انتخاباتي که در يادها خواهد ماند

 

معمولا در روزهاي انتخابات، شهرهاي ايران ديرتر از خواب بيدار مي‌شوند. اين روال يکبار در دوم خرداد ۱۳۷۶ تغيير کرد. امروز جمعه (۲۲ خرداد) نيز اغلب نقاط تهران از نخستين ساعات روز شاهد ازدحام مردم در حوزه‌هاي راي‌گيري بودند.

رفتن به پاي صندوق­هاي راي در ايران پيش از ظهر به کندي آغاز مي­شود و پس از افتي چند ساعته دوباره ادامه مي­يابد. صف­هاي طويل راي‌دهندگان تازه از بعد از ظهر شکل مي‌گيرد و مسئولان را مجبور مي­کند ساعت راي‌گيري را تمديد کنند. اما در دوم خرداد سال ۷۶ حوزه­هاي راي­گيري از نخستين ساعت­هاي بامداد شلوغ بود و اين شلوغي تا آخرين دقايق همچنان ادامه داشت. نتيجه­ي آن انتخابات مشارکت بيش از ۸۰ درصد از دارندگان حق راي و پيروزي دور از انتظار محمد خاتمي بود. رئيس جمهور پيشين از حاميان موسوي خواسته ۲۲ خرداد را به دوم خرداد ديگري تبديل کنند.

از نخستين ساعت­هاي بامداد صبح جمعه (۲۲ خرداد) حوزه­هاي راي‌گيري در اغلب نقاط تهران شاهد ازدحامي است که اگر از دوم خرداد ۷۶ بيشتر نباشد، کمتر هم نيست. از ديگر شهرهاي ايران و به ويژه از مراکز استان­­ها خبرهاي مشابهي مي­رسد. در تهران نه تنها در حوزه­هاي معروفي چون حسينيه‌ي ارشاد، که در تمام منطقه­ها، از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب‌ از ساعت ۸ صبح صف­هاي طولاني به چشم مي­خورد. در چند حوزه ديده شده که زنان و مردان سالخورده از انتظار خسته شده و بدون راي دادن به خانه برمي­گشتند. پيرمردي مي­گفت پايم درد مي­کند و نمي­توانم زياد بايستم، مي­ر­وم بعد از نهار برمي­گردم، شايد خلوت­تر شده باشد. برخي نيز اگر جايي براي نشستن و استراحت کردن پيدا کنند، ترجيح مي­دهند منتظر رسيدن نوبت‌شان بمانند. ثبت کامپيوتري آرا در مواردي به کندي انجام مي­شود و صف­ها را طولاني­تر مي­کند. شمارش کامپيوتري آراء در اين دوره‌ي آزمايشي انجام مي‌شود.

 

شايعات و اخلال در شبکه­هاي مخابراتي

علي اکبر محتشمي­پور، رئيس کميته­ي صيانت از آراي ستاد ميرحسين موسوي، جمعه­ي گذشته (۱۵ خرداد) گفته بود، عده­اي قصد دارند شبکه‌ي سراسري اينترنت را در روز راي­گيري قطع کنند و شبکه‌ي مستقلي در اختيار وزارت کشور و شوراي نگهبان بگذارند. او به خبرنگاران گفت، مطابق اطلاعاتي که از درون سازمان مخابرات به دست آورده، احتمال دارد که شبکه­ي تلفن­هاي همراه نيز با اختلال­هاي وسيعي روبرو باشد. حاميان موسوي قصد دارند از طريق فرستادن پيام­هاي تلفني و ايميل اخبار لحظه به لحظه­ي حوزه­هاي راي­گيري را در اختيار ستاد مرکزي قرار دهند. برقراري ارتباط اينترنتي و فرستادن اس ام اس از صبح جمعه ممکن نبود، اما در کار تلفن­هاي همراه اختلال محسوسي به چشم نمي­خورد. رهبر جمهوري اسلامي، آيت­الله خامنه­اي، پس از انداختن راي خود به صندوق گفته است، خبرهايي که ديشب و امروز از قول او نقل شده صحت ندارند. شايعه شده که اشاره­ي او به نتايج ديدار با رفسنجاني بوده است. حاميان رقيبان محمود احمدي­نژاد معتقدند، منظور آيت­الله خامنه­اي بايد نقل قول­هايي در حمايت از رئيس جمهور باشد. از نزديکان موسوي و کروبي خبر مي­رسد که با توسل به برخي از مقام­هاي ارشد حکومت تلاش گسترده­اي براي عادي سازي شبکه­هاي اينترنت و تلفن همراه آغاز شده است. شبکه‌ي اينترنت از حدود ظهر در اغلب مناطق دوباره برقرار شد.

معادلات سياسي تغيير مي­کند؟

روز چهارشنبه (۲۰ خرداد) هاشمي رفسنجاني در نامه­اي کم­سابقه با اشاره به اتهام­هاي علني رئيس جمهور عليه او و ناطق نوري خواهان عکس‌العمل صريح و شفاف آيت­الله خامنه­اي شد. او اظهارات رئيس جمهور را «فتنه­هاي خطرناک» و افروختن آتشي عنوان مي­کند که «هم اکنون دودش در فضا قابل مشاهده است.» رفسنجاني از رهبر جمهوري اسلامي مي­خواهد «مانع شعله‌ورتر شدن اين آتش در جريان انتخابات و پس از آن» شود. آيت­الله خامنه‌اي جوابي رسمي و علني به اين درخواست نداد‌، اما روز پنجشنبه (۲۱ خرداد) ديداري سه ساعته با رفسنجاني داشت که نتيجه­ي آن از سوي او رضايت بخش توصيف شده است. بنابر گزارش­هاي غيررسمي، رفسنجاني رهبر جمهوري اسلامي را قانع کرده از امکاناتش استفاده کند و جلوي تقلب در انتخابات را بگيرد. ظاهرا در پي اين گفتگو ناطق نوري، رئيس بازرسي دفتر رهبري که از سوي احمدي­نژاد به فساد مالي متهم شده، ماموريت يافته بر روند انتخابات نظارت کند. کامران دانشجو، رئيس ستاد انتخابات كشور، عصر پنجشنبه به خبرنگاران گفت، صدور حکم براي حضور ناطق نوري در ستاد انتخابات هنوز به وزارت کشور ابلاغ نشده است. او مي­افزايد، اگر رهبري صلاح بداند، اين کار انجام خواهد شد. در کنار شور و هيجاني که در روزهاي گذشته سراسر ايران را دربرگرفته، نحوه­ي دخالت رفسنجاني و موضع­گيري آيت­الله خامنه­اي مي­تواند، سرنوشت برخي از معادلات سياسي در ايران را تغيير دهد.

 

انتخاباتي به ياد ماندني

ميرحسين موسوي روز پنج شنبه در نامه­اي خطاب به آيت­الله خامنه­اي نگراني­هاي موجود در مورد سلامت انتخابات را با او در ميان مي­گذارد. موسوي به ذکر نمونه­هايي چون موضع‌گيري برخي از اعضاي شوراي نگهبان يا دخالت برخي نظاميان به سود احمدي­نژاد، از رهبر جمهوري اسلامي مي­خواهد با دخالت خود «زمينه مساعدي براي رعايت بيطرفي كامل مقامات، ناظران و مجريان انتخابات و دقت در حفظ آراي مردم» را فراهم کند. موسوي پنج شنبه شب در بيانيه­اي خطاب به مردم در مورد «نگراني نسبت به شيوه برگزاري انتخابات و سلامت آن» اطمينان مي­دهد، همه­ي کوشش خود را براي دفاع از حق و راي آنها به کار گيرد. حاميان موسوي معتقدند، اگر ميزان مشارکت مردم بيش از هفتاد درصد باشد حتا تقلب هم نمي­تواند مانع پيروزي او شود. هجوم کم­سابقه‌ي مردم به حوزه­هاي راي‌گيري که از صبح جمعه آغاز شد، مانند رقص و پايکوبي شب­هاي گذشته، انتخابات دهمين دوره­ي رياست جمهوري را بسيار حساس و به ياد ماندني کرده است.

 

نويسنده: بهزاد کشميري‌پور

تحريريه: کيواندخت قهاري

دويچه وله

 

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .