هشدار عبادي و عفو بين الملل درباره اوضاع ايران

 

 

شيرين عبادي و آيرين خان، دبيرکل سازمان عفو بين الملل با انتشار بيانيه اي مشترک نسبت به وخيم تر شدن اوضاع در ايران هشدار داده اند.

اين دو در بيانيه خود با اشاره با برگزاري مراسم تحليف محمود احمدي نژاد در هفته آينده، نسبت به سرکوب اعتراض هاي احتمالي ابراز نگراني کرده اند.

اين بيانيه همچنين خواستار ادامه توجه و تلاش هاي بين المللي در رابطه به اوضاع ايران شده است.

شيرين عبادي که در سال 2003 جايزه صلح نوبل را دريافت کرد و از بنيانگذاران کانون مدافعان حقوق بشر در ايران است، به دعوت عفو بين الملل در لندن به سر مي برد.

خانم عبادي در بخشي از بيانيه مشترک با آيرين خان گفته است: "مردم ايران بيشتر از هر زمان ديگري به حمايت بين المللي نياز دارند."

او مي افزايد براي تاثيرگذاري تلاش هاي بين المللي بر حاکمان ايران، اين تلاش ها بايد به طور مستمر ادامه داشته باشد و افزايش يايد.

آيرين خان هم در اين بيانيه گفته است تجمعات شنبه گذشته هزاران تن در بيشتر از يکصد شهر جهان که براي ابراز همبستگي با مردم ايران برگزار شد، با اين هدف انجام شد تا به رهبر ايران و اطرافيان او پيام دهد به خشونت ها پايان دهند.

آيرين خان همچنين خواستار ايفاي نقش موثرتري به وسيله سازمان ملل متحد شد. او گفت: "سازمان ملل متحد به وسيله اهرم هاي حقوق بشري و ساير ساز و کارهاي خود بايد درباره موارد نقض حقوق بشر در ايران تحقيق کند و شواهد لازم را جمع آوري کند تا روزي از آن براي محاکمه افرادي که مسووليت دارند، استفاده شود.

شيرين عبادي همچنين در اين بيانيه از وضع چند تن از همکاران خود در کانون مدافعان حقوق بشر ابراز نگراني کرده است.

به گفته خانم عبادي همکاران او به علت تلاش براي گشترش عدالت و حاکميت قانون و دفاع از حقوق بشر به زندان افتاده اند.

عبدالرضا تاجيک، محمد علي دادخواه و عبدالفتاح سلطاني سه تن از اعضاي کانون مدافعان حقوق بشر هستند که در جريان ناآرامي هاي ايران بازداشت شده اند.

خانم عبادي گفت: "آنها مانند خيلي از افراد ديگر در کشور در زندان هستند زيرا براي ارزش هاي جهاني مانند حق برخورداري از آزادي عقيده و بيان و اعتراض مسالمت آميز بدون واهمه از بازداشت و حمله به وسيله نيروهايي مانند بسيج به پا خواستند."

 

بي بي سي

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .