برگزاري اجلاس ائتلاف تمدن‌ها در استانبول

 

روزهاي ۶ و ۷ آوريل، اجلاس "ائتلاف تمدن‌ها" در استانبول برگزار مي‌شود. از ايران سيد محمد خاتمي در اين اجلاس شرکت دارد . سخنگوي وزارت خارجه‌ي ايران، امکان ديدار وي با اوباما در حاشيه‌ي اين اجلاس را تاييد نکرد.

 

ديدار محمد خاتمي با آندره فوگ راسموسن، دبيرکل تازه‌ي ناتو در چارچوب اجلاس ائتلاف تمدن‌ها در استانبول


اجلاس ائتلاف تمدن‌ها در استانبول، از سوي همايشي به همين نام سازماندهي شده است که از سوي ترکيه و اسپانيا پشتيباني مي‌شود. قرار است اين نشست در خدمت تفاهم بهتر ميان غرب و جهان اسلامي باشد.

شايعه‌ي ديدار خاتمي با اوباما

اجلاس ياد شده زماني برگزار مي‌شود که باراک اوباما، رييس‌جمهوري آمريکا نيز براي يک ديدار دو روزه در ترکيه به سر مي‌برد. به همين دليل، شايعاتي درباره‌ي امکان ديدار اوباما با خاتمي در حاشيه‌ي اين اجلاس بر سر زبان‌ها افتاده بود.

روزنامه‌ي عصر ايران، به نقل از منابع ترکي، از احتمال ديدار سيد محمد خاتمي با باراک اوباما خبر داد. به گزارش اين روزنامه‌، روزنامه‌ي «حريت» چاپ ترکيه و برخي ديگر از رسانه‌هاي اين کشور، اين خبر را منتشر کرده‌اند.

«حريت» نوشته است، خاتمي و اوباما ممکن است در حاشيه‌ي اجلاس ائتلاف تمدن‌ها، در استانبول با يکديگر ديدار کنند. اين روزنامه افزوده، در صورت انجام اين ديدار، اين نخستين رويارويي مستقيم رييس‌جمهوري آمريکا، با يک مقام (سابق) ايراني خواهد بود که در کشور خود در درون ساختار قدرت مخالفان جدي دارد.

در پي قوت‌گرفتن اين شايعات، حسن قشقاوي، سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي جمهوري اسلامي، در نشست هفتگي خود با خبرنگاران داخلي و خارجي، اخبار منتشر شده مبني بر احتمال ديدار خاتمي با اوباما را تاييد نکرد و گفت: «طبق اطلاعي که سفارت جمهوري اسلامي ايران در آنکارا به من داده اين است که در دستور کار سفر آقاي خاتمي چنين ديداري قرار ندارد».

سخنگوي وزارت خارجه‌ي ايران، اجلاس ائتلاف تمدن‌ها در ترکيه را فرصتي براي تبادل‌نظر نهادهاي مختلف با يکديگر دانست و يادآور شد: «اطلاع من درباره‌ي ديدار آقاي خاتمي و اوباما همان بود که عرض شد، اما به هر حال بايد ديد در اين اجلاس چه اتفاقي مي‌افتد».

وب‌سايت سيد محمد خاتمي اطلاع داده که وي قرار است در اين اجلاس، در بخشي با عنوان "تسهيل گفت‌وگو و تقويت همکاري: پيوند سياست‌هاي نو با ابتکار عمل" به بيان ديدگاه‌هاي خود بپردازد.

شرکت دبيرکل تازه‌ي ناتو در اجلاس

يکي از نکات قابل توجه اين اجلاس، سخنراني آندره فگ راسموسن، دبيرکل تازه‌ي ناتو در نخستين روز بود. حضور وي از آن جهت حائز اهميت بود که ترکيه تنها در آخرين روز نشست سران ناتو، از مخالفت با گزينش وي به عنوان دبيرکل ناتو دست برداشت. به گزارش رسانه‌ها، باراک اوباما در تغيير موضع ترکيه در اين زمينه، نقش مهمي داشته است.

راسموسن نخست‌وزير دانمارک است و ترکيه به دليل چاپ کاريکاتورهاي محمد در يک روزنامه‌ي دانمارکي در سال ۲۰۰۶، با گزينش وي به عنوان جانشين ياپ دهوپ سخفر موافق نبود. راسموسن در اين کنفرانس، خواهان برقراري توازني ميان آزادي بيان و احترام به احساسات ديني شد. وي افزود، گفت‌وگوي ميان فرهنگ‌ها بايد بر احترام متقابل استوار باشد و هر گونه سانسور مانع از اين روند است.

به گزارش روزنامه‌ي ترکي "وطن"، انتظار افکار عمومي ترکيه از راسموسن براي عذر‌خواهي از بابت کاريکاتورها برآورده نشد. "وطن" در تفسيري در سايت اينترنتي خود نوشته است: «آسموسن عذرخواهي نکرد و انتظارات براي آن برآورده نشد».

غيبت آذربايجان

بدوا قرار بود الهام علي‌اف، رييس‌جمهوري آذربايجان نيز در اجلاس استانبول شرکت کند. ولي وي در اعتراض به نزديکي ترکيه با ارمنستان، از اين اقدام سر باز زد. به‌رغم تلاش‌هاي ترکيه و ميانجيگري‌هاي آمريکا، علي‌اف حاضر به شرکت در اجلاس ائتلاف تمدن‌ها نشد.

جمهوري آذربايجان خواستار آن است که ارمنستان منطقه‌ي قره‌باغ را تخليه کند. اين کشور اين منطقه را از نظر حقوق بين‌المللي متعلق به خود مي‌داند و آشتي با ارمنستان را به اين مساله مشروط کرده است.

ترکيه و ارمنستان مناسبات خود را بهبود بخشيده‌اند و قرار است به زودي مرزهاي ميان دو کشور گشوده شود.آذربايجان ترکيه را تهديد کرده است که در صورت ادامه سياست نزديکي به ارمنستان، صدور گاز به ترکيه را متوقف خواهد کرد.

در اجلاس ائتلاف تمدن‌ها، افزون بر رجب طيب اردوغان و خوزه لوئيز رودريگز زاپاترو، نخست‌وزيران ترکيه و اسپانيا، بان کي‌مون دبيرکل سازمان ملل، حامد کرزاي رييس‌جمهوري افغانستان، ديويد ميليبند وزير خارجه‌ي بريتانيا، برنار کوشنر وزير خارجه‌ي فرانسه و شماري ديگر از شخصيت‌هاي سياسي و فرهنگي بين‌المللي شرکت دارند.

دويچه وله

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .