خاتمي: مشروعيت دولت را به رفراندوم بگذاريد

سيد محمد خاتمي در جلسه‌اي که عصر امروز (يکشنبه) با حضور خانواده چند تن از بازداشت شدگان و اعضاي شاخص مجمع روحانيون مبارز برگزار شد، خواستار برگزاري همه‌پرسي در خصوص مشروعيت دولت شد.

در اين ديدار که در محل دفتر مجمع روحانيون برگزار شد، چندين نفر از خانواده‌هاي زندانيان سياسي و همچنين تعدادي از اعضاي شاخص مجمع از جمله آيات و حجج اسلام موسوي خوئيني‌ها، سيد محمد خاتمي، امامي جماراني، سيد محمد رضوي، مجيد انصاري، موسوي بجنوردي ،محمد مقدم، علي اکبر محتشمي پور و ... حضور داشتند.

اهميت اين ديدار و رايزني‌هاي پيراموني آن به حدي بود که مسئولان قضايي و امنيتي در يک عقب‌نشيني آشکار، وادار شدند همزمان با اين جلسه به چند نفر از شاخص‌ترين فعالان سياسي بازداشت شده، براي اولين بار اجازه‌ي تماس با همسرانشان را بدهند.

بدين ترتيب هنوز جلسه به طور رسمي آغاز نشده بود که محسن امين زاده، عبدالله رمضان زاده و محسن صفايي فراهاني يکي پس از ديگري با همسران خود که در جلسه حاضر بودند، تماس گرفتند و با آنها صحبت کردند. اين تماس‌ها در پايان جلسه نيز از سوي جواد امام که به همراه ديگر فعالان سياسي اصلاح طلب در زندان اوين به سر مي‌برد، ادامه يافت و باعث شد که خاتمي نيز براي لحظاتي از طريق تلفن با اين زنداني سياسي صحبت کند.

با اين حال، اين تماس‌ها تأثيري بر لحن شديد سخنان خاتمي در خصوص وضعيت کودتاگونه‌اي که در کشور پيش آمده، نشد و خاتمي گفت آنچه را که بايد مي‌گفت.

سخنان مهم خاتمي

اين جلسه با سخنان چند تن از اعضاي خانواده‌هاي بازداشت‌شدگان از جمله زهرا مجردي، همسر «محسن ميردامادي»، فخرالسادات محتشمي‌پور همسر «مصطفي تاج زاده»، خانم حقيقي همسر «علي وفقي»، آقاي شريف‌النسب همسر «سميه توحيدلو» و مادر «مهسا امراللهي» که مادر همسر«مسعود باستاني» نيز هست و هردوي آنها هم‌اکنون در بازداشت هستند، آغاز شد و آنها سخنان مهمي را درباره اعضاي بازداشتي خانواده خود، برخوردهاي غيرقانوني صورت گرفته با آنها از سوي عوامل کودتا و شرايط تأسف‌انگيز پيش آمده، بيان کردند.

در ادامه اين جلسه، سيد محمد خاتمي نيز در سخنان خود در جمع خانواده هاي بازداشت شدگان، با تشكر از بيانات منطقي و خيرخواهانه‌ي هاشمي رفسنجاني در نماز جمعه گفت: «توصيه‌هاي آقاي هاشمي حداقل‌هايي است كه مي‌تواند فضاي عمومي را تلطيف كرده و اعتماد از دست رفته را برگرداند و من در اينجا نكته‌اي را اضافه مي كنم و به صراحت مي گويم راه برون‌رفت از بحران فعلي، اتكا به اراي مردم و برگزاري رفراندوم قانوني است.»

وي با تاكيد بر اين نكته كه اين رفراندوم بايستي از سوي نهادهاي بي‌طرف نظير مجمع تشخيص مصلحت انجام پذيرد، عنوان كرد: «بايستي از مردم پرسيد آيا وضعيت پيش آمده، مطلوب است واز آن راضي هستند؟ اگر اكثريت مردم اين وضع را قبول داشته باشند، ما هم تسليم هستيم.»

سيد محمد خاتمي در بخش ديگري از سخنانش ضمن ابراز تاسف از مسايل غير قانوني و غير شرعي كه در بازداشت و نگهداري زندانيان وقايع اخير رخ داده است، گفت: «من متاسفم كه بايد بگويم در اين موقعيت نه تنها جمهوريت نظام دچار چالش شده، بلكه اسلاميت نظام هم مورد خدشه قرارگرفته است.»

وي با بيان اينكه قرار بود اسلاميت نظام نقص‌هاي موجود در دموكراسي‌هاي موجود را جبران كئد، گفت: «اسلاميت نظام يعني حاكم شدن عدالت و اخلاق در فضاي عمومي جامعه كه متاسفانه اين دو ركن از طرف بسياري از نهادهاي حاكم زير سوال رفته است و با كمال تاسف بايد گفت اين مصيبت، بزرگتر از مصيبتي است كه بر اثر كشته شدن و دستگيري فرزندان اين مرز و بوم بر اين كشور وارد شده است.»

خاتمي با تاكيد بر اينكه بايستي توصيه‌هاي خيرخواهانه‌ي آقاي هاشمي در نماز جمعه مبناي عمل قرار گيرد، افزود: «بايستي اعتماد عمومي را به جامعه برگرداند. دوام نظم و تداوم پيشرفت كشور در گرو بازگرداندن اعتماد عمومي است. ما از ابتدا عنوان كرديم كه براي بازگرداندن اين اعتماد راه قانوني وجود دارد و مورد توجه قرار نگرفت. اكنون هم به صراحت مي گويم راه برون‌رفت از بحران فعلي، اتكا به آراي مردم و برگزاري رفراندوم قانوني است.»

اظهارات برخي اعضاي خانواده بازداشت شدگان

در ابتداي اين ديدار كه در محل مجمع روحانيون مبارز و با حضور جمعي از اعضاي شاخص اين مجمع انجام شد، چند تن از همسران و مادران دستگيرشدگان به شرح چگونگي بازداشت و نگهداري عزيزان خود پس از گذشت بيش از 30 روز پرداختند.

يکي از اعضاي خانواده بازداشت شدگان که در اين جلسه صحبت کرد، همسر علي وفقي بود که گفت: «علي وفقي هم از نخبگان کشور است. چرا هنوز يک سال از آزادي‌اش نگذشته، دوباره بازداشت شده و در واقع ربوده شده؟»

وي با اشاره به اينکه همسرش از دانشجويان موفق دانشگاه صنعتي شريف بوده که فوق ليسانس خود را با معدل بالا در اين دانشگاه به پايان رسانده، گفت: «در تلويزيون عده‌اي از نخبگان را نشان دادند که به احمدي‌نژاد در مورد عدم آرامششان در فضاي بعد از انتخابات شکايت مي‌کنند. اما آيا علي نيز که از نخبگان اين مملکت است، نبايد بتواند در اين مملکت دکتري بخواند و يا حتي با آرامش کار کند؟ حال آنکه در زمان بازداشت يک سال پيش وي، اساتيد دانشگاه شريف با انتشار بيانيه در محکوم کردن اين اقدام، بر سلامت نفس و ايمان وي تإکيد کردند.»

وي با اشاره به اينکه از فروردين ماه سايت‌هايي چون رجا نيوز اقدام به پرونده‌سازي‌هاي جعلي در مورد همسرش کردند، گفت: «امروز وقتي مراجعه مي‌کنيم و مي‌پرسيم جرم وي چيست، مي‌گويند وي در ستاد مهندس موسوي فعال بوده و وقتي مي‌گوييم اين که جرم نيست، مي‌گويند شما نمي‌دانيد ايشان در قالب فعاليت‌هاي ستادي جرم‌هاي سنگيني مرتکب شده و براي مثال همان موارد جعلي را که از فروردين ماه در سايت‌ها بيان مي کردند، عنوان مي کنند.»

خواهر عبدالرضا تاجيک، روزنامه نگار بازداشتي، نيز در اين جلسه خبر داد که به تازگي با برادر زنداني‌اش ملاقات داشته، ولي اين ملاقات در کابين و باحضور دو مأمور صورت گرفته و آقاي تاجيک نتوانسته زياد در مورد وضعيت خود حرف بزند.

در اين جلسه همچنين اکثر خانواده‌هاي زندانيان به برخوردهاي سخيف دادگاه انقلاب و ديگر نهادهايي که براي پيگيري وضعيت عزيزانشان به آنها مراجعه مي کنند، اعتراض داشتند و خبر مي‌دادند که گاهي حتي به برخورد فيزيکي با باتوم هم تهديد شده‌اند.

آنها تصريح مي‌کردند که هيچ مرجعي پاسخگوي آنان نيست و حتي دادستان کل کشور هم خود را از انجام هر اقدامي عاجز مي‌داند


 

مجمع روحانيون: تنها راه‌حل خروج از بحران کنوني، برگزاري همه پرسي است

ساعتي پس از انتشار خبر اظهارات خاتمي درباره برگزاري رفراندوم درباره‌ي مشروعيت دولت، مجمع روحانيون مبارز نيز با صدور بيانيه‌اي تصريح کرد که: «برابر نص صريح قانون اساسي، تنها راه حل برون‌رفت از بحران کنوني، برگزاري همه‌پرسي از مردم است.»

متن پنجمين بيانيه مجمع روحانيون مبارز پس از انتخابات اخير به اين شرح است:

بسم الله الرحمن الرحيم

بعثت حضرت ختمي مرتب محمد مصطفي(ص) بر همه مومنان، مسلمانان، حق‌خواهان و آزادگان به‌ويژه ملت بزرگ و افتخارآفرين ايران مبارک باد!

نزول وحي الهي بر قلب مبارک سرور موجودات و سالار عالميان، آغاز مرحله تازه‌اي در تاريخ انسان بود تا او را از تاريکي ناداني و غفلت از حق و حقيقت رهايي بخشد و بندهاي شرک و استبداد و ظلم و تبعيض و حقارت را از پاي جان او برگيرد و راه کمال و والايي را به او بنمايد تا با عزمي مستحکم و اراده متکي بر ايمان و عرفان و خرد آن را بپيمايد.

انقلاب اسلامي ايران به پيشوايي مردي از سلاله رسول الله (ص) و عالمي سالک و عادل و فقيه و حکيم و بنده خوب خدا حضرت امام خميني(قدس سره) را مردم در تداوم «بعثت» يافتند و بر آن دل سپردند تا در سايه‌سار آن، بنيان استبداد هزاران ساله و استعمار چند صد ساله ويران شود و بنياد آزادي و عدالت و رشد و سربلندي برپا گردد؛ بنيادي سازگار با ارزش‌هاي دين خدا بخصوص عدالت و اخلاق.

پاسداشت «جمهوري اسلامي» که دست‌آورد بزرگ انقلاب اسلامي است، بر همه ما لازم است، بخصوص اينک که آشکارتر از گذشته هم جمهوريت و هم اسلاميت در معرض تهديدهاي جدي است. از جمله آنچه در انتخابات اخير گذشت هشداري است براي همه آنان که به انقلاب و راه امام وفا دارند و ايران و ايراني را بزرگ و سربلند مي‌خواهند.
در انتخابات اخير اعتماد عمومي نسبت به اين‌که "ميزان رأي ملت است" آسيب جدي ديد و براي ميليون‌ها انسان اين شائبه پيش آمد که چه‌بسا جريان‌ها و سازوکارهايي بتوانند در رأي واقعي مردم تصرف کنند و نتيجه‌اي را جز آنچه مردم خواسته‌اند، اعلام و القا کنند.

اخلاق که تتميم مکارم آن، هدف بعثت پيامبر(ص) بود، بخصوص از سوي بعضي از حاکمان يا محافل و گروه‌هاي مدعي انقلابي‌گري و اسلام‌‌خواهي به بدترين وجهي مورد تعدي قرار گرفت و بسياري از انسان‌هاي پاک، خوش‌سابقه در انقلاب و خدمتگزار مردم، در معرض اهانت و تهمت‌هاي زشت قرار گرفتند.

اعتراض مدني مردم که ولي نعمت حاکمانند، با خشونت، منجر به ضرب و جرح و قتل و بازداشت شد و خيزش آرام و مظلومانه ميليون‌ها ايراني به بيگانگان نسبت داده شد و بر طبل اهانت به ملت و چهره‌هاي مورد اعتماد و احترام مردم نواختند و حتي حق مسلم برپايي اجتماعات آرام و تظاهرات مدني را از کساني که به هر دليلي به وضع موجود و انتخابات اخير معترض بودند، پايمال کردند و بدين وسيله به انقلاب، ارزش‌هاي آن، ملت و ميهن جفاي غيرقابل جبران کردند، و با محدودکردن فضاي بحث و گفت‌وگو و بستن راه‌هاي ارتباطي به روي مردم و برپايي توفان تخريب و اهانت و تحريک از سوي رسانه‌ها و دستگاه‌هاي تبليغاتي در انحصار حکومت و تحميل فضاي امنيتي و سياسي بر کشور، چهره انقلاب و نظام مشوه شد و با دستگيري صدها تن از چهره‌هاي موجه ديني‌، سياسي، فرهنگي و اجتماعي و جوانان عزيز از دختر و پسر به جاي ملاطفت و محبت و رحمت، رعب و خشونت و تنفر بر جامعه مستولي شد.
در چنين فضاي ناسالمي، آن‌چه در نماز جمعه اين هفته رخ داد، از يک سو نشانه دلبستگي مردم به اصل انقلاب است که اکنون احساس مي‌شود از سوي جريان‌هاي پرمدعاي خشونت‌طلب بداخلاق و ضدحقوق مردم در معرض تهديد قرار گرفته است و از سوي ديگر زمينه‌اي بود براي حضور متين و آرام صدها هزار انسان که همه راه‌هاي حضور مدني را به روي خود بسته مي‌بينند.

ضمن تشکر از اين حضور مبارک و پر راز و رمز، جا دارد از بيانات سنجيده، خيرخواهانه و شجاعانه آيت‌الله‌ هاشمي رفسنجاني نيز سپاسگزاري کنيم.

آيت‌الله هاشمي که از پيشتازان انقلاب اسلامي و پيروان صادق و فداکار امام و از سرمايه‌هاي کشور است، بخصوص در جريان انتخابات اخير و پس از آن، مورد اهانت و جفاي بي‌رحمانه و کين‌توزانه قرار گرفت، همچنان که برخي ديگر از شخصيت‌هاي بزرگ و برجسته حوزه علميه قم و نيز شماري از چهره‌هاي شاخص و تاثير‌گذار روحاني در تهران آماج حملات ناجوانمردانه قرار گرفتند. گرچه اين اهانت‌ها از قدر انسان‌هاي بزرگ و خدمتگزار نمي‌کاهد، ولي نشان مي‌دهد که 30 سال پس از پيروزي انقلاب، اخلاق و ادب تا چه درجه‌اي سقوط کرده است و افسوس بيشتر اين‌که به جاي برخورد با بداخلاقان مردم فريب از کيسه انقلاب و ملت و کشور به آنان پاداش داده مي‌شود و منتقدان وضع موجود مجبور به پرداخت هزينه‌هاي سنگين مي‌شوند.

امروز اگر خير انقلاب و کشور و ملت را مي‌خواهيم، همگي بايد پيشنهادهاي متين آيت ‌الله ‌هاشمي را که در واقع حداقل‌هايي است که مي‌تواند هم بخشي از حق مردم را ادا کند و هم جامعه را به سوي اطمينان و آرامش ببرد و اميد به آينده را افزون‌سازد، جدي بگيريم و آن را عملي سازيم.

با توجه به اينکه اعتماد حداقل ميليون‌ها انسان نسبت به روند انتخابات سلب شده است، مجمع روحانيون مبارز بر اساس نص صريح قانون اساسي مصرانه مي‌خواهد براي خروج از بن بست و بحران موجود به جاي اصرار بر روش‌هاي ناکارآمد که تاکنون نتيجه‌اي جز سلب اعتماد بيشتر نداشته است، در يک همه‌پرسي که عموم ملت ايران بتوانند آزادانه در آن شرکت کنند، نسبت به آنچه اتفاق افتاده است، نظرخواهي شود. البته همه‌پرسي‌اي نه توسط نهادها و مراکزي که انتخابات را به اين گونه سرنوشتي دچار کردند بلکه زير نظر نهاد و مرجعي بي‌طرف و مورد اعتماد مردم.
جا دارد که حاکميت به جاي اعتماد به تحليل‌هاي بيمارگونه و توهم‌زا که مبناي سياست‌ها و اعمال زيان‌بار و منشأ زير پا نهاده ‌شدن حقوق شهروندي مردم و نقص آشکار قانون اساسي و قاعده انصاف و شرع و عقل شده است، به پيشنهادهاي خيرخواهانه عزيزاني چون‌ هاشمي رفسنجاني توجه و اهتمام کنند تا در سايه آن رهبري، ملت و کشور همه برنده صحنه‌اي باشند که اگر وضع فعلي ادامه يابد، همگان بازنده خواهند بود.

و ما توقيقنا الا بالله عليه توکلنا و اليه انبنا

مجمع روحانيون مبارز
28/4/88

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .