کنفرانس امنيتي مونيخ: دستاوردهاي روز اول


 


 سخنراني جو بايدن، معاون باراک اوباما آغازگر دومين روز از کنفرانس امنيتي مونيخ خواهد بود. اظهارات ضد آمريکايي علي لاريجاني، در روز اول اين کنفرانس وهمچنين دفاع از انکار واقعه‌ي هولوکاست همچنان خبرساز بوده است.

 

کنفرانس امنيتي مونيخ در ‌آلمان، با سخنراني جو بايدن معاون رئيس جمهوري آمريکا باراک اوباما در ساعت ۹ صبح روز شنبه‌ (به وقت محلي)، وارد دومين روز کار خود مي‌شود. اهميت اين سخنراني بيش از همه در آن است که بايدن بيان‌کننده‌ي مواضع سياست خارجي دولت جديد آمريکا خواهد بود.

روز اول اين کنفرانس در حالي پايان يافت که گفته‌هاي علي لاريجاني، رييس مجلس شوراي اسلامي ايران در مورد عدم توقف برنامه‌هاي هسته‌اي اين کشور و همچنين تأکيدش بر مسئوليت آمريکا در جنگ، مرگ و ستم در خاورميانه، در صدر گزارش‌هاي آژانس‌هاي خبري مختلف قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاري آلمان، لاريجاني در سخنراني خود که لحني شديدا ضد آمريکايي داشت، همچنين از انکار رخداد هولوکاست از سوي محمود احمدي‌نژاد دفاع کرد و گفت: «در اين‌باره ديدگا‌ه‌هاي متفاوتي وجود دارد، من تاريخ‌دان نيستم، بلکه سياستمدارم.» پس از اينکه حاضران نسبت به اين اظهارات اعتراض کردند، وي افزود: «تعجب مي‌کنم که چقدر شما واکنش‌هاي حساسي نشان مي‌دهيد.»

فرانک والتر اشتاين ماير، وزير خارجه‌ي آلمان در سخنراني خود با تأکيد از رهبري جمهوري اسلامي ايران خواست با مقامات آمريکا وارد گفتگو شود. به گزارش خبرگزاري آلمان، اشتاين‌ماير گفت: «مسئله بر سر نفي حق ايران براي استفاده‌ي صلح‌آميز از انرژي اتمي نيست، بلکه مسئله بر سر جلوگيري از اين است که زير پوشش استفاده‌ي صلح‌آميز از اتم، برنامه‌هاي نظامي دنبال نشوند.»

همکاري‌هاي روسيه و ناتو

در حاشيه‌ي کنفرانس امنيتي مونيخ همچنين اعلام شد که روسيه و ناتو بر سر همکاري‌هاي نظامي قوي‌تر در افغانستان به توافق رسيده‌اند. جيمز آپاتوراي، سخنگوي ناتو به خبرنگاران گفت که روسيه به ناتو اجازه داده است تا از خاک اين کشور براي انتقال محموله‌هاي بي‌خطر به افغانستان استفاده کند. گام بعدي، صدور اجازه‌‌‌ي پرواز به هواپيماهاي ناتو براي گذشتن از حريم هوايي روسيه خواهد بود. در همين راستا به گفته‌ي سخنگوي ناتو، سرگئي ايوانف، معاون نخست‌وزير روسيه، آشکارا اظهار داشته است که کشورش هيچ سربازي را به افغانستان اعزام نخواهد کرد.

با اين حال گفت‌وگوها ميان دولت‌مردان روسي و مقامات ناتو در سطحي غيررسمي جريان دارند. برپايه‌ي سخنان آپاتوراي، هنوز برنامه‌ي زماني مشخصي براي عادي‌سازي روابط وجود ندارد. از زمان حمله‌ي نظامي روسيه به گرجستان مناسبات ناتو و روسيه تيرگي و سردي گراييده است.

از سوي ديگر، در حالي‌که بيشتر حاضران در کنفرانس مونيخ منتظر شنيدن سخنان جو بايدن هستند، سرگئي ايوانف با انتقاد از لحن واشنگتن گفت: «ما تحت فشار زماني نيستيم. در حال حاضر شرايط تازه‌اي فراهم آمده است و اين موقعيتي استثنايي است، توأم با يک خوشبيني‌ محتاطانه.» ايوانف به مقامات آمريکايي هشدار داد که به برنامه‌هاي ضدموشکي در اروپاي مرکزي که زمان رياست جمهوري بوش تدوين شده‌اند، پايبند بمانند.

او همچنين با دعوت از آمريکا براي از سرگيري مذاکرات تازه درباره‌ي موضوع بحث‌برانگيز استقرار سپر دفاع موشکي در اروپاي شرقي، پيشنهاد کرد: «اگر ما به کمک همديگر تهديدها را بررسي کنيم و دست‌‌آخر به اين نتيجه برسيم که تهديدي وجود دارد، هر دو باهم آن را در رفع آن اقدام مي‌کنيم.» ايوانف اعلام داشت که در اين صورت فناوري روسيه به کمک خواهد آمد.

فرانسه و آلمان، تقويت واحدهاي نظامي استراسبورگ

روز شنبه، صدراعظم آلمان، آنگلا مرکل و نيکولا سارکوزي رييس‌جمهور فرانسه قصد دارند تا خبر ايجاد يک يگان رزمي جديد را اعلام کنند. بر اين اساس، نزديک به ۵۰۰ سرباز ارتش آلمان براي تقويت واحدهاي مشترک رزمي فرانسه و ­آلمان به استراسبورگ اعزام خواهند شد و اين يگان کاملا از نو بازسازي مي‌شود. توافق بر سر اين امر، پيش از اين در روز پنج‌شنبه صورت گرفته است.

واحدهاي رزمي مشترک فرانسه­ و آلمان در مجموع ۵۰۰۰ سرباز دارند و تا به حال مأموريت‌هايي را در منطقه‌ي بالکان داشته‌اند. اين واحدهاي رزمي به طور موقت به عنوان نيروي عملياتي ضربتي نظامي اتحاديه‌ي اروپا نيز وارد عمل شده است.

دويچه وله
 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .