خطر شکنجه دانشجوياني که در وضعيت بي ارتباط با دنياي خارج، زنداني هستند


15فروردين 1387- کمپين بين المللي حقوق بشر در ايران امروز اعلام کرد که دولت بايد همه دانشجويان بازداشتي را فورا و بدون هيچ قيد و شرطي آزاد کند. اين دانشجويان در وضعيت بي ارتباط با دنياي خارج در تهران، رجايي شهر و اصفهان زنداني هستند و کمپين بين المللي حقوق بشر در ايران بطور جدي نگران امنيت جاني آنها و احتمال بسيار زياد اعمال شکنجه عليه آنهاست.


در روز پنجم اسفند ماه 1387، نيروهاي دولتي به دانشجويان دانشگاه اميرکبير که به خاکسپاري شهدا در صحن اين دانشگاه معترض بودند، بطور خشونت باري حمله کردند. در روز ششم اسفند ماه، نيروهاي امنيتي به خانه 4 دانشجوي اميرکبير؛ عباس حکيم زاده، مهدي مشايخي، نريمان مصطفوي و احمد قصابان حمله کرده و هر 4 نفر را بازداشت کردند. قبل از آن هم در روز 17 بهمن ماه، 4 دانشجوي ديگر دانشگاه اميرکبير؛ حسين ترکاشوند، مجيد توکلي، اسماعيل سلمان پور و کورش دانشيار در مراسم بزرگداشت مهندس بازرگان بازداشت شده بودند. همه اين 8 دانشجوي اميرکبير در زندان اوين در تهران هنوز در بازداشت هستند.


قاضي حداد، معاون امنيت دادسراي تهران در مصاحبه اي با ايسنا در تاريخ 16 اسفند ماه 1387 در مورد چهار دانشجوي بازداشتي در روز 5 اسفند اعلام کرد که "اين افراد از مدت ها قبل تحت تعقيب قرار داشتند. اين افراد جريانات تند دانشجويي را برنامه ريزي و هدايت مي کردند و به ارائه ي اطلاعات کذب و درج آن در خبرنامه ي اميرکبير و همچنين مصاحبه با راديو هاي بيگانه مي پرداختند. اکثر اين اقدامات از سوي اين چهار نفر صورت مي گرفت."


هادي قائمي؛ سخنگوي کمپين بين المللي حقوق بشر در ايران در پاسخ به اين اتهامات و طرح علني آن قبل از اثبات در هر دادگاه صالحه، توسط يک مقام مسئول قضايي گفت:" اعلام علني اتهامات يک متهم در حالي که وکلاي آنها اجازه ندارند با آنها ملاقات کنند و يا حتي پرونده آنها را بخوانند، نقض آئين دادرسي است." هادي قائمي ادامه داد:" اعضاي خانواده و دوستان اين دانشجويان بسيار نگران اين هستند که از اين دانشجويان تحت شکنجه، اعتراف گرفته بشود. هر گونه مستندات مبتني بر اعتراف در چنين وضعيتي، براي هيچ دادگاه مستقلي قابل پذيرش نخواهد بود."


تماس هاي کوتاه تلفني برخي از اين افراد با خانواده هاي خود از جمله مجيد توکلي، حکايت از خطر در شکنجه بودن آنها در حين بازجويي دارد. برخي از اين دانشجويان از جمله عباس حکيم زاده و حسين ترکاشوند، تاکنون هيچ تماسي با خانواده خود نداشتند. عباس حکيم زاده از نظر سلامتي در وضعيت خاصي است که نياز به رسيدگي هاي ويژه دارد. تاکنون تلاش هاي خانواده و وکلاي اين دانشجويان براي ملاقات و يا آزادي آنها به هيچ نتيجه اي نرسيده است.


نيروهاي امنيتي و قضايي اقدامات خود عليه دانشجويان را متوقف نکردند. دوستان اين دانشجويان زنداني و خانواده هاي آنها براي حمايت از دانشجويان زنداني، سال نو ايراني را در پشت ديوار زندان اوين آغاز کردند. اين تجمع منجر به بازداشت بهاره هدايت، ميلاد اسدي، مهدي عربشاهي، مجيد دري، سعيد فيض الله زاده، حامد عزيزي، مادر نريمان مصطفوي و پدر ومادر ميلاد اسدي شد. بدنبال آن، فريد هاشمي و امين نظري از اعضاي شوراي مرکزي دفتر تحکيم وحدت که براي پييگري وضعيت بازداشت شدگان به پليس امنيت رفته بودند، بازداشت شدند. اين بازداشت شدگان در کلانتري دارآباد نگهداري شدند و بسياري از آنها مورد بدرفتاري اي قرار گرفتند که بعد ها قاضي متين راسخ بابت آن پوزش خواسته بود. آزادي اين افراد بازداشتي به مرور و در طول سه روز انجام شد و آخرين بازداشتي روز سوم فروردين ماه 1388 آزاد شد.


کمپين بين المللي حقوق بشر در ايران در باره تعقيب و کنترل مداوم دانشجويان بطور مستمر گزارش داده است. در گزارش منتشره کمپين به مناسبت روز دانشجو در سال 1387در مورد تحت تعقيب بودن مجيد توکلي و ساير دانشجويان هشدار داده شده بود. پرونده توهين به مقدسات در دانشگاه اميرکبير، مسير خود را در سه سال گذشته طي کرد و هر چند محاکمات مربوط به آن با تمام اصول قوانين ملي و بين المللي دادگاه هاي عادلانه همراه نبود، اما سه دانشجوي اميرکبير از جمله مجيد توکلي، عليرغم تبرئه در دادگاه عمومي، 15 ماه را در وضعيت بسيار سخت و تحت شکنجه سپري کردند. پس از آزادي نيز نه تنها ادامه تحصيل آنها با مشکل مواجه شد بلکه زندگي عادي انها نيز همواره تحت الشعاع همين تعقيب هاي نيروهاي امنيتي قرار داشت. مجيد توکلي در تماسي با خانواده خود اعلام کرده که هنوز در مورد پرونده جعل نشريات اميرکبير بازجويي مي شود.


قاضي حداد در ادامه مصاحبه با ايسنا در مورد مجيد توکلي و ساير دانشجويان بازداشتي اميرکبير در مراسم بزرگداشت مهندس بازرگان نيز اعلام کرد "در مراسم بدون مجوز سالگرد مهندس بازرگان، 7 نفر بازداشت شدند که اغلب آنها داراي سابقه هستند که يکي از آنها مجيد توکلي است که در پرونده توهين به مقدسات در دانشگاه اميرکبير از متهمان اصلي بود. اين افراد از مدت ها قبل تحت نظر و تحت تعقيب نيروهاي امنيتي و قضايي بودند."


هادي قائمي در مورد اين تعقيب ها و اتهامات وارده گفت: " تعقيب و بازداشت دانشجويان به هيچوجه قابل توجيه نيست و سخنان قاضي حداد گواهي بر عدم استقلال قوه قضائيه و همسويي قوه قضائيه با نيروهاي امنيتي است." وي ادامه داد: "آقاي حداد بعنوان يک مقام مسئول قضايي بايد روشن کنند که طبق کدام قانون، افراد را تحت تعقيب قرار داده و بدون انجام تشريفات قضايي و بدون اعلام اتهام به آن ها، مي توان بازداشت کرد."،


شبنم مددزاده، دانشجوي دانشگاه تربيت معلم و عضو انجمن اسلامي اين دانشگاه و دفتر تحکيم وحدت نيز به همين روش تعقيب نيروهاي امنيتي در خيابان هاي تهران در تاريخ اول اسفند ماه 1387 در حاليکه قصد شرکت در جلسه شوراي تهران دفتر تحکيم را داشت، ربوده شد. شبنم در روز 6 اسفند ماه به بند 209 زندان اوين منتقل شد و در مراجعه خانواده شبنم به مسئولان دانشگاه، به آنها اطلاع داده شد که فرزند آنها در اختيار قاضي حداد است. به گواه دوستان و همکلاسي هاي شبنم، خانم مدد زاده از فعالان دانشجويي است که در امور مسائل صنفي دانشگاه و بويژه تحصن خرداد ماه سال گذشته اين دانشگاه نقش اساسي ايفا کرده و عضو تيم مذاکره کننده با مسئولين دانشگاه بوده است. هنوز پس از گذشت بيش از يک ماه و نيم از بازداشت شبنم، ايشان در وضعيت بي ارتباط با دنياي خارج نگهداري مي شود و از دسترسي به وکيل محروم است. اين در حالي است که طبق گزارش هاي غير رسمي، ايشان به "ارتباط با گروه هاي معاند خارج از کشور" متهم شده است.


کمپين بين المللي حقوق بشر درمورد وضعيت شبنم مددزاده اعلام کرد که اين کمپين بشدت نگران وضعيت سلامتي و جان شبنم هستند. در وضعيت هاي مشابهي در سال گذشته، دانشجوياني که با اتهاماتي مشابه مواجه بودند، يا به طرز مشکوکي در دوره بازداشت به قتل رسيدند از جمله ابراهيم لطف اللهي، و يا تحت شکنجه، اعترافاتي داشتند که منجر به احکام سنگين اعدام، از جمله در مورد حبيب لطيفي، حبس ابد و يا دوره هاي طولاني مدت زندان از جمله در مورد ياسر گلي شده است.


تعدادي از دانشجويان آزاديخواه و برابري طلب نيز در اواخر بهمن و اوايل اسفند ماه 1387 بازداشت شدند. در تاريخ 24 بهمن ماه، محمد پور عبدالله در تهران و عليرضا داوودي، سخنگوي دانشجويان آزاديخواه و برابري طلب در اصفهان بازداشت شدند. بهمن خدادادي، از دانشجويان دانشگاه اصفهان در روز 29 بهمن ماه ناپديد شد و بدنبال آن وقتي که ماموران براي تفتيش به منزل او مراجعه کردند، معلوم شد که خدادادي دستگير شده است. ارسلان صادقي و حسين سرشومي از دانشجويان آزاديخواه و برابري طلب دانشگاه اصفهان در روز دهم اسفند ماه بطور تلفني احضار و بازداشت مي شوند. روز يازدهم اسفند ماه امير حسين محمدي فر و ساناز اللهياري از دانشجويان آزاديخواه و برابري طلب، با ورود نيروهاي امنيتي به منزل آنها بازداشت مي شوند. ساناز و امير حسين در روز 28 اسفند ماه پس از گذراندن يک دوره فشار و شکنجه که طبق گزارش ها آثار کبودي همچنان بر چهره آنها ديده مي شود، آزاد شدند. اين درحالي است که خانواده پور عبدالله از ضرب و شتم محمد در زندان اوين و انتقال او به زندان رحايي شهر که محل نگهداري زندانيان خطرناک است بدون هيچگونه توضيحي، خبر داده اند.


کمپين بين المللي حقوق بشر در ايران با يادآوري الزامات بين المللي ايران در رعايت حقوق آزادي بيان و تشکل دانشجويان، از مقامات ايراني مي خواهد که بسرعت همه اين دانشجويان بازداشتي را آزاد کند، و کساني را که خودسرانه شرايط بازداشت، نگهداري و شکنجه اين دانشجويان را فراهم کرده اند، مورد محاکمه قرار دهد. اين کمپين از جامعه بين الملل و مراجع مرتبط سازمان ملل متحد بويژه گزارشگر ويژه بازداشت هاي خودسرانه و همچنين گزارشگر ويژه ضد شکنجه مي خواهد که نقض گسترده حقوق انساني اين دانشجويان را محکوم کرده و الزامات دولت ايران را به مقامات ايراني يادآور شود.

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .