شگفتي از نتايج انتخابات


نتايج رسمي انتخابات رياست‌جمهوري ايران سبب شگفتي تحليل‌گران سياسي در خارج از کشور شده است. يک کارشناس گفته است «اين يک انتصاب بود، و نه يک انتخاب.» هنوز روشن نيست که مردم چگونه از خود واکنش نشان خواهند داد.

به گفته ستاد انتخابات وزارت کشور، محمود احمدي‌نژاد با امتيازي نزديک به ۶۵ درصد کل آرا پيشتاز است. بدين ترتيب احمدي‌نژاد براي دومين بار پياپي رئيس‌جمهور اسلامي ايران خواهد شد.

در آمار اعلام‌شده، آراي ميرحسين موسوي تقريبا نصف آراي احمدي‌نژاد است. هم‌چنين اعلام کرده‌اند که محسن رضايي حدود ۲ درصد آرا را به دست آورده و مهدي کروبي کمتر از يک درصد آرا.

موسوي و احمدي‌نژاد خود را برنده انتخابات معرفي کردند

کمي پس از پايان انتخابات، هر دو نامزد اصلي، يعني احمدي‌نژاد و موسوي ادعا کردند‌ که برنده‌ي اين دوره انتخابات رياست‌جمهوري شده‌اند. موسوي در نشستي مطبوعاتي به اشاره به برخي تخلفات خبر از «پيروزي قطعي» خود درراي‌گيري داد.

پيش از اعلام رسمي نتايج،علي اکبر محتشمي‌پور يکي از حاميان ميرحسين موسوي نيز پيروزي وي را با به دست آوردن ۶۵ درصد آرا اعلام کرده بود.

به نوشته "العربيه"، موسوي در کنفرانس مطبوعاتي خود گفته بود که « در صورت دستکاري در آرا، مردم به خيابان‌ها خواهند آمد.»

خبرگزاري نيمه رسمي فارس، ساعت‌ها قبل از اعلام رسمي نتايج مدعي شده بود، که يکي از نامزدهاي بيش از ۶۰ درصد آرا را بدست آورده است. اين خبرگزاري از ذکر نام اين کانديدا خودداري کرده بود، اما با توجه به حمايت گسترده اين خبرگزاري از احمدي‌نژاد، روشن بود، که چه فردي مورد نظر است.

واکنش در خارج

به گفته خبرگزاري رويتر، بسياري از تحليل‌گران سياسي در غرب نتايج انتخابات ايران را نادرست خوانده و احتمال تقلب وسيع در انتخابات را مطرح مي‌کنند.

برغم تمديد چند ساعته رأي‌گيري، بسياري از مردم در روز جمعه (۲۲ خرداد) موفق به انداختن آراي خود در صندوق‌ها نشدند.

به گفته کريم سجاپور، کارشناس مسايل سياسي در واشنگتن، «هيچ‌کس نمي‌توانست امکان تقلب تا اين حد‌ را پيش‌بيني کند. اين يک انتصاب بود، و نه يک انتخاب.»

تريتا پارسي، سرپرست انجمن ايران و آمريکا درباره نتيجه انتخابات گفت: «پس از اعلام نتايج، تمام مبارزه انتخاباتي شبيه يک نمايش به نظر مي‌رسد. اگر احمدي‌نژاد در دور اول، با ۵۵ يا ۵۱ درصد آرا انتخابات را برده بود، مي‌شد، به گونه‌اي آنرا توجيه کرد، اما نتايج رسمي اعلام شده، بسيار عجيب به نظر مي‌رسد.

در انتظار واکنش مردم

بسياري از کارشناسان سياسي حدس مي‌زدند که انتخابات ايران به دور دوم کشيده خواهد شد و سرنوشت دو رقيب اصلي يعني احمدي‌نژاد و موسوي در هفته آينده رقم خواهد خورد.

هنوز روشن نيست، که مردم در مقابل نتيجه انتخابات چگونه از خود واکنش نشان خواهند داد. برخي از تحليل‌گران وقوع برخي ناآرامي‌ها را محتمل مي‌دانند.

خبرگزاري‌هاي رويترز و فرانسه به نقل از شاهدان عيني گزارش مي‌دهند، که ميان هواداران موسوي و نيروهاي انتظامي در تهران درگيري‌هايي رخ داده است.

حضور گسترده پليس در خيابان‌هاي تهران و اخلال در سيستم‌هاي ارتباطي تلفن و اينترنت نگراني براي تحميل نتيجه انتخابات به مردم را بيشتر کرده است.

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .