ايران آزمود، آمريکا تأييد کرد، اسرائيل نگران است


ايران موشک "سجيل۲" را با موفقيت آزمود. در روزهاي اخير گزارشي منتشر شد مبني بر اين‌که اين کشور تا ساخت بمب هسته‌اي يک تا ۳سال ديگر فاصله دارد. با وجود افزايش نگراني‌ها، کارشناسان برنامه‌هاي موشکي ايران را تهديد نمي‌دانند.


محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور ايران، روز چهارشنبه (۲۰ مه/ ۳۰ ارديبهشت) در جمع مردم استان سمنان از آزمايش موشک زمين به زمين "سجيل ۲ " خبر داد. اين موشک که در آبان ماه گذشته نيز آزمايش شده بود، حدود ۲ هزار کيلومتر برد دارد. سوخت موشک سجيل ۲ جامد است و در دو مرحله عمل مي‌کند.

برد اين موشک شبيه موشک "شهاب ۳" است. به نوشته ايسنا به نقل از مصطفي محمد نجار، وزير دفاع ايران، "سجيل ۲" داراي قدرت تخريب بالاست و توليد انبوه آن نيز آغاز شده است. به گفته کارشناسان موشکي با اين برد مي‌تواند اسرائيل، مواضع آمريکا در خليج فارس و کشورهاي شرق اروپا را هدف قرار دهد.

واکنش اسرائيل و وزارت دفاع آمريکا

"شهاب ۳" - به اعتقاد کارشناسان موشک‌هاي ايراني داراي فن‌آوري ابتدايي و در نتيجه ايرادهاي اساسي هستندمحافل نزديک به وزارت دفاع آمريکا نيز آزمايش موشک يادشده را تأييد کردند. به گفته اين محافل، "سجيل ۲" بين ۲ تا ۳ هزار کيلومتر برد دارد و شبيه موشک "عاشورا"ست. يک منبع دولتي آمريکايي که نخواست نامش فاش شود اعلام کرد که اطلاعات تاکنوني حاکي از آن‌اند که آزمايش مذکور مربوط به موشکي ميان‌برد بوده و با موفقيت انجام شده است. وزارت دفاع آمريکا هنوز اطلاعات فني اين موشک را بررسي نکرده است.

معاون وزير خارجه اسرائيل پيرامون آزمايش موشکي ايران گفت: «اگر تا کنون ترديدي در اين مورد وجود داشت: اکنون بر همگان روشن شد که ايران با آتش بازي مي‌کند.» به گفته دني آوالون، برد موشکي ايران «بايد اروپا را نگران کند».

برخي کارشناسان آزمايش موشکي روز چهارشنبه را پاسخ مستقيم جمهوري اسلامي به نخستين ديدار باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا، و بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، مي‌دانند. به اعتقاد اندرو بروک از مؤسسه بين‌المللي تحقيقات استراتژيک در لندن، «هر گاه آنان (ايران) چنين کاري مي‌کنند، پاسخي مستقيم به رويدادي مشخص مي‌دهند».

«جاي نگراني نيست»

در نگاه اول به نظر مي‌رسد که قدرت موشکي ايران افزايش يافته است. محمود احمدي‌نژاد پس از آزمايش "سجيل ۲" اعلام کرد که اين موشک به اهداف برنامه‌ريزي‌شده اصابت کرد. از سوي ديگر اين آزمايش يک روز پس از انتشار گزارش موسسه "شرق‌غرب" صورت مي‌گيرد. گزارشي که در آن تيمي متشکل از ۶ کارشناس روسي و همين تعداد همکار آمريکايي آنان، تأکيد کرد که ايران بين يک تا ۳ سال ديگر تا ساخت يک بمب اتمي کوچک فاصله دارد. در اين گزارش همچنين آمده بود که پدافند ضدموشکي آمريکا در شرق اروپا فاقد کارايي لازم در برابر حمله موشکي احتمالي تهران است. اين‌ها موضوع‌هايي هستند که بر نگراني‌ها از برنامه موشکي و هسته‌اي ايران مي‌افزايند.

با کمي دقت اما مشخص مي‌شود که شرايط تغيير چنداني نکرده است. موشک سجيل در آبان‌ماه گذشته نيز آزمايش شده بود. آزمايش دوباره اين موشک را گروهي از کارشناسان، با نامزدي محمود احمدي‌نژاد در انتخابات پيش رو مرتبط مي‌دانند.

کارشناسان به‌علاوه به اين موضوع اشاره مي‌کنند که بر اساس گزارش مؤسسه "شرق‌غرب"، ايران «احتمالا ۶ تا ۸ سال» زمان نياز دارد تا موشکي بسازد که قادر به حمل کلاهکي هزار کيلويي تا مسافت ۲ هزار کيلومتر باشد. از سوي ديگر، مناسب‌سازي يک کلاهک هسته‌اي براي موشک‌هاي ميان‌برد، نيازمند توانايي فني بسيار بالايي است.

پيش‌بيني اين‌که ايران چه زماني بتواند موشکي قاره‌پيما بسازد، به اعتقاد کارشناسان، کاري بسياري دشوار است، اما بدون کمک‌هاي خارجي ممکن است اين زمان بين ۱۰ تا ۱۵ سال طول بکشد. علاوه بر اين هيچ مدرکي در دست نيست که تهران اساسا چنين تصميمي داشته باشد.

چند نکته ديگر: موشک‌هاي ايران بر اساس فن‌آوري ابتدايي موشک‌هاي کره شمالي ساخته شده‌اند که از فن‌آوري دهه ۱۹۵۰ زير دريايي‌هاي روسيه اقتباس شده است. بر اساس گزارش مؤسسه "شرق‌غرب" «قطعات اين موشک‌ها در دهه‌هاي ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ ميلادي و در پي بحران‌هاي اقتصادي و سياسي شوروي، به‌صورت غيرقانوني به دست کره شمالي رسيده‌اند.» با اين حساب، موشک‌هاي ايراني داراي نقاط ضعف اساسي‌اي هستند که ناشي از قديمي‌بودن فن‌آوري آنهاست. از آن‌جايي که ايران فاقد مراکز تحقيقاتي و صنعتي پيشرفته و مهندسان و محققان مجرب است، نمي‌تواند فن‌آوري يادشده را «بهينه‌سازي اساسي» کند.

نگراني از ناکارآمدي پدافند ضدموشکي آمريکا در شرق اروپا نيز موضوع جديدي نيست، زيرا کارشناسان همواره بر اين نکته تأکيد کرده‌اند که چنين پدافندي را مي‌توان با شليک همزمان چند موشک دچار خطا کرد.

کارشناسان ايران را تهديد مستقيمي براي اروپا نمي‌دانند زيرا به اعتقاد آنان اگر جمهوري اسلامي موشکي با کلاهک اتمي به اسرائيل يا اروپا شليک کند، خود را در معرض نابودي با حملات هسته‌اي متقابل قرار داده است.

دويچه وله

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .