اخبار
 

 

دخالت نظاميان در انتخابات و واکنش اصلاح‌طلبان


۴ماه مانده به انتخابات رياست‌جمهوري ايران، نگراني محافل سياسي نسبت به دخالت نظاميان در انتخابات افزايش مي‌يابد. اظهارات رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح و معاون سياسي دفتر نمايندگي ولي فقيه در بسيج، آفريننده‌ي اين نگراني‌هاست.

حدود ۴ ماه مانده به برگزاري انتخاب دهمين رئيس‌جمهور، نشانه‌هاي بسيج نيرو براي حمله‌ي تبليغاتي گسترده به اصلاح‌طلبان و دخالت دادن نظاميان و بسيجيان در سرنوشت انتخابات ايران آشکار شده است. اين در حالي است که قانون اساسي ‌جمهوري اسلامي و ديدگاه‌هاي آيت‌الله خميني دخالت نظاميان را در سياست منع مي‌کند.

به گزارش خبرگزاري مهر، سرلشگر سيد حسن فيروزآبادي، رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي، در مراسمي به مناسبت سي‌امين سالگرد انقلاب اسلامي گفت: «مردم در دور نهم انتخابات رياست‌جمهوري به کسي روي آوردند که حرف از خدمتگذاري، محبت و راه امام مي‌زد... حالا بعضي‌ها معتقدند که مي‌توانند در انتخابات يک کانديداي رياست‌جمهوري جديد معرفي کنند و مسئله احمدي‌نژاد را تمام کنند. ولي اين اتفاق نمي‌افتد».

رئيس ستادکل نيروهاي مسلح، ضمن تاکيد بر ضرورت رقابت‌هاي انتخاباتي گفت: «رقابت واقعي در انتخابات، رقابت در خدمت به اسلام و کشور و ملت است و پسنديده، اما گروه‌هائي هستند که سعي مي‌کنند با ورود به دولت و مجلس راه را براي نفوذ بيگانگان و قدرت‌ها باز کنند و انقلاب و کشور را به سوي ليبراليسم غربي ببرند. اين ديگر رقابت بر سر خدمت نيست، رقابت بر سر کسب قدرت است».

تعريف يک نظامي از اصلاحات

سرلشگر فيروزآبادي، علاوه بر رياست ستاد کل نيروهاي مسلح، در شوراي عالي امنيت ملي و مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز عضويت دارد و در عين حال رئيس هيئت امناي دانشگاه عالي دفاع ملي نيز هست. وي، در يک سخنراني ديگر که گزارش آن را خبرگزاري ايلنا منتشر کرد، در تعريف اصلاح‌طلبي اظهار داشت: «اصلاح‌طلبي پيروي از ولايت فقيه و نگاه به زبان مراجع است. اصلاح‌طلبي نگاه به انگشت اشاره ولايت فقيه است که راه‌هاي نو را نشان‌مي‌دهد، چشم‌انداز بيست ساله را روشن مي‌کند، در مورد علم، چشم‌انداز پنجاه ساله را مشخص مي‌کند و مي‌گذارد جلوي ما».

سرلشگر فيروزآبادي، دولت احمدي‌نژاد را يک دولت اصلاح‌طلب دانست و گفت: «اين دولت يک دولت اصلاح‌طلب است.... احمدي‌نژاد حرف‌هاي نو آورد و گفت: اقتصاد بايد زندگي محرومين را تامين کند، خسارت زيان‌ديدگان را بپردازد و کشور را به صورت يکنواخت توسعه دهد..... اين‌ها اصلاح‌طلبي است».

دولت وحدت ملي تحفه‌‌ي غرب

همزمان با سخنراني‌هاي رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح، رسول سنائي راد، معاون سياسي دفتر نمايندگي ولايت فقيه در نيروهاي مقاومت بسيج، نيز در يک سخنراني طرح "دولت وحدت ملي" را که از سوي ناطق نوري و علي لاريجاني، چهره‌هاي شاخص جريان اصول‌گرا، مطرح شده است، به باد انتقاد گرفت و گفت: «دولت وحدت ملي، نسخه ديگري از "دولت نجات ملي" است که خانم شيرين عبادي در آستانه انتخابات مجلس هشتم از غرب براي ما تحفه آورد».

به گزارش خبرگزاري فارس، سنائي‌راد که در همايش فصلي ناظران شوراي نگهبان سخن مي‌گفت، "مدعيان آزادي" را متهم کرد که ظرف ۳ سال گذشته در رسانه‌ها بيش از ۳۹ هزار بار عليه محمود احمدي‌نژاد سياه‌نمائي کرده و هزار و ۷۶۰ مورد وي را مورد اهانت قرار داده‌اند.

ستاد جنگ رواني عليه اصلاح‌طلبان

در همين شرايط، محسن آرمين، سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي، در گفت و گو با خبرگزاري کار ايران از تشکيل ستادي براي انجام عمليات رواني عليه اصلاح‌طلبان خبر داد که قرار است بيش از همه خاتمي را مورد حمله قرار دهد. از سوي ديگر، حجت‌الاسلام مهدي کروبي دبيرکل حزب اعتماد ملي و نامزد شرکت در انتخابات رياست‌جمهوري، در نامه‌اي خطاب به سرلشگر فيروزآبادي، دخالت وي را در انتخابات مورد انتقاد قرار داد.

کروبي در نامه‌ي خود نوشت: «در ماه‌هاي گذشته، که سخنان برخي فرماندهان نظامي و موضع‌گيري صريح بعضي از آنان نسبت به جريان‌هاي سياسي کشور را مي‌شنيدم و مي‌خواندم فکر مي‌کردم اگر اين روند متوقف نشود، شکايت از اين قانون‌شکنان را نزد جنابعالي بياورم. اما امروز که شما رياست "ستاد نظاميان دخالت‌کننده در انتخابات" را به عهده گرفته‌ايد، شکايت به کجا ببرم»؟


جواد طالعي

دويچه وله

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .