احمد قابل در ديدار با اعضاي انجمن اسلامي دانشگاه مازندران:
ولايت فقيه بايد حذف شود
 

احمد قابل در ديدار با اعضاي انجمن اسلامي دانشگاه مازندران:
مراکز علمي پاشنه آشيل حکومت هستند

احمد قابل در ديدار با اعضاي شوراي مرکزي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه مازندران با بيان اينکه اگر روند اعتراضات تا مهر ماه ادامه يابد مهار آن براي جمهوري اسلامي دشوار تر مي شود، گفت: «مراکز علمي کشور پاشنه آشيل حکومت هستند.»

- آزادي رسانه

وي در اين ديدار که در موسسه ي الجواد مشهد روي داد، در پاسخ به سوالي در رابطه با نسبت اصلاح گري ديني و دين با اصلاح و تحولات اجتماعي گفت: «فقط فرهنگ ديني ما اشکال ندارد، فرهنگ اجنماعي ما هم به گونه اي منحط است. کار فرهنگي را با قانون نمي توان عوض کرد. اين بر مي گردد به حوزه انديشه و انديشمندان. اگر جنبه ي علمي تقويت شود جامعه کم کم از خرافات فاصله مي گيرد. بايد امکان در اختيار نهادهاي علمي قرار گيرد. جامعه را نمي توان اصلاح کرد مگر اينکه آزادي بيان در آن جامعه حضور داشته باشد به صورت مطلق. تنها نظام کنترلي که مي تواند جامعه را کنترل کند رسانه ي آزاد است.»

- تاکيد بر آزادي بيان

وي با اشاره به روند تاريخي اصلاح گري روشنفکران و عملکرد بد حاکمان در صد سال پس از مشروطه ادامه داد: «از اين رو بايد روي دو چيز حساسيت ويژه داشت. يکي بحث آزادي رسانه است که بايد آن چنان ميخ آزادي رسانه را محکم بکوبيم که هيچ جاي سو استفاده نباشد و نتوانند آن را به بند بکشند. دومي هم بحث شوراي نگهبان است که بايد به عنوان دو فقيه روشن انديش باشد که نمايندگان مجلس طرح را فقط از جنبه ي عدم مغايرت با شرع به امضايشان برساند. همچون متمم قانون اساسي مشروطه.»

- تا پيش نويس قانون اساسي با مردم همراهي مي کنم

احمد قابل در رابطه با مسائل روز کشور و جنبش سبز گفت: « اگر اين وضعيت فعلي ادامه پيدا کند(که انشالله ادامه پيدا مي کند) و کار به جايي برسد که شرايط حاد بشود، من موضعم را علني مي کنم که تا پيش نويس قانون اساسي با مردم همراهي مي کنم. من بازگشتم به پيش نويس قانون اساسي خواهد بود. اسم نظام چندان تفاوتي نمي کند. ولايت فقيه بايد حذف شود و برگرديم به پيش نويس.»
وي در ادامه افزود:« اگر الان حاکمان به خواست مردم تمکين کنند، شايد مردم به يک رفراندوم کوچک بسنده کنند يعني محدود به همين خواسته هاي آقايان هاشمي و موسوي. اما اگر اينجا تمکين نکنند در ايستگاه بعدي معلوم نيست مردم بسنده کنند. در سال 57 اگر شاه روزهاي اول صداي انقلاب مردم را مي شنيد مي توانست سلطنت کند اما حکومت نکند. هنگامي صداي مردم را شنيد که ديگر مردم صداي او را نشنيده گرفتند.»
قابل در پاسخ به اين پرسش که پيش نويس قانون اساسي جدايي دين از دولت را به صورت شکلي پذيرفته بود و قسمي از دولت لاييک بود اضافه کرد:« حکومت اگر شکلي نداشته باشد مي شود حکومت مردمي و حکومت مردمي حکومت ديني است. چون قوانين اش از دين مي آيد. در پيش نويس هم به اين صورت است.»

- شرايط حکومت پس از مهر ماه بسيار خطير است

وي با اشاره به بازگشايي مراکز علمي کشور در ابتداي مهرماه گفت:« فکر مي کنم اگر تا مهرماه همين روند ادامه پيدا کند و تا مهر حکومت نتواند اين آتش افروخته شده را خاموش کند، مهر به بعد شرايط براي جمهوري اسلامي بسيار دشوارتر مي شود. اين به آن دليل است که دانشگاه ها، دبيرستان ها و حوزه ها شروع به کار مي کنند. مراکز علمي کشور پاشنه ي آشيل حکومت هستند. مطمئن باشيد انتخاب آقاي مشايي اگر در زمان تحصيل بود در حوزه حتما علما کلاس هاي درس را تعطيل مي کردند. هرکدام از اينها يک تظاهرات است. شرايط حکومت پس از مهرماه بسيار خطير است، براي همين بحث تعطيلي دانشگاه ها حداقل در شهر تهران را مطرح کرده اند.»

- احضار گسترده دانشجويان بي فايده است

يکي از اعضاي انجمن اسلامي دانشگاه مازندران با اشاره به استراتژي جديد وزارت علوم در حذف فعالين دانشجويي از دانشگاه ها بيان داشت: « با توجه به احضار هاي گسترده دانشجويان در دانشگاه هاي مختلف به کميته هاي انضباطي مثل احضار 50 نفر به کميته انضباطي دانشگاه مازندران آقايان قصد پاکسازي دانشگاه ها از فعالين دانشجويي را دارند.»
احمد قابل در پاسخ به اين دانشجو گفت: «اين محدوديت ها دواي درد حکومت نخواهد بود. يا بايد همه ي شما را دستگير کنند يا اگر بيرون از دانشگاه هم باشيد انگار درون دانشگاه هستيد. دنياي ارتباطي امروز درون دانشگاه و بيرون دانشگاه ندارد.»

- بعضي ها بيش از حد به مجلس خبرگان اميدوارند

قابل در پاسخ به پرسشي در رابطه با نامه ي جمعي از علما و روحانيون نيز گفت: «من در مصاحبه با راديو فرانسه گفتم انتشار نامه بدون امضا کار درستي نيست. حالا حداقل دو نفر بوده اند که اين نامه را امضا کرده اند، بايد اسامي را منتشر مي کردند.. اين نامه شبيه نامه ي مجلس خبرگان مي ماند که آقايان نوشتند و بدون امضا منتشر کردند. اين به آن در. اما اينگونه نامه هاي بي نام تاثير زيادي نخواهد داشت علي رغم اينکه متن نامه متن خوبي بود.»
وي در ادامه افزود: «بعضي ها را مي بينم بيش از حد به مجلس خبرگان اميدوارند، در حالي که روحانيوني در اين مجلس هستند که ترسويند و در مقابل آقاي خامنه اي هيچ چيز ندارند. در واقع دست چين شده ي خود آقاي خامنه اي اند.»

- بعيد نيست علما در مقابل حکومت قرار بگيرند

قابل در رابطه با نقش علما در تعارض با حکومت گفت: «از اين بي عقلي هاي حکومت هيچ بعيد نمي بينم که علما را در مقابل خودشان قرار بدهند و آنها را وادار به واکنش کنند. علما تا جاي که توانسته اند سعي کرده اند در مقابل آقاي خامنه اي قرار نگيرند و جايي که يک سرش آقاي خامنه اي باشد غير از معدودي از علما کسي تا به حال جرات اعلام موضع نداشته است. اما اگر آزار و اذيت علما ادامه يابد، علما هم جري مي شوند. دقت کنيد هيچ کدام از علما انتخاب آقاي احمدي نژاد را تبريک نگفتند حتي آقايان نوري همداني و مکارم شيرازي.»
در پايان اين ديدار احمد قابل در پاسخ به پرسشي در رابطه با نقش هاشمي رفسنجاني در جنبش سبز بيان داشت : « من چندان به آقاي هاشمي اعتماد ندارم. چون آدم صادقي نبوده است. به هر حال آقاي هاشمي يکي از سوژه هاي اصلي حذف است. طبيعي است که به آنها کمک نمي کند. بايد توجه کرد که آقاي هاشمي اصلا اهل ريسک نيست و بسيار ترسوست. ببينيد چه قدر اوضاع رهبري خراب است که آقاي هاشمي جانب مردم را گرفته و جانب آقاي خامنه اي را چون ريسک است نمي گيرد.»

عصر نو

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .