بيانيه مشترک کانون نويسندگان ايران(در تبعيد) و انجمن قلم ايران در(تبعيد)
(در رابطه با تشديد سانسور و اختناق در ايران)


دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۱ مه ۲۰۰۹

کانون نويسندگان ايران (در تبعيد) و انجمن قلم ايران (در تبعيد)، يعني دو نهادي که در راستاي کانون نويسندگان در ايران حرکت ميکنند، بر اساس تعهد خود به دفاع از آزادي انديشه و بيان و مبارزه با سانسور، برآنند که افکار عمومي مردم جهان و نويسندگان و روزنامه نگاران و نهاد بين المللي را نسبت به اين سرکوب تازه و آن چه اکنون در ايران مي گذرد جلب کنند و به افشاي سياست هاي غيرانساني حکومت اسلامي در اين رابطه بپردازد.
کانون نويسندگان ايران، اخيرا با انتشار بيانيه اي، به تشديد سرکوب و سانسور در جمهوري اسلامي اعتراض کرده و در اين باره هشدار داده است. اين هشدار به جا که، بيانگر شدت يافتن سرکوب از سوي سلطه گران جمهوري اسلامي است را بايد جدي گرفت و در حمايت از هشدار کانون، اقدامات گسترده سازمان داد.
در بخشي از اين بيانيه که „تشديد سرکوب و سانسور“ نام دارد آمده است: „روز يازدهم ارديبهشت ۱۳۸۸ کساني که فقط براي بزرگداشت روز جهاني کارگر در پارک لاله تهران گرد آمده بودند مورد هجوم و ضرب و شتم صدها نفر از ماموران علني و مخفي قرار گرفتند که از پيش سازماندهي شده و در محل آبنماي پارک منتظر ايستاده بودند. در جريان اين هجوم حدود يک صد نفر بازداشت شدند. بسياري از اين بازداشت شدگان از رهگذراني بودند که بيخبر از همه جا آمده بودند تا ساعتي از بعد از ظهر روز جمعه خود را در پارک بگذرانند، اما اکنون همه آن ها در بند ۲۴۰ زندان اوين در انتظار اتهام هاي سنگين و عجيب و غريب اند...“
کانون نويسندگان ايران (در تبعيد) و انجمن قلم ايران (در تبعيد)، يعني دو نهادي که در راستاي کانون نويسندگان در ايران حرکت ميکنند، بر اساس تعهد خود به دفاع از آزادي انديشه و بيان و مبارزه با سانسور، برآنند که افکار عمومي مردم جهان و نويسندگان و روزنامه نگاران و نهاد بين المللي را نسبت به اين سرکوب تازه و آن چه اکنون در ايران مي گذرد جلب کنند و به افشاي سياست هاي غيرانساني حکومت اسلامي در اين رابطه بپردازد.
حکومت اسلامي، در فضاي تبليغاتي انتخابات رياست جمهوري خود، مي کوشد با تشديد هر چه بيشتر و گستردهتر سانسور و اختناق و ماشين اعدام، يک جنگ رواني تمام عيار عليه جامعه، نويسندگان و عليه سايتهاي اينترنتي و وبلاگ نويس ها و تشکل هاي دمکراتيک و رسانه هاي عمومي مستقل راه بياندازد و با ايجاد وحشت در ميان مردم، از هرگونه اعتراض اجتماعي و خيزش هاي همگاني در قبال رسوائي ها و شيوه هاي ارتجاعي انتخاباتي خود پيشگيري کند.
اقدامات سرکوبگرانه تازه حکومت اسلامي تنها به حوادث اخير در رابطه با مراسم اول ماه مه محدود نمي شود؛ بلکه وزارت ارشاد حکومت اسلامي نيز، ديگر به هيچ رسانه و روزنامه نگار مستقل اجازه فعاليت نم يدهد و مانع تجديد چاپ بسياري از کتاب هائي مي شود که در گذشته اجازه نشر گرفتهاند، روزنامه هاي رسمي را که کوچک ترين انتقادي به شرايط کنوني دارند تعطيل ميکند، تهديد، دادن اخطار و اخراج و بازداشت روزنامه نگاران، لغو مجوز انتشار، پرداخت جريمه نقدي، جلوگيري از ارائه آثار نويسندگان بسيار در نمايشگاه کتاب، جلوگيري از حضور چند ناشر سرشناس در نمايشگاه، زدن اتهام هاي غيرواقعي „امنيتي - سياسي“ و توقيف فيلمها و توليدات هنرمندان از نمونه هاي ديگر اين سرکوب تازه است. حتي کار به آنجا کشيده است که محمدحسين صفار هرندي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، در آستانه برگزاري نمايشگاه کتاب تهران در قم مي گويد: „هفتاد درصد کتاب هايي که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي دولت قبل مجوز چاپ گرفته، داراي انحرافات اساسي بوده اند.“
مطبوعات ايران در سال ۱۳۸۷، شرايط سختي را متحمل شدند. فقط در بهار اين سال پنج روزنامه تعطيل و در کل سال، ۲۰۱ نشريه لغو امتياز شد. براساس نظرسنجي خبرگزاري فارس „۵۴ ‏درصد خبرنگاران مورد حمايت قانون نيستند.“ و سران حکومت و مقامات اسلامي، از اينترنت به عنوان وسيلهاي براي“ براندازي“ نام مي برند. به طوري که عملا سال ۸۷، سال بسيار وخيمي براي روزنامهنگاران، وبلاگنويسان و نويسندگان در ايران بود.
آمار و اقدامات ديگر در اين زمينه چنين است:
- دستگيري و زنداني شدن ١٧ وبنگار و وبلاگ نويس از سوي مقامات قضايي و امنيتي.
- اعدام „يعقوب مهرنهاد“، روزنامه نگار و وبلاگ نويس در زندان زاهدان.
- در گذشت اميد ‏ميرصيافي، به شکل بسيار مشکوک در زندان اوين.‏
- خبرنگار زنداني محمد حسن فلاحيه زاده، ۱۰ اسفند ماه بدون هيچ دليلي و بi صورت ناگهاني به بند مخوف ۲۰۹ زندان اوين منتقل شده است. وي، در اوايل سال جاري پس از ماهها بدون ملاقات بودن، توانست با همسرش ملاقات کوتاهي داشته باشد.
- تصويب يک طرح ۱۳ مادهاي با قيد يک فوريت در ١٢ تير ماه ۸۷، در جلسه علني مجلس شوراي اسلامي مبني بر „تشديد مجازات اخلال در امنيت رواني“. ماده ٢ اين طرح „داير کردن وبلاگ و وبسايت مروج فساد و فحشا، الحاد“ را در کنار جرايمي چون „راهزني، سرقت مسلحانه، تجاوز به عنف، تشکيل خانه فساد و فحشا“ قرار داده است که مجازات اعدام دارد.
- تاسيس „کميته جديد فيلترينگ“ در چارچوب تصويب „قانون جرايم رايانهاي“(در تاريخ ١٣ آبان ۸۷)
- تهيه „ليست سياه“ سايتهاي „ممنوعه“ براي مسدود سازي از سال ١٣٨١ از طريق „کميته مصاديق فيلترينگ“ در زير مجموعه شوراي عالي فرهنگي با رياست رييس جمهور اسلامي.(از جمله سايتهاي عمومي خارجي مسدود شده در ايران يوتيوب، قيس بوک و اورکوت هستند.)
- صدور اطلاعيه اي به نام „انهدام تعدادي از شبکه هاي سازمان يافته ضد دين، امنيت، فرهنگ و عفت عمومي“ که „به زبان فارسي در اينترنت“ فعاليت ميکردند، از سوي سپاه پاسداران در روز ۲۸ اسفند سال ۸۷.
- انتشار خبر تشکيل دادسراي ويژه جرايم اينترنتي از سوي دادستان عمومي و انقلاب تهران در اواسط آذر ماه ۱۳۸۷.
- درخواست دادستان کل کشور(دهم فروردين ۱۳۸۸)، از وزارت ارتباطات مبني نظارت بر ارائه خدمات پيام کوتاه چندرسانهاي توسط تلفنهاي همراه، براي جلوگيري از بروز „پديدههاي نابهنجار اجتماعي و اختلال در اخلاق عمومي“
- موضعگيري يک مقام مرکز جرايم سازمان يافته سايبري سپاه در ايرنا(۲۱ فروردين ۱۳۸۸) مبني بر اين که „هر شخص حقيقي يا حقوقي به هر طريق نرم و در فضاي مجازي اقدام به گسترش عمليات ضددين، ضدفرهنگ و براندازانه کند، اين نيرو لحظهاي از او غافل نخواهد بود و به شدت در هم کوبيده خواهد شد.“
- دستور حجتالاسلام دري نجفآبادي، دادستان کل کشور حکومت اسلامي، به وزارت ارتباطات و فناوري براي کنترل بيشتر بر سرويس اماماس(سرويس پيام چند رسانهاي) و سانسور „اماماس“ها که ارسال پيامهاي تصويري و صوتي را از طريق تلفن همراه ممکن ميسازد.
- گفتگوي غلامحسين محسني اژهاي، وزير اطلاعات حکومت اسلامي با خبرگزاري فارس، مبني بر ارسال „پيامکهايي تخريبي“ در حد „خيانت به اسلام“. و „رصد کردن اين پيامکها در اوضاع انتخاباتي.“
- سجاد خاکساري؛ خبرنگار قلم معلم از سال ۱۳۸۵، تاکنون سه بار دستگير و زنداني شده است. آخرين بار از تاريخ ۶/۲/۸۸ به اتهام اطلاعرساني از تجمع معلمان حقالتدريس در جلوي مجلس دستگير و هم اکنون در زندان اوين بسر مي برد.
- دستگيري سه روزنامهنگار در روز ١١ ارديبهشت ۸۸، روز جهاني کارگر در کنار دستگيري دويست تن از تجمعکنندگان در پارک لاله تهران، سنندج و ديگر شهرها.
- دستگيري عليرضا ثقفي، سردبير نشريه توقيف شده راه نو و عضو کانون نويسندگان ايران در تاريخ ١١ ارديبهشت، پيش از آغاز تظاهرات از سوي ماموران امنيتي، همراه با ضرب و شتم هاله ثقفي همسر و محسن ثقفي، فرزند او به خاطر اعتراض به بازداشت پدرش.
- احضار و بازداشت کاوه مظفري، روزنامهنگار در همين روز از سوي ماموران انتظامي.
-...
جنايات حکومت اسلامي، در همه عرصه هاي اجتماعي در جريان است. با اعدامهاي چند روز اخير نيز، شمار اعدامشدگان در ايران از ابتداى سال ۲۰۰۹ ميلادى تاکنون به بيش از ۱۷۰ نفر ميرسد. طي روزهاي اخير يک دختر جوان در رشت، يک نفر در اردبيل، سه تن ديگر در اصفهان و هشت نفر نيز در زندان تايباد در استان خراسان رضوى و پنج تن نيز در کرمان به دار آويخته شدند.
سازمان عفو بين الملل روز سه شنبه ۵ مي ۲۰۰۹، با انتشار بيانيهاي از حکومت اسلامي خواست، اعدام نوجوانان را متوقف كند. اين سازمان نوشت برنامه ريزى براي اعدام دو نوجوان ديگر آن هم چند روز پس از اعدام انزجارآور „دلارا دارابى“ نشان مىدهد كه مقامات رژيم تهران هيچ احترامى براى قوانين بين المللي قائل نيستند. به گفته سازمان عفو بين الملل، دستکم ۱۳۵ نوجوان هم اکنون در زندانهاي حکومت اسلامي در صف اعدام قرار دارند.
کانون نويسندگان ايران و انجمن قلم ايران(در تبعيد)، در دفاع از گوهر „آزادي بيحد و حصر بيان و قلم و انديشه“، از نويسندگان، واحدها و اعضاي خود درخواست ميکند که تلاش گستردهاي براي ترجمه و توزيع اين بيانيه و تماس با کانونها و نهادهاي نويسندگان، انجمنهاي قلم و روزنامهنگاران کشوري که ساکن آن هستند و همچنين در تماس و گفتگو با رسانه ها، نهادهاي دمکراتيک و انساندوست، احزاب و سازمانها بخواهند که سانسور و اختناق و جنايات حکومت اسلامي را محکوم کنند و با کمک از افکار عمومي در جهت حمايت از مبارزات برحق نويسندگان، روزنامهنگاران، هنرمندان و فعالين جنبشهاي اجتماعي آزاديخواه و انساندوست جامعه ايران، حکومت اسلامي را وادار کنند زندانيان سياسي را آزاد کند، به شکنجه و اعدام پايان دهد؛ سانسور و اختناق برچيده شود و به آزادي هاي فردي و اجتماعي مردم احترام بگذارد.
و سرانجام، اين مردم ايران هستند که سرنوشت جامعه را به دست خويش رقم خواهند زد و با تلاش و مبارزه پيگيرشان، فضايي آزاد و برابر و انساني خواهند ساخت.

کانون نويسندگان ايران (در تبعيد) - انجمن قلم ايران (در تبعيد)
بيست و يکم ارديبهشت ۱۳۸۸ - يازدهم مي ۲۰۰۹

www.iwae.org

www.iran-pen.org

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .