فعالين ايراني دفاع از حقوق بشر در اروپا و آمريکاي شمالي

گزارش ماهانه(اسفند 1387) در مورد نقض گسترده، مستمر و برنامه ريزي شده حقوق بشر در ايران

 

فرا رسيدن عيد نوروز را به همه ايرانيان شاد باش مي گوييم و اميدواريم تبريکات صميمانه مارا پذيرا باشيد . روز نو و سال نو بر همگي شما مبارک باد . در ضمن از کليه کساني که با ارسال پيام نوروزي مارا سرافراز نمودند ، کمال تشکر را داريم و متقابلاً به همه آنها شادباش مي گوييم .

 

نهادهاي مدافع حقوق بشر !
ايرانيان مدافع حقوق بشر !

در اين گزارش بخش بسيار کوچکي از موارد نقض حقوق بشر در ايران را که توسط اين شبکه گرد آوري شده است به اطلاع مي رسانيم:

بين المللي:
1 ـ سخنگوي دولت آلمان نگراني صدراعظم آلمان را در رابطه با محاکمه هفت تن از فعالان بهايي که در زندان بسر مي برند ، اعلام کرد . مشاور دولت در امور امنيتي و خارجي ، کاردار سفارت ايران را به دفتر صدر اعظم احضار کرده است و از دولت ايران خواسته است ، متهمان بهايي را طبق استانداردهاي حقوقي بين المللي محاکمه کند و آنها را آزاد نمايد . قبل از آلمان يکي از مقامات مسئول در وزارت خارجه بريتانيا گفت : به نظر مي رسد که دولت ايران از اين گونه اتهام ها به گونه اي فزاينده براي سرکوب مدافعان حقوق بشر و اقليتهاي هاي مذهبي استفاده مي کند.( دويچه وله 1/12/87)

2 ـ ماري کريستين لوماردله رئيس دانشگاه سوربن جديد با ارسال نامه اي خطاب به رئيس قوه قضائيه جمهوري اسلامي خواستار شد ، سعيد رضوي فقيه بتواند هرچه سريعتر به نزد خانواده خود بازگردد و تحصيلاتش را ادامه دهد . در اين نامه از رئيس قوه قضائيه خواسته تا دليل دستگيري و بازداشت سعيد رضوي فقيه را بصورت عمومي اعلام کنند و به علاوه شرايطي فراهم آوردند تا آقاي رضوي فقيه امکان دفاع از خود در چارچوب موازين بين المللي را داشته باشد . رئيس دانشگاه سوربن جديد هم چنين از دولتمردان فرانسوي و اروپايي درخواست کرده تمامي تلاش خود را در ارتباط با سعيد رضوي فقيه به کار گيرند ، تا وي هر چه سريعتر به نزد خانواده خود باز گردد و تحصيلاتش را ادامه دهد.(روز 5/12/87)

3 ـ ديده بان حقوق بشر با انتشار بيانيه اي از مقام هاي ايراني خواست هر چه سريعتر 10 دانشجويي را که در فوريه 2009 و در جريان تظاهرات مسالمت آميز دانشگاه بازداشت و بدون هيچ اتهامي در زندان اوين بسر مي برند ، آزاد کنند . به اين دانشجويان اجازه نداده اند با وکيل و خانواده هايشان تماس بگيرند . نريمان مصطفوي ، عباس حکيم زاده ،مهدي مشايخي و احمد قصابان دانشجويان دانشگاه اميرکبير در ساعت 7 بامداد 24 فوريه توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شدند . حسين ترکاشوند ، مجيد توکلي ، کورش دانشيار و اسماعيل سلمانپور در جريان سالگرد مهندس بازرگان در 5 فوريه بازداشت شدند . دو تن از دانشجويان جزء 70 دانشجويي هستند که در 23 فوريه در جريان تحصن در دانشگاه اميرکبير بازداشت شدند . نيروهاي امنيتي با چاقو ، اسپري فلفل ، باتوم و لانچيکا (دو تکه چوب که با زنجيري به هم وصل شده اند) به تحصن دانشجويان حمله کرده و حدود 60 دانشجو را زخمي و 70 نفر را بازداشت کردند.مدير بخش خاورميانه ديده بان حقوق بشر مي گويد:اعتراض صلح آميز جرم نيست.وي مي افزايد:مقامهاي ايران اين دانشجويان را بدون تاخير رها کنند.(ايران امروز 10/12/87)

4 ـ رکسانا صابري 31 ساله خبرنگار امريکايي ـ ايراني که براي رسانه هايي از جمله راديو " ان پي آر " و " بي بي سي " گزارش تهيه مي کرد . حدود يک ماه پيش توسط نيروهاي امنيتي در تهران بازداشت شده است . " کميته حمايت از خبرنگاران " ايران را ششمين زندان مهم خبرنگاران در سال 2008 خوانده است. به گزارش اين گروه ، بيش از 30 خبرنگار در سال 2008 در ايران زنداني شده اند. (راديو فردا 11/12/87)

5 ـ سازمان عفو بين الملل با انتشار بيانيه اي از بازداشت ساناز الهياري ، نسيم روشنايي ، مريم شيخ و امير حسين محمدي فر در روز 11 اسفند خبر داده و نسبت به بدرفتاري و شکنجه آنها در زمان بازداشت ابراز نگراني کرده است . در ادامه اين بيانيه آمده است : از آذر ماه گذشته دستگيري هاي خودسرانه ، ايذاء و اذيت دانشجويان افراد وابسته به اقليتهاي ديني و قومي ، فعالان کارگري و فعالان زنان رو به افزايش گذاشته است . اين نهاد بين المللي در بيانيه خود به دستگيري بيش از 70 دانشجوي دانشگاه صنعتي امير کبير اشاره مي کند که در پي تظاهراتي آرام در اين دانشگاه بازداشت شدند و با دستگيرشدگان بدرفتاري شد ه است . عفو بين المللي در ادامه خواستار جلوگيري از بدرفتاري و شکنجه بازداشت شدگان شده و از مقامهاي مسئول خواسته که امکان تماس فوري آنها با خانواده ، وکيل و در صورت نياز متخصصان پزشکي را فراهم آورند . در پايان بيانيه گفته شده است اگر دانشجويان بازداشتي تنها بدليل ابراز نظر و استفاده از حق خود در آزادي تجمع دستگير شده اند ، زنداني سياسي شناخته شده و بايد فورا و بدون قيد و شرط آزاد شوند . ( راديو فردا 15/12/87)
6 ـ گزارشگران بدون مرز به مناسبت روز جهاني مبارزه با سانسور، بر روي اينترنت ليست کشورهاي دشمن اينترنت را منتشر کرد. در اين گزارش آمده است: چين بزرگترين زندان جهان براي وب نگاران است، ويتنام و ايران مقام دوم وسوم را از آن خود کرده اند. ايران در صدر کشورهاي سرکوبگر آزادي بيان بر روي اينترنت در خاورميانه است. هم اکنون چهار وب نگار در زندان بسر مي برند. (گزارشگران بدون مرز 22/12/87)

7 ـ ديده بان حقوق بشر با انتشار بيانيه اي اعلام کرد : مقامهاي ايراني رکسانا صابري روزنامه نگار 31ساله را بدون هيچ اتهامي و بطور غيرقانوني بازداشت کرده اند . صابري از 30 ژانوايه 2009 تاکنون بدون آنکه اتهام او روشن شود در بند زندانيان سياسي زندان اوين ، محبوس است . ديده بان حقوق بشر از مسئولين ايراني مي خواهد اين روزنامه نگار را فورا آزاد کنند. مدير بخش خاورميانه ديده بان حقوق بشر مي گويد : در حقيقت ايران همچنان يکي از بزرگترين زندانهاي روزنامه نگاران در جهان است . صابري شهروندي که تابعيت دو گانه ايراني ـ آمريکايي دارد از پدري ايراني و مادري ژاپني متولد شده است . او در طي 6 سال گذشته در ايران زندگي کرده است . شبکه هاي بي بي سي ، فاکس ، ان پي آر ، اف اس ان و روز نامه وال استريت ژورنال نامه اي در حمايت از رکسانا صابري نگاشته و از ايران خواستند امکان دسترسي به او را فراهم کند.(ايران امروز 23/12/87)

8 ـ بازداشت اعضاي هيئت مديره سنديکاي کارگران شرکت نيشکر هفت تپه و سپس بازداشت علي نجاتي رئيس اين تشکل مستقل کارگري اعتراض هايي در ايران و جهان بدنبال داشته است. کنفدراسيون بين المللي اتحاديه هاي کارگري با 170 ميليون عضو به عنوان بزرگترين تشکل کارگري جهان با انتشار بيانيه اي خطاب به محمود احمدي نژاد رئيس جمهور ايران نسبت به سرکوب فعالان کارگري سنديکاي شرکت نيشکر هفت تپه در ايران اعتراض کرد. در اين بيانيه دبيرکل کنفدراسيون نوشت فعالان کارگري بازداشتي بايد آزاد شوند و تهديد اين فعالان بخاطر فعاليت هاي قانوني شان بايد پايان يابد. مسئول حقوق بشر اين تشکل گفت: ما از سازمان بين المللي کار آي ال او خواسته ايم تا به سرکوب فعالان کارگري از سوي دولت ايران اعتراض کند و از تهران بخواهد ضمن احترام گذاشتن به تعهدات بين المللي خود ، به اين سرکوب ها پايان دهد. همچنين سازمان عفو بين الملل با انتشار بيانيه اي از علي نجاتي به عنوان زنداني عقيدتي نام برده که بدليل تلاش براي استفاده از حق آزادي بيان و تشکل يابي بازداشت شده است. اين سازمان حقوق بشري خواستار خوش رفتاري با علي نجاتي و آزادي فوري اين فعال کارگري شده است.(راديو فردا 26/12/87)

9 ـ گزارشگران بدون مرز با انتشار اطلاعيه اي ممنوع الخروج شدن و ضبط گذرنامه ناصر زرافشان را محکوم کرد . نامبرده بدعوت پارلمان اروپا براي شرکت در سيمناري به نام " بررسي مسايل محيط زيست در ايران و روابط ايران و اروپا در آينده " و سخنراني درباره مشکلات زيست محيطي و نقش قدرت ، عازم خارج از کشور بود . ناصر زرافشان به گزارشگران بدون مرز گفت : يک نکته محرز است آنچه که در ارتباط با محيط زيست ايران اتفاق مي افتاد يک فاجعه زيست محيطي است و آسيب هايي که به محيط زيست وارد شده با قدرت حاکم در ارتباط است.(گزارشگران بدون مرز 27/12/87)

10 ـ به مناسبت فرا رسيدن سي و سومين سالگرد کنوانسيون بين المللي حقوق مدني و سياسي ، جمهوري چک که در حال حاضر رياست اتحاديه اروپا را بعهده دارد از طرف کشورهاي عضو اين اتحاديه اعلاميه اي در رابطه با وضعيـت حقوق بشر در ايران صادرکرد. دراين اعلاميه با اشاره به دست آوردهاي مثبت مردم ايران در زمينه‌هاي فرهنگي، علمي و اجتماعي، کشورهاي عضو اتحاديه اروپا مراتب نگراني خود را درمورد نقض مفاد کنوانسيون بين‌المللي حقوق مدني و سياسي توسط مقامات جمهوري اسلامي اعلام کرده‌اند. دولت ايران ازامضاء کننده گان اين ميثاق بين المللي است و لاجرم متعهد و موظف به اجراي مفاد آن مي باشد. در اين اعلاميه به موارد گوناگون و متعدد نقض حقوق مردم ايران اشاره شده است، از جمله دستگيرهاي خودسرانه، ضرب و شتم مدافعان حقوق زنان بويژه اعضاي کمپين جمع آوري يک ميليون امضاء براي رفع قوانين تبعيض آميز عليه زنان ايران. کشورهاي اتحاديه اروپا سياست سرکوب مقامات حکومت جمهوري اسلامي را قوياً محکوم کرده و از آنها خواسته‌اند هرچه سريعتر عاليه اقدام دوست و روناک صفارزاده را از زندان آزاد کنند و همچنين اتهامات وارده عليه نفيسه آزاد را لغو کنند. دراين اعلاميه آمده است: «جرم اين بانوان صرفاً شرکت در تظاهرات مسالمت آميز براي دستيابي به حق برابري جنسيتي است.» کشورهاي عضو اتحاديه اروپا در اعلاميه خود گفته‌اند جامعه بين‌الملل شاهد روند نگران کننده و روبه افزايش محدود شدن حق آزادي بيان و حق آزادي گردهمايي ها براي مردم ايران توسط دولت اين کشور است.در اين بيانيه آمده است: «مدافعان حقوق بشر، روزنامه نگاران، دانشجويان، اعضاي اتحاديه ها و سنديکاهاي کارگري و بطورکلي هرشهروند ايراني که دست به ابراز عقيده خود بطور مسالمت آميز بزند بلافاصله با اتهامات مبهم در رابطه با برهم زدن امنيت کشور مواجه مي‌شود.»در همين رابطه کشورهاي عضو اتحاديه اروپا از مقامات حکومت جمهوري اسلامي خواسته‌اند آرش و کاميار علايي، دو پزشک متخصص ويروس اچ – آ- وي و بيماري ايدز را که به شش و سه سال زندان محکوم شده اند را آزاد سازند. اتحاديه اروپا همچنين به مقامات دولت ايران هشدار ميدهد که پلمب دفتر کانون مدافعان حقوق بشر را هرچه سريعتر بشکنند. در اين اعلاميه از دولت ايران خواسته شده است که اتهامات وارده و احکام صادر شده عليه ١٠ روزنامه نگار و وبلاگ نويس ايراني که اسامي آنها به مقامات جمهوري اسلامي از پيش ارسال شده را لغو کنند. رياست دوره اي اتحاديه اروپا خواهان رفع ممنوعيت از حق تحصيل آن دسته ازدانشجويان دانشگاه شيراز شده که در روز دانشجو در يک گردهمايي در دانشگاه شرکت کرده بودند. در اين اعلاميه مقامات اتحاديه اروپا به توقيف گذرنامه سعيد رضوي فقيه دانشجوي پيشين اشاره کرده و خواستار اعطاي حق کامل آزادي رفت و آمد بويژه آزادي خروج از کشور شده اند.کشورهاي عضو اتحاديه اروپا ضمن آنکه از دولت جمهوري اسلامي ايران خواسته‌اند که به تعهدات خود در قبال کنوانسيون بين المللي حقوق مدني و سياسي پايبند باشد به مقامات اين حکومت ياد آور شده اند که اتحاديه اروپا مايل است همکاري خود را درهمه زمينه ها ازجمله گفتمان حقوق بشربا دولت ايران ادامه دهد.( راديو امريکا 28/12/87)

11 ـ گزارشگران بدون مرز با انتشار اطلاعيه اي، ضمن اظهار تاسف و تاثر از مرگ وبلاگ نويس جوان اميدرضا مير صيافي خواهان بررسي و تحقيق فوري در باره چگونگي مرگ اين وبلاگ نويس شد. در اين اطلاعيه آمده است : ما مقامات رسمي جمهوري اسلامي ايران را بدليل اول دستگيري خودسرانه اين وبلاگ نويس و سپس عدم کمک رساني پزشکي مناسب ، مسئول مرگ اميدرضا ميرصيافي مي دانيم. مرگ غم انگيز اميدرضا ميرصيافي نشان مي دهد که رژيم ايران يکي از بدترين حکومت هاي جهان براي روزنامه نگاران و وب نگاران است.ما خواهان تشکيل کميسيون مستقلي براي روشن کردن علل و چگونگي مرگ اين وبلاگ نويس جوان هستيم. محمدعلي دادخواه وکيل اين وبلاگ نويس گفت: از طريق پزشک زنداني حسام فيروزي از مرگ موکل خود مطلع شده است. وبلاگ نويس جوان در شرايط بازداشت افسرده شده بود. بنا به گفته پزشک زنداني، مرگ اميدرضا ميرصيافي صد در صد در اثر عدم مراقبت هاي لازم بوده است. اين وبلاگ نويس با عدم موافقت مسئولان قضايي با مرخصي اش از دو روز پيش شديدا آزرده شده بود.(گزارشگران بدون مرز 28/12/87

12 ـ ديده بان حقوق بشر با انتشار بيانيه اي اعلام کرد: مقام هاي ايران بايد هر چه سريعتر مرگ امير حسين حشمت ساران زنداني 49 ساله در زندان گوهردشت را مورد تحقيق قرار دهند و گزارش مراقبت هاي پزشکي از او را بطور کامل منتشر کنند.روند اين تحقيق بايد بستگان او را در برگيرد. اين سومين زنداني سياسي است که طي سه سال گذشته در گوهر دشت جان داده است. معاون بخش خاورميانه ديده بان حقوق بشر مي گويد:« ما به وضوح شاهد روند نگران کننده اي از مرگ زندانيان سياسي در زندان گوهردشت هستيم » وي مي افزايد« حکومت ايران موظف است در مورد اين مرگ ها تحقيق کند و اقداماتي براي اطمينان از عدم آزار زندانيان و يا بي توجهي هاي پزشکي به آنها انجام دهد». در اين بيانيه آمده است: يک وبلاگ نويس بنام اميدرضا مير صيافي در 18 مارس و بدنبال عدم برخورداري از مراقبت هاي پزشکي مناسب جان داد .مرگ او نگراني در مورد رفتار با زندانيان سياسي در ايران و دسترسي آنها به امکانات پزشکي را افزايش داده است. براساس «قوانين استاندارد حداقل براي رفتار با زندانيان » سازمان ملل متحد زندانياني که نياز به معالجات پزشکي در بيرون از زندان دارند بايد به مراکز تخصصي و يا بيمارستانهاي غير نظامي منتقل شوند.(اخبار روز 29/12/87)

اخبار دانشجويي:
13 ـ يک دانشجوي اهل کنگاور کرمانشاه ، با ريختن يک شيشه الکل صنعتي خود را در مقابل کتابخانه مرکزي دانشگاه تهران به آتش کشيد ، وي به بيمارستان منتقل گرديد.(تابناک 4/12/87)

14 ـ سعيده ( کيانا ) عبداللهي دانشجوي دانشگاه علوم کشاورزي و منابع طبيعي گرگان در خوابگاه حضرت زينب دچار حمله قلبي شده و با توجه به اينکه آمبولانس خوابگاه در محل حضور نداشت ، درگذشت . مسئولان خوابگاه به دانشجويان اجازه نمي دهند با اورژانس تماس بگيرند و مي گويند " اينجا تصميم گيري با ما است " اورژانس دير به محل مي رسد و سعيده عبداللهي در ميانه ي راه جان مي سپارد . حراست دانشگاه با برگزاري مراسم ترحيم در نمازخانه دانشگاه مخالفت مي کند . (فعالان حقوق بشر در ايران 13/12/87)

15 ـ حسين ترکاشوند ، مجيد توکلي ، اسماعيل سلمانپور و کورش دانشيار از اعضاي شوراي مرکزي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه اميرکبير مدت 24 روز است که در اعتصاب غذا بسر مي برند . اين دانشجويان در تاريخ 18 بهمن در مراسم سالگرد بزرگداشت مهندس بازرگان توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شدند.
(فعالان حقوق بشر در ايران 15/12/87)

16 ـ به خانواده 9 دانشجوي زنداني دانشگاه امير کبير اجازه ملاقات ندادند. به اين خانواده ها گفته شده بود ساعت 8 صبح براي ملاقات با فرزندانشان به زندان اوين مراجعه کنند، خانواده ها را از ساعت هشت صبح تا دو و نيم بعد ازظهر در انتظار نگه داشته و سپس اجازه ملاقات ندادند.(امير کبير 28/12/87)

دانشجويان: بازداشت شده
17 ـ کاوه رضايي فعال دانشجويي ، از فعالين حقوق بشري و عضو کمپين يک ميليون امضاء 6 روز پيش توسط نيروهاي وزارت اطلاعات بازداشت و به زندان همدان منتقل شده است ، قاضي پرونده براي آزادي او قرار وثيقه 100 ميليون توماني طلب کرده است.(آزادنا 2/12/87)

18 ـ شبنم مددزاده دانشجوي سال سوم کامپيوتر دانشگاه تربيت معلم کرج ، دبير سياسي انجمن اسلامي اين دانشگاه و عضو هئيت رئيسه شوراي تهران دفتر تحکيم وحدت توسط نيروهاي امنيتي بازداشت و به بند 209 زندان اوين منتقل گرديد.(کميسيون زنان دفتر تحکيم وحدت 3/12/87)

19 ـ به علت اعتراض دانشجويان دانشگاه اميرکبير به دفن بقاياي کشته هاي جنگ ايران و عراق در اين دانشگاه ، نيروهاي امنيتي ، انصار حزب الله و نيروي انتظامي با چاقو ، پنجه بوکس ،باتوم، اسپري فلفل، مشت و لگد دانشجويان معترض را مورد ضرب و شتم قرار داده ، بيش از 70 نفر از دانشجويان را بازداشت و به کلانتري 107 در ميدان فلسطين منتقل کردند . تعدادي از مجرومين به بيمارستان منتقل گرديدند .اسامي تعدادي از دانشجويان بازداشتي عبارتند از :روشنک فاني، جعفر اعتقادي پور ، امير پاشا مظفري ، سعيد برزگر ، رضا بلباسي ، عليرضا تقدسي ، سجاد خادم ، محمد خطايي ، انوشيروان زاهدي ، رسول سرمدي ، کبير فاضلي ، ابراهيم قربانپور ، پاشا کوهساري ، نويد گرگين ، حميد مير حسيني ، محمد نصيري ، مهدي يعقوبي و اميد لشگري .
(اميرکبير 5 الي 7 /12/87)

20 ـ عباس حکيم زاده عضو شوراي مرکزي دفتر تحکيم وحدت و عضو سابق انجمن اسلامي دانشگاه اميرکبير ، نريمان مصطفوي عضو انجمن اسلامي دانشجويان و عضو کميته گزارشگران حقوق بشر ، احمد قصابان و مهدي مشايخي از اعضاي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه اميرکبير توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شدند . (ادوارنيوز 6/12/87)

21 ـ محمد صادقي اصل فعال مدني و دانشجوي تاسيسات دانشگاه علمي کاربردي اردبيل توسط نيروهاي امنيتي بازداشت گرديد . ماموران اداره اطلاعات اردبيل در روز 17 بهمن دو برادر ديگر نامبرده را بنامهاي رامين و ابراهيم صادقي اصل بازداشت کرده بودند . برادران صادقي از حق داشتن وکيل و ملاقات با خانواده محرومند .
(ساوالان سسي 8/12/87)

22 ـ ارسلان صادقي و حسين سرشومي از دانشجويان " آزاديخواه و برابري طلب " بدستور يوسفي معاون دادستان اصفهان بازداشت و به زندان مرکزي اصفهان منتقل شدند . نامبردگان قبلا به ترتيب 18 روز و 12 روز توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شده بودند . (وبلاگ آزادي و برابري 10/12/87)

23 ـ ساناز الهياري ، نسيم روشنايي ، مريم شيخ و امير حسين محمدي فر از دانشجويان " آزاديخواه و برابري طلب " توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شدند . (کميته گزارشگران حقوق بشر 11/12/87)

24 ـ ياسر ترکمن عضو شوراي مرکزي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه امير کبير توسط ماموران امنيتي لباس شخصي با ضرب و شتم شديد بازداشت شد. ياسر ترکمن در نشست کميته پيگيري بازداشت هاي خودسرانه از حقوق انساني دانشجويان زنداني دفاع کرده بود. لازم به يادآوري است که 12 دانشجوي زنداني در بند 209 زندان اوين تحت شکنجه هاي شديد براي گرفتن اعتراف قرار دارند. (اميرکبير 20/12/87)

25 ـ علي باقري و کامران جليل دانشجويان دانشگاه سيستان و بلوچستان توسط مامورين اداره اطلاعات زاهدان بازداشت و مورد بازجويي قرار گرفتند . (اميرکبير 23/12/87)

توقيف سايتها و نشريات دانشجويي:
26 ـ نشريه دانشجويي ترکي ـ فارسي "ياغيش" به مدير مسئولي امير قهرماني پيش از انتشار اولين شماره ، بدستور شوراي فرهنگي دانشگاه آزاد اروميه توقيف گرديد . (ساوالان سسي 12/12/87)

27 ـ امتياز نشريه دانشجويي "کاکتوس" به مدير مسئولي آرمان ميرزايي بدستور هئيت نظارت بر نشريات دانشجويي دانشگاه رازي کرمانشاه لغو گرديد . (اميرکبير 15/12/87)

دانشجويان: احضار:
28 ـ بابک زمانيان عضو انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه اميرکبير و سهيلا ناحي مدير مسئول نشريه دانشجويي " شوکران " به دفتر پيگيري وزارت اطلاعات احضار شدند . (اميرکبير 1/12/87)

29 ـ فرحناز تاجه ميري ، سيامن غياثي ، اشکان مسيبيان و محمد محمدي دانشجويان دانشگاه رازي کرمانشاه به کميته انضباطي دانشگاه احضار شدند . (اميرکبير 6/12/87)

30 ـ سمانه فضلعلي دانشجوي دانشکده علوم دانشگاه رازي کرمانشاه به کميته انضباطي احضار شد.
(امير کبير 19/12/87)

31 ـ بيش از 60 دانشجوي دانشگاه بهشتي به اتهام بد حجابي،عدم رعايت حريم روابط با نامحرم و پوشيدن چکمه به کميته انضباطي دانشگاه احضار شدند.اکثريت دانشجويان احضار شده دختر هستند.(جمهوريت 25/12/87)

دانشجويان: محاکمه:
32 ـ سهراب کريمي فعال دانشجويي به اتهام ارتباط با احزاب و گروههاي کرد و اقدام عليه نظام در شعبه 30 امنيت دادگاه انقلاب تهران محاکمه شد . نامبرده سال گذشته در مراسم روز دانشجو بازداشت و پس از سپري کردن 76 روز در سلول انفرادي وزارت اطلاعات در تهران با قرار وثيقه 150 ميليون توماني از زندان آزاد شد .
( سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان 6/12/87)

دانشجويان: احکام صادر شده
33 ـ ياسر گلي دانشجوي رشته عمران دانشگاه آزاد سنندج که از 17 مهرماه 1386 در بازداشت بسر مي برد ، به اتهام ارتباط با احزاب اپوزيسيون فعال در کردستان در دادگاه تجديد نظر استان کردستان به 15 سال زندان توام با تبعيد به زندان بافت کرمان محکوم شد . (کانون دانشجويان مدافع حقوق بشر کردستان 1/12/87)

34 ـ يازده نفر از دانشجويان دانشگاه صنعتي بابل به علت برگزاري مراسم روز دانشجو در کميته انضباطي اين دانشگاه محکوم شدند . احکام صادره دانشجويان به اين شرح مي باشد : علي تقي پور به يک ترم محروميت از تحصيل با احتساب سنوات ، حميدرضا جهان تيغ و محسن برزگر هرکدام به يک ترم محروميت از تحصيل بدون احتساب سنوات ، معين اسلامي جم ، علي کيايي ، احمد محمد نيا ، سياوش سليمي نژاد ، ايمان صديقي ، نيما نحوي ، محمد علمي و حسام الدين باقري به توبيخ با درج در پرونده محکوم شدند . (اميرکبير 2/12/87)

35 ـ مقداد اسلامخواه دانشجوي دانشگاه امام حسين و دبير انجمن جمهوري خواهان اين دانشگاه به اتهام اقدام عليه امنيت ملي در شعبه 23 دادگاه انقلاب به 6 ماه حبس تعزيري محکوم شد . نامبرده سال گذشته به حکم دادستاني توسط مامورين امنيتي قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران بازداشت و به بند 325 زندان اوين منتقل گرديد و مدت 31 روز در سلول انفرادي بسر برد . همچنين وي در کميته انضباطي به دو ترم محروميت از تحصيل محکوم شده بود . (اميرکبير 5/12/87)

36 ـ يازده دانشجوي دانشگاه شيراز به اتهام شرکت در تجمع روزهاي 15 ، 16 و 20 دي ماه در اين دانشگاه در کميته انضباطي محکوم شدند . احکام صادره به اين شرح مي باشد : امين درستي به 2 ترم محروميت از تحصيل ، راضيه جعفري ، شکوه وصيلي ، زهرا فتاحي زاده ، اسماعيل جليلوند ، يونس ميرحسيني ، عبدالله داوديان ، امين کريمي ، علي شيدايي ، اسماعيل معدنچي و سعيد خسرو آبادي هر کدام به يک ترم محروميت از تحصيل محکوم شدند . پرونده اسماعيل جليلوند به کميته انضباطي مرکزي ارجاع داده شده است . همچنين پرونده 5 دانشجو به اسامي کاظم رضايي ، حمدالله نامجو ، جليل رضايي ، هادي الم الي و نويد غفاري به علت شرکت در تربيون آزاد 18 آذر به کميته انضباطي مرکزي ارجاع شده است . احکام صادره براي کاظم رضايي و آرش روستايي به منزله حکم اخراج از دانشگاه مي باشد . کاظم رضايي که براي شرکت در جلسه سخنراني احسان شريعتي به کتابخانه خوارزمي دانشگاه شيراز رفته بود توسط حراست مورد ضرب و شتم قرار گرفته و بدستور دادسراي ناحيه 2 شيراز به اتهام اخلال در نظم دانشگاه بازداشت گرديد . (اميرکبير 5/12/87)

37 ـ هشت دانشجوي دانشگاه اميرکبير به اسامي ليدا محمودي ، احمدقصابان ، سجاد ويس مرادي ، علي اصغر سپهري ، يوسف رشيدي ، ياسر ترکمن ، کورش محمود کلايه و آورين طه يي به دستور نيروهاي امنيتي و مديريت دانشگاه ممنوع الورود شدند . (اميرکبير 5/12/87)

38 ـ سعادت دلفاني ، سيد محسن فخري و ديندار دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي شيراز در کميته انضباطي هر کدام به دو ترم محروميت قطعي از تحصيل ، طيبه جهانگيرفام و مجتبي وکيلي هر کدام به يک ترم محروميت قطعي از تحصيل و يک ترم محروميت معلق محکوم شدند . همچنين طي اين حکم دانشجويان از خوابگاه محروم شده اند .(وبلاگ آزادي و برابري 12/12/87)

39 ـ سه دانشجوي دختر دانشگاه سيستان و بلوچستان در کميته انضباطي به توبيخ کتبي و درج در پرونده و حذف يک نيم سال تحصيلي بدون احتساب سنوات که به صورت تعليقي اجرا خواهد شد ، محکوم شدند.
(ادوار نيوز 12/12/87)

40 ـ جمال رحماني دانشجوي رشته مهندسي صنايع دانشگاه آزاد دهاقان اصفهان به اتهام عضويت در سازمان هاي حقوق بشري ، شرکت در تجمعات غيرقانوني دانشجويي و جمع آوري امضاء براي آزادي فرزاد کمانگر از زندان، از دانشگاه اخراج شد. (فعالان حقوق بشر در ايران 13/12/87)

41 ـ پيمان عارف از اولين دانشجويان سياسي اخراج شده در دولت نهم ، که 2 ماه پيش توسط کميسيون گزينش استاد و دانشجو به 2 شرط سپردن تعهد کتبي مبني بر اجتناب از فعاليت سياسي در دانشگاه و مهمان شدن در دانشگاه هاي خارج از استان تهران ، اجازه بازگشت به تحصيل و دفاع از پايان نامه خود در دوره کارشناس ارشد علوم سياسي را يافته بود ، بار ديگر بدستور مدير کل اداره اطلاعات تبريز از تحصيل محروم شد .
(کميته گزارشگران حقوق بشر 13/12/87)

42 ـ ديوان عدالت اداري و کميسيون اصل نود مجلس اعتراض قادر کياني فعال آذربايجاني و دانشجوي ستاره دار شده دانشگاه تهران در کنکور سال 87 از تحصيل در مقطع کارشناسي ارشد محروم شده بود را رد نمود . قادر کياني از رتبه هاي تک رقمي کنکور در رشته روابط بين الملل مي باشد که در جريان اعلام نتايج کنکور کارشناسي ارشد ، سازمان سنجش از صدور کارنامه اوليه براي وي امتناع نمود . (اميرکبير 16/12/87)

43 ـ هشت دانشجوي دانشگاه سيستان و بلوچستان که به علت شرکت در تحصن دانشجويي آبان ماه 87 از سوي کميته انضباطي دانشگاه محکوم شده بودند ، احکام قطعي خود را دريافت کردند .پنج تن از اين دانشجويان تعهد داده اند در آينده فقط درس بخوانند و فعاليتي صنفي يا سياسي نداشته باشند ، مي توانند به تحصيل خود ادامه بدهند . سه تن از دانشجويان بنامهاي علي باقري دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشکده ادبيات ، دو ترم محروميت از تحصيل و تبعيد به دانشگاهي ديگر ، کامران جليل عضو شوراي مرکزي انجمن اسلامي دانشجويان دانشکده ادبيات به دو ترم محروميت از تحصيل و امين صالحي عضو انجمن اسلامي دانشکده مهندسي به يک ترم محروميت از تحصيل با احتساب سنوات و يک ترم هم به صورت تعليق محکوم شدند . اين 8 دانشجو دست اندرکاران نشريه هاي دانشجويي " کاغذ اخبار " ، " پنجره " ، " شورا " ، " سياه وسفيد " بودند . علي باقري که براي جمع آوري وسايل خود به خوابگاه دانشگاه مراجعه کرده بود توسط حراست مورد ضرب و شتم قرار گرفت و به علت شدت جراحات وارده در بيمارستان بستري گرديد . (اميرکبير18 و 19/12/87)

44 ـ امير مصباح قاضي، دانشجوي ترم آخر کارشناسي ارشد ادبيات در دانشگاه آزاد مهاباد به اتهام همکاري با يکي از احزاب مخالف نظام در شعبه اول دادگاه انقلاب مهاباد به 2 سال حبس محکوم شد. نامبرده حدود 2 ماه پيش توسط نيروههاي امنيتي بازداشت و به زندان مهاباد منتقل شد. (موکريان نيوز 25/12/87)

45 ـ تعدادي از فعالان صنفي دانشگاه بهشتي تهران به علت شرکت در اعتصاب غذا در کميته انضباطي دانشگاه محکوم شدند . اسامي دانشجويان و مدت محکوميت شان به اين شرح است : کتايون رحيمي به اتهام اغتشاش و اخلال در نظم دانشگاه ، عدم رعايت حجاب و اعتقاد به بهائيت اخراج از دانشگاه ، نيلوفر صادقي و بهمن هيوه چي به اتهام اخلال در نظم دانشگاه و تحريک دانشجويان به اغتشاش 1 ترم تعليق با احتساب سنوات ، غلامرضا مدنيان وکيل پايه يک دادگستري و دانشجوي دکتراي حقوق به اتهام ارتباط با گروههاي سياسي ممنوع الورود به دانشگاه و ارسال پرونده به کميته انضباطي مرکزي ، زهرا کريمي راد ، آيلر توسلي ، ناهيد مبيني ، شهرزاد محمديان ، صابر بذرافشان ، اميررضا محمدي و احسان ملک حسيني به دليل حضور فعال در اعتصاب غذا تذکر کتبي با ذکر در پرونده و محروم از خدمات رفاهي . بيش از 20 دانشجو هم تذکر شفاهي و اخطار کتبي دريافت نمودند . (اميرکبير 26/12/87)

46 ـ به علت اعتراض دانشجويان دانشگاه اميرکبير به دفن بقاياي کشته هاي جنگ ايران و عراق، 50 نفر از دانشجويان به کميته انضباطي احضار شدند. احکام صادره به اين شرح است: 15 ترم محروميت از تحصيل با احتساب در سنوات، 10 توبيخ کتبي با درج در پرونده و 10 حکم احضار والدين به حراست دانشگاه. عده کثيري از دانشجويان همچنان ممنوع الورود به دانشگاه مي باشند. (اميرکبير 27/12/87)

47 ـ ايمان صديقي دبير سياسي سابق انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه صنعتي بابل و حسام باقري عضو کنوني شوراي مرکزي انجمن مذکور به اتهام اخلال در نظم و برنامه هاي دانشگاه در کميته انضباطي هر کدام به يک ترم تعليق از تحصيل با احتساب در سنوات محکوم شدند. همچنين حميد رضا جهان تيغ و علي کيايي دو دانشجوي ديگر اين دانشگاه به اتهام اخلال در نظم و برنامه هاي دانشگاه در کميته انضباطي به توبيخ کتبي و درج در پرونده و ممنوعيت استفاده از امکانات رفاهي نظير خوابگاه محروم شدند. اين دانشجويان به همراه تعدادي ديگر با همين اتهام 3 هفته پيش در کميته انضباطي محکوم شده بوند.(اميرکبير28/12/87)

دانشجويان: صدور قرار وثيقه
48 ـ سحر يزداني پور دانشجوي دانشگاه شيراز که به اتهام تبليغ عليه نظام بازداشت شده بود ، پس از 11 روز بازداشت با قرار وثيقه از زندان آزاد شد . (ادوارنيوز 4/12/87)

49 ـ دادگاه شيراز براي آزادي يونس ميرحسيني دانشجوي دانشگاه شيراز از زندان مبلغ 100 ميليون تومان قرار وثيقه صادر کرد . خانواده نامبرده قادر به تامين اين وثيقه نيستند و ميرحسيني همچنان بدليل عدم توديع قرار در حبس است . اين دانشجو ماه گذشته توسط مامورين اداره اطلاعات شيراز بازداشت گرديد . (ادوارنيوز 9/12/87)

جلوگيري از برگزاري مراسم و منحل کردن نهادهاي مدني
50 ـ بدنبال سخنراني استاد محمد مجتهد شبستري ، دفتر انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه اصفهان با اعتراض بسيج دانشجويي بدستور مسئولان دانشگاه پلمپ شد . (بامداد خبر 6/12/87)

51 ـ مسئولان دانشگاه گرگان از سخنراني مهدي کروبي دبير کل حزب اعتماد ملي و نامزد دوره دهم انتخابات رياست جمهوري در اين دانشگاه جلو گيري بعمل آوردند. (اعتمادملي 12/12/87)

52 ـ مديريت دانشگاه بوعلي سينا در همدان با حضور مهدي کروبي دبير حزب اعتماد ملي و داوطلب دوره دهم رياست جمهوري در اين دانشگاه مخالفت کرد. (ايلنا 13/12/87)

53 ـ نيروهاي امنيتي با پلمپ کردن در سينما جام جم در شهرستان زرين شهر از سخنراني آذر منصوري معاون سياسي جبهه مشارکت ايران اسلامي جلوگيري بعمل آوردند . (امروز 14/12/87)

54 ـ رضواني معاون دانشجويي فرهنگي دانشگاه سيستان و بلوچستان گفت : طيف علامه دفتر تحکيم وحدت به اتهام غيرقانوني بودن اجازه فعاليت ندارند.(برنا 15/12/87)
55 ـ اداره اطلاعات خوزستان از برگزاري همايش فرهنگي با عنوان خليج فارس و سرزمين هاي جنوبي آن جلوگيري بعمل آورد اين همايش توسط انجمن دوستداران ميراث فرهنگي " بوم آب و آفتاب " برنامه ريزي شده بود و قرار بود در سالن تالار شهر اهواز برگزار شود . پس از لغو همايش 3 نفر از اعضاي اين انجمن به ستاد خبري اداره اطلاعات خوزستان احضار شدند . (فعالان حقوق بشر در ايران 23/12/87)

56 ـ انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه صنعتي اصفهان به دليل برگزاري سخنراني استاد محمد مجتهد شبستري به 9 ماه تعليق و به دليل عدم اعلام برائت از همکاري با طيف علامه دفتر تحکيم وحدت، بدستور هيات نظارت بر تشکل هاي دانشجوئي دانشگاه اصفهان منحل اعلام گرديد. (ياري نيوز 24/12/87)

57 ـ دفتر انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه صنعتي بابل بدليل عدم اعلام برائت از همکاري با طيف علامه دفتر تحکيم وحدت، بدستور هيات نظارت بر تشکل هاي دانشجوئي دانشگاه بابل براي سومين بار پلمپ گرديد. (امير کبير 28/12/87)

58 ـ آموزشگاه موسيقي «آذربايجان» به مديريت استاد حسن دميرچي هنرمند مشهور تبريزي توسط اداره اماکن نيروي انتظامي پلمپ شد. اين آموزشگاه با 12 معلم موسيقي و 180 هنر آموز يکي از مراکز آموزش موسيقي و آواز ترکي آذربايجاني در تبريز بود.(امير کبير29/12/87)

مطبوعات: سوء قصد به جان روزنامه نگاران
59 ـ ذکريا عباسي فرد روزنامه نگار و دبير حزب مردم سالاري شاخه کرمانشاه در انتهاي بلوار رودکي کرمانشاه مورد سوء قصد قرار گرفت به خود وي آسيب نرسيده ولي خودرو نامبرده بر اثر پرتاب نارنجک از بين رفت.
(کرمانشاه پست 1/12/87)

مطبوعات: بازداشت روزنامه نگاران
60 ـ حميد مافي دبير سابق تحريريه روزنامه " فرهنگ آشتي" و "حديث قزوين " در روز 20 اسفند توسط نيروهاي امنيتي در قزوين بازداشت شد . از محل نگهداري و اتهام وي خبري در دست نيست. (بامداد خبر 27/12/87)

مطبوعات: محاکمه روزنامه نگاران
61 ـ فريدون وردي نژاد و بهروز بهزادي مديران اسبق نشريه " ايران جوان " به اتهام انتشار مطالب خلاف واقع ، نشر اکاذيب و چاپ تصاوير خلاف عفت عمومي با شکايت مدعي العموم ، ستاد امر به معروف و نهي از منکر ، معاون وقت دادگستري استان تهران و بسيج سپاه پاسداران در شعبه 1083 دادگاه عمومي تهران به رياست قاضي حسينيان محاکمه شد.(ايران 19/12/87)

مطبوعات: احکام صادر شده توسط دادگاهها:
62 ـ مصطفي فقيهي مدير سايت خبري انتخاب به اتهام نشر اکاذيب به قصد تشويش اذهان عمومي و اضرار به غير با شکايت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، شوراي امنيت ملي، رضازاده استاندار فارس، حسن بيادي نايب رئيس شوراي شهر تهران و ... در دادگاه به 11 ماه حبس و پرداخت 2 ميليون تومان جزاي نقدي محکوم شد. (سايت رخداد 21/12/87)

اخبار مربوط به فعالين سياسي، فرهنگي و اجتماعي:
63 ـ نسرين ستوده ، پروين اردلان ، منصور شجاعي ، طلعت تقي نيا و عيسي سحر خيز از افراد ممنوع الخروج براي اعتراض اقدام به شکايت کردند ، پرونده به شعبه اول بازپرسي دادسراي کارکنان دولت ارجاع شد .
(تغيير براي برابري 7/12/87)

64 ـ جايزه پنجمين دوره از "تنديس صديقه دولت آبادي" به هيچ اثري تعلق نگرفت . وجود سانسور ، خود سانسوري و نيز موانع بسيار ديگري در شرايط فعلي ايران موجب شده تا هيات داوران پنجمين دوره از جايزه ي "تنديس صديقه دولت آبادي" از اعلام اثري که در خور اين جايزه باشد ، خودداري کنند . شهلا لاهيجي مدير انتشارات روشنگران و مطالعات زنان در اين مراسم گفت : در کشوري که فمينيسم را در رديف پورنوگرافي مي دانند تکليف چاپ چنين کتابهائي آشکار است . چاپ کتاب در دوران رياست جمهوري آقاي احمدي نژاد به يک پنجاهم دوران قبل از وي رسيده است . بسياري از کتابها اجازه چاپ نمي گيرند ، حتي کتبي که چندين بار تجديد چاپ شده اند هم اجازه چاپ مجدد نگرفته اند . چاپ رمان هم غيرضروري تشخيص داده شده است . ترجمه آثار خارجي هم با متن اصلي تفاوت بسيار دارد بگونه اي که انگار اثري ديگر است.(کانون زنان ايراني 18/12/87)

65 ـ ناصر زرافشان از وکلاي خانواده قربانيان قتل هاي زنجيره اي و از اعضاي کانون نويسندگان ايران در فرودگاه ممنوع الخروج اعلام شد و پاسپورت وي توسط مامورين اطلاعاتي ضبط گرديد . قرار بود آقاي زرافشان در نشست " بررسي مسايل محيط زيست در ايران و روابط ايران و اروپا در آينده " سخنراني کند. (گويا 26/12/87)

66 ـ کميته دفاع از انتخابات آزاد ، سالم و عادلانه با انتشار بيانيه اي اعلام کرد : در حالي که کمتر از 90 روز به برگزاري انتخابات رياست جمهوري باقي مانده است ، موارد متعددي از عدم رعايت عدالت و فرصت هاي برابر براي نامزدهاي انتخابات آتي مشاهد مي شود . ممانعت از سخنراني برخي نامزدها در دانشگاهها ، اماکن عمومي و خصوصي ( اعم از مذهبي و غير مذهبي ) و تضييقات و مانع تراشي هاي گوناگون نهادهاي حکومتي بر سر راه فعاليت حاميان برخي نامزدها و تشکيل جلسات بحث و تبيين مواضع رويدادهايي هستند که موارد متعددي از آن در چند هفته اخير به وقوع پيوسته است . بر اين وضعيت بايد رفتار معنادار صدا و سيماي جمهوري اسلامي در مورد پوشش اخبار مربوط به برخي از نامزدها را مورد اشاره قرار داد . " کميته دفاع از انتخابات آزاد ، سالم و عادلانه " به عنوان نهادي مدني ، مستقل و ناظر برفرآيند غيرقابل دفاع کنوني ، اعتراض و نگراني خود را نسبت به عدم رعايت دقيق و تمام کمال ضوابط انتخابات آزاد، سالم و عادلانه ابراز مي کند .
(کميته دفاع از انتخابات آزاد ، سالم و عادلانه 27/12/87)

احضار فعالين سياسي، فرهنگي، اجتماعي به دادگاهها:
67 ـ کانون نويسندگان ايران با انتشار بيانيه اي اعلام کرد : فرخنده حاجي زاده ، فرزانه آقايي پور ، ناصر زرافشان ، مجيد امين مويد و حسن صانعي از اعضاي کانون نويسندگان در چند ماه اخير بارها توسط نيروهاي امنيتي احضار و ساعتها مورد بازجويي قرار گرفته اند . هنوز زمان زيادي از صدور حکم سنگين زندان براي يوسف عزيزي بني طرف نگذشته بود که محسن حکيمي يکي ديگر از اعضاي کانون و از فعالان جنبش کارگري بازداشت و پس از تحمل حدود 2 ماه زندان با وثيقه سنگين از زندان آزاد شد.(کانون نويسندگان ايران 5/12/87)

68 ـ بهزاد مهراني عضو مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران از سوي مامورين وزارت اطلاعات تهديد به بازداشت شد . به وي اخطار داده شده که دست از فعاليت هاي حقوق بشري خود برداشته و به " زندگي خود " بپردازد . (فعالان حقوق بشر در ايران 26/12/87)

69 ـ محبوبه علي نقيان همسر مهندس حشمت الله طبرزدي به دفتر پيگيري وزارت اطلاعات احضار گرديد . نظر به اينکه نامبرده هيچگونه سابقه يا فعاليت سياسي نداشته است ، مطلعان اين احضار را در راستاي افزايش فشار بر آقاي طبرزدي و ممانعت از فعاليت هاي سياسي ايشان مي دانند . در اين راستا اين زنداني سياسي سابق طي نامه اي به رهبر حکومت ايران و سازمانهاي بين المللي اعلام کرد : من و خانواده ام امنيت جاني نداريم . (فعالان حقوق بشر در ايران 26/12/87)

بازداشت فعالين سياسي، فرهنگي، اجتماعي به دادگاهها:
70 ـ دلبر براهويي 19 ساله فرزند خدانظر در تاريخ 5 بهمن پس از خروج از مسجد مکي زاهدان ، توسط مامورين اداره اطلاعات زاهدان با ضرب و شتم بازداشت گرديد . نامبرده به " جاسوسي " متهم شده است .
(ديده بان حقوق بشر بلوچستان 1/12/87)

71 ـ ابوبکر هژبري ساکن شهرستان مريوان در تهران توسط نيروهاي امنيتي بازداشت و به بند 209 زندان اوين منتقل گرديد . منزل وي در مريوان مورد بازرسي قرار گرفت و وسائل شخصي نامبرده ضبط گرديد.
(کانون دانشجويان مدافع حقوق بشر کردستان 3/12/87)

72 ـ فاطمه نبوي 28 ساله روز جمعه دوم اسفند ماه توسط مامورين امنيتي در سمنان بازداشت گرديد . منزل خانواده نبوي مورد بازرسي قرار گرفت . خانم نبوي پس از ديدار با اعضاي خانواده اش در قرارگاه اشرف در عراق و بازگشت به ايران در 30 آبان بازداشت شده بود و پس از چند هفته با قرار وثيقه سنگين از زندان آزاد شده بود . (فعالين حقوق بشر و دمکراسي در ايران 5/12/87)

73 ـ روز جمعه دوم اسفند ماه نيروهاي وزارت اطلاعات افرادي از خانواده هاي مجاهدين خلق را بازداشت نمودند . اسامي بازداشت شدگان به شرح زير است : مهسا نادري دانشجوي دانشگاه معصوميه قم ، حامد يازرلو فوق ليسانس هوا فضا شاغل ، احسان عرفاني 25 ساله شغل آزاد ، فاطمه ضيايي 50 ساله خانه دار همسر آقاي عظيمي ، حسن ترلاني 22 ساله و فرزاد مددزاده راننده تاکسي . وزارت اطلاعات طي سالهاي اخير اقدام به برخوردهاي شديد با خانواده اعضاي سازمان مجاهدين در ايران نموده است . دهها تن در اين ميان بازداشت و احکام حبس دريافت کرده اند .(کميته گزارشگران حقوق بشر 7/12/87)

74 ـ سعدالله حميدي اهل شهرستان بانه به اتهام اقدام عليه امنيت ملي، 10 روز پيش توسط نيروهاي امنيتي بازداشت گرديد. (سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان 14/12/87)

75 ـ شلير و فواد مصطفي پور هنگام پخش بيانيه روز جهاني زن توسط مامورين امنيتي در شهرستان بوکان بازداشت شدند.(موکريان نيوز 18/12/87)

76 ـ سه هفته پس از دستگيري احمد احمدي فرزند نجمه از اهالي روستاي " ده گاگا " از توابع سروآباد مريوان 7نفر ديگر توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شدند . اسامي دستگيرشدگان به قرار ذيل است : مرسل محمدي فرزند عزيز ، هوشيار احمدي فرزند حسين ، مسلم احمدي فرزند حسين ، آزاد احمدي فرزند فاربس ، پرويز رضايي فرزند نظير ، عيسي احمدي فرزند رئوف ، لازم به يادآوري است که آزاد احمدي کمتر از 18 سال سن دارد و به جاي برادرش ناصح احمدي دستگير شده است که تحت تعقيب نيروهاي امنيتي قرار دارد.
(کانون دانشجويان مدافع حقوق بشر کردستان 18/12/87)

77 ـ حميد بدري ، شيخ مراد بدري ، منوچهر مرادي و کيومرث ذوالفقاري از اهالي روستاهاي کرند غرب از توابع کرمانشاه به اتهام ارتباط با يک حزب اپوزسيون فعال در کردستان توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شدند.
( کانون دانشجويان مدافع حقوق بشر کردستان 20/12/87)

78 ـ علي نظري نماينده اراک در مجلس ششم مسئول کميته ورزشي کميسيون فرهنگي مجلس ششم به اتهام انتقال اطلاعات به يک کشور اروپائي توسط نيروهاي امنيتي بازداشت و در بند 209 زندان اوين بسر مي برد. علي نظري از نزديکان مهدي کروبي در مجلس ششم بود به نظر مي رسد بازداشت او در آستانه انتخابات براي اعمال فشار بر شخص مهدي کروبي صورت گرفته باشد. (نوروز 21/12/87)

79 ـ صادق سيستاني زنداني سياسي سابق 6 هفته پيش توسط مامورين وزارت اطلاعت ربوده شده و از آن تاريخ هيچ خبري از محل بازداشت و شرايط اين زنداني سياسي در دست نيست ، صادق سيستاني قبل از اين بيش 14سال در زندان بسر برده ، طي مدت بازداشتش تحت شکنجه هاي جسمي و روحي قرار داشته است . (فعالين حقوق بشر و دمکراسي در ايران 27/12/87)

80 ـ علي کلايي وبلاگ نويس و فعال سياسي به شعبه 10 دادگاه انقلاب تهران احضار شد. نامبرده سال گذشته در جريان بازداشت گسترده دانشجويان در آذر ماه بازداشت و به مدت 57 روز در بند 209 زندان اوين بسر برد. وي با قرار وثيقه 80 ميليون توماني از زندان آزاد شد.(کميته گزارشگران حقوق بشر در ايران 27/12/87)

81 ـ مرکز بررسي جرائم سازمان يافته دايره جرايم سايبري اطلاعات سپاه پاسداران اعلام کرد : تعدادي از سايتهاي اينترنتي به اتهام توهين به خميني، خامنه اي، احمدي نژاد و مسئولين نظام، اهانت به مقدسات ، تبليغ سايتهاي ضد ديني ، ضد اخلاقي، تبليغ سايت لوگوي احمد باطبي، ارتباط با سازمان مجاهدين خلق و حزب جوانان نيک ، ايجاد فيلتر شکن و ... توسط اطلاعات سپاه منهدم شده و تعدادي دستگير شده اند. سپاه پاسداران ادعا کرده ، اين کاربران اينترنتي و سايتها بخشي از پروژه «براندازي نرم» مي باشد که با پشتيباني شرکت دريم هاست امريکا و پشتيباني مالي شرکت گوگل طراحي شده است.(فارس 28/12/87)

82 ـ جمشيد مرادي، کيانوش مرادي و زوار مرادي از اعضاي « کانون لر بختياري ايران زمين» به جرم برگزاري مراسم سنتي چهارشنبه سوري در شهرستان ايذه واقع در استان خوزستان توسط نيروي انتظامي مورد ضرب و شتم قرار گرفته و بازداشت شدند. ( فعالان حقوق بشر در ايران 28/12/87)

فعالين سياسي، فرهنگي، اجتماعي : احکام صادر شده توسط دادگاهها:
83 ـ محمود اماني به اتهام همکاري با احزاب اپوزيسيون مخالف جمهوري اسلامي در کردستان در دادگاه تجديد نظر استان کردستان به 2 سال حبس تعزيري محکوم شد. وي 5 ماه پيش توسط مامورين امنيتي در شهر سقز بازداشت گرديد.(کانون دانشجويان مدافع حقوق بشر کردستان 4/12/87)

84 ـ حميد والايي و غلام نجفي از فعالان مدني آذربايجاني به اتهام تبليغ عليه نظام در شعبه دوم دادگاه انقلاب تبريز هر يک به يکسال حبس محکوم شدند . طبق حکم صادره 9 ماه از محکوميت مذکور به مدت 5 سال معلق و 3 ماه آن تعزيري مي باشد .(ساوالان سسي 5/12/87)

85 ـ زانا کريمي 18 ساله اهل بانه به اتهام ارتباط با گروههاي مخالف کرد ، در دادگاه انقلاب بانه به 6 ماه حبس تعزيري و يک ميليون و هفتصد هزار تومان جريمه نقدي محکوم شد.
(سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان 5/12/87)

86 ـ نسترن شيدا معلم دبيرستان وابسته به دانشگاه کردستان با 10 سال سابقه ي تدريس به دليل بحث درباره ي عقايد مذهبي اهل تسنن بدستور حراست آموزش و پرورش سنندج از کار اخراج شد .
(کانون دانشجويان مدافع حقوق بشر کردستان 6/12/87)

87 ـ عبدالله منصوري هلندي ايراني تبار به اتهام مشارکت در تروريسم در دادگاه به 30 سال زندان محکوم شد . نامبرده از سال 1988 در هلند پناهنده بود . وي در سال 2007 در سوريه بازداشت و تحويل ايران گرديد .
( نوروز 6/12/87)

88 ـ فردين محمدي به اتهام همکاري با يکي از احزاب اپوزيسيون فعال در کردستان در دادگاه تجديد نظر استان کردستان به 10 سال حبس توام با تيعيد به زندان رامهرمز محکوم شد . وي براي اجراي حکم به تبعيدگاه انتقال داده شد . (کانون دانشجويان مدافع حقوق بشر کردستان 6/12/87)

89 ـ ايرج حسني از فعالين آذربايجاني در تبريز به اتهام اخلال در نظم و آرامش عمومي از طريق شرکت در تجمع غيرقانوني در دادگاه تجديد نظر استان آذربايجان شرقي به 2 سال حبس تعزيري محکوم شد.(ساوالان سسي 13/12/87)
90 ـ مطلب شکوهي اهل شهرستان بانه به اتهام اقدام عليه امنيت ملي در دادگاه انقلاب شهرستان سقز به يکسال حبس تعزيري محکوم شد. (سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان 14/12/87)

91 ـ ودود اسدي فعال حقوق بشر آذربايجاني و حسين رحيمي دانشجوي جهاد دانشگاهي رشت و فعال آذربايجاني به اتهام تبليغ عليه نظام و قوميت گرائي در شعبه يک دادگاه انقلاب رشت به رياست قاضي مصطفوي نيا به ترتيب به تحمل يکسال و 6 ماه حبس تعزيري محکوم شدند . (اميرکبير 17/12/87)

92 ـ جواد عليزاده دانشجوي محروم از تحصيل مقطع کارشناسي ارشد حقوق بشر دانشگاه علامه طباطبايي تهران و عضو مجموعه فعالان حقوق بشر به اتهام تبليغ عليه نظام و راه اندازي تجمع غيرقانوني در شعبه يک دادگاه انقلاب سنندج به يکسال زندان محکوم شد . نامبرده از 26 دي در بازداشت بسر مي برد .
(فعالان حقوق بشر در ايران 18/12/87)

93 ـ بهمن گودرز زاده و سعيد ابوطالبي از اعضاي هيات مديره کانون فرهنگيان استان اصفهان به جرم دفاع از حقوق صنفي فرهنگيان ، اولي به يکسال تبعيد به شهرستان ميمه و ديگري به تقليل يک گروه براي يکسال محکوم شدند . (سايت کانون فرهنگيان اصفهان 18/12/87)

94 ـ رضا عبدي سنبل آبادي دبير انگليسي منطفه 18 شهر تهران به اتهام اخلال در نظم عمومي از طريق تجمع غيرقانوني در مقابل مجلس شوراي اسلامي در شعبه 1059 مجتمع قضايي بهشتي به رياست قاضي حميدرضا حسيني و با تاييد حميد محمدي رئيس شعبه 19 دادگاه تجديد نظر استان تهران به 5 ماه حبس و 20 ضربه شلاق محکوم شد . رضا عبدي گفت : " اگر بپذيرند عيدي امسالم را که هنوز پرداخت نشده است بابت بدل از حبس و شلاق به حساب دادگستري مي ريزم . " (کميته گزارشگران حقوق بشر 19/12/87)

95 ـ محمد احساني 35 ساله عضو انجمن جهاني مستندسازان و خانه سينماي ايران به عنوان متهم رديف سوم پرونده موسوم به براندازي نرم در دادگاه انقلاب به 3 سال زندان محکوم شد . وي در تاريخ 16تير در جريان مراسم ازدواج اش در تهران توسط نيروهاي امنيتي بازداشت و به بند 209 زندان اوين منتقل گرديد . محمد احساني مدت 8 ماه بازداشت را در سلول انفرادي سپري کرده است . (روز 20 /12/87)

96 ـ دکتر حسام فيروزي پزشک معتمد زندانيان سياسي به اتهام اقدام عليه امنيت ملي ، تشويش اذهان عمومي ،نشر اکاذيب پناه دادن و درمان زندانيان سياسي در شعبه 6 دادگاه انقلاب تهران و با تاييد دادگاه تجديد نظر به 15 ماه حبس تعزيري محکوم گرديد . دکتر فيروزي براي گذارندن دوران محکوميت روانه زندان اوين شد.
(فعالان حقوق بشر در ايران 26/12/87)

97 ـ بيت الله بزرگر از فعالين آذربايجاني به اتهام تبليغ عليه نظام و قوميت گرايي در دادگاه انقلاب مشکين شهر به 5 ماه حبس تعليقي به مدت دو سال محکوم شد . (اميرکبير 26/12/87)

صدور قرار وثيقه براي آزادي زندانيان سياسي:
98 ـ جلال عزيزي يکي از بازداشت شدگان روستاي قم قلعه از توابع مهاباد با قرار وثيقه 100 ميليون توماني از زندان آزاد شد . (کانون دانشجويان مدافع حقوق بشر کردستان 4/12/87)

99 ـ عبدالله عباسي جوان استاد دانشگاه رجائي تهران و از فعالان مدني آذربايجاني، پس از تحمل 103 روز بازداشت موقت، به علت مرگ مادرش با قرار وثيقه 100 ميليون توماني از بند 209 زندان اوين آزاد شد.
(ساوالان سسي 6/12/87)

100 ـ کاوه محمدي اهل روستاي گمريشال از توابع شهرستان بانه که به اتهام اقدام عليه امنيت ملي 15 روز پيش توسط نيروهاي امنيتي در شهرستان سقز بازداشت شده بود، با قرار وثيقه 15 ميليون توماني از زندان آزاد شد. (سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان 14/12/87)

101 ـ محمد اوليائي فر وکيل دادگستري به اتهام تشويش اذهان عمومي در دادگاه انقلاب تهران محاکمه شد. از سوي دادگاه براي وي مبلغ 20 ميليون تومان قرار صادر گرديد. (فعالان حقوق بشر در ايران 19/12/87)

102 ـ ژينوس سبحاني که تا زمان پلمپ دفتر کانون مدافعان حقوق بشر ، منشي " کانون مدافعان حقوق بشر " و " کانون مشارکت در پاکسازي مين " بود ، با قرار وثيقه 70 ميليون توماني از زندان آزاد شد . نامبرده در تاريخ 25 دي ماه توسط مامورين امنيتي بازداشت شده بود . (کانون مدافعان حقوق بشر 22/12/87)

103 ـ پنج نوجوان 13 تا 14 ساله اهل روستاي خامسان از توابع کامياران بنامهاي سامان ، ميلاد ، کاروان ، زانيار و فرشاد همگي با نام خانوادگي مرادي به اتهام شعارنويسي حدود 20روز پيش توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شدند . اين دانش آموزان با وثيقه هاي 10 ، 15 و 20 ميليون توماني از زندان آزاد شدند . اين نوجوانان پس از آزادي توسط نيروهاي بسيجي روستا تهديد به ضرب و شتم و وادار به خبر چيني و شعار نويسي عليه احزاب کرد و فحاشي به آنها مي شوند . اين نوجوانان دچار افت شديد تحصيلي و همچنين مشکلات روحي و رواني شده اند .(سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان 25/12/87)

104 ـ علي اصغر شفيعيان دبير سابق سرويس سياسي خبرگزاري ايسنا و از بازداشت شدگان در مراسم بزرگذاشت مهندس بازرگان در حسينيه ارشاد ، پس ازتحمل 36 روز زندان انفرادي در بند 240 زندان اوين ، با قيد کفالت از زندان آزاد شد . (اعتماد ملي 26/12/87)

اخبار مربوط به زندانيان سياسي:
105 ـ رحمان حسين زاده اهل سقز دانشجوي دانشگاه اروميه و فايق روراست 20 ساله اهل مهاباد دانشجوي ترم اول رشته دانشگاه اورميه به ترتيب پس از 100 روز بازداشت و يک ماه بازداشت از داشتن وکيل محروم هستند . پرونده اين دانشجويان در دست اطلاعات سپاه و اداره اطلاعات مي باشد و آنها را بصورت بلاتکليف نگه داشته اند.(کانون دانشجويان مدافع حقوق بشر کردستان 4/12/87)

106 ـ وهاب فتاحي ، قادر قنده ، هيوا پورمند و آکام قويتاسي از اهالي روستاي قم قلعه از توابع مهاباد پس از يکماه بي خبري به بازداشتگاه اداره اطلاعات اروميه منتقل شدند.
(کانون دانشجويان مدافع حقوق بشر کردستان 4/12/87)

107ـ داريوش ممبيني عضو شوراي اسلامي شهر اهواز در اعتراض به بازداشت غيرقانوني و عدم تفهيم اتهام دست به اعتصاب غذا زده است . وي بدستور بازپرس دادستاني نيروهاي مسلح بازداشت شده است.(آفتاب 5/12/87)

108 ـ سيد مصطفي علوي جدائي که به 10 سال زندان محکوم شده از زندان رجايي شهر به زندان دماوند تبعيد گرديد.وي از 3 سال پيش در زندان بسر مي برد و قبلا از زندان اوين به زندان رجايي شهر تبعيد شده بود.
(فعالان حقوق بشر در ايران 13/12/87)

109 ـ بدنبال مرگ مشکوک امير حسين حشمت ساران از زندانيان سياسي در بند 2 زندان گوهردشت کرج، زندانيان سياسي همبند نامبرده آقايان بهروز جاويد طهراني، افشين بايماني و عليرضا کرمي خيرآبادي توسط ترابي رئيس بازپرسي زندان گوهردشت براي مدت طولاني مورد بازجوئي قرار گرفتند.
(فعالين حقوق بشر و دمکراسي در ايران 20/12/87)

110 ـ طبق بخشنامه ابلاغ شده به سازمان زندانها، اعطاي مرخصي نوروزي به زندانيان سياسي، ممنوع شده است. در مورد زندانيان سياسي بر خلاف ساير زندانيان که مي بايست تنها نظر مساعد مسئولين زندان را براي رفتن به مرخصي جلب نمايند، دادگاه انقلاب و وزارت اطلاعات، مراجعي هستند که بايد در مورد مرخصي آنها تصميم گيري کنند. در سالهاي اخير هيچ يک از زندانيان سياسي در ايران نتوانسته اند از حق استفاده از مرخصي استفاده نمايند. (کميته گزارشگران حقوق بشر 20/12/87)

111ـ وضعيت جسماني و ناراحتي قلبي محمدصديق رئيس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان در بيست و يکمين ماه زنداني شدنش همچنان نگران کننده است، به ويژه اينکه ناراحتي قلبي ايشان کماکان از سوي مسئولان درماني اضطراري و خطرناک توصيف مي شود. معاونت امنيت دادستاني و وزارت اطلاعات با درخواست مرخصي اضطراري کبودوند که از سوي وکلاي وي مطرح شده بود مخالفت کرده اند. مسئولان زندان به دليل وخامت قلبي ايشان ناچار شده اند، حداقل دو بار وي را به بيمارستان خارج از زندان اعزام کنند. سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان ضمن هشدار جدي در مورد وضعيت خطرناک قلبي و جسماني آقاي محمد صديق کبودوند ، مسئوليت هرگونه عواقب غير قابل جبران در اين باره را متوجه معاونت امنيت دادستاني انقلاب تهران و وزارت اطلاعات مي داند.(سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان 21/12/87)

112 ـ علي پور اقبال 73ساله و همسرش آسيه بنده لو 70ساله و امين رضايي از دستگيرشدگان 27دي ماه در فرودگاه تهران به سلولهاي انفرادي بند 240 زندان اوين منتقل شدند . نامبردگان ممنوع الملاقات مي باشند . کبري بنازاده اميرخيزي 56 ساله بر اثر شکنجه يکي از سربازجويان وزارت اطلاعات بنام سعيد شيخيان ، چشم راست او دچار خونريزي شده است و از درمان جدي محرم است خطر از دست دادن بينايي اش او را تهديد مي کند.دو برادر ايشان بنامهابي حميد و اصغر بنازاده از زندانيان سياسي سابق بدليل ديدار با عزيزانشان در قرارگاه اشرف در عراق هر کدام به دوسال زندان محکوم شده و بيش از يکسال است که در زندان بسر مي برند . همچنين خانم شهلا زرين فر عضو ديگر اين خانواده مدت يکسال بود در زندان گوهردشت بسر مي برد و اخيرا آزاد شد . خسرو رهنما ، زهرا جوادي و خانم صمدي از بازداشت شدگان 27 دي ماه در بند 209 زندان اوين بسر مي برند. (فعالين حقوق بشر و دمکراسي در ايران 27/12/87)

نقض حقوق اقليتهاي مذهبي:
113 ـ عده اي از دراويش سلسله نعمت اللهي گنابادي ساکن اصفهان ، جهت برگزاري مجلس شب دوشنبه و اقامه نماز در خرابه هاي مقبره درويش ناصر علي در تخت فولاد اصفهان ، به آنجا مراجعه کردند . آنها توسط مامورين امنيتي لباس شخصي و گارد ويژه نيروي انتظامي مورد ضرب و شتم قرار گرفتند ، دکتر کشاورز و تعدادي ديگر از دراويش زخمي شدند . در روز اول اسفند نيروهاي امنيتي با پرتاب گاز اشک آور و ضرب و شتم دراويش با باتوم و چوب بيش از 70 نفر را بازداشت کردند . (سايت مجذوبان نور 4/12/87)

114 ـ بدنبال تجمع دراويش سلسله نعمت اللهي گنابادي در مقابل مجلس شوراي اسلامي گارد ضد شورش و نيروهاي امنيتي به دارويش حمله کرده و بيش از 100 تن از آنها را بازداشت کردند . اتهام دراويش بازداشتي اقدام عليه امنيت ملي اعلام شده است . اسامي 118 نفر از دراويشي که به زندان اوين منتقل شده اند به شرح زير است : ابراهيم محضر ، ابوالفضل خالقي ، ابوالفضل صالحي ، ابوذر کرمي ، احمد ايزد پناه ، احمد جمادي ، احمد کريمي ، اسماعيل صنعت پرست ، اصغر صالحي ، اعتمادي ، اكبر رضائي ، اکبر موسوي ، امامي ، اميد رمضاني ، امير ارزاني ، امير علافي ، امين کرمپور ، ايمان ذکي ، بابک ياري ، باغستاني ، بهادر فيروزه اي ، بهزاد فرامرزي ، بهنام نظام آبادي ، بيژن احمد پور ، پدرام مهور ، پرويز شمس ، پيمان امرايي ، تقي بخشيان ، تورج واقفي ، توکل جواق ، جعفر اشراقي ، حبيب بهروزيان ، حسن زرنقي ، حسن سينايي ، حسن فرزانه ، حسين خاك مردان ، حسين معطري ، حميد سليماني ، حميد سيدصالحي ، حميد نظري ، حميد نوري ، خدا دوست ، دكتر علي محمد صابري ، رامين اشکوه ، رضا سيگارودي ، رضا شالي ، رضا شاهي ، رضا فروتن ، رضا مطيع قوانين ، رضا مهرآور ، رضا هادوي ، سعيد کمال ، سعيد يزداني ، سهرابي ، سيدرضا حسني ، شيراني ، عباس اميني ، عبد المناف غلامي ، عبدالصالح لقماني ، عراقي ، علي اشراقي ، علي آقايي ، علي اكبر بنكدار ، علي جان نثار ، علي عزالدين ، علي مقامي ، عليرضا سليمي ، عليرضا علي نژاد ، عليرضا کريمي ، غلامحسين جغتاي ، غلاميان ، فرحناز امامي ، فرشاد خدادادي ، فيروز بيدآبادي ، كرمي ، گلزار ، ماشالله خداداي ، مجيد عليمرادي ، محسن رضي ، محسن کرد زنگنه ، محمد احمد خان ، محمد دربان ، محمد زرنقي ، محمد صادق مرادي سروستاني ، محمد علافي ، محمد علي تابان ، محمد عنالويي ،مسعود خاک مردان ، مسلم صنعت پرست ، مصطفي کاشي ، معطري ، منصور مرعشي ، مهدي الهياري ، مهدي باقري ، مهدي جمادي ، مهدي دژم ، مهدي صفي خاني ، مهدي فرجي ، مهدي فکوري ، مهدي مسکوري ، مهرداد شيرازي ، مهرداد کرمي ، مهندس حسن كاشاني ، مهندس رضا كشاورز ،مهندس محمد رسا ، ميکاييل قرباني ، ميلاد احمد خان ، ميلاد عادل پور ، نادر اميري ، نادر دربان ، ناصر تابان ،نصر آزاد ، نعمتي ، هادي صادقي ، هومن شريفي ، ياسر عاليوند ، يدالله شمسي خاني ،يوسف فرجي . (مجذوبان نور 5/12/87)

115 ـ خانه دو نفر از بهائيان سمنان بنامهاي پيراسته و پورحسيني در ساعت يک بامداد با کوکتل مولوتف مورد حمله قرار گرفت. در تاريخ 25/9/87 اين آپارتمان مورد هجوم مامورين اداره اطلاعات قرار گرفته بود . آيت الله سيد محمد شاهچراغي امام جمعه سمنان در تاريخ 2/12/87 در خطبه هاي نماز جمعه با اشاره به نامه ي دادستان کل کشور به وزير اطلاعات خواهان برخورد قاطع و قانوني با فرقه بهائيت شد و اعلام کرده است ، مردم همانطور که شاه را از ايران بيرون کردند ، مي توانند بهائيت را نيز از ايران بيرون کنند . وي افزود : ازدواج و معامله با بهائيان طبق فتواي فقها مجاز نيست.(فعالان حقوق بشر در ايران 7/12/87)

116 ـ حسين کريمي 27 ساله از نو کشيشان مسيحي ، پس از تحمل 27 روز بازداشت ، با واگذاري سند منزل بعنوان وثيقه از زندان آزاد شد.(فعالان حقوق بشر در ايران 10/12/87)

117 ـ ميترا نجفي سخنگوي رسمي جمعيت آل ياسين در تهران به همراه فرزندش علي يارنيک فرمان از اعضاي شوراي مرکزي جمعيت مذکور توسط مامورين امنيتي بازداشت شدند . (جمعيت آل ياسين 13/12/87)

118 ـ سينا دانا، سماء نوراني و فراز وزيرزاده، دانشجويان مهندسي پزشکي دانشگاه سهند تبريز به دليل بهائي بودن، بدستور سازمان سنجش آموزش کشور از دانشگاه از تحصيل محروم و از دانشگاه اخراج شدند.
(فعالان حقوق بشر در ايران 14/12/87)

119 ـ خانم شباب حسامي (پريا) همسر پيمان فتاحي رهبر زنداني جمعيت آل ياسين به اتهام بدعت گذاري در دين و توهين به نظام در دادگاه انقلاب مورد بازجويي قرار گرفت. (جمعيت آل ياسين 16/12/87)

120 ـ مينو مشيري زواره دانشجوي رشته اقتصاد دانشگاه دولتي سمنان به علت بهايي بودن از دانشگاه اخراج شد . (فعالان حقوق بشر در ايران 17/12/87)

121 ـ شيرين فروغيان (صميمي) از بهائيان شهر ساري توسط ماموران اداره اطلاعات بازداشت و به زندان کچوئي ساري منتقل گرديد. همسر ايشان عادل صميمي در تاريخ 12/11/87 به اتهام اقدام عليه امنيت ملي به مدت 9 روز در بازداشت بود. (فعالان حقوق بشر در ايران 20/12/87)

122ـ زهره شريفي از هواداران آيت الله بروجرودي ، پس از تحمل 21 روز بازداشت با قرار وثيقه سنگين از زندان آزاد شد.(بام آزادي 21/12/87)

123 ـ ملاسيف الله حسيني از اعضاي مکتب قرآن کردستان که در دادگاه ويژه روحانيت به دو و نيم سال حبس در تبعيد در زندان ملاير محکوم گرديده ، در زندان تهديد به قتل شده است . نامبرده بعد از اتمام دوران حبس براي ادامه زندگي به شهر سميرم واقع در استان اصفهان محکوم شده است.(سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان 22/12/87)

124 ـ پويا تبيانيان 24 ساله به علت بهايي بودن توسط نيروهاي امنيتي در شهر سمنان بازداشت شد .
(فعالان حقوق بشر در ايران 22/12/87)

125 ـ مامورين اداره اماکن نيروي انتظامي سمنان مغازه خانم شميل پيرآسته را به جرم بهايي بودن پلمپ کردند. (فعالان حقوق بشر در ايران 26/12/87)

126 ـ فاران خوان يغما دانشجوي ترم ششم رياضي محض دانشگاه مازندران به علت بهايي بودن بدستور سازمان سنجش از دانشگاه اخراج شد . (فعالان حقوق بشر در ايران 27/12/87)

127 ـ هاله هوشمند و فرهاد معصومي از بهائيان شيراز به اتهام فعاليتهاي غير قانوني توسط مامورين اداره اطلاعات شيراز بازداشت شدند.(فعالان حقوق بشر در ايران 30/12/87)

اخبار فعالان جنبش زنان:
128 ـ با گذشت حدود يک ماه از بازداشت عاليه اقدام دوست هنوز وکلاي او موفق به ملاقات با وي نشده اند . حکم 3 سال زندان اين فعال جنبش زنان در حالي به اجرا در آمد که هيچ يک از وکلاي وي و خود او حکم را دريافت نکرده اند . نسيم غنوي يکي از وکلاي عاليه اقدام دوست گفت : مسئولان زندان اوين اعلام کرده اند ، طي بخشنامه جديد وکلاي متهمان و زندانيان امنيتي دادگاه انقلاب براي ملاقات با موکل خود بايد مجوزي از دادگاه کسب کنند . شيرين عبادي يکي ديگر وکلاي اين پرونده مي گويد : در پرونده ادعا شده است که يک سال و نيم پيش مامور ابلاغ حکم به دفتر بنده مراجعه کرده است و چون کسي در دفتر نبوده است ، اخطاريه را به ديوار کوچه چسبانده است . هيچ وکيلي در جهان ديوارهاي کوچه را براي پيگيري پرونده هايش نگاه نمي کنند .
(تغيير براي برابري 1/12/87)

129 ـ عليرضا جمشيدي سخنگوي قوه قضائيه در مورد اجراي حکم حبس 14 نفر از فعالان زن گفت: در مورد دو نفر حکم اجرا شد که يکي چهار ماه حبس و 15 ضربه شلاق بود و ديگري 9 ماه حبس و 70 ضربه شلاق که حکم شلاق اجرا شد و حبس آنها معلق است ، اتهام فعالان زن در پرونده ، اخلال در نظم عمومي عنوان شده است . (ايسنا 13/12/87)

130 ـ ماموران امنيتي لباس شخصي و نيروي انتظامي از برگزاري نشست "زنان اکنون" جلوگيري کردند . همزمان با روز جهاني زن قرار بود کميته آموزش و پژوهش کميسيون حقوق بشر کانون وکلاي دادگستري مرکز ، نشستي تحت عنوان "زنان اکنون" در سالن آمفي تئاتر پارک ورشو برگزار کند . قرار بود در اين مراسم وکلاي دادگستري دکتر بهشيد ارفع نيا ، دکتر رزا قراچورلو ، زهره ارزني ، شهيندخت مولاوردي ، نسرين ستوده و شادي صدر سخنراني کنند .(کانون زنان ايراني 18/12/87)

131 ـ هانا عبدي فعال حقوق زنان که در هشتم اسفند پس از سپري کردن دوران محکوميت اش از زندان آزاد شد . مجددا به همراه روناک صفارزاده ديگر فعال حقوق زنان که از 17 ماه پيش بصورت بلاتکليف در زندان بسر مي برد ، به جرم شرکت اعتصاب غذاي زندانيان سياسي در دادگاه محاکمه و هريک به 7 ماه حبس تعزيري محکوم شدند . (انجمن زنان آذر مهر 24/12/87)

132 ـ پرستو الهياري ، ناهيد کشاورز و سارا ايمانيان از اعضاي کمپين يک ميليون امضاء به شعبه 28 دادگاه انقلاب تهران احضار شدند.(مدرسه فمينيستي 26/12/87)

اخبار کارگري:
133 ـ سوسن رازاني و شيدا خيرآبادي از فعالين کارگري به جرم شرکت در مراسم روز جهاني کارگر در شعبه 101 دادگاه جزايي سنندج و با تاييد دادگاه تجديد نظر به ترتيب به 70 ضربه و 15 ضربه شلاق محکوم شدند ، حکم صادره در زندان سنندج به اجرا در آمد . نامبردگان به ترتيب به 9 ماه و 4 ماه زندان تعليقي محکوم شده اند.
(روز 1/12/87)

134 ـ محسن حکيمي عضو کميته هماهنگي براي ايجاد تشکل کارگري که در رابطه با بازداشت بيژن اميري کارگر خودروسازي دستگير شده بود پس از تحمل دو ماه زندان که 52 روز آن را در سلول انفرادي سپري کرد، با قرار وثيقه 100 ميليون توماني از زندان اوين آزاد شد.(کميته هماهنگي براي ايجاد تشکل کارگري 1/12/87)

135 ـ حسين طاهرزاده دبير اجرايي خانه کارگر استان سمنان گفت : 60 کارگر معدن زغال سنگ " دنبو " مدت 3 ماه است که حقوق دريافت نکرده اند . (ايلنا 4/12/87)

136 ـ شعبه وزارت اطلاعات بيمارستان 1000 تختخوابي موسوم به هسته گزينش 35 پرستار اين بيمارستان را به اتهام بدحجابي و عدم اعتقاد به مباني جمهوري اسلامي از کار اخراج کرد . نيکو قاسم رمکي ، راحله کريمي ، سيما پنجعلي و مريم کشاورز از جمله پرستاران اخراج شده هستند . (سلام دمکرات 5/12/87)

137 ـ عيد علي کريمي دبير اجرايي خانه کارگر استان قزوين اعلام کرد : 300 کارگر کارخانه چيني بهداشتي مينا از کار اخراج شدند . کارگران اخراجي مدت يک هفته است که براي اعتراض در مقابل کارخانه دست به تجمع زده اند . (ايلنا 5/12/87)

138 ـ پنجاه کارگر شرکت تاژ در شهر صنعتي ليا قزوين از کار اخراج شدند . در اين شرکت حدود 600 کارگر مشغول بکار هستند . (سلام دمکرات 5/12/87)

139 ـ بهمن دانايي دبير و عضو هئيت مديره انجمن کارخانه هاي قند و شکر گفت : 16 کارخانه شکر در سال 87 تعطيل شده و کارگران کار خود را از دست داده اند. بازار شکر کشور در اختيار انگشت شمار افرادي که هيچ گاه در توليد شکر دست نداشته اند قرار گرفته و سود هاي کلاني را نصيب خود کرده اند . توليد شکر در داخل امسال به نسبت سال 85 حدود 800 هزار تن کاهش نشان مي دهد.(فردا 5/12/87)

140 ـ رضا رخشان مسئول روابط عمومي سنديکاي کارگران نيشکر هفت تپه اعلام کرد : عبدالرحيم بسحاق از اعضاي هئيت مديره سنديکا توسط مامورين امنيتي بازداشت گرديد . (سلام دمکرات 6/12/87)

141 ـ نجات دهلي عضو هيات مديره شرکت کشت و صنعت نيشکر هفت تپه که براي پيگيري وضعيت رحيم بسحاق به دادگستري شوش رفته بود ، توسط مامورين امنيتي بازداشت و به مکان نامعلومي منتقل گرديد .
(فعالان حقوق بشر در ايران 7/12/87)

142 ـ علي اکبر پير هادي عضو هئيت مديره سنديکاي کارگران شرکت واحد اتوبوسراني تهران و حومه که به اتهام اقدام عليه امنيت ملي توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شده بود ، پس از پنج روز در شعبه دوم بازپرسي ويژه امنيت دادسراي انقلاب تهران مورد بازجويي قرار گرفت و با قرار کفالت از زندان آزاد شد .
(سنديکاي کارگران شرکت واحد 8/12/87)

143 ـ رضا رخشان عضو هئيت مديره سنديکاي کارگران شرکت کشت و صنعت نيشکر هفت تپه و مسئول روابط عمومي اين سنديکا به اتهام مصاحبه توسط نيروهاي امنيتي در شهرستان شوش بازداشت و منزل وي مورد بازرسي قرار گرفت.(کميته گزارشگران حقوق بشر 10/11/87)

144 ـ بر اثر انفجار در عمليات احداث راه آهن شيراز- بوشهر در نزديکي بخش بوشکان برازجان، سه نفر مهندس راه سازي کشته شدند. (کيهان 11/12/87)

145 ـ علي سليماني رئيس سازمان کار و امور اجتماعي استان آذربايجان غربي اعلام کرد : 87 درصد حوادث رويداده در کارگاه ها بر اثر رعايت نکردن نکات ايمني ، 10درصد بر اثر شرايط غير ايمني و 3 درصد بر اثر حوادث غير قابل کنترل است . وي افزود : در سال جاري 47 درصد از حوادث ناشي از کار در اين استان مربوط به حوادث ساختماني بوده است . اين ميزان نسبت به سال گذشته 12 درصد رشد نشان مي دهد . سال گذشته 469 مورد حادثه ناشي از کار در استان روي داده که از اين تعداد 166 مورد مربوط به حوادث ساختماني بود ، اين در حالي است که امسال از 395 مورد حادثه رخ داده در استان 186 مورد در بخش ساختماني رخ داده است . وي آشنا نبودن مالکان ساختماني با مقرارت ايمني لازم ، فقدان نظارت صحيح از طرف مهندسان ناظر ، استفاده از کارگران روز مزدي آموزش نديده ، هماهنگ نبودن شهردار و شرکت هاي خدمات رسان و نهادينه نشدن فرهنگ ايمني را از جمله دلايل بالا بودن حوادث ناشي از کار در استان بر شمرد . (ايلنا 11/12/87)

146ـ عيدعلي کريمي دبير اجرايي خانه کارگر استان قزوين اعلام کرد : شرکت اکشن قزوين براي مدت 3 ماه تعطيل شد و 27 کارگر شاغل در اين شرکت از کار بيکار شدند . (ايلنا 12/12/87)

147 ـ محمد حيدري مهر و قربان عليپور از اعضاي سنديکاي کارگران شرکت نيشکر هفت تپه توسط مامورين امنيتي بازداشت شدند . (اخبار روز 13/12/87)

148 ـ رضا رحيمي نسب نماينده خرم آباد در مجلس شوراي اسلامي اعلام کرد : به منظور کاهش هزينه هاي توليد ، 40 نفر از کارگران ماشين سازي خرم آباد ، شاغل در کارهاي سخت و زيان آور بازنشسته خواهند شد .
(ايلنا 13/12/87)

149 ـ عيد علي کريمي دبير اجرايي خانه کارگر استان قزوين اعلام کرد : 70 کارگر شاغل در کارخانه روکش چوبي از کار اخراج شدند . کارگران اخراجي 5 ماه حقوق معوقه طلب کار هستند . همچنين 40 کارگر شرکت " سينگون " از کار اخراج شدند . کارگران مطالبات معوقه طلب کار هستند . (ايلنا 14/12/87)

150 ـ نصرالله دريا بيگي دبير اجرايي خانه کارگر استان مازندران گفت : 600 کارگر کارخانه نساجي مازندران مدت 2 ماه است که حقوق نگرفته اند . وي افزود : در اين واحد توليدي قبلا 3500 نفر مشغول بکار بودند ، که به علت سوء مديريت، ورود بي رويه کالاي خارجي و عوامل اقتصادي باعث تعطيلي 3 سال و نيمه کارخانه شد و 2900 نفر از کارگران بازخريد و يا بازنشسته کردند.(ايلنا 14/12/87)

151 ـ 200 کارگر شرکت " صنايع کيش چوب " و 100 نفر از کارکنان بخش اداري اين شرکت به ترتيب مدت 4 و 6 ماه است که حقوق دريافت نکرده اند . کارگران و کارکنان براي اعتراض دست به اعتصاب زدند.(ايلنا 18/12/87)

152 ـ 146 نفر از کارکنان بيمارستان " مهر " در شهرستان ساري در اعتراض به پرداخت نشدن 3 ماه حقوق ، عيدي و پاداش دست به اعتصاب زدند ، از سال 84 تاکنون هيچ گونه اضافه کاري و بن کارگري به اين پرسنل پرداخت نشده است.(ايلنا 18/12/87)

153 ـ محمد حيدري مهر از کارگران شرکت نيشکر هفت تپه در دادگاه انقلاب دزفول به 4 ماه حبس تعزيري ، 8 ماه حبس تعليقي و 3 سال محروميت از شرکت در انتخابات و شوراهاي کارگري محکوم شد .
(فعالان حقوق بشر در ايران 18/12/87)

154 ـ حدود 200 نفر از کارگران نيشکر خوزستان به نمايندگي از 3500 کارگر اين کارخانه در مقابل مجلس شوراي اسلامي اقدام به تجمع اعتراضي کردند . اين کارگران فصلي گفتند : طي سالهاي گذشته به ما گفته مي شد که براي ما در فصول بيکاري نيز حق بيمه پرداخت مي کنند اما به تازگي متوجه شده ايم که اين حق بيمه ، فقط بيمه درماني بوده و شامل بيمه بازنشستگي نمي شده است.(ايلنا 18/12/87)

155 ـ عيد علي کريمي دبير اجرايي خانه کارگر استان قزوين اعلام کرد : 150 نفر از کارگران کارخانه فرش پارس در اعتراض به عدم دريافت حقوق و مزاياي خود ، در مقابل فرمانداري البرز دست به تجمع زده اند. (ايلنا 18/12/87)

156 ـ احمد حسين نژاد رئيس شوراي اسلامي کار کارخانه شيميائي ساري گفت: 80 کارگر اين کارخانه مدت 10 ماه است که حقوق نگرفته اند.(ايلنا 19/12/87)

157 ـ محمد ساري رئيس شوراي اسلامي کار شرکت آردل گفت: حدود 150 کارگر اين شرکت مدت 4 ماه است که حقوق دريافت نکرده اند. عيدي و پاداش آخر سال کارگران پرداخت نشده است. کارگران براي اعتراض دست به تجمع زدند. (ايلنا 19/12/87)

158 ـ مديريت کارخانه لوله سازي اهواز ، اقدام به اخراج 2000 تن از کارگران پيماني لوله سازي نمود . کارگران مدت 2 ماه است که حقوق دريافت نکرده اند.(فعالان حقوق بشر در ايران 22/12/87)

159 ـ حسن صادقي معاون دبيرکل خانه کارگر اعلام کرد: در چند ماه اخير حدود 330 هزار کارگر از کار اخراج شده اند. وي افزود 90 درصد کارگران اخراج شده براي استفاده از مزاياي حمايتي صندوق بيمه بيکاري محدوديت دارند. (ايلنا 23/12/87)

160 ـ آقايار حسيني دبير اجرائي خانه کارگر استان خوزستان اعلام کرد: 300 نفر از کارگران شهرداري آبادان مدت 4 ماه است که حقوق دريافت نکرده اند. عيدي و پاداش سال گذشته اين کارگران پرداخت نشده است. کارگران براي اعتراض دست به تجمع زدند. (ايلنا 24/12/87)

161 ـ بيمارستان الوند در تهران تعطيل شد. 250 کارگر اين بيمارستان با 10 تا 25 سال سابقه از کار بيکار شدند. پرسنل بيمارستان براي اعتراض به همراه اعضاي خانواده هايشان دست به تجمع زدند. (ايلنا 26/12/87)

162 ـ عيدعلي کريمي دبير اجرائي خانه کارگر استان قزوين اعلام کرد: 100 نفر از کارگران قراردادي شرکت پوشينه بافت از کار اخراج شدند. کارگران اين کارخانه مدت 5 ماه است که حقوق دريافت نکرده، عيدي و پاداش کارگران نيز پرداخت نشده است. کارگران براي اعتراض در مقابل استانداري دست به تجمع زدند. (ايلنا 27/12/87)

163 ـ بنياد جانبازان و مستضعفان شرکت نساجي پاکريس را در سمنان منحل اعلام کرد. کارگران اين شرکت براي اعتراض در مقابل اداره ثبت اسناد و املاک مهديشهر دست به تجمع زدند. (ايلنا 27/12/87)

قتل مردم توسط نيروهاي انتظامي و امنيتي:
164 ـ توفيق ابراهيمي بر اثر تيراندازي مامورين پاسگاه قورچاي واقع در منطقه ليلاخ از توابع دهگلان کشته شد . (کانون دانشجويان مدافع حقوق بشر کردستان 6/12/87)

165 ـ يک نوجوان 16 ساله بنام بهزاد گل محمدي در روستاي دشيوان از توابع شهرستان سلماس بر اثر شکنجه نيروهاي سپاه پاسداران کشته شد . نيروهاي سپاه جسد وي را در خاک ترکيه رها کرده و منطقه را ترک نمودند . (فعالان حقوق بشر در ايران 7/12/87)

166 ـ هيوا کريمي 20 ساله در روستاي کاني سانان از توابع شهرستان مريوان با شليک گلوله توسط نيروي انتظامي به قتل رسيد. نيروي انتظامي دست به کشتار اسبهايي که مردم مرز نشين براي باربري استفاده مي کنند، زده و امروز 15 اسب را کشته و تعداد اسبهاي کشته شده در طول اين هفته به 57 اسب رسيده است.
(فعالان حقوق بشر در ايران 18/12/87)

167 ـ سه شهروند ساکن بندرعباس به ظن داشتن کالاي قاچاق بر اثر تيراندازي نيروي انتظامي کشته شدند. (فعالان حقوق بشر درايران 23/12/87)

اخبار مربوط به قتلهاي مشکوک در زندانها:
168 ـ عبدالفتاح سلطاني يکي از وکلاي مدافع پرونده مرگ مشکوک دکتر زهرا بني يعقوب گفت :" بخشي از مدارک جرم اين پرونده از بين رفته است . يکي از مدارک مهم لباس هاي زهرا در هنگام مرگ است که احتمالا آثار جرم بر آن وجود داشته و شايد به همين دليل متهمان حاضر به تحويل آن نشده اند . " سلطاني افزود : " همه تلاش هاي يکسال گذشته خانواده و تيم وکلاي مدافع پرونده براي باز پس گرفتن بي نتيجه مانده است . علاوه بر اين پارچه اي که ادعا مي شود زهرا خود را با آن در اداره منکرات همدان حلق آويز کرده است ، ناپديد شده است . اين پارچه بايد توسط متخصصان کارشناسي و مشخص مي شد که آيا اصلا چنين پارچه اي تحمل وزن زهرا را براي دار زدن داشته است ، يا نه ؟ علاوه بر اين تاکنون بازجويي دقيق از متهمان پرونده به عمل نيامده است تا نواقص پرونده روشن شود . " پدر زهرا بني يعقوب احتمال مي دهد بر لباس فرزندش آثار مشهودي همچون خون و يا پارگي ناشي از ضرب و جرح وجود داشته است و به همين دليل آن را پس نمي دهند . پدر زهرا همچنين معتقد است که برگهايي از پرونده فرزندش که مربوط به بازجويي از متهمان بوده ، نيز از بين رفته است.(کانون زنان ايراني 1/12/87)

169 ـ امير حسين حشمت ساران زنداني سياسي زندان گوهر دشت کرج که از 5 سال پيش در زندان بسر مي برد ، پس از انتقال به بيمارستان رجايي شهر به شکل مشکوکي در گذشت . نامبرده به جرم تشکيل " جبهه اتحاد ملي ايران " در دادگاه انقلاب کرج به 8 ساله زندان محکوم شده بود . همچنين وي به جرم شرکت در تجمع اعتراضي در مقابل هتل لاله تهران از سوي دادگاه انقلاب به 8 سال زندان محکوم شده بود . امير حسين حشمت ساران در مجموع به 16 سال زندان محکوم شده بود . وي متاهل و داراي 3 فرزند مي باشد .
(کميته گزارشگران حقوق بشر 16/12/87)

170 ـ مراسم تشيع پيکر امير حسين حشمت ساران ، که قرار بود از مقابل منزلش در شهريار برگزار شود با دخالت نيروهاي امنيتي لغو گرديد . متوليان امام زاده و مسجد به خانواده ساران اعلام کرده اند ، بدستور وزارت اطلاعات اجازه دفن جسد و برگزاري مراسم در مکانهاي فوق را ندارند . مراسم بزرگداشت اين زنداني سياسي قرار است در منزل وي برگزار شود . نيروهاي امنيتي با استقرار در برابر منزل امير حسين حشمت ساران به کنترل ورود و خروج اشخاص مي پردازند . آقاي محمد رضا فقيهي وکيل مدافع وي به بي بي سي گفت : اعزام زندانيان بيمار به خارج از زندان براي معالجه ، به موافقت مسئولان قضايي بستگي دارد ، اما در مورد موکل من " مسامحه و غفلتي آشکار " صورت گرفت که به فوت او انجاميد.(کميته گزارشگران حقوق بشر 17 الي 19 /12/87)

171 ـ اميد رضا مير صيافي وبلاگ نويس و روزنامه نگار که به اتهام توهين به مقامات و تبليغ عليه نظام به دو سال و نيم زندان محکوم شده بود و از ماه گذشته براي تحمل ايام محکوميت خود ، در زندان اوين بسر مي برد، در زندان اوين جان خود را از دست داد. اين زنداني عقيدتي که از وضع روحي و جسمي خوبي برخوردار نبود عليرغم دارا بودن شرايط مرخصي استعلاجي ، هيچ گاه به مرخصي اعزام نگرديد. دکتر حسام فيروزي پزشک و فعال حقوق بشر زنداني به عنوان يک شاهد و متخصص ، فوت اين زنداني عقيدتي را حاصل بي توجهي مسئولان زندان و کادر پزشکي مي داند. مسئولان زندان اوين و پزشکان زندان براي جان زندانيان کوچکترين اهميتي قايل نيستند. من به پزشکان زندان گفتم بايد اميد رضا مير صيافي را به بيمارستان لقمان منتقل کنيد ولي آنها من را با توهين از اتاق بيرون کردند و به من گفتند اين مسله ارتباطي با شما ندارد. پزشکان زندان در ابتدا حتا سعي در گرفتن فشار خون اميدرضا را نداشتند. (فعالان حقوق بشر در ايران 28/12/87)

صدور حکم قطع اعضاي بدن:
172 ـ فاطمه – م ، مهرنوش – ن و 2 مرد به اتهام آدم ربايي از سوي شعبه 121 دادگاه جزايي اصفهان به قطع انگشتان محکوم شدند . (سايت عبرت 16/12/87)

173 ـ مجيد دانشجوي دانشکده برق به جرم اسيد پاشيدن به چشم يک دانشجوي ديگر بنام آمنه در شعبه 71 دادگاه استان تهران و با تاييد ديوانعالي کشور به قصاص دو چشم به شيوه ريختن اسيد در چشم محکوم شد قاضي عصمت الله جابري داديار اجراي احکام دادسراي امور جنايي تهران گفت : در صورت عدم برقراري صلح و سازش ،قطعا راي را اجرا خواهيم کرد.(ايسنا 21/12/87)

محکومين به سنگسار:
174 ـ شادي صدر وکيل مدافع اشرف کلهر اعلام کرد : اجراي حکم رجم موکلش دو سال و نيم پيش از سوي رئيس قوه قضائيه متوقف شده بود ، عليرغم نامه رئيس قوه قضائيه مبني بر عفو وي ، با رد درخواست عفو از سوي کميسيون عفو بخشودگي مواجه شده است . شادي صدر هم چنين از سانسور خبري گزارشهاي مربوط به اعدام و سنگسار ابراز نگراني مي کند و مي گويد : خبرگزاريهاي داخلي به استناد يک نامه محرمانه در مورد منع انتشار اخبار اعدام و سنگسار ، از انتشار خبر خطر قريب الوقوع براي جان اشرف کلهر خودداري کرده اند . اشرف کلهر 40 ساله مادر 4 فرزند از سال 81 در زندان بسر مي برد ، به اتهام زناي محصنه در شعبه 1061 دادگاه عمومي تهران و با تاييد شعبه دوم ديوان عالي کشور محکوم به سنگسار شده است . کمپين قانون بي سنگسار اعلام کرده حداقل 9 نفر به اسامي گيلان محمدي و غلامعلي اسکندري در زندان اصفهان ، ايران اسکندري و خيريه والانيا در زندان سپيدار اهواز ، افسانه ،« ر» در زندان شيراز ، دو زن مشهد و يک زن و يک مرد در زندان تبريز با آراي قطعي منتظر اجراي حکم سنگسار هستند . (ميدان زنان 5/12/87)

اجراي حکم سنگسار:
175 ـ ولي آزاد 30 ساله اهل پارس آباد مغان و کارمند اداره بازرگاني رشت به اتهام زناي محصنه به حکم شعبه 11 دادگاه کيفري استان گيلان به رياست قاضي حجت الاسلام کاشاني سنگسار شد . اين حکم به صورتي مخفيانه و با حضور افراد محدودي به اجرا گذاشته شده است . جنازه نامبرده بدليل ترس از افشا علي رغم تلاش خانواده وي تحويل آنان نشده و در نقطه اي نامعلوم دفن شده است . (اميرکبير 20/12/87)

مرگ در زندانها:
176 ـ فرهاد ميرزايي 26 ساله پس از تحمل 8 سال زندان و اسماعيل زماني 30ساله بر اثر فشارها و اذيت و آزارهاي زندانبانان زندان دستگرد اصفهان خودکشي کردند . آمار خودکشي ها در اين زندان نسبتا بالا است يکي از دلايل خودکشي ها ضرب و شتم و تحقير زندانيان است.(فعالين حقوق بشر و دمکراسي در ايران 25/12/87)

زندانيان سياسي عقيدتي محکوم به اعدام:
177 ـ محسن اسلاميان 21 ساله ، علي اصغر پشتر 20 ساله و روزبه يحيي زاده 22 ساله متهمان پرونده بمب گذاري در شيراز به اتهام محاربه و افساد في الارض و عضويت در گروه " انجمن پادشاهي ايران " در شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران به اعدام در ملاءعام محکوم شدند . (ايران 14/12/87)

178 ـ انور رستمي ساکن شهرستان جوانرود به اتهام عضويت در يکي از احزاب اپوزيسيون سياسي فعال در کردستان ، اخلال در نظم و امنيت ملي در دادگاه انقلاب کرمانشاه به عنوان محارب به اعدام محکوم شد . نامبرده حدود 2ماه پيش توسط اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت گرديد . وي در سال 84 توسط دادگاه انقلاب کرمانشاه به 30 ماه حبس محکوم شده بود اما دو ماه پيش با قرار وثيقه 60 ميليون توماني از زندان آزاد شده بود.(کانون دانشجويان مدافع حقوق بشر کردستان 15/12/87)

محکومين به اعدام:
179 ـ مهران به اتهام قتل غلامرضا 44 ساله به حکم شعبه 71 دادگاه کيفري استان تهران به اعدام محکوم شد . (اعتماد 4/12/87)

180 ـ فرزاد- ن 23 ساله به اتهام قتل کارمان به حکم شعبه 71 دادگاه کيفري استان تهران و با تاييد شعبه 3 ديوانعالي کشور به اعدام محکوم شد . (ايسکانيوز 4/12/87)

181 ـ عليرضا 35 ساله معروف به فردين و حسن 37 ساله به اتهام قتل منصور به حکم شعبه 71 دادگاه کيفري استان تهران و با تاييد شعبه 11 ديوان عالي کشور به اعدام محکوم شدند .(ايسکانيوز 4/12/87)

182 ـ علي 32 ساله به اتهام قتل حامد به حکم شعبه 71 دادگاه کيفري استان تهران و با تاييد شعبه 11 ديوان عالي کشور به اعدام محکوم شد . (ايسکانيوز 6/12/87)

183 ـ خسرو 33 ساله به اتهام قتل مريم (زن برادرش) به حکم شعبه 71 دادگاه کيفري استان تهران و با تاييد شعبه 11 ديوان عالي کشور به اعدام محکوم شد . (ايسکانيوز 6/12/87)

184 ـ افشين به جرم بريدن سر خواهرش و پسر ي که مورد علاقه وي بود در دادگاه کيفري استان خراسان شمالي به رياست قاضي موسي الرضا پيرگزي محکوم به اعدام شد . (اعتماد 7/12/87)

185 ـ رضا 28 ساله به جرم قتل همسرش الهام 25 ساله در شعبه 71 دادگاه کيفري استان تهران به رياست قاضي نورالله عزيز محمدي محکوم به اعدام شد. (ايران 12/12/87)

186 ـ سه برادر بنامهاي عليرضا 33ساله ، حميدرضا 26ساله ، امير 24ساله و يک تبعه افغان بنام دولت خان به جرم تجاوز و قتل در شعبه 71 دادگاه کيفري استان تهران به رياست قاضي نورالله عزيز محمدي به اعدام و شلاق محکوم شدند . (ايران 12/12/87)

187 ـ سعيد به اتهام آدم ربايي به حکم شعبه 121 دادگاه کيفري اصفهان به اعدام محکوم شد.(اعتماد 13/12/87)
188 ـ مسعود – ک به اتهام قتل افشين – ب به حکم شعبه 5 دادگاه کيفري استان فارس و با تاييد شعبه 30 ديوان عالي کشور به اعدام محکوم شد . (ايسکانيوز 14/12/87)

189 ـ ناصر 43 ساله به اتهام قتل يدالله 45 ساله به حکم شعبه 71 دادگاه کيفري استان تهران به اعدام محکوم شد . (ايسکانيوز 14/12/87)

190 ـ چهار جوان به اتهام تجاوز به يک زن در شعبه 5 دادگاه کيفري استان خراسان شمالي محکوم به اعدام شدند .(اعتماد 14/12/87)

191 ـ مائده 16 ساله به اتهام قتل احمد (همسرش) به حکم دادگاه کيفري به اعدام محکوم شد . نامبرده را در 12 سالگي به عقد احمد در آورده اند.(اعتماد 14/12/87)

192 ـ نادر 40 ساله به جرم قاچاق مواد مخدر در شعبه 31 دادگاه انقلاب تهران به رياست قاضي زنده دل و با تاييد ديوانعالي کشور محکوم به اعدام شد . (ايران 14/12/87)

193 ـ علي ميهن ترابي جوان محکوم به اعدام از بند 2 زندان گوهردشت به بند 6 زندان منتقل گرديد . نامبرده توسط نبي الله فرج زاده معاون حفاظت و اطلاعات زندان و ساير زندانبانان مورد ضرب و شتم قرار گرفت . فرج زاده در حين ضرب و شتم به اين زنداني گفته بود : ما به تو گفته بوديم که نبايد با زندانيان سياسي در تماس باشي ولي گوش نکردي حالا بايد بفهمي که حرف ما جدي است.(فعالين حقوق بشر و دمکراسي در ايران 16/12/87)

194 ـ موسي به اتهام قتل علي به حکم دادگاه کيفري استان خراسان رضوي و با تاييد شعبه 28 ديوان عالي کشور به اعدام محکوم شد . (قدس 17/12/87)

195 ـ مجيد 27 ساله به اتهام قتل سعيد از سوي شعبه 71 دادگاه کيفري استان تهران و با تاييد ديوان عالي کشور به اعدام محکوم شد . (اعتماد 18/12/87)

196 ـ علي 21 ساله به اتهام قتل محمد حسين 27 ساله که از سوي شعبه 71 دادگاه کيفري استان تهران به اعدام محکوم شده بود حکم صادر از سوي شعبه 33 ديوان عالي کشور مورد تاييد قرار گرفت . (ايران 18/12/87)

197 ـ نيما 33 ساله به اتهام قتل فرامز 57 ساله از شعبه 5 دادگاه کيفري استان فارس به رياست قاضي رضائيان و با تاييد شعبه 13 ديوان عالي کشور به اعدام محکوم شد . (ايسکانيوز 19/12/87)

198 ـ عليرضا 33ساله ، امير 24ساله ، احمد و نسيم (تبعه افغانستان) به اتهام آدم ربايي و تجاوز و قتل از سوي شعبه 71 دادگااه کيفري استان تهران به اعدام محکوم شدند . (ايسکانيوز 20/12/87)

199 ـ خديجه جاهد معروف به شهلا به اتهام قتل فاطمه سحر خيزان پس از 87 ماه زندان مجددا در شعبه 1147 دادگاه مجتمع قضايي بعثت به رياست قاضي روح الله حسين پور محکوم به اعدام شد . (ايران 26/12/87)

اعدام زندانيان سياسي ، عقيدتي:
200 ـ مهدي قاسم زاده 27 ساله اهل روستاي اوچ تپه از توابع مياندوآب و يکي از پيروان اهل حق که به اتهام محاربه از مهر ماه سال 83 در زندان بسر مي برد، به حکم قوه قضائيه در زندان مرکزي اروميه به دار آويخته شد. نامبرده در زمان بازداشت براثر شليک مامورين نيروي انتظامي از ناحيه پا مجروح شده بود و براثر شکنجه در زندان پايش عفونت پيدا کرده و از ناراحتي پا رنج مي برد. ( فعالان حقوق بشر در ايران 10/12/87)

201 ـ صلاح الدين سيدي و خليل الله زارعي از اعضاي گروه "جندالله" به اتهام محاربه و فساد في الارض به حکم دادگاه ايرانشهر و با تاييد ديوانعالي کشور اعدام شدند. (کيهان 14/12/87)

202 ـ نور محمد اسماعيل زهي فرزند سهراب ، مجيب الرحمن کرد فرزند ابراهيم ، بابک کرد فرزند علي و محمد جمعه خان حسيني فرزند سلطان که به اتهام محاربه و فساد في الارض از طريق شرکت در عمليات تروريستي و ربودن امام جمعه فهرج از سوي دادگستري استان سيستان و بلوچستان به اعدام محکوم شده بودند با تاييد ديوان عالي کشور در زندان زاهدان به دار آويخته شدند .(ايران 21/12/87)

احکام اجرا شده اعدام توسط دادگاهها:
203 ـ عبدالله فريور 50 ساله معلم موسيقي که به اتهام ازدواج موقت با نغمه السادات قنات به حکم شعبه دوم دادگاه کيفري استان مازندران و با تاييد شعبه 41 ديوانعالي کشور مستقر در مشهد محکوم به سنگسار شده بود ، در زندان ساري به دار آويخته شد . نامبرده از آذر 1383 در زندان بسر مي برد . (ميدان زنان 1/12/87)

204 ـ عزيز محسني 25 ساله به جرم قتل جلال به حکم شعبه 71 دادگاه کيفري استان تهران و با تاييد ديوانعالي کشور در زندان اوين به دار آويخته شد.(اعتماد 5/12/87)

205 ـ حسن دلال براتي 25 ساله به جرم قتل وحيد به حکم شعبه 71 دادگاه کيفري استان تهران و با تاييد ديوانعالي کشور در زندان اوين به دار آويخته شد.(اعتماد 5/12/87)

206 ـ منصور بيرامي 34 ساله به جرم قتل مجيد به حکم شعبه 71 دادگاه کيفري استان تهران و باتاييد ديوانعالي کشور در زندان اوين به دار آويخته شد.(اعتماد 5/12/87)

207 ـ الهيار ملکشاهي رئيس دادگستري استان کرمانشاه اعلام کرد : در طول سال جاري 24 مورد اعدام داشته ايم که در برخي موارد دادگستري مدعي بوده که اين اعدامها بدليل محدويت در ملاءعام صورت نمي گيرد و فردا نيز 11 نفر اعدام خواهند شد.(ايسنا 10/12/87)

208 ـ مجتبي ملکي دادستان عمومي و انقلاب کرمانشاه اعلام کرد : 10 نفر به اتهام قاچاق مواد مخدر به حکم دادگاه انقلاب کرمانشاه و با تاييد دادستاني کل کشور در زندان کرمانشاه به دار آويخته شدند .(ايسنا 12/12/87)

209 ـ نادر شکراللهي 25 ساله به جرم قتل به حکم قوه قضائيه در زندان مياندوآب به دار آويخته شد .
(کانون دانشجويان مدافع حقوق بشر کردستان 14/12/87)

210 ـ ک- ح به اتهام قتل يک راننده در اطراف مشهد به حکم دادگاه کيفري استان خراسان رضوي و با تاييد شعبه 28 ديوان عالي کشور در زندان مشهد به دار آويخته شد .(قدس 15/12/87)

211 ـ مصطفي ـ م 34 ساله به جرم قتل همسرش آمنه و پدر همسرش ابوالقاسم حسيني به حکم شعبه 17 دادگاه کيفري استان اصفهان و با تاييد شعبه 16 ديوانعالي کشور در زندان مرکزي اصفهان به دار آويخته شد.
(کيهان 17/12/87)

212 ـ مجتبي ملکي دادستان کرمانشاه گفت : يک نفر به جرم سرقت مسلحانه و قتل به حکم دادگاه کرمانشاه و با تاييد ديوانعالي کشور در زندان به دار آويخته شد.(تابناک 18/12/87)

213 ـ حامد محمدزاده اهل مياندوآب به علت قتل به حکم قوه قضائيه در زندان مرکزي اروميه به دار آويخته شد. (فعالان حقوق بشر در ايران 20/11/87)

214 ـ چهار نفر به نامهاي علي آبستان، علي دهقاني، علي دامشاد و محمود مرادي به جرم قاچاق مسلحانه مواد مخدر به حکم قوه قضائيه در زندان مرکزي شهرستان طبس به دار آويخته شدند. (کيهان 22/12/87)

215 ـ ابوالحسن 73 ساله به جرم قتل ايوب پسر دائي اش در 9 آذر 1360 و پس از تحمل 7 سال زندان در شعبه دوم دادگاه عمومي فيروزآباد و با تاييد شعبه 26 ديوانعالي کشور و پس از گذشت 27 سال از زمان ارتکاب جرم در زندان عادل آباد شيراز به دار آويخته شد . (اعتماد 24/12/87)

216 ـ يک مرد 26 ساله به جرم قتل در سال 83 به حکم قوه قضائيه در زندان عادل آباد شيراز به دار آويخته شد . (اعتماد 24/12/87)

217 ـ يک مرد جوان راننده ماشين مسافر کش به جرم قتل به حکم قوه قضائيه در زندان عادل آباد به دار آويخته شد.(اعتماد 24/12/87)

218 ـ يک جوان 23 ساله به جرم تجاوز به دو نوجوان به حکم قوه قضائيه در زندان عادل آباد شيراز به دار آويخته شد.(اعتماد 24/12/87)

اخبار اجتماعي:
219 ـ دکتر محمد حسن عابدي رئيس سازمان پزشکي قانوني کشور اعلام کرد : در دي ماه سال جاري 1414 نفر بر اثر تصادفات رانندگي کشته شدند ، که از اين تعداد 1101 نفر مرد و 313 نفر زن بوده اند . وي افزود : در اين ماه 19415 نفر براثر تصادفات رانندگي مصدوم شده اند . (ايلنا 7/12/87)

220 ـ کلثوم- م دانش آموز سال اول دبيرستان در ايرانشهر بدليل فقر مالي خانواده دست به خودسوزي زد که بر اثر شدت جراحات وارده ناشي از خودسوزي جان سپرد. دو برادر کوچک کلثوم بدليل فشار اقتصادي مدرسه را ترک کرده و به کار سنگين کارگري مشغول هستند. اين دختر جوان چند روز قبل از خودسوزي به يکي از همکلاسي هايش گفته بود که بدليل نداشتن کفش و لباس نو و مناسب، پيش همکلاسي هايش احساس حقارت کرده و از زندگي خسته شده است. (ديده بان حقوق بشر بلوچستان 9/12/87)

221 ـ سرلشگر جعفري فرمانده کل سپاه پاسداران اعلام کرد : مهم ترين و اصلي ترين ماموريت امروز بسيج مقابله با تهديدات نرم و تهاجم فرهنگي دشمنان است که به صورت خاموش و پنهان جوانان را مورد هجوم قرار داده اند.(ايلنا 11/12/87)

222 ـ عليرضا علي احمدي وزير آموزش و پروش با تاکيد بر اينکه تفاوت هاي جنس دانش آموزان دختر و پسر بايد در تاليف کتب درسي لحاظ شود . افزود : محتواي برخي کتب درسي دختران و پسران با توجه به شرايط جغرافيايي و زبان بومي بايد متفاوت نگاشته شود . (ايلنا 13/12/87)

223 ـ عليرضا جمشيدي سخنگوي قو قضائيه اعلام کرد : ورودي پرونده در سال جاري در مراجع مختلف قضايي (ديوان عدالت اداري ، ديوان عالي کشور ، دادگاه تجديد نظر ، دادگاه عمومي و انقلاب و دادسراها) چهار ميليون و 765 هزار و 78فقره پرونده بوده است و همچنين قريب به پنج ميليون پرونده به شوراهاي حل اختلاف واصل شده است . وي افزود: بر اساس آمار به دست آمده مجازات ها در آراي قضايي به شرح زير است : جزاي نقدي 40 درصد ، شلاق 16 درصد ، ديه 11 درصد و حبس 8 در صد . (ايسنا 13/12/87)

224 ـ عليرضا جمشيدي سخنگوي قوه قضائيه اعلام کرد : هيات نظارت برحفظ حقوق شهروندي قوه قضائيه در سال 87 به 10 هزار شکايت واصله رسيدگي کرده است.(ايسنا 13/12/87)

225 ـ عليرضا جمشيدي سخنگوي قوه قضائيه اعلام کرد : در ده ماهه ي سال جاري 365 هزار نفر وارد زندانهاي کشور شده اند و ميانگين موجودي زنداني در کشور 160 هزار است . (ايسنا 13/12/87)

226 ـ سيد حسن موسوي چلک مدير کل دفتر امور آسيب ديدگان اجتماعي سازمان بهزيستي کشور اعلام کرد : انواع آسيب هاي اجتماعي در استانهاي کشور يکسان نيست ، به عنوان مثال در اصفهان و کردستان بحث طلاق مهم ترين آسيب است ، در حالي که در استان ايلام خودکشي بيشترين آسيب را به خود اختصاص داده است . (ايسنا 14/11/87)

227 ـ طبق آمار کشوري بايد 210 هزار پرستاردر عرصه هاي مختلف درمان مشغول فعاليت باشند که از اين ميزان فقط حدود 100هزار پرستار فعاليت مي کنند . يک پرستار مي گويد : کمبود نيروي پرستاري موجب شده است به راحتي نتوانيم مرخصي بگيريم حتي گاهي اوقات هنگام مرخصي به محل کار فراخوانده مي شويم . يک پزشک جراح گفت : کمبود پرستار در تمام کشور مشهود است و اين امر موجب بيشتر شدن شيفت کار آنها شده است . (خراسان 18/12/87)

228 ـ علي ابراهيميان معاون آموزش نهضت سواد آموزي کشور گفت : 90 درصد از جمعيت بي سواد و کم سواد کشور زنان هستند . (اعتماد 18/12/87)

229 ـ يک زن سي ساله بنام ص-خ اهل روستاي الوزآقاج قروه، بدليل فقر مالي دست به خودسوزي زد و بر اثر جراحات ناشي از خودسوزي جان سپرد. شوهر اين شخص بيکار بوده و داراي دو فرزند خردسال نيز بود.
(سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان 25/12/87)

230 ـ طبق آيين نامه سازمان زندانها کودکان مي توانند تا سه سالگي با مادرانشان در زندان بمانند اما بر اساس گزارش انجمن دفاع از حقوق زندانيان گاهي اين وضع تا 6 سالگي هم طول مي کشد و طي اين سالها " کودکان زندان " با حداقل امکانات از کم ترين حقوق خود محروم مي شوند . بر اساس گزارش اين انجمن در حال حاضر تعداد زندانيان پنج برابر گنجايش زندان هاي کشور است و اين موجب افت چشمگير خدمات به زندانيان و به دنبال آن کودکان همراه با زنان در بند شده است . بر اساس آمار رسمي کشور طي 8 سال گذشته جمعيت زنان زنداني از چهار درصد کل جمعيت زندانيان به هشت درصد افزايش يافته و اين در حالي است که 60درصد اين زنان 19 تا 29 ساله و بسياري از آنها مادرند . در حال حاضر دست کم 450 کودک همراه با مادران خود در زندانها بسر مي برند و 1500 کودک زير 15 سال به خاطر زنداني بودن مادرنشان در مراکز شبانه روزي بهزيستي زندگي مي کنند . مراکزي که خود نوع ديگري از زندان براي کودکان به حساب مي آيد . مدير کل دفتر شبه خانواده بهزيستي اطلاع دقيق از وضعيت کودکان زندان ندارد ، اما مي گويد از سال 83 تاکنون تعداد کودکاني که به اين طريق به مراکز بهزيستي رفته اند از 2300 به بيش از 3000 نفر افزايش يافته است . (ايلنا 26/12/87)

231 ـ محمود سالار کيا معاون سعيد مرتضوي دادستان تهران در امور زندانها اعلام کرد: در شب چهارشنبه سوري 700 نفر به اتهام برهم زدن آرامش عمومي و ايجاد رعب و وحشت توسط نيروهاي امنيتي در تهران بازداشت شده اند.(مهر 28/12/87)

232 ـ سردار ساجدي نيا معاون عمليات نيروي انتظامي گفت: در چهارشنبه سوري امسال 2000 تن توسط پليس در سطح کشور دستگير شده اند.(ايسنا 28/12/87)

"فعالين ايراني دفاع از حقوق بشر در اروپا و امريکاي شمالي"

ihrnena@gmail.com 30/12/1387 برابر با 20/02/2009

انجمن فعالان حقوق بشر در ايران ـ کانادا: FaalanHRC@yahoo.ca
siterahaei@yahoo.com:انجمن مدافعين حقوق بشرو دمکراسي در ايران – فرانسه
اتحاديه براي دمکراسي در ايران ـ ايتاليا: updi@libero.it
اتحاد براي دفاع ازحقوق بشر در ايران – واشنگتن – آمريکا: adhri1@yahoo.com
info@bashariyat.de کانون دفاع از حقوق بشر در ايران – آلمان:
shafaei@azadegy.de شبکه فعالان حقوق بشر ايراني در آلمان:
HRIRNL@gmail.com: کانون دفاع ازدمکراسي در ايران– هلند
info@komitedefa.org: کميته دفاع از حقوق بشر در ايران – سوئد
defendhriran_ca@yahoo.com:کميته دفاع از حقوق بشر در ايران – کاليفرنيا – آمريکا
komitenoran@yahoo.noکميته نوران(کميته دفاع از حقوق بشر در ايران – نروژ):
yebarak@yahoo.ca: سازمان ايرانيان غرب کانادا – ونکور – کانادا
kupg_iran@yahoo.de: کميته دفاع از زندانيان سياسي ايران- برلين
mnrecht@hotmail.comفعالين ايراني حقوق بشر- سوئيس:
فعالان دفاع از حقوق بشر: Irantestimonyinfo@irantestimony.com

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .