‫بيانيه «شوراي فعالان ملي- مذهبي» در دفاع از پيشنهاد همه‌پرسي و اعتمادسازي ملي
‫پذيرش خواست مردم بهتر از امتياز دادن به بيگانگان است



‫شوراي فعالان ملي- مذهبي با صدور بيانيه مهمي از سخنان هاشمي رفسنجاني درباره نقش راي مردم در مشروعيت حکومت تقدير کرد و ضمن حمايت از پيشنهادي خاتمي براي همه‌پرسي و اعتمادسازي ملي، خواستار تحقيق و تفحص يک جمع بيطرف و مورد اعتماد افکار عمومي از عملکرد نهادهايي همچون شوراي نگهبان، صدا و سيما و نيروهاي نظامي و شبه نظامي (بويژه لباس‌شخصي‌ها) در فرايند انتخابات اخير شد.

 


‫به نام خدا


‫براي همه نيروهاي مردم‌سالار و به ويژه نوانديشان مذهبي پرسابقه خارج از حاکميت، باعث مسرت است که از سوي آقاي هاشمي رفسنجاني يکي از شخصيت‌هاي مهم و مؤثر حاکميت و از تريبون رسمي نماز جمعه؛ «مردم» مبناي مشروعيت (و نه مقبوليت) قدرت معرفي و حديثي که هميشه مورد استفاده نوانديشان ديني بوده روايت مي‌شود که پيامبر اکرم به حضرت علي رهنمود مي‌دهند که اگر مردم وي را نخواستند نبايد در مسند قدرت قرار گيرد.


‫ما هم چنين مواضع و راهکارهايي هم‌چون اعتمادسازي، آزادي زندانيان سياسي، دلجويي از آسيب‌ديدگان حوادث اخير، آزادي فعالين مطبوعاتي، دلجويي از علما و مراجع، گشودن راه مناظره و استدلال و... را مثبت و به نفع ملک و ملت و در جهت منافع ملي ارزيابي کرده و از آن حمايت مي‌کنيم. هم چنين برآورد آقاي هاشمي از وضعيت کنوني به عنوان يک «بحران» سياسي (به دليل «ترديد» در نتايج انتخابات) جمع‌بستي واقع‌بينانه از وضعيت کنوني کشور است که مي‌بايست مورد توجه جناح حاکم و غالب، اگر به مصالح ملي معتقدند، نيز قرار گيرد.


‫يک راه عملي براي «اعتمادسازي» مي‌تواند تحقيق و تفحص يک جمع بيطرف و مورد اعتماد افکار عمومي و جناح‌هاي مختلف سياسي براي بررسي عملکرد نهادهايي هم چون شوراي نگهبان، صدا و سيما و نيروهاي نظامي و شبه نظامي (بويژه لباس‌شخصي‌ها) در فرايند انتخابات اخير باشد؛ انتخاباتي که امروزه مصداق اصلي مناقشه نيروهاي سياسي گوناگون (در درون و بيرون از حاکميت) و بخش عمده‌اي از مردم آگاه و معترض ايران قرار گرفته است. گزارش اين هيئت هم مي‌تواند براي افکار عمومي روشنگر و دلجويانه باشد و هم مسير اصلاح اشکالات و تخلفات را هموار سازد.


‫ما هم‌چنين از راه‌کار مشخصي که از سوي آقاي خاتمي مطرح شده و اکنون راه حل روشني براي انعکاس مطالبات آقايان موسوي و کروبي و جنبش سبز و مسالمت‌آميز اعتراضي اقشار مختلف مردم مي‌باشد؛ حمايت مي‌کنيم. حال که سازوکارهاي معمول و متداول، از سوي بخش مهمي از نخبگان درون و بيرون از حاکميت، مراجع مذهبي و مردم آگاه مورد ترديد جدي قرار گرفته است، راه‌کار برگزاري همه‌پرسي براي تعيين تکليف مشروعيت دولت و نتايج اعلام شده انتخابات به عنوان يک راه حل قانوني براي مواقع غيرعادي، از سوي نهادي متکثرتر (مثلا مجمع تشخيص و...)، مي‌تواند راه‌کاري متين و معقول و فصل‌الخطاب براي همگان باشد. اينک با بهره‌گيري از ادبيات مرسوم در مسئله همه‌پرسي در نهضت ملي بايد گفت «وقتي آب هست، تيمم باطل است». در هنگامي که «مردم» خود مي‌توانند به طور مستقيم حرف نهايي را در مورد «بحران» به وجود آمده بزنند، ديگر نياز به هيچ راه‌کار فرعي و حاشيه‌اي به نمايندگي غيرمستقيم از مردم نيست. آقاي موسوي نيز اخيرا تأکيد نمود که حرف نهايي را بايد مردم بزنند.


‫به نظر مي‌رسد اگر اندک عزم و اراده‌اي در جناح حاکم براي اصلاح امور باشد، ارزيابي‌ها و راه‌کارهاي پيشنهادي اين دلسوزان ديرپاي جمهوري اسلامي مي‌بايست مورد اعتنا و عنايت قرار گيرد. در غير اين صورت جنبش سبز ملت ايران راه خود را به سوي آينده خواهد گشود و ادامه سرکوب معترضان و بازداشت فعالان سياسي - اجتماعي و مطبوعاتي از عزم راسخ آن نخواهد کاست. اما در صورت ادامه بحران کنوني بي‌اعتمادي و شکاف دولت - ملت در ايران روند تصاعدي‌تري طي خواهد کرد و يک دولت ضعيف و بي‌بنياد در داخل؛ در عرصه جهاني يا مورد فشار براي امتيازگيري‌هاي فراوان عليه منافع مردم قرار مي‌گيرد و يا طعمه حملات گوناگون قدرت‌هاي جهاني مي‌گردد. آيا تسليم اراده و خواست مردم خويش شدن بهتر از امتيازدهي و يا طعمه بيگانگان قرار گرفتن نيست؟


‫شوراي فعالان ملي- مذهبي

‫۳۱ تير ۱۳۸۸

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .