بيانيه ي کانون نويسندگان ايران درباره‌ي افشاي تجاوز جنسي به زندانيان
افشاي تجاوزهاي جنسي مصداق بارز پاي بندي به آزادي بيان است!


 

بر اساس موازين مبتني بر حقوقِ به رسميت شناختهشدهي انسان و حتي قانون اساسيِ حاکميت کنوني، ولو اين که جرم فردي در دادگاه به اثبات رسيده باشد، مجازات آن فرد نافي حقوق انسانياش نيست. به بيان سادهتر، حتي مجرمان - چه رسد به متهمان – را نيز نبايد و نميتوان از حقوق انسانيشان محروم کرد.

حال آن که – اگر نخواهيم در مورد رژيم پيشين سخن بگوييم – حدود سي سال است که ما در جامعهي ايران شاهد آنايم که حقوق زندانيان به طور کلي و زندانيان سياسي به طور خاص، حتي در جايگاه متهم يعني پيش از آن که جرم آنان در دادگاه به اثبات برسد، به شديدترين نحو نقض ميشود. از جملهي اين مواردِ نقض آشکار حقوق و پايمال کردن حيثيت انسانها، تجاوز جنسي به دستگيرشدگان حوادث اخير است که اکنون بهدرستي مورد بحث و گفتوگوي عموم مردم قرار گرفته است. البته تجاوز جنسي به زندانيان سياسي براي درهمشکستن و وادار کردن آنها به اعتراف عليه خود به هيچ وجه محدود به حوادث اخير نيست و گزارشهاي بسياري در مورد انجام اين عمل با زندانيان سياسي بهويژه زندانيان دههي شصت وجود دارد که بيترديد بايد به همهي آنها رسيدگي شود.

ويژگيِ اين شکل از هتک حرمت انسان که دست بازجويان شکنجهگر را در انجام آن باز ميگذارد اين است که فرد قرباني از بيان آنچه بر او رفته است شرم دارد. در واقع، شکنجهگراني که مرتکب اين عمل ننگين و ضدانساني ميشوند با تکيه بر همين کتمان واقعيت توسط قرباني است که از آن به عنوان حربهاي براي به تسليم کشاندن زنداني استفاده ميکنند. اما خوشبختانه اکنون مردم ميبينند که افرادي که مورد تجاوز جنسي قرار گرفتهاند آن را با شجاعت اخلاقي نزد افکار عمومي افشا ميکنند و از اين کار هيچ ابايي ندارند، که امري است ستودني و در راستاي معرفي و مجازات آمران و عاملان اين گونه نقض حقوق و حيثيت انسان.

کانون نويسندگان ايران که پيش از اين خواستار مجازات تمامي مسببان کشتارها و پايمالشدن حقوق انسانها در هر رده و مقامي شده است، از اين حرکت دستگيرشدگان، بهويژه جوانانِ قرباني تجاوز، استقبال ميکند و خطاب به آنان اعلام ميدارد که بيان واقعيتِ اين تجاوز براي مردم نهتنها کوچکترين خدشهاي به شخصيت آنان وارد نميسازد بلکه کمک ميکند که جامعه از اين گونه غدههاي چرکين پاک شود. اين جوانان بايد بدانند که در قلب تکتکِ انسانهاي شريف و آزاده قرار دارند و جامعه به گرمي آنان را در آغوش خود جاي خواهد داد و گل نثارشان خواهد کرد.

افشاي تجاوزهاي جنسي مصداق بارز پايبندي به آزادي بيان است!

کانون نويسندگان ايران
٣ شهريور ۱٣٨٨

 

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .