شيرين عبادي برنده جايزه رولاند برگر

 

بنياد آلماني «رولاند برگر» جايزه امسال خود را به طور مشترک به سازمان گزارشگران بدون مرز و شيرين عبادي اهدا کرد.

جايزه رولاند برگر براي «مدافعان منزلت انسان» از سال گذشته و با هدف تقويت همکاري صلح‌آميز در جهان به «افراد و نهادهايي که در جهت کرامت انساني و حقوق بشر تلاش مي‌کنند»، داده مي‌شود.

به نوشته تارنماي گزارشگران بدون مرز، اين بنياد اعلام کرده‌است که در سال ۲۰۰۹ مبلغ نهصد هزار يورو از اين جايزه را به گزارشگران بدون مرز براي مبارزه روزمره‌اش در دفاع از آزادي مطبوعات اهدا مي‌کند.

صد هزار يورو از اين جايزه نيز به شيرين عبادي، وکيل ايراني و برنده جايزه صلح نوبل، «به پاس مقاومت‌اش در برابر فشارهاي تازه‌اي که تلاش‌هاي او را در دفاع از حقوق بشر هدف قرار داده‌اند»، داده مي‌شود.

در بيانيه بنياد رولاند برگر با اشاره به فعاليت شيرين عبادي در دفاع از حقوق بشر، به ويژه حقوق زنان و کودکان، آمده‌است: «خانم عبادي و خانواده‌اش به علت فعاليت‌هاي او به عنوان وکيل دادگستري، بارها مورد تهمت‌هاي ناروا و تهديد قرار گرفته‌اند و اين فشارها در ماه‌هاي اخير به شدت افزايش يافته‌است.»

دفتر کانون مدافعان حقوق بشر که شيرين عبادي نيز يکي از چهار مؤسس آن بود، دي‌ماه سال جاري از سوي نيروهاي امنيتي مهروموم شد.
در همان ماه افرادي موسوم به دانشجويان بسيجي در مقابل منزل و دفتر کار شيرين عبادي تجمع کردند و تابلوي دفتر وکالت او را پايين کشيدند.

وي همچنين در سال گذشته به خاطر برعهده گرفتن وکالت شهروندان بهايي، از سوي افرادي ناشناس تهديد شد.

سهيم شدن در حمايت از آزادي مطبوعات

بنياد رولاند برگر اعلام کرده با دادن جايزه به گزارشگران بدون مرز مي‌خواهد سهمي در حمايت از آزادي مطبوعات و تبادل نظر آزاد در سراسر جهان داشته باشد.

سازمان گزارشگران بدون مرز يک سازمان غيرانتفاعي بين‌المللي است که بيست و پنج سال پيش با هدف دفاع از آزادي مطبوعات و حمايت از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران تاسيس شد.

ژان فرانسوا ژوليارد دبير اول گزارشگران بدون مرز، با بيان اينکه جايزه رولان برگر بزرگترين کمک مالي است که تا امروز به اين سازمان شده گفت: «اين جايزه به ما براي پشتيباني بيشتر از روزنامه‌نگاران مورد ظلم قرارگرفته و خانواده‌هاي آن‌ها ياري مي‌کند و کمکي براي همياري با رسانه‌هاي مستقل در کشورهاي سرکوبگر است.»

هورست کوهلر، رئيس‌جمهوري آلمان، ۲۱ آوريل طي مراسمي در برلين، اين جايزه را به برندگان آن اعطا خواهد کرد.

بنياد رولان برگر سازماني غير دولتي است که سال ۲۰۰۸ از سوي رولان برگر استاد دانشگاه مديرت تأسيس شد. «حفظ کرامت انساني و حقوق بشر در سراسر جهان و فراهم کردن امکان تحصيل براي جوانان با استعداد و فقير» از جمله اهداف اين بنياد اعلام شده‌است.

اولين جايزه رولان برگر به «سومالي مام»، فعال حقوق زنان در کامبوج به خاطر مبارزاتش عليه تجارت زنان داده شد.

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .