۱۵۰۰ مورد قاچاق مواد اتمي در بازار سياه

 

مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از ۱۵۰۰ مورد قاچاق مواد اتمي در بازار سياه خبرداد و از خلع سلاح اتمي جهان دفاع کرد. البرادعي، نابود ساختن جنگ‌افزارهاي اتمي را، تنها راه جلوگيري از رقابت هسته‌اي دانست.

 

مقاله مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، روز چهارشنبه ( ۴ فوريه – ۱۶ بهمن) در روزنامه زوددويچه تسايتونگ انتشار يافت. البرادعي در اين مقاله نوشت: «در شرايطي که قدرت‌هاي بزرگ جهان تضمين امنيت خود را مشروط به داشتن جنگ افزارهاي اتمي مي‌دانند، ما نمي‌توانيم از کشورهاي ديگر انتظار داشته باشيم به خاطر امنيت جهاني، براي هميشه از دست يافتن به اين نوع جنگ افزارها چشم بپوشند».

خطر خروج کشورها از پيمان

مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، ابزار نگراني کرد که بسياري از کشورهاي امضاءکننده پيمان منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي، از اين پيمان خارج شوند تا بتوانند به تلاش براي دستيابي به جنگ‌افزارهاي هسته‌اي ادامه دهند. وي نوشت: «هر کشور امضاکننده پيمان، به لحاظ قانوني، حق دارد با سه ماه اعلام قبلي از اين پيمان خارج شود. کافي است اين کشور اعلام کند که حوادث استثنائي منافع مهمش را به خطر انداخته است».

البرادعي، از بين‌بردن جنگ‌افزارهاي اتمي موجود را، تنها راه جلوگيري از رقابت‌هاي اتمي دانست و نوشت: «خوشبختانه اين انديشه روز به روز بيشتر قوت مي‌‌گيرد که نابودساختن جنگ‌افزارهاي اتمي، نه تنها اتوپيا نيست، بلکه عملي و ضروري است. نه تنها هنري کيسينجر و همفکرانش در آمريکا، بلکه شخصيت‌هاي معتبر ديگري مثل گورباچف و هلموت اشميت نيز، خواستار از بين‌بردن جنگ‌افزارهاي اتمي شده‌اند».

سيستم امنيت جهاني

به عقيده البرادعي، درکنار ازميان بردن جنگ‌افزارهاي اتمي موجود، بايد سيستم کامل و عادلانه‌اي براي امنيت جهان ايجاد شود که سبب شود هيچ کشوري در جهان خود را نيازمند به بمب اتمي نداند.

ظاهرا اظهارات باراک اوباما رئيس‌جمهور جديد ايالات متحده، مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را به نوشتن اين مقاله ترغيب کرده است. باراک اوباما، در نخستين روزهاي رياست‌جمهوري خود اعلام کرد که از بين‌بردن جنگ‌افزارهاي اتمي، مهمترين محور سياست وي خواهد بود.

البرادعي، دست زدن به پنج اقدام اساسي را، براي خلع سلاح اتمي جهان ضروري دانست. او با اشاره به اين که در حال حاضر ۹۰ درصد از ۲۷ هزار کلاهک هسته‌اي جهان در تصرف آمريکا و روسيه است، از سرگيري مذاکرات خلع سلاح‌ اتمي ميان واشنگتن و مسکو را، نخستين قدم دانست. البرادعي پيشنهاد کرد که دو کشور در مرحله نخست تعداد کلاهک‌هاي هسته‌اي خود را به هزار يا ۵۰۰ عدد کاهش دهند. به نظر وي، اين دو کشور بايد در عين‌حال بر سر پيماني مذاکره کنند که توليد مواد قابل تجريه براي ساخت بمب اتمي را ممنوع و امکان کنترل آن را فراهم ‌سازد.

انرژي اتمي صلح‌آميز براي همه

در مرحله دوم، از ديد البرادعي بايد مکانيسمي ايجاد شود که کنترل مواد تجريه شونده را ممکن سازد و تضمين کند. اين مکانيسم ضمنا بايد به همه کشورهائي که مايل به استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي هستند، امکان دسترسي به سوخت هسته‌اي را بدهد، بدون آن که آن‌ها از تکنولوژي غني‌سازي اورانيوم برخوردار باشند، زيرا در روند غني‌سازي مي‌توان به پلوتونيوم دست يافت. براي موفقيت مکانيسم توليد سوخت هسته‌اي، اين مکانيسم بايد جهاني، عادلانه و غيرسياسي باشد.

به نوشته البرادعي، تاکنون ۱۵۰۰ گزارش مربوط به معامله مواد قابل استفاده در توليد بمب اتمي در بازار سياه به آژانس بين‌‌المللي انرژي هسته‌اي رسيده است. به اين دليل بايد امنيت مواد تجريه شونده به صورتي بسيار بهتر از امروز تضمين شود.

نوسازي آژانس

سال گذشته، يک گروه کارشناسي مستقل، در گزارشي پيرامون آينده آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي اعلام کرد که بودجه اين آژانس بايد تا سال ۲۰۲۰ دوبرابر شود. آژانس، هم اکنون براي نوسازي امکانات خود نبازمند تزريق ۸۰ ميليون دلار کمک فوري است. البرادعي با اشاره به اين واقعيات، نوشت که آژانس، تنها در صورت بهبود وضعيت مالي، مي‌تواند وظايف خود را به خوبي انجام دهد.

مديرکل آژانس بي‌المللي انرژي اتمي، در پايان مقاله خود خواستار اصلاح شوراي امنيت سازمان ملل متحد شد و نوشت: « اصلاحات بايد به گونه‌اي باشد که جهان اطمينان يابد شوراي امنيت، همانطور که در منشور سازمان ملل متحد آمده، بهترين نهاد براي تامين امنيت و صلح در جهان است».

 
 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .