دعوت جبهه ملي ايران به گردهمايي

 براي گراميداشت شهداي سي ام تير و تمامي شهيدان راه آزادي ايران

 

به نام خداوند جان و خرد

" اي مردم، من به جرات مي گويم که استقلال ايران از دست رفته بود، ولي شما با رشادت خود آن را نگهداشتيد ... اي کاش مرده بودم و ملت ايران را اين طور عزادار نمي ديدم ... "
‫دکتر محمد مصدق - سي ام تيرماه ۱۳۳۱ ‫


‫پنجاه و هفت سال پيش، که جنبش نوپاي ملي ايران به رهبري دکتر محمد مصدق، بر آن بود ، تا در عرصه سياست داخلي آزادي انتخابات و مطبوعات و استقرار حاکميت ملي بر اساس قانون اساسي مشروطه را به منصه ظهور رساند و در پهنه سياست خارجي، موازنه منفي و ملي شدن صنعت نفت را براي ملت ايران به ارمغان آورد، مانعي عمده بر سر راه بود، و آن اينکه، استبداد وقت مي خواست تا با رويکردي انحصارگرايانه، قدرت مطلق را در دست داشته باشد و با تحريف و نقض قانون اساسي مشروطه که ثمره جان و انديشه کوشندگان راستين راه آزادي بود، ابزار کارايي و مجال عملکرد دولت قانوني را محدود سازد، که استعفاي اعتراض آميز دکتر مصدق و جنبش اعتراض مدني پس از، آن پيش بيني ها و معادله هاي تصاحب قدرت و تسلط بر قوه مجريه را بر هم ريخت .

‫دولت منتصب به دربار، در آغاز کوشيد تا با تکيه بر نيروي قهريه تفنگ و سرنيزه، و ايراد خطابه هاي تهديدآميز و عوامفريب، مشروعيتي ميان تهي را براي خويش فراهم آورد، غافل از آن که روح جمعي و خودآگاهي ملي، وجدان ملتي را به خروش آورد که ارزش هاي از جان گرانبهاتر خود، آزادي و منافع ملي را در خطر مي ديد . حضور صلح آميز و اعتراض مدني ايشان را حاکميت استبدادي برنتابيد و به خشونت و ددمنشي دست يازيد و خون شمار زيادي از فرزندان پاک نهاد اين مرز و بوم را بر سنگفرش هاي ميدان بهارستان روان ساخت، اما در عزم راسخ ملت ايران خللي وارد نگرديد و استبداد مطلقه را به عقب نشيني و تمکين وادار ساخت که به خواست مردم گردن نهد .

‫خون آن شهيدان سرفراز، زمان و مکان را درنورديده است و در شريانهاي تاريخ اين کهن بوم بر ساري و جاري است . خون هايي که نهال هاي برومند ديگري را آبياري ساخت و فرزندان سربلند ديگري را در سايه سار آنها پروريد، که حماسه هاي جاودانه ديگري را رقم زنند . حماسه ۱۶ آذرماه ۱۳۳۲ ،حماسه نهضت مقاومت ملي، هشت سال دفاع ميهني، هجدهم تيرماه ۱۳۷۸ و ... تا حماسه هاي خونبار و سترگ خردادماه و تيرماه هشتادوهشت که هر يک چامه اي سرشار از افتخار و اندوه است .

‫اکنون ماييم و ميراث آن جان باختگان آرمانخواه، که جهاني ديگر و ايراني آزاد و آباد را مي خواستند رقم زنند و در اين اميد جان گرامي به نثار آوردند. به ياد ايشان، به ياد شهيدان سي ام تيرماه، به ياد شهيدان راه آزادي و مردمسالاري و منافع ملي، و با درود به شهيدان پويش و خيزش آگاهانه و مدني خرداد و تيرماه هشتادوهشت، گردهم مي آييم و با نثار گل و اداي احترام بر مزار متبرکشان در ابن بابويه، نام و ياد و راهشان را گرامي ميداريم .

‫آن عاشقان سرزه که با شب نزيستند         رفتند و شهر خفته ندانست کيستند
‫فريادشان تموج شط حياط بود                 چون آذرخش در سخن خويش زيستند
‫مرغان پرگشوده توفان که روز مرگ         دريا و موج و صخره برايشان گريستند

‫زمان : سه شنبه سي ام تيرماه - ساعت ۱۷
‫مکان و محل حركت : ميدان هفت تير جنب مسجد امام جواد