آغاز حمايت رسمي خاتمي از ميرحسين موسوي


‫چهارشنبه، ۲۵ دي ۱۳۸۷

ادوارنيوز: محمد خاتمي، يک روز پس از آنکه اعلام کرد يا خودش يا ميرحسين موسوي کانديداي انتخابات رياست جمهوري خواهند شد، حمايت از مهندس موسوي را آغاز کرده است.

رييس جمهور پيشين که با اصلاح طلبان مجلس هشتم سخن مي گفت با اشاره به زمان نخست وزيري مهندس موسوي و اينکه آن روزها واقعا روزهاي سختي بود، گفت: ‌‏يکي از افتخارات دوران مهندس مير‌‏حسين موسوي اين سياست بود که مردم که فشار جنگ و اين مشکلات را تحمل مي‌‏کنند حداقل فشار زندگي بر آنها کمتر باشد.

رئيس بنياد باران يادآور شد:‌‏ البته باز هم فشار وجود داشت. با امکانات اندکي که بود، توزيع نسبتاً عادلانه اي ميان اقشار مردم صورت پذيرفت که همه دسترسي داشته باشند. در آن دوره درآمد ارزي بسيار کمي داشتيم که نيمي از آن صرف جنگ‌‏ مي بايست شود، زيرا مردم و جوانان جان و سرمايه خود را مي‌‏دادند و دولت هم مي‌‏بايست حداقل‌‏ها را فراهم آورد. نيم ديگر اين درآمد نيز صرف گرداندن مملکت مي‌‏شد و سياست بر اين بود که مردم لااقل فشار زندگي را کمتر تحمل کنند.شما حساب کنيد در آن دوران جنگ تورم ما چقدر بود و امروز تورم چقدر است؟ در آن دوران مملکت با رضايت مردم حفظ شد و فشار زندگي مردم کمتر شده بود،همچنين‌‏ از‌‏کارهاي اساسي هم غافل نبوديم.

رئيس‌‏جمهور سابق کشورمان تأکيد‌‏کرد: در دوره مهندس‌‏موسوي بود که بعضي کارهاي اساسي شد و افتتاح بعضي از پروژه‌‏هاي دوره آقاي هاشمي سرمايه‌‏گذاري دوران مهندس موسوي بود. در دولت سازندگي‌‏ نيز انصافا کارهاي بزرگي صورت‌‏گرفت و جهت ان بود که مملکت از امکاناتش استفاده کند، خرابي‌‏ها جبران شود و جامعه به سوي پيشرفت حرکت‌‏کند و اين جهت‌‏گيري درست بود.

نزديکان خاتمي و موسوي، پس از جلسه مشتکر اين دو اعلام کردند، که قرار است يکي از ان دو نفر نامزد شود و ديگري از او در جامعه مدني حمايت کند.

خاتمي در مورد جامعه مدني نيز گفته است: نهادهاي مدني ،احزاب و تشکل‌‏ها هنوز به آن شکل در جامعه ما شکل نگرفته است و بسيار متاسفم از اينکه گاهي حکومت که نماينده مردم است و بايد تضمين کننده اينها باشد خودش را رقيب تشکل‌‏ها و نهادهاي مدني مي‌‏داند و جلوي رشد آنها را مي گيرد.‌‏

وي تصريح کرد: اگر جمهوري اسلامي مي‌‏خواهيم راهي جز اين نداريم که نهادها‌‏ي مدني‌‏تقويت شود و اين نهادها واسطه مردم و حاکميت باشد و تقاضاها و خواست‌‏هاي طبيعي را تبديل به آگاهي کند و از سوي ديگر نقش نظارتي را به نمايندگي از مردم بر حاکميت داشته باشد که از مسير خود منحرف نشود و بي قانوني نکند.

رئيس بنياد باران با تاکيد بر اينکه مهمترين نهاد در هر نظام جمهوري، نهاد نمايندگي است، اظهار داشت:‌‏ نهاد نمايندگي بايد به گونه‌‏اي باشد که برآمده از خواست واقعي مردم باشد.

خاتمي، اصل و تکيه تفکر اصلاح طلبي را بر جمهوري اسلامي،آزادي انتخابات و انتخابات پر رونق و سالم عنوان کرد و افزود:‌‏تنهادر اين‌‏صورت است که به آرمان‌‏هاي انقلاب رسيده‌‏ايم.