اعلام "پيروزي" رئيس جمهور به همراه سانسور وسيع رسانه ها در ايران

گزارشگران بدون مرز اقدامات دولت جمهوري اسلامي در ممانعت از فعاليت رسانه‌ها براي اعلام تقلب وسيع انتخاباتي که اولين دور انتخابات رياست جمهوري را آلوده کرده است، محکوم مي کند. ميرحسين موسوي و مهدي کروبي به اعلام نتايج اعتراض و مردم را با "پرهيز از خشونت" به " نپذيرفتن تقلب" دعوت کرده‌اند.

گزارشگران بدون مرز در اين باره اعلام مي‌کند : " درحالي که تقلب وسيع در انتخابات تائيد شده است، دولت جمهوري اسلامي با پروپاگاند و سانسور در حال آماده کردن نتايح براي اعلام پيروزي محمود احمدي نژاد در اولين دور انتخابات است. ضروري است که روزنامه نگاران ايراني و خبرنگاران خارجي حاضر در کشور بتوانند آزادانه در باره همه موارد تقلب در کشور تحقيق و گزارش‌دهي کنند. اعتبار اعلام نتايح به اين امر بستگي است."

سايت هاي اطلاع رساني نزديک به دو کانديداي اصلاح‌طلب ميرحسين موسوي و مهدي کروبي از سوي مقامات و نهادهاي دولتي مسدود شده‌اند. اين مسدود سازي از روز پنجشنبه ٢١ خرداد با سايت انتخاب آغاز شد و سپس در روز انتخابات سايت‌هاي آينده، موج سوم نوروز ، تريبون، رسما مورد حمله قرار گرفته و تعطيل شدند. ديگر سايت هاي کانديداهاي مخالف نيز از امروز صيح ٢٣ خرداد بادشواري قابل دسترسي هستند. در همين روز در حمله ماموران امنيتي به يکي از ستادهاي ميرحسين موسوي در قيطريه دو خبرنگار زن مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. تلويزيون اينترنتي محسن رضايي ديگر کانديداي رياست جمهوري نيز مسدود شد.

همزمان رسانه هاي دولتي از جمله خبرگزاري رسمي ايران ايرنا پيشتازي و پيروز " دکتر احمدي نژاد" را در ساعت نخست شمارش آرا اعلام کردند.

در همين شب سعيد مرتضوي دادستان عمومي و انقلاب تهران به روزنامه‌هاي نزديک به کانديداهاي مخالف هشدار داد که از انتشار مطلب و يا تيتر هايي در باره پيروزي کانديداهاي خود خوداري کنند. روزنامه کلمه سبز با تهديد به بستن چاپخانه محبور به عوض کردن تيتر اول خود شد.

برخي از سايت هاي رسانه هاي خارجي از جمله سايت انگليسي بي بي سي با دشواري قابل دسترسي است.

از ساعت يازده شب پنجشنبه ٢١ خرداد سيستم پيامک در ايران با هدف جلوگيري از انتشار خبر تقلب دچار اخلال شديد شده است. مدير عامل شرکت مخابرات اعلام کرده است" دليل اين اختلال را نمي‌داند و در حال تحقيق در اين باره است."

بنا بر آمار رسمي ستاد انتخابات وزارت کشور که تحت نظارت هوادران محمود احمدي نژاد قرار دارد.از ۳۰ ميليون رأي شمارش شده نزديک به ٢٢ ميليون براي احمدي نژاد، ١٢ ميليون براي ميرحسين موسوي، ٦٠٠ هزار براي محسن رضايي و ٣٠٠ هزار راي براي مهدي کروبي شمارش شده است.

از سوي ديگر سايت تغير براي برابري نيز در ٢٢ خرداد و سالروز تظاهرات زنان در سال ١٣٨٤ در دفاع از حقوق برابر خود، براي بيستمين بار مسدود شد.

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .