گفت‌وگوي روزنامه آلماني «واتس» با خانم شيرين عبادي

 

 

تا زماني که شوراي نگهبان بر صلاحيت کانديداها نظارت دارد،

در انتخابات رياست جمهوري شرکت نمي‌کنم

 

 

 

 

شيرين عبادي، برنده جايزه صلح نوبل، در گفت‌وگو با روزنامه آلماني «واتس» اعلام کرد که قصد شرکت در انتخابات ماه ژوئن امسال را ندارد. او در اين گفت‌وگو به اظهارنظر پيرامون روابط ايران و آمريکا، کانديدا شدن خاتمي در انتخابات رياست جمهوري، سفر صدر اعظم پيشين آلمان به ايران و نقض حقوق بشر در ايران پرداخته و در اعتراض به سيستم انتخابات ايران گفت:

«تا زماني که شوراي نگهبان بر صلاحيت کانديداها نظارت دارد، در انتخابات شرکت نخواهم کرد.»

از نظر خانم عبادي انتخابات ايران آزاد نيست، زيرا به گفته وي شوراي نگهبان مانع جدي در راه اجراي اتنخابات آزاد است. او در پاسخ به اين سوال خبرنگار آلماني که چرا انتخابات رياست جمهوري را بايکوت مي‌کنيد گفت:

«مساله بر سر پاي بندي به اصول است. اين اصول براي من بسيار با اهميت‌اند. اگر قرار باشد که انسان‌ها در انتخابات شرکت کنند، بايد آزادي انتخاب هم داشته باشند. در ايران اما اين‌گونه نيست و صلاحيت کانديداها بايد نخست از طرف شوراي نگهبان که اعضاي آن منتخب مردم هم نيستند، تاييد شود. از اين رو، تازماني که شوراي نگهبان بر صلاحيت کانديدها نظارت دارد، در انتخابت شرکت نخواهم کرد.»

خانم عبادي در عين حال تاکيد کرد که تصميم وي به معناي توصيه به عدم شرکت در انتخابات نيست. او مي‌گويد:

«بعضي‌ها براين باورند که بايد در انتخابات شرکت کرد و از ميان دو گزينه بد و بدتر از گزينه بد حمايت کرد.» اين موضع به نظر وي هم مي تواند درست باشد. اما خود او راه عدم شرکت در انتخابات را برگزيده است.

شيرين عبادي، برنده جايزه صلح نوبل

خانم عبادي از دادن پاسخ صريح در مورد کانديدا شدن خاتمي خودداري کرد و گفت:

«من قصد سخن گفتن برله و يا برعليه يک کانديدا را ندارم. اما بطور کلي مي‌توان گفت طبق قانون جمهوري اسلامي، رييس جمهور داراي اختيارات چنداني نيست و تصميمات مهم در حوزه اختيارات رهبر انقلاب است.»

او در پاسخ به اين سوال خبرنگار که آيا موافق ملاقات گرهارد شرودر، صدر اعظم پيشين آلمان، با احمدي نژاد است و يا نه مي‌گويد:

«اين ملاقات درست بود، زيرا اگر قرار است کسي را از درستي يک ديدگاه متقاعد کرد، بايد با او سخن گفت.» و اضافه مي‌کند:

«گفت‌وگو هميشه خوب است، اما مهم محتواي اين گفت‌وگوها ست.»

خانم عبادي در مورد قطع رابطه ايران و آمريکا بعد از انقلاب مي‌گويد:

«اين وضعيت نبايد تا ابد ادامه يابد و يک روزي بايد تمام شود.» او در عين حال پيشنهاد مي‌کند که ايران و آمريکا گفت‌وگوي خود را در سه سطح آغاز کنند: يکي در سطح روساي جمهور دو کشور، ديگر در سطح نمايندگان پارلمان و سوم در سطح جامعه مدني.

اما اين گفت‌وگو به گفته وي نبايد محدود به مناقشه اتمي شود، بلکه بايد همه موارد اختلاف روشن و مورد بحث قرار گيرند.

يکي از موضوعاتي که به اعتقاد وي بايد جزء اين گفت‌وگوها باشد، نقض حقوق بشر در ايران است. او در اين مورد خاطر نشان مي‌کند:

«برخلاف ادعاي جمهوري اسلامي نقض حقوق بشر در هر کجاي جهان که باشد، مربوط به همه بشريت است.»

از جمله موارد نقض حقوق بشر در ايران به گفته خانم عبادي تبعيض ميان زنان و مردان، ميان اقليت‌هاي مذهبي و تحديد آشکار آزادي بيان است. او مي‌گويد:

«اظهارات من در روزنامه‌ها درج نمي‌شود و درمعرض تهديدات مستمر قرار دارم. تنها روزنامه‌اي که سخنان مرا درج مي‌کرد، ممنوع شد.»

با وجود اين، او تاکيد مي‌کند که چندان «نا اميد نيست، زيرا جنبش‌هاي دانشجويان، زنان و کارگران ايران قوي است و جمهوري اسلامي تحت فشار شديد مردم قرار دارد.»

خانم عبادي در نهايت خاطر نشان مي‌کند که به تحول و نه انقلاب باور دارد، زيرا به اعتقاد وي دوران انقلابات به سر رسيده و مردم ايران پس از پشت سر گذاشتن يک انقلاب و هشت سال جنگ از خونريزي بيزارند.

 

ترجمه‌ي مجيد روشن زاده

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .