پايان کار کنفرانس امنيتي مونيخ


 

کنفرانس امنيتي مونيخ پس از سه روز بحث و گفت‌وگو، روز يکشنبه ۸ فوريه به کار خود پايان داد. اين کنفرانس محل تصميم‌گيري نبود و هيچ سند و قطعنامه‌اي هم در آن به تصويب نرسيد، اما مهمترين مسائل امنيتي جهان و مشکلات مناطق بحراني با نگاهي آينده‌نگرانه مورد بحث و اشاره قرار گرفت.

مسائل عمده‌اي که در سه روز کنفرانس امنيتي مونيخ مورد بحث سخنرانان بود، عبارت بودند از: ضرورت اصلاح ساختار ناتو، مشکلات افغانستان، برنامه‌ي اتمي ايران و موضوع خلع سلاح.

رفرم در ناتو

اصلاح ساختار ناتو از موضوعاتي بود که در سخنراني کساني چون آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و نيکلا سارکوزي، رئيس‌جمهور فرانسه توجه ويژه‌اي به آن شده بود.

ناتو در آوريل آينده شصتمين سال موجوديت خود را جشن مي‌گيرد. ۲۷ کشور عضو اين اتحاديه در روزهاي سوم و چهارم آوريل در شهرهاي آلماني و فرانسوي "کهل" و "استراسبورگ" گرد مي‌آيند تا درباره‌ي استراتژي آينده‌ي اين اتحاديه بحث کنند. در اين ارتباط بحث بر سر اين است که "ناتو در کجا و چه زماني بايد احساس مسئوليت کند؟"

جو بايدن، معاون رئيس‌جمهوري آمريکا مايل است ناتو تا آنجا که ممکن است سازمان منعطفي باشد وهمواره در کنار غول نظامي آمريکا بايستد. اما آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و نيکلا سارکوزي، رئيس‌جمهور فرانسه خواهان تقويت نقش اروپا در اتحاديه ناتو از طريق همکاري‌هاي تنگاتنگ با يکديگر هستند

در مناقشه با آمريکا در ارتباط با عضويت گرجستان و اوکراين در ناتو، رئيس جمهور فرانسه خاطرنشان کرد که اين کشورها بايد قابليت خود را به عنوان شرکاي قابل اعتماد در ناتو به اثبات برسانند. آمريکا طرفدار عضويت اين دو کشور در ناتو هستند. روسيه با اين امر به شدت مخالف است و موضوع گسترش ناتو به شرق اروپا، يکي از تنش‌هايي است که بر روابط غرب با روسيه سايه انداخته است.

افغاستان

افغانستان همچنان يکي از مشکلات واقعي جامعه‌ي بين‌المللي باقي مي‌ماند. نيروي ۵۵ هزاري نفري ناتو که تحت عنوان نيروهاي تامين امنيت (آيساف) در اين کشور حضور دارند، هنوز نتوانسته‌اند اوضاع در افغانستان را در کنترل خود بگيرند. گروه اسلام‌گرا و افراطي طالبان همچنان به عمليلت تروريستي خود ادامه مي‌دهد.

ايالات متحده‌ي آمريکا اکنون مي‌خواهد استراتژي خود در افغانستان را مورد بازبيني قرار دهد: شمار سربازان افزايش مي‌يابد و سرمايه‌گذاري در پروژه‌هاي عمراني بيشتر مي‌شود. اين تغييرات مورد علاقه‌ي آنگلا مرکل صدراعظم آلمان است. زيرا تاييدي بر استراتژي در پيش‌گرفته شده از سوي آلمان در افغانستان است که ماموريت‌هاي نظامي را با فعاليت‌هاي بازسازي توام کرده و بر آن است که در ميان‌مدت کارها بايد به خود افغان‌ها واگذار شود.

به خاطر کندي پيشرفت امور، حامد کرزاي، رئيس‌جمهور افغانستان موقعيت خود را، بيش از همه در نزد ‌آمريکائيان، از دست داده است. کرزاي در کنفرانس مونيخ گفت، خواهان آشتي با همه‌ي افراد ميانه‌روي طالبان است. کرزاي افزود، بدون اين آشتي نمي‌توان در افغانستان به صلح دست يافت و ناتو نمي‌تواند موفقيتي حاصل کند. اين سخن تازه‌اي در اين کنفرانس بود.

ايران

جو بايدن در کنفرانس مونيخ تصريح کرد که ايران بايد تضمين کند که قصد ساختن بمب اتمي ندارد. اگر چنين شود آنگاه اين کشور مي‌تواند هم از نظر سياسي و هم اقتصادي منتفع گردد.

اما اگر ايران در موضع خود سرسختي نشان دهد، آنچنان که رهبران آلمان، فرانسه و بريتانيا و نيز آمريکا اعلام کردند، با تحريم‌هاي شديدتر از سوي شوراي امنيت سازمان ملل روبرو خواهد شد.

با اين‌حال علي لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي که در راس هياتي بلندپايه در کنفرانس مونيخ شرکت داشت، در سخنان خود تفاهمي نشان نداد. او گفت، هيچ کس حق ندارد در امور داخلي کشورش دخالت کند. لاريجاني در کنفرانس گفت که قتل ۶ ميليون يهودي توسط نيروهاي فاشيستي در جريان جنگ جهاني دوم را نه تأييد و نه تکذيب مي‌کند.

علي لاريجاني اما در گفت‌وگوهاي جداگانه با دو نشريه‌ي آلماني‌زبان – "اشپيگل آنلاين" و "زود دويچه سايتونگ" اعلام کرد، کشورش براي مذاکره با دولت جديد آمريکا آماده است.

لاريجاني به زود دويچه سايتونگ گفت، اگر طرفين از تاکيد مداوم بر مواضع خود دست بردارند، مناقشه‌ي اتمي ايران مشکل غيرقابل‌حلي نيست. او افزود، ايران آماده است بدون پيش‌شرط گفت‌وگو کند، اما تنها يک لحن دوستانه از سوي دولت اوباما کافي نيست.

خلع سلاح

ضرورت روي‌آوردن ناتو و روسيه به دور جديدي از مذاکرات کاهش تسليحات موضوع ديگر سخنراني‌هاي کنفرانس مونيخ بود. اين علامت اميدوارکننده در مونيخ داده شد که ايالات متحده‌ي آمريکا و روسيه بازهم مي‌توانند با يکديگر گفت‌وگوهاي مسئولانه‌اي داشته باشد، حتي در مورد نابودي دستکم بخشي از زرادخانه‌هاي هسته‌اي خود. نمايندگان آمريکا در سخنان خود در اين زمينه‌، کلمات آرامش‌بخشي را به کار مي‌بردند.

پاسخ مسکو نيز در اين باره علاقمندانه بود. احتمالا روسيه تصويب قرارداد کاهش سلاح‌هاي متعارف در اروپا را بار ديگر در دستور کار خود قرار خواهد داد.

 

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .