«گفته‌هاي متکي و خشم آيت‌الله جنتي»

 

منوچهر متکي، روز پنج شنبه در حاشيه اجلاس داووس گفت: دولت باراک اوباما بايد سياست خود را در خاورميانه تغيير دهد «نه در گفتار بلکه در عمل». وزير خارجه ايران افزود اگر چنين چيزي عملي شود دولت جديد آمريکا بدون ترديد با «واکنش و رويکرد همکاري» در منطقه و به‌طور مشخص «از سوي ايران» روبه‌رو خواهد شد.

ولي به نوشته گاردين همه در ايران و حتي درون اصول‌گرايان که هم دولت، هم اکثريت مجلس و هم تقريبا مهم‌ترين ارکان تأثيرگذار بر سياست‌هاي جمهوري اسلامي ايران را در اختيار دارند، يک جور فکر نمي‌کنند.

روزنامه بريتانيايي گاردين در تحليلي در مورد چنددستگي سياست‌مداران ايراني به سخنان روز پنجشنبه وزير خارجه ايران اشاره مي کند. در اين تحليل به گزارشي از خود گاردين در مورد قصد دولت باراک اوباما براي ارسال پيامي به جمهوري اسلامي ايران با هدف پايان دادن به سه دهه قطع رابطه بين دو کشور نيز اشاره شده است. البته کاخ سفيد فرستادن چنين پيامي را -يک روز پس از انتشار آن در گاردين- تکذيب کرد.

گفته‌هاي آقاي متکي با انتشار پيام ِ بعدأ تکذيب شده، همزمان شد. البته روشن نيست مقاله گاردين يا شايعات احتمالي در باره فرستادن پيام از سوي آمريکا براي ايران تا چه اندازه بر وزير خارجه ايران و اظهارنظرش تاثير گذشته است. اما آنچه – به گفته گاردين- روشن است، اين موضوع است که حتي گفته‌هاي مثبتي مانند آنچه منوچهر متکي مي‌گويد، در ايران يک‌صدا بيان نمي‌شود.

گاردين مي نويسد: «همزمان با گفته‌هاي وزير خارجه ايران، اظهارنظرهاي خصمانه‌اي از بخش‌هاي ديگر حکومت ايران شنيده مي‌شود، که نشان مي‌دهد سياست پيشگامي دولت آمريکا در برقراري تماس [احتمالي با ايران] باعث بروز اختلاف در جناح‌هاي مختلف حکومت آن کشور شده است؛ آيت الله احمد جنتي رئيس بانفوذ شوراي نگهبان و يکي از حاميان سرسخت محمود احمدي نژاد، روز پنج شنبه در مورد تجديد مناسبات با آمريکا هشدار داد و حاميان اين روش را " خرابکاران" وابسته به " گروه‌هاي منفور" توصيف کرد.»

گاردين به نقل از منابع ديپلماتيک در واشنگتن و لندن مي‌نويسد: بعيد است که قبل از پايان مدت يک ماهه بازبيني جزئيات سياست خارجي دولت جديد آمريکا، اقدام مهمي در مورد رابطه با ايران صورت بگيرد. با اين همه قرار است هفته آينده ملاقاتي با هدف تنظيم و هماهنگي سياست آمريکا با متحدانش در مورد مذاکره با ايران انجام شود.

به نوشته روزنامه گاردين در اين جلسه که روز چهارشنبه آينده در شهر فرانکفورت برگزار خواهد شد، معاونان سياسي وزاري خارجه ۶ کشور طرف مذاکره با ايران - آمريکا، بريتانيا، روسيه، چين، فرانسه و آلمان - قرار است در مورد مواضع جديد آمريکا و هماهنگ‌سازي در مذاکرات هسته‌اي، گفت‌وگو کنند.

موضوع رابطه با ايران در جريان ملاقات وزراي خارجه گروه ۸ (کانادا، فرانسه، آلمان، ايتاليا، ژاپن، روسيه، بريتانيا و ايالات متحده آمريکا به اضافه رئيس دوره‌اي و کميسيون اتحاديه اروپا)، هفته آينده در شهر ونيز نيز به بحث گذاشته خواهد شد.

پس از اين دو جلسه، قرار است وزراي خارجه اين کشورها براي تنظيم يک سياست هماهنگ در قبال ايران در ماه مارس ديدار کنند.

روزنامه گاردين به نقل از ديپلمات‌هاي بريتانيايي و آمريکايي مي‌نويسد، که موضع روسيه براي آن‌ها مهم است و منتظرند ببينند که در صورت رد سياست مسالمت‌جويانه آمريکا از سوي ايران، آيا روسيه با سياست تشديد انزواي تهران همکاري خواهد کرد يا نه.

گاردين يادآوري مي‌کند که سال گذشته مخالفت روسيه باعث شد که اعضاي شوراي امنيت نتوانند در مورد تشديد تحريم‌ها عليه ايران به توافق برسند.

يک مقام دولت روسيه به روزنامه گاردين گفته است، دولت آن کشور حاضر است از اتخاذ موضع تندتري در قبال ايران حمايت کند؛ به شرط آنکه قبل از اين تصميم مشترک، اروپا و آمريکا به شکل يک‌جانبه عليه ايران اقدام نکنند و تمام مجازات‌ها روي برنامه‌هاي هسته‌اي ايران متمرکز باشد.

دولت جورج بوش سال گذشته کوشيد تا دامنه مجازات‌ها عليه ايران را گسترش دهد و از آن جمله سپاه پاسداران ايران را -از جمله به خاطر حمايت از حزب الله و حماس- هدف اين مجازات‌ها قرار داد.

در پايان روزنامه گاردين مي‌نويسد: «خشم آيت الله جنتي نشانگر آن است که برخورد مسالمت‌جويانه آمريکا، مي‌تواند در سيستم حاکم بر ايران اختلافات جدي ايجاد کند. در عين حال ياد آور هشدار برخي از تحليل‌گران است، که معتقدند تغيير منش آمريکا در قبال ايران بعيد است که مناسبات دو کشور را به سرعت متحول کند.»

راديو فردا
 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .