لاريجاني: آمادگي براي گفت‌وگو با آمريکا

 

علي لاريجاني، رئيس مجلس و مشاور نزديک رهبر جمهوري اسلامي، در مصاحبه با روزنامه‌ي زوددويچه تسايتونگ گفته است که دولت ايران آماده‌ي مذاکره‌اي بدون پيش‌شرط با آمريکاست. او از آمريکايي‌ها خواسته است، پيشنهاد مشخص ارائه دهند.

 

کنفرانس امنيتي مونيخ، که روز جمعه، ۶ فوريه، آغاز به کار کرده بود، ديروز (يکشنبه، ۸ فوريه، ۲۰ بهمن) پايان يافت. نماينده‌ي جمهوري اسلامي در اين کنفرانس علي لاريجاني، رئيس مجلس بود. او پيشتر به‌عنوانِ دبير شوراي عالي امنيت، پيش‌برنده‌ي مذاکرات اتمي با گروه کشورهاي ۵+۱ (پنج عضو دائمي شوراي امنيت سازمان ملل + آلمان) بوده است.

بسياري از رسانه‌ها سخنراني لاريجاني در مونيخ را مأيوس‌کننده توصيف کردند. او در سخنراني خود به شدت به آمريکا تاخت، سياست آن در قبال منطقه را شکست‌خورده دانست و در مورد شيوه‌ي برخورد با برنامه‌هاي اتمي تهران تأکيد کرد که «سياست چماق و هويج منسوخ شده و از اساس نيز نظريه اي غير عاقلانه بوده و ادامه‌ي چنين روشي گام زدن در راه غلط است.»

برداشت از سخنراني لاريجاني در مونيخ

ولفگانگ ايشينگر، سرپرست کنفرانس مونيخ، اين سخنان را "مشکل آفرين" توصيف کرد. انتظار او و ديگران گويا اين بود که نماينده‌ي جمهوري اسلامي لحني در پيش گيرد که با رويکرد جديد دولت آمريکا همخواني روشني داشته باشد. آنچنانکه در سخنراني جو بايدن، معاون رئيس جمهور آمريکا، در مونيخ نيز آشکار بود، واشنگتن خواهان گفت‌وگو با تهران است، اما از گفته‌هاي لاريجاني اين برداشت شد که تهران از گفت‌وگو استقبال نمي‌کند.

خود آمريکايي‌ها اظهارات نماينده‌ي جمهوري اسلامي را مأيوس‌کننده نخواندند. جيمز جونز، مشاور امنيتي دولت آمريکا، سخنراني لاريجاني را حتا "دل‌گرم" کننده خواند. او در اين سخنان علايمي براي آمادگي حکومت ايران براي گفت‌وگو ديده بود.

لحن مثبت‌تر در مصاحبه با روزنامه‌ي آلماني

علايمي که ژنرال جونز به آنها اشاره کرده است، در مصاحبه علي لاريجاني با "زوددويچه تسايتونگ" آشکارتر است. اين مصاحبه در شماره‌ي امروز اين روزنامه منتشر شده، اما مضمون آن از ديروز خبرساز و موضوع تفسير بوده است.

لاريجاني در اين مصاحبه با صراحت مي‌گويد که: «ما آماده هستيم، بدون پيش‌شرط گفت‌وگو کنيم.»

از او پرسيده شده که اگر دولت ايران خواهان گفت‌وگو است، پس چرا او در سخنراني خود در کنفرانس مونيخ به آمريکا تاخته است، آن هم در حالي که مقامات آمريکا لحني ديپلماتيک و دوستانه دارند: «بهتر نبود‌ شما هم به سمت ايالات متحده‌ي آمريکا گامي به جلو برمي‌داشتيد؟»

لاريجاني به اين پرسش چنين پاسخ داده است: «مسائل ما با آمريکا مسائل احساسي نيستند، که با يک لبخند حل شوند. مشکلهايي که من برشمردم، مشکلهايي واقعي هستند. ما اما بدبين نيستيم.»

پيشنهادهاي مشخص

لاريجاني در ادامه گفته است که آمريکا براي حل مسائل بايستي پيشنهادهاي مشخص عرضه کند. او گفته است که بايد ايده‌اي روشن و واقع‌بينانه پيش گذاشت، نه اين که به اظهاراتي در رسانه‌ها بسنده کرد. لاريجاني در مصاحبه خود دوبار به اين موضوع پرداخته که اظهارات رسانه‌‌اي جاي مذاکرات واقعي را نمي‌گيرند. او مي‌گويد: «اين شک‌برانگيز است که مدام مصاحبه مي‌کنند، اما پيشنهادهاي مشخصي ارائه نمي‌کنند.»

پيشنهاد مشخصي که به جمهوري اسلامي در رابطه با مسئله‌ي اتمي ارائه شده،‌ توقف غني‌سازي در قبال پايان دادن به تحريم‌هاست. خبرنگار "زوددويچه تسايتونگ" نظر لاريجاني را در مورد اين پيشنهاد پرسيده است. لاريجاني بدان پاسخ مشخص نداده است. او گفته است که ايده‌هاي مختلفي مطرح هستند که "حالا من نمي‌خواهم بگويم کدام خوب است، کدام بد.» او در ادامه گفته است که «مي‌توان دو سه ماه صحبت کرد، و آنگاه به نتيجه‌اي رسيد.»

تصميم‌گيرنده‌ي امور اتمي در ايران

خبرنگار "زوددويچه تسايتونگ" از لاريجاني پرسيده است: «امسال در ايران انتخابات رئيس جمهوري برگزار مي‌شود. تأثير آن بر روي کشمکش اتمي چه خواهد بود؟»

پاسخ لاريجاني اين است که تصميم‌گيرنده‌ي اصلي در ايران، آيت الله خامنه‌اي است: «در مورد موضوع هسته‌اي، رهبر انقلاب چارچوب را تعيين مي‌کند. رئيس جمهور، تنها کارکردي حمايت‌گر دارد. بر موضوع هسته‌اي، انتخابات تأثيري ندارد.»

تحولي بسيار مهم

خاوير سولانا، ديپلمات ارشد اتحاديه‌ي اروپا، که در حاشيه‌ي کنفرانس امنيتي مونيخ با لاريجاني ملاقات کرده است، آمادگي تهران براي گفت‌وگو با واشنگتن را «تحولي بسيار مهم» خوانده است. او پس از ملاقات با لاريجاني فضاي گفت‌وگو را بسيار خوب توصيف کرد و گفت که دولت ايران مي‌داند که «تغييراتي رخ داده و آنان بايد از اين شانس بهره برند.»

 
 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .