ابهام در مورد سياست غرب در کشمکش اتمي با ايران


 گزارشي که "نيويورک‌تايمز" در مورد تغيير استراتژي آمريکا در برابر جمهوري اسلامي منتشر کرد، اين گرايش را در رسانه‌ها تقويت کرد که تغيير سياست غرب را قطعي بدانند. سخنگوي کاخ سفيد گزارش را "نادقيق" خوانده است.

در روزهاي اخير گزارش‌هايي در اين مورد منتشر شده است که دولت آمريکا و متحدان غربي آن قصد دارند استراتژي خود در برابر جمهوري اسلامي را تغيير دهند و شرط توقف برنامه‌ي غني‌سازي را براي عادي کردن روابط با تهران حذف کنند.

نمونه‌اي از اين گونه گزارش‌ها، خبري از آسوشيتدپرس به تاريخ ۱۴ آوريل يعني ديروز است. در اين گزارش آمده: «از قرار معلوم ايالات متحده‌ي آمريکا تصميم به تغيير استراتژي در مذاکرات بر سر برنامه‌ي اتمي ايران گرفته است. واشنگتن در حال بررسي اين گزينه است که در مورد تهران غني‌سازي اورانيوم به ميزان کم را تحمل کند. اين موضوع را منابع قابل اعتماد در وين در روز سه‌شنبه (۱۴ آوريل) اعلام کرده‌اند. آمريکا در صدد است براي تعيين گام‌هاي بعدي با اعضاي دايمي شوراي امنيت و آلمان رايزني کند. پرزيدنت محمود احمدي‌نژاد به تازگي اعلام کرده است که ايران آماده براي گفت‌وگوست، اگر به حقوق آن کشور احترام گذاشته شود.»

گزارش نيويورک تايمز

گزارشي که ديروز روزنامه‌ي آمريکايي "نيويورک‌تايمز" در مورد تغيير استراتژي آمريکا در برابر جمهوري اسلامي ايران منتشر کرد، اين گرايش را در رسانه‌ها تقويت کرد که تغيير سياست آمريکا و متحدان غربي آن را قطعي بدانند.

نيويورک تايمز به نقل از منابع آمريکايي نوشته بود که آمريکا نظر خود را در مورد نرمش در برابر تهران در جلسه‌اي سري با اروپاييان در ميان گذاشته است. بنابر تفسير اين روزنامه، اين تغيير سياست با خط مشي اعلام شده توسط باراک اوباما در جريان مبارزات انتخاباتي در سال گذشته همخوان است. اوباما گفته بود که خواهان گفت‌وگوي بي قيد و شرط با ايران است. او پس از جلوس به کاخ سفيد نيز بارها اين سخن را تکرار کرده است.

نيويورک تايمز اين نکته را نيز قيد کرده بود که موضوع هنوز در دست بررسي است و رايزني در اين مورد که بايستي با غني‌سازي در چه چارچوب زماني‌اي موافقت کرد، ادامه دارد.

کاخ سفيد: گزارش "نا دقيق" است

رابرت گيبز، سخنگوي کاخ سفيد در مصاحبه‌ي مطبوعاتي روز سه‌شنبه (۱۴ آوريل) گزارش "نيويورک تايمز" را "نا دقيق" خواند و گفت که اين بار اول نيست که با اين گونه گزارش‌هاي نادقيق مواجه مي‌شود.

بنابر گزارش آسوشيتدپرس، گيبز در اين مصاحبه گفته است که «اين هدف نهايي، که ايران برنامه غني‌سازي اورانيوم را به حالت تعليق درآورد، ثابت مي‌ماند». اينکه منظور از قيد "نهايي" چيست، به مفسران رسانه‌ها واگذاشته شده است.

آسوشيتد‌پرس در گزارش خود درباره‌ي مصاحبه‌ي مطبوعاتي گيبز نوشته است: «مقامات دولت اوباما از بحث علني در مورد احتمال تغيير استراتژي در رابطه با ايران خودداري مي‌کنند، اما مي‌گويند که هدف مقدم بازگرداندن ايران به پشت ميز مذاکره است.»

ابهام در مورد نحوه‌ي برخورد تهران با مذاکرات

در هفته‌ي گذشته اين خبر منتشر شد که خاويار سولانا، ديپلمات ارشد اتحاديه‌ي اروپا به دولت ايران پيشنهاد کرده است، به پشت ميز مذاکره برگردد و از فرصت گفت‌وگوي مستقيم با آمريکا در چارچوب مذاکره با گروه کشورهاي شش‌گانه (پنج عضو دايمي شوراي امنيت به‌علاوه‌ي آلمان) بهره برد. در پي آن، اين خبر نيز منتشر شد که سعيد جليلي، دبير شوراي امنيت ملي و طرف صحبت سولانا، از آغاز مذاکرات استقبال کرده است.

کيفيت استقبال از مذاکرات از جانب تهران هنوز نامشخص است. روزنامه‌ي گاردين، چاپ لندن، پس از ذکر خبر گفت‌وگوي سولانا با جليلي نوشته است که وزارت خارجه‌ي آمريکا اين موضوع را که جمهوري اسلامي براي مذاکرات ابراز آمادگي کرده، تأييد نکرده‌است. گاردين در ادامه از قول يک مقام وزارت خارجه‌ي آمريکا نوشته است که با اين حال آمريکاييان براي ملاقات با ايرانيان آماده مي‌مانند.

در انتظار گرفتن امتيازهاي بيشتر

روزنامه‌ي آلماني "فرانکفورتر آلگماينه" در تفسيري در مورد برخورد تند کره‌ي شمالي با انتقاد شوراي امنيت سازمان ملل متحد از برنامه‌ي موشکي اين کشور اين نظر را طرح مي‌کند که پيونگ‌يانگ باج‌خواهي مي‌کند و مي‌خواهد امتياز بگيرد.

مفسر اين روزنامه، دوره‌ را دوره‌ي امتيازگيري مي‌داند و مي‌نويسد: «آيا اوباما را مي‌توان زير فشار گذاشت و از او امتياز گرفت؟ رئيس جمهور آمريکا در رابطه با تهران، که (همچون پيونگ‌يانگ) سوداي اتمي در سر دارد، آماده براي دادن امتيازهاي قابل توجهي است تا امکان جاري شدن مذاکراتي سازنده فراهم شود. در اين حال ديگر چرا ايران بايستي براي گفت‌وگوهايي جدي آماده باشد، در حالي که مي‌تواند روي اين حساب کند که با پيشنهادهاي بهتري مواجه خواهد شد.»

تفسير "فرانکفورتر آلگماينه" با اين جمله پايان يافته است: «اين خطر وجود دارد که سرانجام ديگر موضوعي براي مذاکره باقي نماند.»

دويچه وله

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .