توسط کانون مدافعان حقوق بشر انجام شد
اهداي تنديس « تلاشگر حقوق بشر» به آيت الله منتظري

 

 

 

کانون مدافعان حقوق بشر»، همزمان با روز جهاني حقوق بشر تنديس « تلاشگر حقوق بشر» سال 1388 خود را به آيت الله منتظري اهدا کرد. به گزارش سايت کانون مدافعان حقوق بشر، مراسم اهداي تنديس «تلاشگر حقوق بشر» روز پنج شنبه نوزدهم آذر ماه 1388 برابر با ده دسامبر 2009 در بيت آيت الله منتظري برگزار شد. « کانون مدافعان حقوق بشر»، تنديس « تلاشگر حقوق بشر» خود را هر سال به يکي از افرادي که « در راه تحقق حقوق بشر و اصول انساني آن کوشش کرده و از جان و مال و مقام خود صرف نظر کرده اند»، اهدا مي کند. آيت الله منتظري روحاني بلند پايه ايراني است که در طول زندگي خود با اتخاذ مواضع فقهي و عملي از « حق و کرامت انسان ها» دفاع کرده است. عباس امير انتظام و تقي رحماني دو شخصيتي هستند که تنديس « تلاشگر حقوق بشر» تا کنون به آنها اهدا شده است. مراسم اهداء تنديس «تلاشگر حقوق بشر» در سال 1386 در دفتر کانون مدافعان حقوق بشر برگزار شد اما در دومين سال برگزاري اين مراسم يعني سال 1387 که قرار بود همزمان شصتمين سالگرد تصويب اعلاميه جهاني حقوق بشر نيز جشن گرفته شود، قبل از برگزاري مراسم، دفتر کانون مدافعان حقوق بشر پلمپ شد. از همين رو در سومين سال برگزاري مراسم اهداي تنديس « تلاشگر حقوق بشر»، جمعي از شخصيت هاي سياسي، فرهنگي و حقوق بشري از جمله ابراهيم يزدي، حبيب الله پيمان و تقي رحماني سه نوانديش مذهبي و فعال سياسي، محمد علي دادخواه، عطاءالله شيرازي، عبدالفتاح سلطاني و نرگس محمدي چهار عضو شوراي عالي نظارت کانون مدافعان حقوق بشر به نمايندگي از اين سازمان مردم نهاد و عبدالرضا تاجيک روزنامه نگار به بيت آيت الله منتظري رفته و اين تنديس را به رسم مرسوم به او اهدا کردند.

بر اين اساس عبدالفتاح سلطاني، وکيل دادگستري و عضو شوراي عالي نظارت کانون مدافعان حقوق بشر در سخنان کوتاهي در خصوص چرايي اهداي تنديس « تلاشگر حقوق بشر» به آيت الله منتظري، فعاليت اين فقيه عالي مقام را در راستاي تحقق حقوق بشر از ديدگاه اسلام بيان کرد.

سلطاني در ادامه گفت: « کساني که زندانيان دهه 60 بودند، مي دانند که فعاليت هاي حضرتعالي در کاهش فشار ها چقدر مؤثر بوده است، حالا از هر گروهي که بودند. اين در حالي بود که حضرتعالي فرزندتان را توسط کساني که با شما اختلاف نظر داشتند از دست داده بوديد، اما باز شما به حقوق انساني همين افراد کمک کرديد.»

‏ابراهيم يزدي، دبير کل نهضت آزادي ايران نيز با بيان اينکه در اين روز خدمت آيت الله منتظري رسيده اند تا از او به خاطر شجاعت ها و مواضع دليرانه اي که گرفته است، تشکر کنند، اينگونه عمل کردن را مصداق همان موضوعي دانست که وقتي بدعت ها ظاهر مي شوند بر علما است تا سخن بگويند و جلوي بدعت ها را بگيرند. او سپس ابراز اميدواري کرد تا خداوند توفيق دهد تا کلام آيت الله منتظري اثر گذاشته و تضييع کنندگان حقوق ملت به سر عقل آمده و دست از اين حرکات بردارند.

حبيب الله پيمان، دبير کل جنبش مسلمانان مبارز ديگر شخصيت حاضر در اين مراسم بود که ابتدا به برخي از سايت ها اشاره کرد که مدام بر اين نکته تأکيد دارند که از اسلام فاشيسم در مي آيد حال آنکه فجايع مورد اشاره آنان به نام اسلام انجام مي شود نه اينکه اسلام با آن اعمال موافق باشد.

پيمان در ادامه تأثير صحبت هاي اشخاصي چون آيت الله منتظري بر مردم را با وجود آزار و اذيت هايي که نسبت به آنها که براي احقاق حقشان ايستاده اند، اعمال مي شود را قطعي دانست؛ چرا که « مردم امروزه برخلاف جنبش هاي پيشين به قدرت حاکم نمي گويند که ما آمده ايم تا شما را به زندان ببريم بلکه مي گويند هدف ما تغيير مشي و رويه است؛ نمي گويند قدرت مال ماست و به ما بدهيد بلکه مي گويند رويه را اصلاح کنيد و مطابق قانون اساسي عمل کنيد. او سپس پرسيد که آيا خواسته هايي ساده تر و انساني تر از اين خواسته ها يافت مي شود که جواب آن زندان و باتوم باشد؟

محمد علي دادخواه، وکيل دادگستري و عضو شوراي عالي کانون مدافعان حقوق بشر نيز با اشاره به دهم دسامبر، روز جهاني حقوق بشر، از اينکه قرآن پس از آنکه انسان را مورد خطاب قرار مي دهد، يکسري حقوقي را براي او قائل شده است، سخن گفت.

دادخواه با اشاره به تنديس کانون مدافعان حقوق بشر که بخشي از منشور کورش بر آن حک شده است، گفت که کوروش در ابتداي امر، اصولي را اعلام داشت که انسان آزاد و کسي بر او سلطه نداشته باشد، بردگي را از ميان برداشت و سلطه را نفي کرد مگر به انتخاب خود او و اين اختيار انساني را به او ياد آور شد.

تنديس استوانه اي کانون مدافعان حقوق بشر بر اساس استوانه كوروش كبير که مربوط به 539 سال‏ ‏پيش از ميلاد است، ساخته شده است. استوانه كوروش كبير به عنوان‏ ‏نخستين منشور حقوق بشر ناميده شده و به تمامي زبان هاي‏ ‏رسمي دنيا ترجمه شده است. بر اين اساس دادخواه با اظهار تأسف از اينکه در حال حاضر خيلي از اين بايدها رعايت نمي شود، ابراز اميدواري کرد با توجه به دلسوختگاني چون آيت الله منتظري که نصيحت مي کنند و راه را از گمراهي نشان مي دهند، فرداهاي بهتري در انتظار مردم باشد.

آيت الله منتظري: كشور بايد مطابق رأي و نظر مردم ‏ ‏اداره شود

سخنان افراد حاضر در مراسم اهداي تنديس « تلاشگر حقوق بشر» با طرح ديدگاه هاي آيت الله منتظري در خصوص مسايل روز و حقوق مردم همراه شد. آيت الله منتظري با ابراز تشكر و قدرداني از‏ ‏اعضاي كانون مدافعان حقوق بشر و کساني كه در راه دفاع از حقوق‏ ‏شهروندان تلاش و كوشش مي‎كنند، به حوادث پس از‏ ‏انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري و برخوردهاي تند و خشن با مردم معترض اشاره کرد و گفت: « ‏ ‏هيچ يك از برخوردهايي كه با مردم شد، شرعي و قانوني نيست و‏ ‏آمرين و عاملين ضامن و بدهكار مردم هستند. متأسفانه بين زن و‏ ‏مرد، پير و جوان هم تفاوتي قائل نشده اند؛ حتي زن ها و دخترها را‏ ‏بيشتر كتك زده اند. آقايان مي‎گويند اين كارها را براي حفظ نظام‏ ‏انجام مي‎دهند، من بارها عرض كرده ام ما مخالف حفظ نظام‏ ‏نيستيم اما حفظ نظام وجود نفسي ندارد، بلكه حفظ آن وجوب‏ ‏مقدمي دارد، يعني نظام را ما مي‎خواهيم كه در سايه آن احكام‏ ‏اسلامي اجرا شود نه اين كه به بهانه حفظ نظام، احكام اسلامي و‏ ‏شرعي زير پا گذاشته شود و مرادتان هم از نظام شخص باشد. شما‏ ‏به چه مجوزي مردم را كتك مي‎زنيد؟ براي اين كه شما را قبول‏ ‏ندارند. خب قبول نداشته باشند. مگر شما خداييد يا پيامبريد؟‏ ‏آنچه كه شما به نام اسلام و دين انجام مي‎دهيد موجب بدنامي‏ ‏براي اسلام مي‎شود. چرا با مردم ، تند و خشن برخورد مي‎كنيد؟»

‏اين مرجع تقليد درادامه گفت: « خداوند خطاب به پيامبر مي‎فرمايد: ( فبما رحمة من الله لنت لهم‏ ‏ولوكنت فظا غليظ القلب لانفضوا من حولك فاعف عنهم‏ ‏واستغفرلهم و شاورهم في الامر) يعني: "اي پيامبر، چون تو نرمخو‏ ‏هستي مردم به تو گرايش دارند، و اگر تند و خشن بودي مردم از تو‏ ‏فراري مي‎شدند." بعد مي‎فرمايد: "براي اين مردم طلب عفو كن،‏ ‏برايشان استغفار كن و در امر حكومت با آنها مشورت كن." شما‏ ‏آمده ايد خودي ها را هم غيرخودي مي‎كنيد، در حالي كه قرآن‏ ‏مي‎گويد: غيرخودي ها را از خود كنيد، با آنها مشورت كنيد،‏ ‏دستور واقعي اسلام اين است نه آنچه آقايان به اسم اسلام انجام‏ ‏مي‎دهند و دستور مي‎دهند مردم را به قصد كشت بزنند.»

‏‏آيت الله منتظري در ادامه افزود: «‏ ‏ضرر را از هر كجا بگيريد به نفع است. آقايان از اول، انتخابات را‏ ‏منحرف كردند. بعد عده اي را زدند، عده اي را زنداني كردند، بعد‏ ‏گفتند پرونده انتخابات مختومه شد. اگر مختومه شد پس ادامه‏ ‏بازداشت ها براي چه بود؟ مصاحبه هاي تلويزيوني براي چه بود؟‏ ‏اعتراف گيري چرا؟ محاكمه بر اساس اعترافات تحت فشار براي‏ ‏چه بود؟ مگر بازداشتي ها به انتخابات مربوط نبودند؟ حالا كه‏ ‏پرونده اش را بسته اعلام كردند، بازداشتي ها را آزاد مي‎كردند، از‏ ‏آنها معذرت خواهي مي‎شد، چه بسا اوضاع به اينجا نمي رسيد كه‏ ‏هر روز ادامه پيدا كند. خودتان آمديد و ادامه اش داديد، خود شما‏ ‏تفرقه ايجاد كرديد و حالا آمده ايد از وحدت دم مي‎زنيد؟ اگر به‏ ‏دنبال آرامش و وحدت هستيد براي چه بي گناهان را در بازداشت‏ ‏نگه داشته ايد و با فشار از آنها اعتراف مي‎گيريد و بر اساس همان‏ ‏اعتراف ها محاكمه مي‎كنيد و احكام سنگين صادر مي‎كنيد؟ مگر‏ ‏روايت نداريم كه اعتراف تحت فشار و شكنجه و ارعاب اثري‏ ‏ندارد؟ بدانيد اين اعتراف ها ذره اي ارزش ندارد و بر خلاف‏ ‏موازين اسلام است.

ادامه سخنان آيت الله منتظري اشاره به يک موضوع تاريخي بود: « ‏‏زماني كه ما در رژيم سابق زندان بوديم روزي ازغندي كه بازجوي‏ ‏ما بود به زندان آمد و دست عباس اشراقي را گرفت و برد. به او‏ ‏گفتم عباس را كجا بردي ؟ گفت : آزادش كردم . چون حالت صرع‏ ‏دارد و اگر در زندان بميرد در مجامع بين المللي برايمان مشكل‏ ‏درست مي‎كنند. آنها عاقلانه برخورد مي‎كردند ولي اين آقايان‏ ‏آقاي بهزاد نبوي را كه داخل زندان نبود و براي عمل جراحي و‏ ‏معالجه چند روزي مرخصي داده بودند، در حال بيماري به زندان‏ ‏عودت داده اند. آيا اين عمل عاقلانه است؟ يكي از هموطنان‏ ‏كردمان آقاي احسان فتاحيان را دفعه اول به 10 سال زندان محكوم‏ ‏كردند، پس از تحمل زندان ايشان را به اعدام محكوم كردند. در‏ ‏حالي كه دادگاه تجديدنظر حق ندارد مجازات را تشديد كند. چون‏ ‏10 سال زندان از حداقل مجازات كمتر نبوده است و اين حكم‏ ‏برخلاف قانون است.

اين مرجع تقليد در ادامه گفت: « ‏‏ما به اين آقايان مي‎گوييم والله اين كشور مال ما مردم است و ما به‏ ‏كشورمان علاقه داريم . كشور هم حاكميت مي‎خواهد و‏ ‏شرايطش بايد برقرار باشد. اما كشور مطابق رأي و نظر مردم بايد‏ ‏اداره شود. امام حسن (ع ) طي نامه اي به معاويه مي‎نويسند: پس از‏ ‏رحلت پدرم "ولاني المسلمون الامر من بعده" يعني : پس از‏ ‏شهادت پدرم علي (ع ) مردم مرا ولي و حاكم قرار دادند. ايشان به‏ ‏معاويه نمي گويد: من حاكم هستم چون امام معصوم هستم بلكه‏ ‏رأي و اقبال مردم را مطرح مي‎كند. پس همه كاره مردم اند. بنابراين‏ ‏بايد حقوق ملت استيفا شود.

آيت الله منتظري در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به فصلي از قانون اساسي که مختص حقوق ملت است، گفت: « ‏آقايان اين اصول را ناديده گرفته اند. در آنجا حق اجتماعات،‏ ‏اظهارنظر و آزادي مردم آمده است. مراد، آزادي مسئولان نيست‏ ‏بلكه مراد آزادي مردم است. ولايت مطلقه درست کرده اند، من به بازنگري رأي ندادم براي اينکه ولايت مطلقه را قبول نداشتم با اينکه ولايت فقيه را ما درست کرديم. ولايت مطلقه غلط است.»

‏او سپس گفت: ‏« آيت الله خميني در پاريس درباره آزادي مي‎گفتند: "حتي‏ ‏كمونيست ها هم در حكومت آينده ما حق اظهارنظر دارند." حالا‏ ‏كه مسلمان ها هم، حتي آنها كه براي انقلاب زحمت كشيدند و‏ ‏زندان رفته اند را از حق اظهار نظر محروم مي‎كنند، آنها را بازداشت‏ ‏مي‎كنند و به زور اعتراف مي‎گيرند كه ما ضد انقلاب و ضد نظام‏ ‏هستيم.

‏آيت الله منتظري افزود: « ‏همه ما بر اساس آيات قرآن وظيفه داريم كه امر به معروف و نهي از‏ ‏منكر كنيم. صرف دعا كردن كافي نيست و فايده ندارد و نبايد‏ ‏دلمان را به اين كه گوشه اي بنشينيم و دعا كنيم خوش كنيم، بلكه‏ ‏علاوه بر آن بايد در جاي خودش وارد شد و به وظيفه عمل كرد.‏ ‏امر به معروف و نهي از منكر هم مربوط به امور جزئي نيست بلكه‏ ‏مربوط مي‎شود به امر جامعه و حكومت.

آيت الله منتظري بار ديگر با تشکر از تمام كساني كه در فعاليت هاي‏ ‏حقوق بشري براي تمامي انسان ها فارغ از قوم، قبيله و عقيده تلاش‏ ‏مي‎كنند، تشكر کرد و در ادامه با تأکيد بر لزوم حفظ حقوق شهروندي، گفت: « در اين راه، ملاكمان "انسان بما هو انسان" است.‏ ‏مولا اميرالمؤمنين (ع ) به مالك اشتر مي‎فرمايد: با لطف و محبت با‏ ‏مردم برخورد كن چون كه مردم از دو صنف خارج نيستند: "اما اخ‏ ‏لك في الدين او نظير لك في الخلق" : "يا برادر ديني تواند يا مثل تو‏ ‏انسان هستند." بنابراين آنها كه مي‎گويند اسلام را قبول نداريم هم‏ ‏بايد حقوقشان رعايت شود.»

آيت الله منتظري در پايان خطاب به حاضران گفت: « در اين راه كه قدم برمي داريد قطعا‏ ‏مشكلاتي پيش مي‎آيد، زنداني مي‎شويد، از كار بي كارتان مي‎كنند‏ ‏و فشارهاي ديگر، ولي نااميد نشويد، بردبار باشيد، چون قرآن‏ ‏مي‎فرمايد: "انما يوفي الصابرون اجرهم بغير حساب".»

پيام شيرين عبادي به آيت الله منتظري

پس از سخنان آيت الله منتظري، نرگس محمدي، نايب رييس کانون مدافعان حقوق بشر متن پيام شيرين عبادي، رييس کانون مدافعان حقوق بشر به آيت الله منتظري را قرائت کرد. شيرين عبادي، تنها بانوي مسلمان برنده جايزه صلح نوبل، پيام خود را به آيت الله منتظري در تاريخ نوزدهم آذر ماه 1388 چنين نوشته است:

« محضر مبارک فقيه عاليقدر، حضرت آيت الله منتظري

لحظاتي سرنوشت ساز در تاريخ هر کشور وجود دارد که تبديل به امتحاني براي مشروعيت حکومت و ميزاني جهت سنجش آزادگي افراد است.

در سال 1376 که تعداد کثيري از زندانيان سياسي بدون امکان دسترسي به دادرسي عادلانه رهسپار چوبه دار شدند، اعتراض شما تنها صداي واضح و روشني بود که اميد به عدالت را در قلب و جان مردم بي پناه زنده نگاه مي داشت.

اعتراضات شما منجر به کناره گيري از کليه مشاغل سياسي و دولتي و سال ها حصر خانگي و ممنوعيت از تدريس و تحمل انواع خشونت هاي دولتي شد، اما هرگز نتوانست در اراده آهنين شما براي مبارزه با بي عدالتي تأثير گذارد. ساليان سال ضمن توصيه به روش هاي مسالمت آميز مريدان خود را به مبارزه براي عدالت و دموکراسي دعوت کرديد و نزد مسلمانان تبديل به نمادي شديد براي آزادگي.

در برابر عظمت روح آن جناب سر تعظيم فرود آورده و اجازه مي خواهم که به عنوان فردي از ميليون ها مريد آن مقام ارجمند، جايزه امسال « تلاشگر حقوق بشر» کانون مدافعان حقوق بشر را به حضور مبارک تقديم نمايم.

اميد است سيره حسنه شما، روشي باشد براي دولتمردان تا بتوانند آزادي و دموکراسي را براي ايران و ايرانيان به ارمغان آورند.»

بيانيه کانون مدافعان حقوق بشر

پس از قرائت پيام شيرين عبادي به آيت الله منتظري و پيش از آنکه تنديس « تلاشگر حقوق بشر» توسط ابراهيم يزدي، حبيب الله پيمان و تقي رحماني به آيت الله منتظري اهدا شود، متن بيانيه « کانون مدافعان حقوق بشر» در خصوص اينکه چرا آيت الله منتظري برنده امسال جايزه « تلاشگر حقوق بشر» بوده است، توسط نرگس محمدي خوانده شد:

« کانون مدافعان حقوق بشر از آغاز تأسيس خود در سال 1379 تلاش کرده تا براي بسط و گسترش و ارتقاء حقوق بشر در ايران، کار فرهنگي و اقدامات عملي را مورد توجه قرار دهد. کانون مدافعان حقوق بشر با تمام فراز و نشيب هايي که چون ساير نهادهاي مدني بر آن رفته است در کنار آحاد ملت ايران و با آرمان بلند تحقق دموکراسي و حقوق بشر در کشور عزيزمان ايران تلاش هاي خود را در زمينه هاي مختلف در پي گرفته است. از جمله اين اقدامات، اهداء جايزه « تلاشگر حقوق بشر» از سال 1386 به افرادي است که در راه تحقق حقوق بشر و اصول انساني آن کوشش نموده و از جان و مال و مقام خود صرف نظر نموده اند.

در سال 1386 مهندس عباس امير انتظام به خاطر تلاش هاي مسالمت آميز براي تحقق دموکراسي در ايران و برداخت هزينه سنگين زندان هاي طولاني در اين راه و در سال 1387 تقي رحماني به موجب تداوم و ايستادگي در راه تحقق آزادي و دموکراسي در ايران علي رغم گذراندن بيش از 15 سال از عمر خود در زندان ومجموعه اقدامات عملي و ارائه مباحث نظري در اين زمينه، برندگان اين تنديس بوده اند. که البته سال گذشته در روز جهاني حقوق بشر و اهداء جايزه به تقي رحماني دفتر کانون مدافعان حقوق بشر به طور غير قانوني پلمپ شد.

کانون مدافعان حقوق بشر در سال 1388 تنديس « تلاشگر حقوق بشر» را به حضرت آيت الله العظمي حسينعلي منتظري تقديم مي دارد. ايشان در زمينه هاي نظري و عملي و با ناديده انگاشتن مقام و قدرت دنيوي و برخورداري هاي ناشي از آن از حق و کرامت واقعي انسان دفاع کرده است.

مواضع فقهي ايشان در مورد حقوق شهروندي همه ايرانيان (از جمله اخيراً از حقوق شهروندي بهاييان)، تکيه و تاکيد بر مشروعيت حکومت بر اساس آراء مردم و دفاع از حقوق مخالفان بر همگان روشن و آشکار است.

آنچه کانون مدافعان حقوق بشر را در تقديم اين جايزه به شخصيت برجسته و علمي آيت الله ترغيب نموده، مواضع عملي ايشان است. از جمله مخالفت با اعدام هاي بي رويه در سال هاي 1360 و 1367 ، مخالفت با سخت گيري حکومت عليه شهروندان و دفاع همه جانبه، شجاعانه و مقتدرانه ايشان از جنبش سبز مردمي ايران.

کانون مدافعان حقوق بشر با تقدير از تلاش هاي اين عالم برجسته که سال ها حصر و محروميت و تحمل مرارت را براي ايشان به همراه داشته است و با تبريک به ايشان براي نيک نامي جاودانه شان در نزد ملت ايران با آرزوي سلامتي و تداوم راه بر ارزش دفاع از حقوق انسان ها، تنديس « تلاشگر حقوق بشر» را در 19 آذر ماه 1388 مصادف با 10 دسامبر 2009 و شصت و يکمين سالگرد تصويب اعلاميه جهاني حقوق بشر تقديم آيت الله العظمي حسينعلي منتظري مي کند.»

از همين رو در پايان قرائت بيانيه کانون مدافعان حقوق بشر در خصوص برنده تنديس « تلاشگر حقوق بشر»، تقي رحماني، برنده سال 1387 اين تنديس که سابقه حدود پانزده سال زندان را در کارنامه فعاليت هاي سياسي خود ثبت کرده است، از آيت الله منتظري خواهش کرد تا از آنجا که مواضع شجاعانه اين روحاني عالي مقام به ديگران روحيه مي دهد، هميشه اين روحيه را در انتقاد و ايستادگي و شجاعت ادامه دهد.

 

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .