‫گزارشي از کنفرانس  '۳۰ سال انقلاب ايران'  در اسپانيا


‫‫کنفرانس "۳۰ سال انقلاب ايران" با حضور شيرن عبادي برنده جايزه صلح نوبل و شماري از تحليلگران ايراني و اروپايي در شهر سويل مرکز ايالت اندلوسيا اسپانيا برگزار شد.

‫"بنياد فرهنگهاي سه گانه" (مسيحيت ، اسلام و يهوديت) Fundacion Tres Culturas اسپانيا برگزار کننده اين کنفرانس بود که چهارشنبه ۱۸ فوريه (۳۰ بهمن) برگزار شد.

‫در اين کنفرانس، مسايلي چون وضعيت جامعه مدني، حکومت قانون ، آزادي هاي فردي و اجتماعي و ساختار حکومت ايران به بحث گذاشته شد.

‫شيرين عبادي حقوقدان ايراني در سخنان خويش وضعيت آزادي هاي فردي و اجتماعي در ايران را به شدت مورد انتقاد قرار داد.

‫خانم عبادي جلوگيري از خروج عبدالرضا تاجيک، روزنامه نگار ايراني براي شرکت در کنفرانس سويل را نمونه آشکار قانون شکني و ناديده گرفتن آزادي ها در جامعه ايران خواند.

‫وي گفت که ماموران امنيتي ايران پاسپورت آقاي تاجيک را پس از عبور از پليس مرزي فرودگاه توقيف کرده اند در حالي که چنين اقدامي بدون تشکيل دادگاه و صدور حکم قاضي کاملا غيرقانوني است.

‫خانم عبادي شعارهاي "استقلال و آزادي" را از شعارهاي اساسي انقلاب ۳۰ سال پيش ايران ذکر کرد و گفت که در اين مدت ايران توانسته به سلطه آمريکا بر منابع اقتصادي و محافل قدرت پايان دهد و از اين لحاظ به استقلال رسد.

‫با اين حال وي تاکيد کرد که استقلال اقتصادي معقول در زمينه هاي مختلف تحقق نيافته و دليل آن به گفته خانم عبادي برنامه ريزي نادرست حکومتي و هزينه هاي بالاي نظامي بوده است.

‫خانم عبادي در توجيه ديدگاه خود گفت که بيش از ۱۰ ميليون از جمعيت ايران زير خط فقر هستند و اين نشانه بدتر شدن اوضاع نسبت به سابق است.

‫وي سپس به مساله "آزادي" در ايران اشاره کرد و گفت که تحقق اين شعار با آنچه در جريان انقلاب ۳۰ سال پيش وعده داده مي شد، فاصله بسياري دارد.

‫خانم عبادي تصريح کرد که مبناي ارزيابي وي قانون اساسي و کنوانسيون هايي است که دولت ايران به آنها پيوسته و مفاد آن را پذيرفته است.

‫وي وضع محدوديت براي آزادي بيان را مخالف قانون خواند و گفت که شمار زيادي از جرايد ايراني در سال هاي اخير توقيف و برچيده شده اند و تعدادي قابل توجه از روزنامه نگاران زندان را تجربه کرده يا هنوز در زندان هستند.

‫فيلتر کردن برخي از سايت هاي اينترنتي و مجازات شماري از وبلاگ نويسان از ديگر مواردي است که به تعبير خانم عبادي برخلاف قانون در ايران شکل گرفته است.

‫وي افزود که امروز در ايران نه تنها انتقاد از عملکرد سياسي ممنوع است بلکه امکان بيان درخواست هاي مدني نيز محدود شده است.

‫شيرين عبادي، تشکيل پرونده براي تعدادي از فعالان حقوق زن را شاهد مدعاي خويش آورد وگفت که جرم اين دسته از زنان اين است که مي گويند که انسان هستند و حقوقي برابر مردان مي خواهند.

‫خانم عبادي چگونگي روند انتخابات در ايران را نيز به نقد کشيد و گفت که بررسي صلاحيت نامزدان انتخابات توسط شوراي نگهبان به منزله دو مرحله اي کردن انتخاب و مخالف قانون است.

‫برنده جايزه صلح نوبل سپس مساله آزادي مذهب و عقيده را مطرح ساخت و گفت که برخي از ايرانيان بهايي هستند، اما به دليل مذهب خود نمي توانند از حقوق خويش مانند ورود به دانشگاه ها بهره مند باشند.

‫محدوديت براي بيان خواسته هاي قومي از ديگر مواردي است که به گفته خانم عبادي در ايران وضع شده و با قانون اساسي منافات دارد.

‫وي با جمع بندي شرايط قانوني و حقوقي حاکم بر جامعه در ۳۰ سال اخير گفت که وضعيت مردم اين مدت بهبود نيافته است.

‫با اين حال خانم عبادي تصريح کرد که بهبود بخشيدن به اوضاع وظيفه خود مردم ايران است و هيچ گونه دخالت خارجي پذيرفته نيست.

‫وي گفت که اقدام نظامي عليه ايران و حتي تهديد به آن قابل قبول نيست و مردم به هيچ کشوري اجازه نمي دهند که کشور را تهديد کنند.

‫خانم عبادي همچنين اظهار اميدواري کرد که ايران و آمريکا از راه گفت وگو روابط بين دو کشور را سر و سامان دهند و با نگاهي به آينده ، گذشته را فراموش کنند.

‫پيش از خانم عبادي نيز خراردو رويز- ريکو Gerardo Ruiz- Rico مدير بنياد فرهنگ هاي سه گانه از ايران به عنوان کشوري تاثير گذار نام برد و گفت بررسي شرايط اين کشور ۳۰ سال پس از وقوع انقلاب به درک بهتر از اين جامه کمک مي کند.

‫وي گفت که بنياد تحت مديريت وي که موسسه اي بي طرف اما فعال است، ايجاد گفت و گوهاي سازنده بين فرهنگهاي مختلف را دنبال مي کند.

‫سخنان تقي رحماني، پژوهشگر و فعال سياسي که به گفته خودش حدود ۱۳ سال در زندان به سر برده نيز مورد توجه شرکت کنندگان در کنفرانس سويل قرار گرفت.

‫وي با ارائه تحليلي از رويدادهاي مهم ايران در يک صد سال اخير گفت که انقلاب ايران در سطح جهان و داخل کشور گفتمان ايجاد کرده است و جامعه اي زنده ساخته است.

‫آقاي رحماني ادامه داد که اين انقلاب گفتمان ساز، پس از ۳۰ سال از درون با چالش هاي جدي روبه رو شده است.

‫به گفته وي روشنفکران مذهبي و روحانيون اصلاح گرا که ميان اسلام و دموکراسي پيوند برقرار مي سازند، تحت فشار و حذف از جامعه مدني قرار گرفته اند.

‫وي شرايط جامعه مدني در ايران را همچون جامعه اي ژله اي و بي اندام توصيف کرد وگفت که انحصار طلبان و مستبدان در برابر استحکام جامعه مدني مقاومت مي کنند.

‫به اعتقاد اين تحليلگر مسايل ايران، اين معضل پس از انقلاب مشروطه و نهضت ملي شدن نفت نيز گريبانگير اين کشور بوده و جريان هاي انحصار طلب قوانين موجود را اجرا نمي کنند يا آن را براساس منافع خود تفسير مي کنند.

‫آقاي رحماني گفت که علاوه بر عوامل داخلي ، جريان هاي سلطه گر غربي و حمايت آنها از حکومت هاي لائيک در منطقه ، کشورهايي مانند ايران را با مشکلي مضاعف رو به رو مي کند.

‫وي تصريح کرد که شکل گيري جامعه مدني وحکومت قانون و دمکراسي در ايران بايد در خود کشور شکل گيرد و تحميل الگو از خارج غيرقابل قبول است.

‫آقاي رحماني همچنين در غياب عبدالرضا تاجيک متن سخنراني او براي کنفرانس سويل را خواند.

‫آقاي تاجيک در تحليل خود از سي سالگي انقلاب ايران ، نفوذ " روحانيون سنتي" ،" بورژوازي تجاري" و "نظاميان " در ساختار قدرت را مشکل اساسي حکومت و جامعه خواند.

‫وي اين گونه توضيح داد که روحانيون محافظه کار حق مردم را ناديده مي انگارند، بورژوازي تجاري امکان سرمايه گذاري و توليد را سلب کرده و نظاميان ديدگاه ها و حرکات مدني را تضعيف کرده اند.

‫به عقيده آقاي تاجيک در دوران حکومت پهلوي سياست هاي کلان بدون توجه به مردم برنامه ريزي مي شد و اکنون نيز مردم داراي حق نيستند بلکه فقط تکليف دارند.

‫ماريا خسوس مرينه رو Maria Jesْs Merinero کارشناس اسپانيايي مسايل ايران در اين کنفرانس ساختار انقلاب ايران را پيچيده خواند و گفت که همين امر سبب شده تا غرب شناخت درستي نسبت به آن نداشته باشد.

‫وي گفت که اين انقلاب نه تنها در ابتدا الگويي پيش رو نداشت، بلکه هنوز نيز به دليل ساختار ويژه خود پروژه اي از پيش تعيين شده ندارد و براساس تجربه جريان يافته است.

‫خانم مرينه رو به تنش هاي ايران و غرب اشاره کرد و گفت که خودداري سازمان ملل متحد و غرب در محکوم کردن تجاوز صدام به ايران و استفاده رژيم بعث ا زسلاح شيميايي سبب شده تا از زمان جنگ بين دوکشور ، ايران به غرب و سازمان هاي بين المللي بي اعتماد شود.

‫وي که چندين بار به ايران سفر کرده است، گفت يکي از معضلات کنوني جامعه پس از ۳۰ سال انقلاب اين است که مردم کشور بشدت سياست زده شده اند.

‫تحليلگر اسپانيايي تاکيد کرد که غرب بايد جايگاه ايران را به رسميت بشناسد و براي اين کشور نقشي مناسب با اين جايگاه درمعادلات منطقه و جهان در نظر بگيرد.

‫لوسيانو زاکارا Luciano Zacara استاد دانشگاه آئوتونوما Autonomaمادريد نيز در کنفرانس سويل ساختار حکومتي و قدرت در ايران را تشريح کرد.

‫وي گفت تعدد مراکز موازي تصميم گيري جريان امور را براي ايران کند ساخته است.

‫علاوه بر اين کنفرانس، بنياد فرهنگ هاي سه گانه برنامه هاي مفصلي را در طول ماه فوريه درارتباط با ايران تدارک ديده است.

‫اين بنياد هفته گذشته ميزبان هنرنمايي علي اکبر مرداي استاد تنبور ايران بود .

‫همچنين يک دوره از فيلم هاي ساخت نسل جوان سينماي ايران در محل اين بنياد به نمايش گذاشته شده است.

‫در اين چارچوب روز سه شنبه پيش چهار فيلم مستند کوتاه به نامهاي " برداشت اول" (فيروز خسرواني)، " چه ، روياي شيرين نيشکر"( محمود رضا ثاني )، " تنها در تهران"( پيروز کلانتري) و "الرماد" ( حبيب باوي ساجد) به نمايش درآمدند.

‫همزمان با اين برنامه ها يک نمايشگاه عکس با نام " ماه اکتبر در تهران" اثر انا الياس Anna Elias عکاس اسپانيايي بر پا شده که بيانگر زندگي روزانه مردم ايران است.

احمد طاهري

روزنامه نگار در اسپانيا

بي بي سي

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .