احمدي‌نژاد در انتظار مشروعيت جهاني


نتيجه مشکوک انتخابات رياست جمهوري و سرکوب معترضان در ايران سبب شده که اغلب کشورهاي جهان از ارسال پيام تبريک به احمدي‌نژاد خودداري کنند. جامعه جهاني در حالت انتظار به سر مي‌برد و با نگراني تحولات ايران را دنبال مي‌کند.

از اعلام نتايج انتخابات در روز شنبه (۲۳ خرداد) تاکنون تنها تعداد اندکي از کشورهاي جهان پيروزي احمدي‌نژاد را به وي تبريک گفته‌اند. حدود ۱۸۰ کشور ‌جهان به انتظار تحولات در ايران نشسته و از ارسال پيام‌هاي تبريک به احمدي‌نژاد تاکنون خودداري کرده‌اند.

در اين ميان دولت‌هايي که به احمدي‌نژاد تبريک گفته‌اند، تنها نام سه کشور مهم ترکيه، چين و روسيه ديده مي‌شوند. اغلب سران کشورهاي عربي تاکنون سکوت اختيار کرده و منتظر سير حوادث در ايران هستند.

گرچه برخي از کشورهاي مهم اروپايي نظير آلمان، فرانسه و انگليس به‌طور جداگانه اعمال خشونت عليه معترضان را محکوم کرده‌اند، اما کشورهاي عضو اتحاديه اروپا در پي اتخاذ سياستي مشترک در قبال ايران هستند.

در روزهاي پنج‌شنبه و جمعه (۱۷ و ۱۸ ژوئن) نشست سران کشورهاي عضو اتحاديه اروپا در بروکسل درباره تحولات ايران دست به رايزني خواهد زد.

خشنودي رئيس‌سازمان امنيت اسراييل از انتخاب احمدي‌نژاد

به نوشته روزنامه‌هاي اسراييلي، مئير داگان رئيس سازمان امنيت اسراييل، موساد، در گزارشي به پارلمان اين کشور (کنست)، انتخاب مجدد محمود احمدي‌نژاد را براي سياست‌هاي اين کشور سودمندتر خوانده است.

به نظر داگان، وجود احمدي‌نژاد در راس دولت، مقابله جهاني با برنامه اتمي ايران را سهل‌تر خواهد کرد. بنا به ارزيابي اين مسئول امنيتي اسراييل، «شورش‌هاي کنوني در ايران محدود به تهران بوده و درپايان نتيجه‌اي دربر نخواهد داشت.»

به نظر رئيس سازمان موساد، ايران در انتظار نتايج برخورد آمريکا عليه کره‌شمالي است، در صورت ناکامي ‌‌‌‌آمريکا براي مهار برنامه اتمي پيونگ يانگ، تهران نيز براي پيشبرد برنامه اتمي خود از خط‌مشي مشابه‌اي پيروي خواهد کرد.

دولت آلمان خواستار آزادي سريع بازداشت‌شدگان

دولت آلمان بار ديگر از اعمال خشونت نيروهاي انتظامي ايران عليه معترضان انتقاد کرد. دولت آلمان از ايران خواسته است، که به حقوق مردم در زمينه اعتراض و تظاهرات احترام بگذارد و حق بيان و آزادي مطبوعات را رعايت کند.

اورلريش ويلهلم، سخنگوي دولت آلمان روز چهارشنبه (۱۷ ژوئن) در برلين گفت: « تمامي معترضان بازداشت‌شده بايد فوري آزاد شوند. ما تحولات ايران را به دقت دنبال مي‌کنيم و دولت آلمان نگران ابعاد خشونت‌بار درگيري‌ها است.»

به گفته سخنگوي دولت آلمان، ايران بايد هر چه زودتر آزادي رسانه‌ها در عرضه خبررساني و اطلاعات را تامين و تضمين کند. به نظر دولت آلمان تخلفاتي در انتخابات صورت گرفته که بررسي آن را ضروري مي‌کند. سخنگوي دولت آلمان، ابراز اميداواري کرد، که تحقيقات شوراي نگهبان به نتايج قابل‌قبولي منجر شود.

بوي گاز اشک‌آور در کاخ سفيد!

به گفته ناظران سياسي، موضع‌گيري بارک اوباما، رئيس‌جمهور آمريکا، در قبال حوادث کنوني ايران بسيار محتاطانه بوده است. از آنجايي‌ که اوباما خواهان بهبود روابط با جمهوري اسلامي است، حاضر به ريسک زيادي در موضع‌گيرهاي خود نيست.

جمهوري‌خواهان اوباما را به بزدلي براي اتخاذ سياستي روشن در قبال تهران متهم مي‌کنند. اوباما در گفت‌وگويي با يک شبکه تلويزيوني در آمريکا گفت: «فکر مي‌کنم، توجه به اين مسئله مهم است، که برخلاف ادعاهاي معمول، تفاوت زيادي در مورد مسايل اصلي ميان موسوي و احمدي‌نژاد وجود ندارد.»

به گفته جان مک‌کين، رقيب جمهوري‌خواه اوباما در انتخابات رياست‌جمهوري، بارک اوباما بايد اعتراف کند که انتخابات اخير ايران بازي مسخره، متقلبانه و فاسدي بوده است. مک‌کين افزود: «اوباما بايد از خواب بر‌خيزد و بوي‌گاز اشک‌آور در تهران را استشمام کند.»

انتقاد شديد فرانسه به دولت ايران

برخلاف موضع محتاطانه بارک اوباما در قبال حوادث ايران، نيکلا سارکوزي وضعيت موجود در ايران را «بسيار نگران‌کننده» خواند. وي اعمال خشونت عليه معترضان را شديداً مورد حمله قرار دارد و خواستار تصحيح «تقلب انتخاباتي» شد.

پيش از سخنان سارکوزي، وزارت امورخارجه فرانسه سفير ايران در پاريس را براي توضيحات احضار کرده بود، اما ظاهراً سفير ايران از انجام اين کار سرباز زده است. سفير ايران مدعي شده، که به «علت گرفتاري» نتوانسته است، به درخواست دولت فرانسه پاسخ مثبت دهد. اين بي‌اعتنايي در ديپلماسي بين‌المللي عملي به غايت ناپسند و غيرقابل قبول قلمداد مي‌شود.

سارکوزي از ماه‌ها پيش خواستار اتخاذ موضعي سرسختانه عليه تهران شده بود. رئيس‌جمهور فرانسه در سال پيش گفته بود، که ميان «بمب اتمي ايران و بمباران ايران» بايد يکي را انتخاب کرد.

تبريک چين و روسيه به خاطر حفظ منافع اقتصادي

دولت‌هاي روسيه و چين به محمود احمدي‌نژاد براي انتخاب مجدد وي تبريک گفتند. سرگئي ريابکوف، معاون وزيرامورخارجه روسيه، در ملاقات با احمدي‌نژاد در مسکو گفت: «روسيه خوشنود از برگزاري انتخابات در ايران است و انتخاب مجدد رئيس‌جمهور ايران را تبريک مي‌گويد.»

سفر احمدي‌نژاد به روسيه در چارچوب نشست سران کشورهاي سازمان همکاري شانگهاي صورت گرفت. معاون وزيرامورخارجه روسيه، سفر احمدي‌نژاد به اين کشور را نشانه مناسبات دوستانه ديرينه ميان دو کشور خواند. روسيه و ايران داراي روابط اقتصادي گسترده‌اي هستند. ايران پس از چين و هند، سومين کشور وارد‌کننده تسليحات از روسيه است.

به نظر تحليل‌گران، روسيه از يکسو با خشنودي از سياست‌هاي ضدغربي و ضد‌آمريکايي احمدي‌نژاد، مي‌کوشد هر چه بيشتر نفوذ خود در منطقه را افزايش دهد، و از سوي ديگر خواستار ايفاي نقش ميانجي ميان ايران و غرب است. به نوشته روزنامه روسي «گازاتا»،اما تعقيب اين استراتژي در زمينه چالش‌هاي جهاني عليه کره‌شمالي براي مسکو ناکامي به همراه داشته است.

دويچه وله

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .