کروبي با نگارش نامه اي با شوراي نگهبان اتمام حجت کرد :
براي حفظ جايگاه رفيع قانوني خود در قانون اساسي، انتخاباتي را که تخلفات و تقلب در آن بر همگان مشهود است باطل اعلام نمايد

به نقل از سحام نیوز
۷ تير ۱۳۸۸ ساعت ۱۸:۰۳

باسمه تعالي
شوراي محترم نگهبان
با سلام

در ارتباط با اين انتخابات براي آخرين بار سخني مشفقانه و دوستانه با شما مي گويم و اميدوارم خارج از حب و بغض ها و در جهت منافع ملي و حاکميت نظام توجه لازم را به آن مبذول فرماييد.
همانطور که در نامه قبلي خود به شما متذکر شدم، تنها راه اعاده اعتماد از دست رفته مردم نسبت به حق آنان در تعين سرنوشت شان ابطال انتخاباتي است که به اذعان امارهاي ارائه شده تنها در بيش از 170 شهرستان مشارکتي بين 95 تا 145 درصد داشته و ميزان تخلفات آن از مرز ... گذشته است. اين امر مي تواند به احياي اعتماد از دست رفته مردم نسبت به حق آنان در تعين سرنوشت شان منتهي شود. متاسفم که بگويم عملکرد شوراي نگهبان در دو دهه گذشته جايگاه اين نهاد حقوقي را بشدت نزد افکار عمومي تنزل داده است. پيش از ورود به بحث اين انتخابات، لازم مي دانم عملکرد شوراي نگهبان در دو دهه گذشته را به اميد تغيير نگرش اين شورا مطابق قانون اساسي جمهوري اسلامي، به اجمال مورد نقد و بررسي قرار دهم.
همانطور كه مي دانيد بعد از رحلت بنيانگذار انقلاب، در انتخابات چهارمين دوره مجلس شوراي اسلامي براي اولين بار شوراي نگهبان در پرتو تفسير نظارت استصوابي به حذف بيش از 40 تن از نمايندگان مجلس با سوابق سه دوره، دو دوره و يک دوره نمايندگي اقدام کرد. نگرش حذفي چهره هايي از جمله نائب رئيس مجلس شوراي اسلامي را در بر گرفت و متاسفانه تعامل و تلاش اينجانب در آن مقطع ره به جايي نبرد. در آخرين روز مجلس ، سوم ششم خرداد ماه سال 1371 سخناني ايراد نمودم و اين نگرش مخرب را مورد نقد قرار دادم. در آن روز با تاسي از تاريخ کهن اين سرزمين به نقل حکايتي مربوط به نگارش مظفر با (ز) رئي توسط حاکم قلدري که هر آنچه اراده مي کرد بايد بلافاصله اجرا مي شد، پرداختم. در ان روز گفتم اين حاکم قلدر نامه اي نگاشت و مظفر را با (ز) رئي نوشت. به ايشان گفتند، قبله عالم مظفر را با(ظ) دسته دار مي نويسند و اين از ادبيات ماست. حاکم گفت، بگوييد از اين پس مظفر را با (ز) رئي بنويسند. بعد از نقل اين حکايت، گفتم حال که نصايح و استدلال هاي ما را نمي پذيريد و وقعي به آن نمي گذاريد، ما مي رويم و در آينده نزديک نتيجه مظفر با (ز) رئي را مي بينيم.
4 سال بعد در انتخابات مجلس پنجم با شکل گيري جريان کارگزاران سازندگي، شرايط به گونه اي رقم خورد که شکست جريان راست در مرحله اول بطور جدي مطرح شد، لذا تهاجم همه جانبه و هجمه سنگين به اين گروه از سوي اشخاص حقيقي و حقوقي وارد شد. به نحوي که در آستانه مرحله دوم افراد شناخته شده ايي كه مشتاقانه به آن ليست پيوسته بودند خواستار خروج از ليست مذکور شدند. عليرغم آن همه تخريب و هجمه و ابطال انتخابات در شهر هايي نظير اصفهان، شاهد شکل گيري اقليت قدرتمندي در مجلس بوديم و يکسال بعد در انتخابات دوم خرداد 1376 همگان نتيجه نگارش مظفر با (ز) رئي را ديدند.
ضمن احترام به شخصيت جناب آقاي سيد محمد خاتمي و جايگاه علمي، فرهنگي و سياسي ايشان بايد اذعان كرد كه استقبال کم نظير مردم به وي نه به لحاظ خصوصيات فردي ايشان بود و نه به خاطر کار گروهي ما، بلکه نه بزرگ به کساني بود که حاضر نبودند اراده ملت را در تعيين سرنوشت شان به رسميت بشناسند و خواهان تحميل راي خود بر ملت بزرگ ايران بودند. حرکت مردم در دوم خرداد بيش از جنبه ايجابي، جنبه سلبي داشت و آقاي خاتمي را با راي بي سابقه از کتابخانه ملي بر کرسي رياست جمهوري نشاند.
به نظر مي رسيد دوستان با درس گرفتن از حماسه دوم خرداد به اصلاح نگرش خود بپردازند و در جهت نهادينه شدن دموکراسي در كشور قدم بردارند. اما بدنبال پيروزي اصلاح طلبان در مجلس ششم و اظهار نظر نمايندگان ملت كه اکثر انها در راستاي ايفاي وظايف نمايندگي شان ايراد شده بود و تنها در موارد معدودي برخي از نمايندگان به طرح مباحثي پرداختند که نبايد وارد ان مي شدند ، شاهد رد صلاحيت تعداد زيادي از نمايندگان ملت و حذف فله اي بسياري از ثبت نام کنندگان نمايندگي مجلس شوراي اسلامي در دوره هفتم مجلس شديم. اين امر موجب قهر زيادي از مردم از روند انتخابات و تحريم انتخابات از سوي اکثريت اصلاح طلبان شد. اينجانب به همراه اندكي از دوستان با درک شرايط و تنها براي حفظ نظام و انقلاب در صحنه مانديم و قبل از راي گيري با صراحت گفتم که ما مي مانيم و در انتخابات قرباني مي شويم.
در انتخابات دوره نهم رياست جمهوري در حالي که رئيس جمهور وقت،وزرا و مقامات دولتي از يکسو بدنبال کانديداي مورد نظر خود بودند و شوراي نگهبان و بخشي از نيروهاي نظامي و شبه نظامي از سوي ديگر براي کانديداي ديگر بي تابي مي کردند به عرصه انتخابات وارد شدم. با وجود آنكه نظر سازي ها شرائط ديگري را پيش بيني مي كردند در 12 استان كشور پيشتاز شدم ، ولي بدنبال خواب معروف يکساعته اينجانب بعد از نماز صبح سرنوشت انتخابات با معجزه سخنگوي وقت شوراي نگهبان آقاي الهام به ناگاه تغيير كرد و در حاليکه سايت رسمي وزارت کشور از پيش تازي من خبر مي داد با اختلاف چند صد هزار راي، کانديداي مورد نظر آن شورا به جاي اينجانب به مرحله دوم راه يافت و جالب آنکه آن انتخابات بلافاصله از سوي آن شورا تاييد گرديد.
در دوره هشتم مجلس شوراي اسلامي غم انگيز ترين انتخابات مجلس رقم خورد. در اين انتخابات رد صلاحيت با عدم احراز صلاحيت و با حذف گسترده و محروميت تعداد بيشماري از ثبت نام کنندگان همراه شد . نكته حائز اهميت اينکه تعداد قابل توجهي از افرادي که در انتخابات دوره هفتم تائيد صلاحيت شده بودند در انتخابات دوره هشتم رد صلاحيت شدند، بطوري که مي توان ادعا کرد که در آن انتخابات محروميت بي سابقه اي در حق انتخاب شوندگان و انتخاب کنندگان در طول عمر قانونگذاري در ايران صورت پذيرفت.
نگرش حذفي آن شورا و برنامه هاي نسنجيده رئيس جمهور در خلال 4 سال در کنار عوامل ديگر از جمله برنامه هاي ايجابي کانديدا ها ، موجب حضور حماسه اي ايرانيان در انتخابات دهم رياست جمهوري شد، بطوريکه بعد از رفراندم جمهوري اسلامي بالاترين ميزان مشارکت را در اين انتخابات شاهد بوديم. آيا براستي اين حماسه حضور براي اعلام حمايت از آقاي احمدي نژاد و حاميان وي بوده است؟ آيا به صحنه آمدن 25 درصد از آراي خاموش از ذوق حضور ايشان و در جهت تاييد برنامه هاي ايشان بوده يا براي تغيير؟ ما پيش از اين انتخابات بر اين باور بوديم که حضور پر شور مردم مي تواند تخلفات احتمالي گروه هاي خودسر را تحت شعاع قرار دهد، غافل از اين واقعيت که اين انتخابات به نوعي مهندسي شده که حضور مردم تنها به متزله شرکت در نمايشي از پيش طراحي شده است. کساني که با صراحت انديشه امام مبني بر ميزان راي ملت است را در سال هاي گذشته به چالش کشيده اند و راي مردم را تنها زينت بخش حکومت تفسير كردند، انتخاباتي رقم زدند که بر اساس آن براي هر کانديدا سهميه اي از اين راي تعيين شده بود . از اين رو منظور کردن 24 ميليون از آراي ملت قبل از شمارش توسط سايت هاي نزديک به دولت و روزنامه هاي دولتي پيش بيني و صبح شنبه در روزنامه ي دولتي تيتر زده شد. نتايج مضحک اعلام شده آنچنان شوکي به جامعه وارد ساخت که اعتماد آنان نسبت به نظام بطور جدي زير سوال رفت. حضور مسالمت آميز ميليوني مردم كه بطور خود جوش اتفاق افتاد نتيجه بي تدبيري و رو شدن دست متقلبان و متخلفان براي ملت بود. اين حركت ملي كه اقشار مختلف جامعه را در بر گرفت فراتر از توان هر گروه حزب و يا دسته اي بود. اينجانب فرصت را غنيمت شمرده و تشکر خود را از ملت بزرگ ايران براي حضور بي نظير شان در اين انتخابات و تداوم حضور بعد از ان ابراز مي کنم. همچنين تشکر خالصانه خود را از تمامي حامي يانم از جمله دراويش ، اهل حق‌ ، برادران و خواهران اهل سنت ، روحانيون ، زاگرس نشينان و بويژه دانشجويان و روشنفکران و خانواده معزز شهدا اعلام و تاکيد مي کنم،سهميه اندك ارائه شده به من و شما و برنامه هاي اعلام شده مانع از پيگيري مطالبات مطرح شده نخواهد بود.
انتظار اينجانب از شوراي محترم نگهبان اين است که براي حفظ جايگاه رفيع قانوني خود در قانون اساسي، انتخاباتي را که تخلفات و تقلب در آن بر همگان مشهود است باطل اعلام نمايد.اگر اين شورا با اتکا به نظر رهبري، مبني بر عدم بطلان که آن را بدعت و به مصلحت نظام نمي داند و قصد به تاييد انتخابات دارد، حداقل به لحاظ حقوقي و حسب وظيفه شرعي و قانوني اين انتظار مي رود که مانند انتخابات مجلس سوم عمل نماييد. حتما بخاطر داريد كه بدنبال اختلاف پيرامون انتخابات مجلس سوم ميان شوراي نگهبان و وزارت كشور، حضرت امام نماينده اي جهت بررسي موضوع تعين كردند. هنگاميكه نظر ايشان بر صحت انتخابات قرار گرفت، شوراي نگهبان در نامه خود با استناد به نظر امام و واگذار کردن بار مسئوليت بر دوش امام انتخابات را تاييد کرد. اينبار شما نيز با استناد به نظر رهبري و واگذاري بار مسئوليت ان به رهبري به حسب مصلحت انتخابات را تاييد کنيد و نگذاريد جايگاه شوراي نگهبان نزد افکار عمومي بيش از اين تنزل پيدا کند.
اما چرا تاکنون به شوراي نگهبان نيامده ام. جايگاه شوراي نگهبان مطابق اصول مندرج در قانون اساسي مشخص است متاسفانه تعدادي از اعضاي آن شورا از طرفداران و يا اعضاي متعصب اين دولت هستند. يكي از فقها آن شورا پيش از انتخابات مي فرمايند نظر رهبري آقاي احمدي نژاد است و عبور از ايشان صلاح نيست و يا فقيه ديگري در سفر ها و تريبون نماز جمعه حمايت بي دريغ خود را از ايشان اعلام مي کند و حتي نامه نگاري هاي اقاي احمدي نژاد با برخي از سران دنيا که بدون پاسخ مانده را با نامه امام مقايسه کرده و در مدح آن خواستار درج آن در کتب درسي مي شود و يا حقوقداني از آن شورا كه اتفاقاً در انتخابات قبلي رياست جمهوري نقش کليدي داشته در سمتهاي متعددي در اين دولت از جمله وزير دادگستري و سخنگوي دولت دارد و همچنين حقوقدان ديگري عضو رسمي دولت است. آيا با اين تركيب مي توان به بي طرفي اين شورا در جهت انجام وظائف قانوني اش اميدوار بود؟
اينجانب با توجه به شرايط موجود کشور و حساسيت مردم از شما مي خواهم به نگارش مجدد مظفر با (ز) رئي اقدام نکنيد زيرا در دوم خرداد 1376 و بيست و دوم خرداد 1388 حضور بي نظير مردم حاوي پيام مهمي بود که عدم توجه به متن پيام بيست و دوم خرداد و تلاش در جهت تغيير آن ممکن است عواقب جبران ناپذير و نگران کننده اي براي نظام بدنبال داشته باشد. نمي توان حضور ميليون ها معترض که بصورت مدني و مسالمت آميز اعتراض خود را بيان داشتند ناديده گرفت ويا با بكارگيري تعابير ناپسندي از قبيل خس و خاشاک ،اراذل و اوباش، شورشيان، اغتشاش گران و آشوبگران ملتي را در مقابل نظام قرار داد. حتما واقفيد بكارگيري اين عبارات بهانه اي بدست گروه هاي خودسر و لباس شخصي هاي بي مسئوليت داده تا با توسل به زشت ترين الفاظ و وحشيانه ترين رفتار که قلم از بيان آن عاجز است به مقابله با مردم در جهت سرکوبي آنان بپردازند. بديهي است در برابر هر حرکت مبارک و ميموني افرادي ماجراجو از خود تحرکاتي نشان مي دهند که البته اين تحرکات از سوي خود مردم کنترل مي شود و شاهد ان بوديم که مردم اجازه سوءاستفاده به انها نمي دادند بنابراين بايد تخريب ها و تعرض به اموال عمومي در فضايي سالم بايد مورد بررسي قرار گيرد تا روشن شود که چه کساني اين نحو کارها را انجام دادند.
فراموش نكنيم كه امام در نامه عارفانه خود مي فرمايد "جان من فداي تک تک ملت ايران." بارها و بارها از کرامت و شان انساني سخن گفتيم و با استناد به آيه کريمه "و لقد کرمنا بني آدم" از شان انساني صرف نظر از باور هاي آنان در پرتو تعاليم اسلامي قلم فرسايي کرديم،اما در قبال يك طرح مسئله و اعتراض مدني كه در قانون اساسي به رسميت شناخته شده به جاي حل مساله به پاک کردن آن روي آورده شده است. اين نامه اتمام حجت من با شماست و تنها براي حفظ جمهوري اسلامي که در آن جمهوريت،اسلاميت و ايرانيت مورد توجه قرار گيرد تهيه و تقديم شده است.

والسلام
مهدي کروبي

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .