هنوز سرنوشت بسياري از بازداشت شدگان نامعلوم است
 

مهدي کروبي با نگارش نامه اي سرگشاده به صادق لاريجاني رييس قوه قضاييه اعلام آمادگي کرد تا بخشي از مستندات خود را درباره آنچه روي داده به او ارايه کند و در صورت تامين امنيت آسيب ديدگان برخي از انها را به وي معرفي تا نسبت به احقاق حق انها اقدامات لازم انجام شود .


متن کامل نامه کروبي به صادق لاريجاني به شرح زير است :

باسمه تعالي

رئيس محترم قوه قضائيه

حضرت آيت‌الله صادق لاريجاني(دامت برکاته)

با سلام و تحيت و تبريک انتصاب جناب‌عالي به سمت رياست خطير قوه قضائيه و با آرزوي قبولي طاعات و عبادات آن‌جناب در ماه پر برکت رمضان.

از خداوند بزرگ برايتان در اين مسؤوليت جديد و قرار گرفتن در مسندي که به موجب طبع اوليه، جايگاه انبياي الهي و اوصياي ايشان براي اجراي عدالت و احقاق حق است، آرزوي توفيق دارم.

اميدوارم که آن محقق فرزانه و تربيت يافته بيت فقاهت و مرجعيت و تقوي با ابتکار و نوآوري مبتني بر آموزه‌‌هاي غني اسلام و درک دقيق شرايط زمان و مکان و بذل مساعي جميله جهت حفظ و تقويت استقلال عدالتخانه، گامي بلند در راستاي تحقق عدالت به عنوان هدف غايي اديان الهي و تضمين حقوق آحاد مردم و تحکيم اساسي ملک بردارند و کارآمدي احکام نوراني اسلام ناب محمدي و تربيت‌يافتگان آن حکمت را به اثبات برسانند.

در ادامه خاطر مبارک را مستحضر مي‌دارم که در جريان انتخابات با شکوه و افتخارآفرين اخير ملت بزرگ ايران و متعاقب آن، متأسفانه رفتارها و حوادث و ماجراهاي تلخ و سنگيني از ناحيه برخي افراد غيرمسؤول و نيروهاي خودسر و افراطي داغ‌تر از آش و صد البته با سوءاستفاده از خطاها و اشتباهات بعضي از مسؤولان و مراجع قانوني و در باغ سبزي که باز شده بود بر نظام و جامعه تحميل و خسارات جبران‌ناپذيري بر ملک و ملت وارد شد که موجبات خدشه‌دار شدن حيثيت نظام و ورود آسيب به باور عمومي را فراهم آورد و با کمال تأسف در 30 سالگي انقلاب اسلامي که بايد شاهد به ثمر رسيدن آرمان‌هاي بزرگ انقلاب اسلامي بعد از گذشت سه دهه از ايثار و فداکاري ملت شريف و عزيز ايران مي‌بوديم، همگان ديديم که چگونه برخي از نيروهاي متجاسر به صورت سازمان‌يافته علاوه بر ايجاد رعب و وحشت و ضرب و جرح گسترده مردم عمدتا بي‌گناه در کوي دانشگاه، مجتمع سبحان، خيابان‌هاي تهران و برخي شهرستان‌ها و بازداشت‌هاي فله‌اي و غيرقانوني و نگهداري فرزندان عزيز اين آب و خاک در محل‌ها و اماکن مخوف و نامناسب، هزاران نفر را در معرض شکنجه و آزارهاي سخت و غيرقابل جبران قرار دادند که در موارد عديده‌اي، منتهي به شهادت و نقص عضو و معلوليت پيشرفته وسنگين شد و تئوري«النصر بالرعب» برخي از تئوريسين هاي خشونت به منصه ظهور رسيد و از اين طريق فضاي حاکميت رعب و وحشت، نه تنها براي افراد گرفتار و خانواده‌ها و نزديکان، بلکه به نحوي براي کل جامعه فراهم آمد.

البته بلند شدن فرياد مظلومان و انعکاس وسيع اين بي‌عدالتي‌ها در جهان، بعضا واکنش تند برخي از مقامات ارشد نظام و مطالبه جبران خسارت‌ها و ضرورت ترميم آسيب‌هاي وارده به اعتماد عمومي را به دنبال داشت، ولي با کمال تأسف علي‌رغم اين واکنش‌ها و پيگيري آيت‌الله شاهرودي رئيس محترم وقت قوه قضائيه و نيز اقدامات خوب رئيس مجلس شوراي اسلامي و جمعي از نمايندگان مجلس، هنوز که هنوز است، اين اوضاع آشفته به سامان نرسيده و تا کنون هم سرنوشت برخي بازداشت‌شدگان که شبانه از خانه خود ربوده و يا به طور غافلگيرانه در خيابان بازداشت شده‌اند، نامعلوم است و هنوز هم ستادي کارآمد و پاسخگو که در قبال حال و روز بازداشت شدگان و مراجع مختلف، طرف حساب داغ‌ديدگان و آسيب‌ديدگان و زندانيان و ... باشد وجود ندارد.

هنوز هيچ‌گونه اقدام مورد قبول ملت در خصوص سوله‌هاي کهريزک و بازداشتگاه‌هاي غيرقانوني محتمل ديگر و مجازات خاطيان و متعديان به حقوق ملت، توسط دست‌اندرکاران اين بازداشتگاه‌ها به اطلاع مردم نرسيده است.
بدون ترديد، عمده رفتارهاي انجام شده با فرزندان ايران عزيز، نه تنها بر اساس اصول حقوق بشر مورد ادعاي غرب، بلکه بر اساس موازين فقه اسلامي، قوانين و مقررات و آيين‌نامه‌هاي حاکم در نظام قضايي کشور جرم و خلاف محسوب مي‌شوند و متعديان از اين موازين و مقررات ، ضامن مي‌باشند و در هر لباس و مقامي بايد به مجازات برسند.

جناب آقاي لاريجاني

حضرت‌عالي واقفيد که در بسياري از موارد حقوق افراد و گروه‌ها و احزاب و ... با زير پا گذاشتن قوانين و مقررات و حقوق قانوني متهم از قبيل برخورداري از حق جلب و احضار به وسيله قاضي و احضار در ساعات روز و تفهيم اتهام در مدت معين و صدور قرار مناسب و حق استفاده از وکيل و تشکيل دادگاه با حضور هيأت منصفه تضييع شده و نمونه‌هايي از دادگاه‌هاي هيأتي و شبيه کشتي نوح برگزار و با ابتکاري جديد و خلاف مقررات و رويه قضايي، تحت‌عنوان کيفرخواست عمومي و تحميل لباس خاص و احضار افراد شناخته شده با دمپايي به قصد تحقير آنان در دادگاه و متعاقبا وادار کردن آنان به سخنراني‌ و نه دفاع از خود ، ضربه‌اي سنگين به قضاي اسلامي وارد شد، به طوري‌که برخي از بزرگان از اين قضاوت‌ها به «وهن قضاي اسلامي» تعبير کردند.

جناب آقاي لاريجاني

همان‌طوري که مستحضريداين‌جانب پس از حوادث دلخراش انتخابات و گذشته از مصاحبه ها و بيانيه هاي خود، نامه‌هايي را در باره مظالم روي داده براي رفع نگراني ها و دفاع از حقوق مردم ، خدمت مسؤولان محترم کشور از جمله آيت‌الله هاشمي شاهرودي رئيس محترم وقت قوه قضائيه، حجت‌الاسلام‌والمسلمين محسني‌اژه‌اي وزير محترم وقت اطلاعات، جناب آقاي هاشمي رفسنجاني رئيس محترم مجمع تشخيص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبري و دکتر لاريجاني رئيس محترم مجلس شوراي اسلامي، ارسال کرده و خواستار بررسي و رسيدگي عاجل به تخلفات صورت گرفته شده‌ام حتي شفاهاً گفتگوهايي با مسئولين قضايي از جمله برادر بسيار ارجمند و دلسوز حضرت حجت الاسلام والمسلمين جناب آقاي دري نجف آبادي دادستان سابق کل کشور و مشاور عالي جنابعالي داشتم که ايشان انصافاً با جديت و دلسوزي ِتمام ، موضوع را پيگيري نمودند. اکنون نيز آمادگي خود را براي ديدار با شما و ارائه بخشي از مستندات و معرفي برخي از افراد آسيب‌ديده را به حضورتان در هر زمان و مکاني که صلاح بدانيد اعلام مي‌دارم، مشروط به تمهيد مقدمات مناسب و تضمين امنيت خواهان‌ها و با اميد به احقاق حق و برخورد قانوني با خوانده‌ها در هر پست و مقام در صورت اثبات جرايم آن‌ها و با اطمينان از اين‌که ترازوي عدالت ، مخصوص ضعيفان نيست و در برابر صاحبان قدرت از کار نمي‌افتد.

اکنون اين آخرين نامه‌اي است که براي دادخواهي از جانب کساني که بناحق در حوادث پس از انتخابات مورد ظلم و ستم واقع شده‌اند، به حضور جناب‌عالي ارسال مي‌دارم و اميدوارم که در طليعه حضور شما بر مسند رياست قوه قضائيه، شاهد اجراي عدالت باشيم و ديگر نيازي به اين نباشد که مردم بزرگوار و رنج‌ديده ايران به صورت مستقيم مورد خطاب واقع شوند و موجبات تکدرخاطر و ناراحتي آنان بيش از اين فراهم آيد.

ضمنا به استحضار مي‌رسانم، اخيرا در جلسه‌اي صميمي و راهگشا با حضور اعضاي محترم کميته حقيقت‌ياب مجلس در دفتر اين‌جانب که انصافا با هوشياري و دقت لازم و دل‌سوزانه امور را پيگيري مي‌کردند، بخشي از مستندات جرايم روي داده را به اطلاع آنان رساندم که موجب تنوير افکار و اظهار تاسف شديد آنان شد. حتي اظهارات يکي از افرادي که بنا به گفته خود ، متاسفانه مورد تجاوز قرار گرفته بود را قرائت و تقديم آن کميته نمودم که در آن ، گزارش برخورد يکي از مسئولان قضايي مشاهده مي شد که از يک شيوه معمول و مرسوم قضايي جهت کشف حقيقت برخوردار نبود و عبارات تهديد آميزي از سوي آن مسئول بکار رفته بود بگونه اي که اينطور به نظر مي رسيد ، عليه فرد آسيب ديده و له عده اي ديگر رفتار نموده و حتي فرد آسيب ديده را متهم کرده که « تو را تطميع کرده اند» . در پايان جلسه ، اعلام آمادگي نمودم که در صورت نياز ، اشخاص آسيب ديده را به اين کميته معرفي نمايم به شرطي که امنيت لازم براي اين افراد فراهم آيد تا بتوانند اظهارات خود را بدون ترس بيان نمايند .

اگر چه اين نشست داراي ظرفيت همکاري، بررسي و حقيقت‌يابي مسائل تلخ پيش آمده پس از انتخابات را دارا بود ولي براي به ثمر نشستن اين تلاش‌ها از جناب‌عالي انتظار مي‌رود که شرايط لازم را جهت ادامه راه خطير اين کميته به نحوي فراهم آوريد که اعضاي محترم آن بتوانند آزادانه و با حفظ اصل بي‌طرفي سياسي مسائل را پيگيري نمايند . چرا که فشارهاي سياسي که به برخي از اين افراد وارد مي شود موجب شده که صحبت ها و موضع گيري هاي متفاوت و بعضاً مغاير با يکديگر داشته باشند.

اميرالمؤمنين علي(ع) در فرمان حكومتي خويش به مالك اشتر فرمود: «فانى سمعت رسول‌الله(ص) يقول فى‌غير موطن: «لن تقدس امه لايؤ خذ للضعيف فيها حقه من‌القوى غيرمتعتع‏؛ من در موقعيت‌هاي مختلف و به طور مکرر از رسول خدا(ص) شنيدم که مي‌فرمود: هر گز به سعادت و خوشبختى نرسد ملتى که در آن حق ضعيف از قوي با صراحت و بدون لکنت زبان گرفته نشود».(1)

در پايان از جناب‌عالي مي‌خواهم که با تذکر به برخي از مسؤولان قضايي و نيروهايي که با دخالت غيرقانوني در امر قضا، استقلال قوه قضائيه را مخدوش مي‌کنند اهميت موضوع را تفهيم و با اخطار جدي، آنان را از ايجاد رعب و وحشت در شاکيان براي پاک کردن صورت مسأله منع کنيد؛ چرا که همگان مي‌دانيم بدن سالم، غذاي فاسد را پس مي‌زند و از اين طريق، خود را از خطر مي‌رهاند. از اين‌رو، نظام مقدس جمهوري اسلامي نيز که برآمده از تلاش‌ها و مبارزات تاريخي ملت بزرگ ايران و شهداي به خون خفته اين ديار مي‌باشد مي‌بايد بدون واهمه، افراد آلوده و فاسد را حذف و متخلفان و متعديان به حقوق مردم را به سزاي اعمالشان برساند و از اين طريق موجبات پالايش دروني خويش و اصلاح ساختار خود را فراهم سازد.

والسلام- مهدي کروبي –7/6/1388

1. نهج‌البلاغه صبحى‌صالح، نامه‏53

سحام نيوز

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .