در دفاع از بيانيه ي دفتر تحکيم وحدت در مورد جنگ غزه

 

بهزاد مهراني

” جنايات امروز اسرائيل در غزه به شدت محکوم است. اما به همان اندازه پناه گرفتن گروه هاي تروريستي در کودکستان ها و بيمارستان ها جهت حمله به طرف مقابل که موجبات بمباران و مرگ بيشتر کودکان و غير نظاميان را فراهم آورده نيز محکوم و ضد بشري است.”

اين بخشي از بيانيه ي دفتر تحکيم وحدت است که انتشار آن در روزنامه ي کارگزاران،موجبات توقيف آن را فراهم آورد. اين بيانيه، برداشتي از جنگ اسرائيل در نوار غزه است که واکنش تند جمهوري اسلامي را به دنبال داشته است.

جمهوري اسلامي هر گونه برداشتي از تاريخ، دين، فلسفه، ادبيات، موسيقي، فيلم و … را که با قرائت رسمي خود مغايرت داشته باشد را بر نمي تابد. اينگونه است که ما همواره، با قرائت هايي رسمي و حکومتي از دين، سياست و … مواجه هستيم و هر شخص يا گروهي که به گونه اي متفاوت از اين قرائت هاي رسمي بيانديشد، مطعون و ملعون حاکميت است. دامنه ي اين قرائت هاي رسمي در هر زمينه آنچنان محدود است که گروه کثيري از افراد جامعه، در خارج از مرزهاي اين قرائت ها قرار مي گيرند. در عرصه دين داري و حکومت مداري تنها به قرائت ولايت فقيه باور دارد و در اين قرائت نيز تنها ولايت مطلقه مورد نظر است و حتي قرائت ها و برداشت هاي ديگر از ولايت فقيه نيز مورد پذيرش نيست-همچون قرائت آيت الله منتظري از ولايت فقيه-.در عرصه سياست وضعيت همين گونه است، تمامي کنش گران و پژوهندگان سياسي بايد در چارچوب سياست رسمي بيانديشند و عمل کنند تا مورد غضب قاريان رسمي قرار نگيرند.

برخورد با روزنامه کارگزاران، به دليل چاپ بخشي از بيانيه تحکيم وحدت نيز در همين چارچوب مي گنجد. در اين بيانيه، علاوه بر محکوم کردن دولت اسرائيل، در جنگ غزه، گروه حماس، گروهي تروريستي شناخته شده که با پناه گرفتن در مدارس و بيمارستان ها، موجبات تلفات انساني غير نظاميان را، فراهم کرده است. اين نگاه به جنگ در غزه، مي تواند مورد انتقاد باشد، اما حاکميت که آن را، مغاير قرائت رسمي خود مي داند، تاب تحمل اين برداشت را ندارد و با طرح اين موضوع که اين بيانيه، در دفاع از صهيونيست هاست مي خواهد چراغ هرگونه نگاه متفاوت را، خاموش سازد. در صورتي که اين بيانيه، به هر دو طرف تخاصم انتقاد مي کند.

مخاصمه اسرائيل و فلسطين در سي سال حکم راني زمام داران حکومت اسلامي ايران، از مهم ترين مسائل سياست خارجي بوده است، به طوري که منافع ملي کشورمان را تحت الشعاع خود قرار داده است. بر گروه هاي سياسي منتقد جمهوري اسلامي واجب است که تکليف خود را با اين مسئله و نسبت آن با منافع ملي روشن سازند و از کلي گويي هاي مبهم و بي نتيجه بپرهيزند. ابراز نظر در مورد بيانيه دفتر تحکيم وحدت مي تواند شروعي محسوب شود.

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .