اعتراض کانون نويسندگان ايران
به موج جديد سرکوب و اختناق در ايران


چهار شنبه ۷ اسفند ۱۳۸۷ - ۲۵ فوريه ۲۰۰۹


در چند ماه اخير تني چند از اعضاي کانون نويسندگان ايران- محمود دولت آبادي، فرزانه آقايي پور، مجيد امين مويد، ناصر زرافشان، فرخنده حاجي زاده و حسن صانعي- توسط نيروهاي امنيتي بارها احضار شدند و ساعت ها مورد بازجويي قرار گرفتند. و هنوز زمان زيادي از صدور حکم سنگين زندان براي يوسف عزيزي بني طرف نگذشته بود که محسن حکيمي يکي ديگر از اعضاي کانون و از فعالان جنبش کارگري بازداشت و پس از تحمل حدود دو ماه زندان با وثيقه ي سنگين آزاد شد.


مردم شريف ايران

هجوم و سرکوب در مقابل خواسته ها و اعتراض هاي برحقِ قشرهاي مختلف مردم براي قدرتمداران به روشي هميشگي تبديل شده است. در چندين ماه اخير، با بحراني تر شدن اوضاع اقتصادي و اجتماعي در داخل کشور و در سطح جهان، بار ديگر موج جديدي از سانسور و ممنوعيت، احضار، دستگيري، بازداشت و صدور احکام سنگين و اجراي روزافزون احکام اعدام براي مقابله با پيامدهاي بحران هر دم فزاينده به راه افتاده است. طرفه آن که در کنار اين اقدا مها، صاحبان قدرت مي کوشند اسناد و مدارک سرکوب هاي قبلي را از ميان ببرند.


گورستان خاوران يکي از اين اسناد است. طراحان و آمران و عاملان قتل عام دهه ي ۶۰ سعي دارند با تخريب و تغيير وضعيت اين گورستان، رد پاي خود را در کشتار نسلي از زندانيان سياسي و عقيدتي پاک کنند و پرونده ي جنايت خود را به محاق فراموشي بسپارند. در پي اين خيال، بخش هايي از گورهاي فردي و جمعي گورستان خاوران تخريب و تسطيح و خاکريزي شده است. زير و رو کردن اين گورستان به منزله ي از ميان بردن آثار جرم و جنايت است و برگي ديگر بر پرونده ي مجرمان مي افزايد. کانون نويسندگان ايران خواهان واگذاري گورستان خاوران به خانواده هاي کشته شدگان و بررسي اين کشتار در محکمه اي مردمي و عادلانه است.


سانسور کتاب ها، لغو امتياز نشريات، فيلتر کردن سايت هاي اينترنتي و تهديد کاربران سايت ها در ماه هاي اخير شدت يافته است. چهار نفر از وبلاگ نويسان، که چند سال پيش بازداشت و سپس آزاد شده بودند، به تازگي حکم زندان دريافت کرده اند. سانسور در سينما و تئاتر که تاکنون بيشتر توقيف و عدم صدور مجوز اکران بود به جايي رسيده که برخي نمايش ها براي گريز از سانسور به زبان انگليسي به اجرا در مي آيند! عرصه ي تاليف شعر و داستان چندان تنگ شده که بعضي از نهادهاي فرهنگي امسال قادر به انتخاب کتاب سال خود نشدند. و به اين وضعيت، ترجمه هاي کرايه اي به منظور چهره سازي از نويسندگان حکومتي در خارج از کشور را نيز بيافزاييد تا ابعاد وحشتناک اين قلع و قمع فرهنگي بهتر به تصور درآيد- قلع و قمعي که قرار است با گذاشتن شاعران و نويسندگان و هنرمندان جشنوارهاي در جلوي صحنه هاي نمايشي بزک شود.


از سوي ديگر، بر ميزان احضارها و بازداشت ها افزوده شده است. در چند ماه اخير تني چند از اعضاي کانون نويسندگان ايران- محمود دولت آبادي، فرزانه آقايي پور، مجيد امين مويد، ناصر زرافشان، فرخنده حاجي زاده و حسن صانعي- توسط نيروهاي امنيتي بارها احضار شدند و ساعت ها مورد بازجويي قرار گرفتند. و هنوز زمان زيادي از صدور حکم سنگين زندان براي يوسف عزيزي بني طرف نگذشته بود که محسن حکيمي يکي ديگر از اعضاي کانون و از فعالان جنبش کارگري بازداشت و پس از تحمل حدود دو ماه زندان با وثيقه ي سنگين آزاد شد.


در همين دوره براي پنج نفر از اعضاي سنديکاي کارگران نيشکر هفت تپه، که هيچ جرمي جز دفاع از معيشت و حق تشکل خود نداشته اند، حکم زندان صادر شد. دانشجويان در دانشگاههاي مختلف کشور مورد يورش و بازداشت قرار گرفتند. فشار بر اقليت هاي مذهبي نيز نمونه ي بارز ديگري از تفتيش و سرکوب عقيده است که دامنه ي آن در ماه هاي اخير افزايش يافت. در اين ميان بي پناهان و گمنامانِ معترض سختتر کيفر شدند، که عاليه اقدام دوست نمونه يي مثال زدني از اين بي پناهان معترض است. و اين ها، همه، تنها گوشه هايي از هجوم و سرکوب گسترده در چند ماه اخير به شمار مي آيد.


کانون نويسندگان ايران، بنا بر اصل اول منشور خود، مدافع آزادي انديشه و بيان براي همگان بي هيچ حصر و استثنا است. آزادي بيان تنها آزادي ابراز عقيده از راه گفتار و نوشتار نيست، بلکه هر شيوه اي که بيانگر احساس و عقيده افراد باشد در مقوله آزادي بيان مي گنجد. از اين رو، کانون نويسندگان ايران تمامي موارد بالا را از مصداق هاي سرکوب آشکار آزادي انديشه و بيان از سوي حاکميت مي داند و آن را محکوم مي کند.

کانون نويسندگان ايران
۵ اسفند ۱٣٨۷

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .