نشست همبستگي با دانشجويان بازداشت‌شده در ايران

 

شماري از فعالان اجتماعي، سياسي و دانشگاهي در نشستي در تهران از دانشجويان ايران در برابر موج کم‌سابقه‌ي سرکوب فشار حمايت کردند. اين نشست به ابتکار «کميته پيگيري بازداشت‌هاي خودسرانه» برگزار شده بود.

 

در نشست همبستگي با دانشجويان که روز شنبه ۷ مارس (۱۷ اسفند) در منزل يکي از دانشجويان بازداشت‌شده برگزار شد، چهره‌هاي سرشناسي چون حبيب‌الله پيمان، محمد توسلي، محمد ملکي،‌هاشم آقاجري، عبدالله نوري، سعيد حجاريان، عيسي سحرخيز، عباس عبدي، سعيد رضوي فقيه، بابک احمدي، مصطفي تاج‌زاده، رضا عليجاني، يوسف مولايي و نيز جمعي از دانشجويان و اساتيد دانشگاه اميرکبير شرکت داشتند.

کميته‌ي پيگيري بازداشت‌هاي خودسرانه‌ که برگزارکننده‌ي اين نشست بود، در نامه‌ي سرگشاده‌اي به‌هاشمي شاهرودي، رئيس‌ قوه قضاييه ايران نسبت به بازداشت گسترده‌ي دانشجويان اعتراض کرده است.

در يک ماه گذشته شمار زيادي از دانشجويان کشور در شهرهاي تهران، شيراز و همدان به دليل پاره‌اي انتقادها به سياست‌هاي حاکم بازداشت شده‌اند. در تهران در فاصله‌ي ۴۸ ساعت حدود ۱۵۰ دانشجو بازداشت و روانه‌ي زندان شدند. هنوز شماري از اين دانشجويان همچنان در بازداشت به سر مي‌برند بدون آنکه اتهام آنها اعلام شود.

علت بازداشت اين دانشجويان اعتراض آنها به "پروژه‌ي دفن شهيد" در محوطه دانشگاه اميرکبير بود. معترضان مي‌گويند، طراحان اين پروژه در صدد سوءاستفاده از قربانيان جنگ براي ايجاد جو ايدئولوژيک و امنيتي در دانشگاه‌ها هستند.

به گزارش خبرنامه‌ي اميرکبير، مهدي عربشاهي، دبير دفتر تحکيم وحدت از حضور فعالان فرهنگي و سياسي در حمايت از دانشجويان بازداشت شده قدرداني کرد. عربشاهي خطاب به حاضران گفت: «از حضور دوستاني که امروز، در شرايطي که دانشگاه و دانشجويان سخت‌ترين شرايط را مي‌گذرانند، ما را تنها نگذاشته‌اند، تشکر مي‌کنم.»

«همه ما درد مشترکي داريم»

دکتر محمد ملکي، نخستين رييس دانشگاه تهران پس از انقلاب خطاب به داشجويان گفت: «حضور اين جمع پرشور در حمايت از دوستان دربند، و دلجويي از خانواده‌هاي آنان، موجب سست شدن مقاومت حاکميت در برابر شما مي‌گردد.»

دکتر ملکي افزود: «در اعدام‌هاي گسترده‌ي سال‌هاي گذشته و دستگيري خيل عظيمي از دانشجويان، کسي جرئت نمي‌کرد به دلجويي خانواده‌ي قربانيان آن سال‌ها برود، اما امروز اگر همه ما اينجا در حمايت از دانشجويان دربند جمع شده‌ايم، فقط و فقط به خاطر مقاومت و ايستادگي تک تک شماست. همه ما درد مشترکي داريم که که تنها با اتحاد مي‌توانيم بر آن فائق آييم.»

اهداف خاص پروژه‌ي دفن شهيد

عيسي سحرخيز، روزنامه‌نگار در سخنان خود از جمله به هدف‌هاي پروژه‌ي دفن شهدا در محوطه‌ي دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: «اين پروژه‌ها از برنامه‌ريزي کلان کشور است، نه وزرا و نه حتي رييس دولت نقش چنداني در آن ندارند، بلکه از جايي مشخص که همگان مي‌دانند کجاست، براي اهدافي خاص چون اثرگذاري بر صحنه‌ي انتخابات و ايجاد فضاي رعب و وحشت رهبري مي‌شوند.»

بابک احمدي، استاد دانشگاه گفت: «امروز فرزندان ما در مقابل يک سفسطه‌ي بزرگ تاريخي ايستادند، سوء استفاده از کشتگان جنگ! و در اين راه آزادي خود را از دست داده‌اند. تصور غلطي که وجود دارد اين است که کشتگان جنگ براي ولايت او کشته شده‌اند! اما دانشجويان در مقابل اين تصور غلط ايستادند و به آن نه گفتند، سوال کردند و ايراد گرفتند.»

رضا عليجاني، روزنامه‌نگار و پژوهشگر، پروژه‌ي دفن شهدا در پلي‌تکنيک همانند «قرآن بر سرنيزه کردن معاويه» توصيف کرد که «هدف آن ايجاد تقابل و رويايي ميان شهداي استقلال و شهداي آزادي (دانشجويان دربند اوين) است.»

«دانشگاه مساله‌اي لاينحل براي نظام»

مصطفي تاج‌زاده، عضو شوراي مرکزي جبهه مشارکت در سخنان خود گفت: «اين روزها ايران عرصه‌ي ظهور توتاليتاريسم است. نظامي‌گري‌اي که خواستار ايجاد مناسبات پادگاني در تمام حوزه‌هاست. تصميم به پادگاني کردن دانشگاه در اين راستاست.» تاج‌زاده تاکيد کرد که «دانشگاه همواره مسئله‌اي لاينحل براي نظام بوده و هر پروژه‌اي براي تصرف آن پياده کرده‌اند.»

مادر عباس حکيم زاده، دانشجوي دربند پلي تکنيک و دبير سياسي دفتر تحکيم وحدت گفت: «پدر عباس مبتلا به بيماري قلبي است و به تازگي عمل قلب باز انجام داده است و در اين وضعيت ناگهان متوجه شديم که عباس را بازداشت کرده‌اند. شبانه به خانه او حمله کردند، قفل در را شکستند و تمام وسايل او و برادرش را بهم ريختند و با خود بردند. مگر جرم عباس چه بود؟»

ياسر ترکمن، عضو شوراي مرکزي انجمن اسلامي پلي تکنيک نيز در سخنان خود گفت: «پس از پروژه‌ي شکست خورده‌ي جعل نشريات، و رسوايي حاکميت، آنان به دنبال چينش پروژه‌اي جديد براي سرکوب دانشجويان و تصرف پلي تکنيک بودند و پرو‍‍ژه دفن شهدا از سوي حاکميت در پلي تکنيک کليد خورد. اهداف شوم اين پروژه، پادگاني و قبرستاني کردن فضاي دانشگاه و باز کردن راه ورود عناصر حاکميت به دانشگاه بود. سهميه ۴۰ درصدي بسيج براي آزمون ورودي دانشگاه‌ها، تصفيه اساتيد، ستاره دار کردن دانشجويان و… همه و همه حرکت‌هايي در راستاي پروژه انقلاب فرهنگي دوم است.»

دويچه وله

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .