پاپوش درست کردن براي مخالفان دولت را متوقف کنيد

زندانيان را  براي متهم کردن اصلاح طلبان برجسته تحت فشارگرفتند
 

July 21, 2009

 

"اين وحشتناک است که وزيراطلاعات در مورد پخش اعترافات کساني صحبت مي کند که هفته ها بدون دسترسي به وکلاي خود در زندان بوده اند. اظهارات وزير نگراني وهراس ما از اينکه چنين اعترافاتي تحت فشار اخذ شده باشد را مورد تاکيد قرار مي دهد."

جواستورک معاون بخش خاورميانه وشمال آفريقا

 

(نيويورک ۲۱ جولاي ۲۰۰۹). سازمان ديده بان حقوق بشر امروز گزارش داد که مقامات ايراني هواداران کانديداهاي اصلاح طلب رياست جمهوري را تحت فشارگذاشته اند تا چهره هاي برجسته اصلاح طلب رابه دست داشتن در اقدامات غيرقانوني متهم کنند. مقامات امنيتي همچنين فشار بر روي خانواده هاي زنداني به منظور سکوت پيشه کردن درمورد پرونده زندانيان را شدت بخشيده اند.

برخي از افرادي که به تازگي از زندان آزاد شده اند وبرخي از خانواده هاي زنداني براي ديده بان حقوق بشر اين فشارها را شرح داده اند. در تاريخ ۱۵ جولاي ۲۰۰۹، غلامحسين محسني اژه اي وزير اطلاعات ايران به خبرنگاران گفت که پخش تلويزيوني اعترافات گرفته شده از افراد زنداني به تصميم دستگاه قضايي بستگي دارد.

جواستورک معاون بخش خاورميانه وشمال آفريقاي ديده بان حقوق بشرگفت: "اين وحشتناک است که وزيراطلاعات در مورد پخش اعترافات کساني صحبت مي کند که هفته ها بدون دسترسي به وکلاي خود در زندان بوده اند. اظهارات وزير نگراني وهراس ما از اينکه چنين اعترافاتي تحت فشار اخذ شده باشد را مورد تاکيد قرار مي دهد."

بعد از انتخابات ۱۲ ژوييه رياست جمهوري ، دولت صدها مخالف سياسي وهواداران کانديداهاي اصلاح طلب، ميرحسين موسوي ومهدي کروبي، را دستگير کرده است. مقامات رسمي در بسياري از موارد از اينکه اطلاعاتي را در خصوص وضعيت زندان اراپه کنند خودداري کرده اند.

برخي از رهبران اصلاح طلب مانند مصطفي تاج زاده، بهزاد نبوي وحمزه غالبي از يک ماه پيش - زمان دستگيري شان - تا کنون هيچ تماسي با خانواده هاي خود نداشته اند. يکي از افرادي که به تازگي از زندان اوين آزاد شده است وضعيت اين زندان را "بسياردشوار" توصيف کرد. او به ديده بان حقوق بشر گفت که مقامات مربوطه اعترافات يکي از مسوولين ستاد موسوي را ضبط کرده اند که در آن وي اظهار مي کند که تاج زاده و ديگر سياستمداران اصلاح طلب براي ناآرامي هاي بعد از انتخابات مسوول هستند.

( http://www.hrw.org/en/news/2009/06/19/iran-halt-crackdown  )

يکي ديگر از زندانياني که چندين هفته درزندان اوين سپري کرده است نيز به ديده بان حقوق بشرگفت مقامات حاميان جوان را مجبور کرده اند که عليه چهره هاي برجسته اصلاح طلب اعتراف کنند. اين زنداني آزاد شده به ديده بان حقوق بشر گفت: "من زندانياني را ديدم که دست يا پاي آنها در گچ بود و يا روي بدنشان آثار کبودي به چشم مي خورد. برخي از حاميان جوان موسوي تحت فشار قرارگرفته اند تا عليه چهره هاي برجسته اصلاح طلب "اعتراف" کنند."

پدريکي از زندانياني که براساس اظهارات يادشده براي چنين اعترافاتي تحت فشار قرار گرفته است به ديده بان حقوق بشر گفت که پسرش در يک تماس کوتاه تلفني گفته است که حالش "خوب" است. وقتي پدرش به او گفت که وکيلي پرونده او را پيگيري مي کند او پاسخ داد که به وکيل احتياج ندارد چرا که هيچ کس نمي تواند به او کمک کند. "او سپس بغض وگريه کرد که درهمين زمان تلفن قطع شد." پدر اين زنداني سياسي به ديده بان حقوق بشر گفت: "خانواده ما با روح قوي پسرمان کاملا آشناست و لحن صداو گريه او براي ما به شدت نگران کننده است. "

سومين زنداني آزاد شده به ديده بان حقوق بشر گفت که وقتي زنداني ها اجازه مي يابند که تماس کوتاهي با منزل خود بگيرند، اين تماس درحضور زندانبانها صورت مي گيرد که به آنها مي گويند اجازه دارند چه مطالبي بگويند: "زنداني مي داندکه اگر چيزي درمورد وضعيت زندان واينکه چگونه با زندانيان رفتار مي شود بگويد، مورد آزار واذيت قرار خواهد گرفت. "

تاج زاده، که به عنوان معاون وزير کشور در دولت رياست جمهوري سيدمحمدخاتمي خدمت کرده است هدف اعتراف گيري هاي اجباري مشابهي در گذشته بوده است. در سال ۲۰۰۴، چهار روزنامه نگار زنداني اعتراف کردند که تاج زاده و ديگر اصلاح طلبان آنها را فريب دادند تا مقالاتي را برعليه امنيت ملي بنويسند وبه سياه نمايي چهره نظام بپردازند.

( http://www.hrw.org/en/news/2004/12/19/iran-judiciary-uses-coercion-cover-torture  )

چند روز پس از آنکه مقامات اعترافات افراد ياد شده را از تلويزيون پخش کردند، دو نفر از اين روزنامه نگاران به کميته حقيقت يابي که توسط رييس جمهور تشکيل شده بود گفتند که اعترافات تحت شکنجه هاي فيزيکي و روحي از آنها اخذ شده است. يکي از اين روزنامه نگاران به ديده بان حقوق بشر گفت که درآن زمان يکي از بازجويان به او گفت که "تاج زاده درميان اصلاح طلباني است که دير يا زود تاج زاده نيز سروکارش به زندان خواهد افتاد."

همسر يکي از چهره هاي اصلاح طلب که هم اکنون در زندان اوين به سر مي برد به ديده بان حقوق بشر گفت که مقامات او را تحت فشار قرار داده اند تا با رسانه ها صحبت نکند. او گفت که با اين موضوع موافقت کرده به شرط آنکه همسرش زندان را سلامت ترک کند: "اگر آنها به او صدمه بزنند ويا سعي کنند بازي هاي ديگري را انجام دهند ما ساکت نخواهيم ماند.

آنها مي گويند چيزي نگوييد وبه ديگران بگوييک که شرايط زندان خوب است و شکايتي نداريم. اما اين برخلاف چيزهايي است که مي دانيم. بازجويي ها مخصوصا بسيار نگران کننده هستند. آنها فقط در خصوص مساپل سياسي پرسش نمي کنند. آنها درمورد جزييات زندگي شخصي افراد مي پرسند تا به اين وسيله شايد نقطه سياهي را در زندگي شان پيدا کنند تا بتوانند برعليه زنداني به کار گيرند و عليه او پرونده سازي کنند."

 

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .