"جنگ رواني" اصولگرايان عليه محمد خاتمي


 

محمد خاتمي گفته است که ورود او به کارزار انتخابات رياست جمهوري "براي کشور هزينه خواهد داشت"، اما وعده داده که بزودي تصميم خود را اعلام کند. محمدعلي ابطحي معتقد است که محمد خاتمي به دعوت طرفداران خود پاسخ مثبت خواهد داد.

حدود چهار ماه به دهمين دوره‌ي انتخابات رياست جمهوري باقي مانده است. با وجود اينکه بخش بزرگي از اصلاح‌طلبان خواهان ورود محمد خاتمي، رييس جمهوري پيشين ايران، به کارزار انتخاباتي رياست جمهوري هستند، اما هنوز هم نامزدي او روشن نيست.

محمد خاتمي، چهارشنبه‌(۹ بهمن)، در ديدار با مدير مسئول و اعضاي هيئت تحريريه‌ي روزنامه‌ي "دنياي اقتصاد"، بار ديگر ترديد خود را براي شرکت در اين انتخابات اعلام و دو امکان را مطرح کرد: يک امکان، عدم حضور او و ادامه‌ي وضعيت کنوني کشور است که از نظر خاتمي "بار سنگين" آن را بايد خود او بر دوش بکشد. امکان ديگر از نظر محمد خاتمي، حضور او و افزايش يافتن "هزينه‌ي مملکت" است. آقاي خاتمي نتيجه مي‌گيرد که «بنابراين هر دو طرف قضيه مشکل است والا تصميم‌گيري بسيار راحت بود».

برخي رسانه‌ها، بخصوص رسانه‌هاي متعلق به جريان موسوم به "اصولگرا"، عنوان مي‌کنند که تاخير در تصميم‌گيري محمد خاتمي براي حضور يا عدم حضور در انتخابات رياست جمهوري باعث ايجاد سرخوردگي در محافل سياسي اصلاح‌طلب شده است.

روزنامه‌ي کيهان نيز روز پنج‌شنبه (۱۰ بهمن) زير عنوان «استرس حاصل از استراگيجي "مياد، نمياد"» به اين موضوع پرداخته است.

«خاتمي زماني را براي اعلام تصميم خود تعيين نکرده است»

محمدعلي ابطحي، رييس دفتر محمد خاتمي در دولت اصلاحات، در مورد حضور يا عدم حضور خاتمي در کارزار انتخاباتي آينده، و در پاسخ به پرسش‌هايي در خصوص تاخير در تصميم‌گيري رييس جمهور پيشين ايران، مي‌گويد: «تاکنون هيچ‌وقت اعلام نشده است که اين تصميم‌گيري قرار است در وقت مشخصي باشد. روزنامه‌ها و رسانه‌ها، بخصوص سايت‌هاي خبري جناح "اصولگرا" حدود ۲۰،۳۰ روز است که به يک جنگ رواني شديد دست زده‌اند. خود آنها تاريخي را اعلام مي‌کنند و بعد خود تکذيب مي‌کنند. چنين فضايي ايجاد مي‌کنند. و اين در حالي است که جز آقاي کروبي هيچ‌کس ديگري کانديداتوري خود را اعلام نکرده است. اين‌گونه نيست که ليست همه‌ي کانديداها از قبل مشخص و آماده است و فقط آقاي خاتمي است که امروز و فردا مي‌کند. ضمن آن که خود آقاي خاتمي هم اعلام کرده است که تصميم خود را تا دهه‌ي فجر اعلام مي‌کند. من فکر مي‌کنم فضاي موجود بيشتر فضاي نگراني‌يي است که در رسانه‌هاي اصولگرا وجود دارد. براي اين که در نتيجه‌ي اين فضا نوعي سرخوردگي ايجاد کنند، وگرنه به صورت طبيعي از مدتها پيش بحث بود که در اين ايام خود آقاي خاتمي اعلام کنند و اين يک مرتبه تبديل مي‌شود به يک جنگ رواني».

«اجماع کامل تنها با ورود خاتمي امکان‌پذير است»

در برخي رسانه‌هاي اينترنتي عنوان مي‌شود که بعضي از اعضاي "جبهه‌ي مشارکت" و "مجاهدين انقلاب اسلامي"، يعني بزرگ‌ترين جريان‌هاي اصلاح‌طلب در ايران، از محمد خاتمي به دليل مطرح‌کردن ميرحسين موسوي به‌عنوان نامزد احتمالي دور آتي انتخابات رياست جمهوري، بدون مشورت و يا دست‌کم مطلع کردن آنها، گله‌مند هستند. اما محمدعلي ابطحي معتقد است که آقاي خاتمي به دليل نداشتن وابستگي حزبي ملزم به چنين کاري نبوده است. رييس دفتر محمد خاتمي در دولت اصلاحات، در عين حال تاکيد مي‌کند که «جبهه‌ي مشارکت و سازمان مجاهدين انقلاب، با اين پيشنهاد مخالفتي نداشته‌اند».

محمدعلي ابطحي مي‌گويد، اجماع کامل و بخصوص پيوستن "اقشار و آراي خاموشي که معمولا به صحنه‌ي انتخابات نمي‌آيند" تنها با ورود محمد خاتمي به صحنه‌ي انتخابات امکان‌پذير است و در غير اين صورت «ايجاد اجماع کار دشواري است».

«در صورت آمدن "جمعيت خاموش" نگراني وجود ندارد»

با وجود پاسخي که سرلشگر حسن فيروزآبادي، رييس ستاد کل نيروهاي مسلح به مهدي کروبي داد و اعلام کرد که در انتخابات دخالتي نخواهد کرد، ولي بازهم نگراني‌هايي در مورد دخالت نظاميان، بخصوص در ميان اصلاح‌طلبان و جريان‌هاي مستقل ديده مي‌شود.

محمدعلي ابطحي گرچه تاکيد مي‌کند که اين نگراني‌ها هميشه وجود داشته است، اما معتقد است که «اگر واقعا آن آراي خاموشي که معمولا پاي صندوقهاي راي نمي‌روند و بهترين هديه براي جريان اصولگرا هستند، با توجه به مشکلاتي که در کشور در طول اين چهارساله‌ي گذشته بوده، احساس کنند که بايد پاي صندوق‌ها بيايند و اختلاف آرا به نحوي باشد که تخلفات جاري در آن اثرگذار نباشد، فکر مي‌کنم هيچ نوع نگراني در نهايت براي نتيجه‌ي انتخابات وجود نداشته باشد».

محمد خاتمي در سخنان روز چهارشنبه‌ي خود، از جمله گفته بود: «فکر مي‌کنم آمدن ما براي کشور هزينه خواهد داشت». آقاي ابطحي ضمن جدي خواندن اين نگراني، در توضيح آن مي‌گويد: «وقتي مجاري قدرت، خيلي هم جدي و به صورت گسترده در اختيار جريان اصولگرا قرار گرفته است، رها کردن اينها (اين مجاري) کار دشواري است». رييس دفتر دولت اصلاحات، کار محمد خاتمي را "بسيار دشوار" مي‌داند، اما در عين حال تاکيد مي‌کند که «اين کار دشوار را بايد مردان بزرگ انجام دهند».

 

 

مصاحبه‌گر: بهنام باوندپور

دويچه وله

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .