افغانستان اختصاص دارد. اشتاين‌ماير گفت که بايد به طور مشترک تلاش بيشتري براي تجهيز تسليحاتي افغانستان به خرج داد.

پيمان ناتو روز دوشنبه (۳۰ مارس) افزايش حجم اين صندوق را به تصويب رساند. بنا به اطلاع ناتو، فعلا موجودي اين صندوق فقط حدود ۲۰ ميليون يورو است.

ملاقات نمايندگان ايران و آمريکا در حاشيه‌ي کنفرانس افغانستان

محمد مهدي آخوندزاده، معاون وزير خارجه‌ي جمهوري اسلامي ايران، آمادگي کشورش متبوع خود را براي مشارکت در بازسازي افغانستان و مبارزه با قاچاق مواد مخدر اعلام کرد.

 آخوندزاده به طور مستقيم نامي از آمريکا نبرد، ولي از تقويت نيروهاي نظامي خارجي در افغانستان انتقاد کرد. وي خواستار تقويت بيشتر نقش سازمان ملل متحد در افغانستان شد.

در حاشيه‌ي کنفرانس لاهه، ملاقاتي ميان نمايندگان دو دولت ايران و آمريکا صورت گرفت. در پايان اين کنفرانس، به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، هيلاري کلينتون وزير خارجه‌ي آمريکا اعلام کرد که ريچارد هالبروک، فرستاده‌ي ويژه‌ي آمريکا در امور افغانستان، با محمد مهدي آخوندزاده، معاون وزير خارجه‌ي جمهوري اسلامي ايران، ملاقات داشته است. به‌گفته‌ي کلينتون، اين ملاقات "کوتاه و محترمانه" بوده است.

باراک اوباما هفته‌ي گذشته اعلام کرد که آمريکا قصد دارد، در چارچوب سياست راهبردي جديد آمريکا در افغانستان، حدود ۱۷ هزار سرباز ديگر بر ۳۸ هزار سرباز آمريکايي فعال در عمليات نظامي بيافزايد. محور عملياتي آمريکا در افغانستان مبارزه با شبکه‌ي القاعده است. وي از کشورهاي همجوار خواست تا آمادگي خود را در اين زمينه نشان دهند.

دويچه وله

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .