پيام آيت الله منتظري پيرامون نتايج انتخابات رياست جمهوري و حوادث پس از آن‏


بسم الله الرحمن الرحيم
‏(لا يحب الله الجهر بالسوء من القول الا من ظلم )‏

‏ملت شريف و مظلوم ايران
‏ ‏ضمن سلام و تحيت - در روزهاي اخير شاهد تلاش و حضور پرشور و‏ ‏ايثارگرانه شما برادران و خواهران عزيز و بزرگوار، از زن و مرد، پير و جوان و‏ ‏تمامي اقشار در صحنه تبليغات انتخابات دوره دهم رياست جمهوري‏ ‏بودم .
‏ ‏در اين ايام قشر جوان با روحيه اميد و براي رسيدن به خواسته هاي به حق‏ ‏خود به صحنه آمدند و شب و روز براي روز موعود لحظه شماري کردند، و‏ ‏اين فرصت بسيار مناسب و خوبي براي مسئولين نظام بود تا موقعيت را‏ ‏مغتنم شمرده و بتوانند بهترين رابطه ديني ، عاطفي و ملي را با قشر عظيم‏ ‏نيروي جوان و بقيه اقشار برقرار نمايند.

‏ ‏اما متأسفانه از اين بهترين فرصت بدترين استفاده شد. با اعلام نتايجي که‏ ‏هيچ عقل سليمي آن را نمي پذيرد و بر اساس شواهد موثق تغييرات‏ ‏عمده اي در آراي مردم داده شده است و به دنبال آن در پي اعتراض برخي از‏ ‏اقشار مردم به اين نحو عملکرد، در جلوي چشم همين مردم که بار سنگين‏ ‏پيروزي انقلاب و هشت سال جنگ تحميلي را بر دوش خود حمل نمودند و‏ ‏با دست خالي در برابر گلوله هاي رژيم شاهنشاهي و توپ و تانک دشمن‏ ‏مقاومت کردند، و در جلوي چشم جهانيان و در حضور دوربين هاي‏ ‏خبرنگاران داخلي و خارجي به جان فرزندان اين مردم و اين مملکت افتاده‏ ‏و با شدت و خشونت کامل با زنان و مردان بي دفاع و دانشجويان عزيز‏ ‏برخورد کرده و آنها را سرکوب و مضروب و دستگير نمودند; و اينک به دنبال‏ ‏تسويه حسابهاي سياسي ، با فعالان و انديشمندان و روشنفکران بر آمده و‏ ‏عده کثيري را که بعضا از مسئولين بلند مرتبه نظام جمهوري اسلامي بوده اند‏ ‏بي جهت دستگير و بازداشت مي‎کنند.

‏ ‏اينک بر وظيفه ديني و ملي و بر اساس آيه شريفه (و ذکر فان الذکري تنفع‏ ‏المومنين ) و نيز با هدف خيرخواهي و آرزوي اصلاح امور، چند نکته را تذکر‏ ‏مي‎دهم :

‏۱ - ويژگي يک حکومت مقتدر - چه اسلامي و يا غير اسلامي - آن است که‏ ‏بتواند ديدگاههاي موافق و مخالف را مورد توجه قرار دهد و با شرح صدر که‏ ‏شرط لازم حاکميت است همه اقشار حق مخالفين فکري و سليقه اي خود را‏ ‏جذب و در امر حاکميت سهيم نمايد، نه اينکه آنان را به کلي طرد نموده و‏ ‏روز به روز بر تعداد آنان بيفزايد. من به خاطر موسوم شدن حاکميت به‏ ‏حکومت ديني خوف آن دارم که کارها و اعمال مسئولين در نهايت باعث‏ ‏ضربه به دين و موجب خدشه در اعتقادات مردم گردد.

‏ ‏۲ - در رابطه با اوضاع کنوني و مسائلي که پس از انتخابات اخير به وجود‏ ‏آمده و بسياري از مردم دچار تحير و بدبيني شده اند و بر اساس آموزه هاي‏ ‏ديني و اخلاقي ، از حاکمان و مسئولين مربوطه توقع دارند در چنين امر‏ ‏مهمي که حفظ حقوق عامه مردم است و در آن نمي توان به اصالت برائت‏ ‏تمسک کرد بلکه بايستي از طريق معتبر و مرضي الطرفين و بي طرف ،‏ ‏امانتداري حاکميت و دست اندرکاران آن احراز گردد. در چنين شرايطي‏ ‏انتظار آن است که حاکميت پاسخي مقبول و معقول بدهد و با روشهاي‏ ‏صحيح ، بدبيني و شک و شبهه مردم را برطرف نمايد; که در غير اين صورت‏ ‏موجب بي اعتمادي بيش از پيش مردم به حاکميت شده و مشروعيت نظام و‏ ‏منتخب آن زير سوال رفته و اعتبار آن مخدوش خواهد شد. بارها تذکر داده ام‏ ‏که آراء ملت امانتهاي مردمي و الهي هستند و حاکميتي که بر اساس تصرف‏ ‏در آراء باشد هيچ نحو مشروعيت ديني و سياسي ندارد.

‏ ‏۳ - از همه مردم به ويژه جوانان عزيز تقاضا مي‎شود که حق خواهي خود را‏ ‏همراه با صبر و متانت دنبال کنند و با کياست و هوشياري درصدد حفظ‏ ‏آرامش و امنيت کشور و پرهيز از هرگونه خشونت و کارهايي باشند که چهره ‏ ‏آنان و نيز خواسته مشروع و قانوني شان را مخدوش مي‎نمايد و بهانه به‏ ‏دست افراد معلوم الحالي مي‎دهد که خود را در ميان مردم جا زده و با ايجاد‏ ‏اغتشاش و تخريب و آتش زدن اماکن شخصي و عمومي ، قصد ايجاد فضاي‏ ‏رعب آور و امنيتي کردن کشور را دارند. لازم است ضمن حضور آگاهانه و با‏ ‏هوشياري کامل اجازه دهند تا کانديداهايي که حقشان تضييع شده کار‏ ‏قانوني خود را دنبال نمايند.

‏ ‏۴ - به همه مسئولان و دست اندرکاران و همچنين به مأمورين نظامي و‏ ‏انتظامي توصيه مي‎کنم دين خود را حفظ و آن را به دنياي ديگران نفروشند و‏ ‏توجه کنند که عبارت "المأمور معذور" در پيشگاه خداوند متعال به هيچ وجه‏ ‏پذيرفته نيست . جوانان معترض را فرزندان خود دانسته و از برخوردهاي‏ ‏خشن و غير انساني دست برداشته و با عبرت از سرنوشت گذشتگان ، بدانند‏ ‏که دير يا زود عاملين ظلم به مردم از کيفر و عقوبت دنيوي و اخروي مصون‏ ‏نخواهند بود. در اين زمان نمي توان با سانسور و قطع و محدود نمودن‏ ‏امکانات ارتباطي حقايق را از ديد مردم پنهان نمود.
‏ ‏در خاتمه از خداوند متعال توفيق همگان را در خدمت به اسلام و مسلمين ،‏ ‏و نيز عزت و سربلندي ملت عزيز ايران را مسألت مي‎نمايم .
‏ ‏والسلام عليکم و رحمة الله و برکاته .

‏۲۶ خرداد ۱۳۸۸‏
‏حسينعلي منتظري

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .