نهضت آزادي ايران
اعتراض به نتيجه اعلام شده انتخابات رياست جمهوري


يکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۴ ژوين ۲۰۰۹

ملت شريف ايران،

در روز شنبه بيست و سوم خرداد ماه، نتايج انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري از سوي وزارت كشور اعلام شد. تعداد آراي اعلام شده براي نامزد برنده اين انتخابات، تا آن حد باورنكردني بود كه مورد اعتراض نامزدهاي ديگر و نيز عموم مردم قرار گرفت، به گونه‌اي كه در بيشتر شهرها شاهد درگيري‌هاي پراكنده ميان مردم و نيروهاي انتظامي بوديم. نتيجه اين انتخابات بنابر دلايل و شواهد متعدد، از جمله گزارش كميته صيانت از آراء مبني بر بيش از هزار مورد تخلف در سراسر كشور، و نيز برپايه اظهار نظر صريح كانديداهاي اصلاح‌طلب، قابل قبول نبوده و نمي‌توان به استناد آن انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري را انتخاباتي سالم و منطبق با اصول قانون اساسي و استاندارد‌هاي جهاني دانست. بر اين اساس، تذكر نكات زير را به مردم قهرمان ايران و نيز حاكمان جمهوري اسلامي لازم مي‌دانيم.

۱- در جهان نوين، ميزان مشروعيت حكومت‌ها ميزان حمايت مردم از آنها سنجيده مي‌شود. اين حمايت نيز تنها بر اساس نتايج حاصل از يك انتخابات آزاد، سالم و عادلانه مورد سنجش قرار مي‌گيرد. برگزاري انتخاباتي اين چنين مشكوك نه تنها از مشروعيت نظام جمهوري اسلامي ايران به شدت مي‌كاهد كه شكاف دولت- ملت را نيز بيش از پيش افزايش خواهد داد. اين موضوع قطعاً هم در سطح داخلي از ميزان كارآمدي حكومت و هم در سطح بين‌المللي از جايگاه و قدرت چانه‌زني دولت ايران، خواهد كاست.

۲- آنچه مسلم است، بخش عظيمي از مردم تنها به اميد ايجاد تغيير در وضعيت موجود و بر اساس اعتماد به جايگاه و ديدگاه‌هاي نامزدان اصلاح‌طلب در اين انتخابات شركت كردند. اينك نيز بيشترين مسئوليت صيانت از آراي ملت بردوش نامزدهاي محترم اصلاح‌طلب و نيز احزاب و شخصيت هاي حامي آنان است .

لذا از همه آنان، به وي‍ژه آقايان مهندس ميرحسين موسوي و حجت الاسلام مهدي کروبي، انتظار مي‌رود كه پيش از آنكه زمان از دست برود و وضعيت ايجاد شده تثبيت شود، از همه نيروهاي مردمي طرفدار اصلاحات و امكانات قانوني مسالمت آميز در جهت قبولاندن خواست ملت به حكومت مدد جويند. توجه به اين نكته بسيارمهم است كه به كار نگرفتن و عدم راهبري نيروهاي مردمي در جريان تحولات اجتماعي، به مرور آنها را دچار سرخوردگي و نا‌اميدي خواهد ساخت و سرانجام توان جنبش اجتماعي متكي به اين نيروها را تحليل خواهد برد.

۳- از سوي ديگر، به مردم قهرمان و فهيم نيز توصيه مي‌شود كه، ضمن خويشتن داري وحفظ آرامش، هرگونه اعتراض به رفتار و عملكرد حاكمان خود را در هماهنگي كامل با نامزدهاي اصلاح طلب و ستادهاي انتخاباتي آنان انجام دهند و از پراكندگي و تشتت در رفتار و انجام دادن حركات تحريك كننده به شدت پرهيز كنند. آنچه مسلم است، كساني كه اين چنين آراي ملت را به بازي گرفته‌اند، بهترين راه خروج از بن‌بست كنوني را امنيتي كردن فضاي جامعه و سركوب معترضان مي‌دانند و از بكارگيري خشونت نيز ابايي ندارند. از همين رو، از هرگونه رفتاري كه ممكن است توجيه‌كننده اعمال خشونت از سوي ماموران حكومت باشد بايد جداً پرهيز شود. اين احتمال قوي وجود داشته و دارد كه ماموران و عوامل نفوذي مخالف آزادي و دموكراسي دست به اقدامات خرابكارانه بزنند و آنها را به حساب معترضان مسالمت جوبگذارند تا بهانه اي براي لكه دار كردن جنبش اصيل اصلاح طلبي و خشونت ورزي نسبت به معترضان فراهم كنند.

۴- به حاكمان نيز اكيداً و خيرخواهانه توصيه مي‌كنيم كه در جهت اصلاح امور و امانت‌داري آراي مردم، كه وظيفه شرعي و قانوني آنان است، در درجه اول صورت جلسات آراي تمامي حوزه‌هاي راي‌گيري در سراسر كشور را در اختيار كانديداهاي معترض و افکار عمومي قرار دهند تا براي آنان و مردم امكان مقايسه آراي اخذ شده با آراي اعلام شده از سوي وزارت كشور فراهم گردد. همچنين، پيشنهاد مي‌كنيم كه همه اسناد ومدارک مربوط به صندوق‌هاي راي‌گيري در اختيار دادستان كل كشور، به عنوان مدعي‌العموم، قرار گيرد تا آراي ريخته شده به صندوقها مجدداً در حضور نماينده دادستان کل و نمايندگان كانديداها، وزارت كشور و شوراي نگهبان بازشماري شود و از اين طريق نتايج صحيح آراي اخذ شده به مردم اعلام گردد. اين كار قطعاً در جلب اعتماد ملي از دست رفته، تاثير بسزايي خواهد داشت.

۵- نهضت آزادي ايران اولاً مشاركت گسترده مردم در انتخابات را نشانه بلوغ سياسي و درك ضرورت تغيير از طريق ابزارهاي دموكراتيك و قانوني مي‌داند و ثانياً‌ از آنچه اتفاق افتاده نبايد مايوس و نااميد بود.

۶- نهضت آزادي ايران همچنان اعتقاد دارد كه اصلاحات در چارچوب قانون اساسي و استفاده از ظرفيت‌هاي موجود در آن تنها راه ممكن و يگانه شيوه مطلوب براي اصلاح امور كشور است. ما از ابتدا هم مي‌دانستيم كه راه دموكراسي راهي هموار و بدون دشواري نيست و ارزش پيمودن اين راه متناسب با هزينه‌هايي است كه در طي آن پرداخت مي‌شود. مسائل پيش آمده در انتخابات اخير نه نخستين مانع‌تراشي بر سر راه دموكراسي در اين سرزمين بوده است و نه آخرين آن خواهد بود. جنبش دموكراسي‌خواهي روزگار قتل‌هاي زنجيره‌اي و ترورهاي فيزيكي روزهاي سركوب دانشجويان، زنان، معلمان، دراويش،كارگران و .... را از سر گذرانده است. اما همچنان بالنده و استوار در پي گشودن راهي است كه مردم‌سالاري را به اين ديار رهنمون سازد. ترديد نبايد داشت كه اين آزمون نيز، به خواست و ياري خداوند بالندگي، بلوغ و تثبيت دموكراسي را براي ملت ايران در پي خواهد داشت. اما در اين ميان، هماهنگي و اتفاق همه نيروهاي سياسي تحول‌خواه، امري است ضروري كه كم توجهي به آن مي‌تواند آثار نامطلوبي بر روند تحولات اجتماعي بگذارد.

نهضت آزادي ايران

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .