اعتراض‌ها به غيرقانوني خواندن "دفتر تحکيم وحدت"


بيش از ۵۰ انجمن اسلامي دانشگاه‌هاي سراسر ايران و سازمان دانشجويان جبهه‌ي ملي ايران با انتشار بيانيه‌هايي از طيف علامه‌ي دفتر تحکيم وحدت حمايت کردند. وزارت علوم اين اتحاديه‌ي دانشجويي را غيرقانوني ناميده است.

پنجاه انجمن اسلامي دانشجويي و يک "کانون دانشجويان مسلمان" در بيانيه‌‌اي مشترک، که در روز شنبه (۱۲ بهمن) انتشار يافت، به سرکوب دانشجويان و سازمان‌هاي دانشجويي منتقد و به رأي وزارت علوم و وزارت بهداشت در مورد غيرقانوني بودن دفتر تحکيم وحدت (طيف علامه) اعتراض کرده و اعلام کردند که از اين تشکل به عنوان اتحاديه‌ي انجمن‌هاي اسلامي حمايت مي‌کنند. سازمان دانشجويان و دانش‌آموختگان جبهه‌‌ي ملي ايران نيز با انتشار بيانيه‌اي در اين زمينه "آزاديخواهان و مبارزان" را به حمايت از دانشجويان و دفتر تحکيم وحدت فراخوانده است.

در هفته‌ي آغازين ماه دي، چاپ بيانيه‌اي از تشکل دانشجويي "دفتر تحکيم وحدت" در انتقاد به اعمال خشونت‌ها در غزه منتهي به بستن روزنامه‌ي "کارگزاران" و غيرقانوني خواندن دفتر تحکيم وحدت شد. وزارت ارشاد اعلام کرد که کارگزاران با انتشار اين بيانيه "جنايات رژيم صهيونيستي در غزه" را تطهير کرده، روزنامه‌ي کيهان خواهان برخورد با دفتر تحکيم وحدت شد و وزارت علوم در اطلاعيه‌اي اين تشکل را غيرقانوني خواند. سپس قائم‌مقام وزير علوم، سيد محمد حسيني، در مصاحبه با خبرگزاري ايسنا گفت که وزارت علوم فقط يک دفتر تحکيم وحدت را مي‌شناسد. منظور وي طيف شيراز، طيف منشعب از اين تشکل، در دوره‌ي دوم رياست جمهوري محمد خاتمي بود. هر دو طيف دفتر تحکيم وحدت (علامه و شيراز) مدعي ميراث‌داري اين تشکل بوده‌اند و البته طيف علامه طيفي بزرگتر و با نفوذي گسترده‌تر نزديک به اصلاح‌طلبان و منتقد دولت نهم است.

انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان در بيانيه‌ي روز شنبه‌ي خود فشار بر سازمان‌هاي دانشجويي منتقد را بر بستر فشارهاي روزافزون بر نهادهاي مدني در ايران مي‌بينند. آنان در ابتداي بيانيه به موردهاي يک ماه اخير سرکوب در عرصه‌ي دانشگاه‌ها اشاره مي‌کنند: حمله به دفترهاي انجمن‌هاي اسلامي در سه دانشگاه و مصادره‌ي اموال آنها، احضار ۱۵۰ دانشجو به کميته‌هاي انضباطي، صدور احکام محروميت از تحصيل (در مجموع ۴۰ ترم) و حبس براي دانشجويان منتقد (در مجموع ۷ سال)، توقيف ۱۱ نشريه‌‌ي دانشجويي و بازنشسته کردن اجباري ۴ استاد دانشگاه.

انتقاد به "جنگ رسانه‌اي"

در ادامه‌ي بيانيه به تلاش دولت براي جلوگيري از خبررساني در مورد موضع‌گيري‌هاي سازمان‌ها و حرکت‌هاي دانشجويي انتقاد شده و خواسته شده است که به "جنگ رسانه‌اي" عليه دفتر تحکيم وحدت خاتمه داده شود. در اين مورد مرتضي سيمياري، دبير اجتماعي دفتر تحکيم وحدت (طيف علامه) به دويچه وله گفت: «آن چيزي که ما را بيش از همه متاثر مي‌کند، اين روند رسانه‌اي و آسيبي است که به اتحاديه‌ي انجمن‌هاي اسلامي وارد مي‌شود. در حال حاضر حتي تا جايي پيش رفته‌اند که اعلاميه‌هايي جعلي را به نام انجمن‌هاي اسلامي در عدم حمايت از دفتر تحکيم وحدت منتشر مي‌کنند.»

انجمنهاي اسلامي دانشگاه‌ها فعاليت‌هاي روشنگرانه‌ي دفتر تحکيم وحدت را در مورد مسائلي چون صدور احکام محروميت از تحصيل براي گروهي از دانشجويان يا "اعمال منافي عفت برخي از مسئولين انتصابي در دانشگاه‌ها" را از دلايل فشارهايي مي‌داند که بر دفتر تحکيم وحدت وارد مي‌آورند.

خروج تشکل‌هاي مستقل، ورود تشکل‌هاي دست‌ساز

در اين بيانيه به اين اشاره شده که در ماه‌هاي اخير فشارها بر جنبش دانشجويي به اوج رسيده که هدف آن واداشتن دانشجويان به تبعيت کامل و حتي "مجيزگويي از دولت" است. مرتضي سيمياري نيز، در گفت‌وگو با دويچه وله، از اين ابراز نگراني کرد که دولت بخواهد پس از غيرقانوني اعلام کردن فعاليت دفتر تحکيم وحدت «يک سري انجمن‌هاي دست‌ساز را وارد مجموعه کرده و آنها را به جاي دفتر تحکيم وحدت به مردم معرفي کنند. يعني گروه‌هاي منتقد را حذف کرده و گروه‌هايي را به نمايندگي از آنها در مجامع عمومي وارد کرده و به اظهار نظر بپردازند.»

انجمن‌هاي اسلامي همچنين به وزارت علوم و وزارت بهداشت اعتراض کرده‌اند که بر مديران دانشگاه‌ها براي محدود کردن تشکل‌هاي دانشجويي فشار مي‌آورند. آنان در پايان بيانيه از دفتر تحکيم وحدت به عنوان اتحاديه‌ي مستقل انجمن‌هاي اسلامي دانشگاه‌هاي سراسر کشور حمايت کرده‌اند و غيرقانوني خواندن آن از سوي وزارت علوم و وزارت بهداشت را بي‌اعتبار خواند‌ه‌اند. آنها خواستار رسيدگي به شکايت دفتر تحکيم وحدت شده‌اند.

فشار بر انجمن‌هاي اسلامي براي خروج از دفتر تحکيم وحدت‌

با وجود درج اين خبر در خبرگزاري‌هاي ايران که انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان دانشگاه‌هاي شهر کرد و شهيد چمران اهواز از دفتر تحکيم وحدت خارج شده‌اند، نام اين دو انجمن نيز در پاي بيانيه‌ي حمايت از دفتر تحکيم وحدت ديده مي‌شود. اما عباس پشمي، دبير انجمن اسلامي دانشگاه شهر کرد، در گفت‌وگو با دويچه وله گفت، با توجه به فشارهاي موجود بر انجمن‌ها، معلوم نيست که همه‌ي آنها بتوانند به مقاومت و حمايت خود ادامه دهند. پشمي افزود که از آغاز کار دولت نهم جنبش دانشجويي ايران زير فشاري فزاينده بوده است. وي از انجمن اسلامي دانشگاه شهر کرد به عنوان يکي از قوي‌ترين انجمن‌هاي اسلامي کشور ياد کرد، که بخصوص بخاطر کوچک بودن استان چهار محال و بختياري، تاثير زيادي در سطح اين استان داشته و حتي مسئولان امنيتي استان به آن نه به عنوان تشکلي دانشجويي، بلکه مجموعه‌ي سياسي‌اي قدرتمند نگاه مي‌کرده‌اند؛ چيزي که باعث حساسيت نهادهاي امنيتي خارج دانشگاه و تحميل فشارهاي مختلفي بر انجمن بوده است. پشمي افزود که براي نمونه دو سال و نيم بود که مسئولان دانشگاه انتخابات اين انجمن را تاييد نمي‌کردند و خود در صحبت‌هاي اخيرشان با دبيران انجمن گفتند که نهادهاي خارج دانشگاه نمي‌گذارند که اين انتخابات تاييد شود. تا اينکه دانشجويان در ۱۷ آذر گذشته اين انتخابات را برگزار کردند «و در اينجا بود که حسن نيت، تعامل و مهرورزي و عدالت‌طلبي مسئولان دولت نهم خود را نشان داد و آنها در حالي‌که بي‌شرمانه ايرادات به قول خودشان بني‌اسراييلي مطرح کردند، از ما خواستند به پاي ميز مذاکره با آنها بنشينيم. انجمن اسلامي با وجود دودلي در اين مورد براي مذاکره حاضر شد. از انجمن مي‌خواستند توافق کند که فعاليت‌هايش در چارچوب قانون باشد. انجمن توافقنامه را امضا کرد.»

به گفته‌ي دبير انجمن اسلامي دانشگاه شهر کرد، از زماني که وزارت علوم اعلام کرده که دفتر تحکيم وحدت غيرقانوني است، موج جديدي از فشار بر همه‌ي انجمن‌هاي اسلامي کشور وارد شده است. مسئولين دانشگاه با اين استدلال که وزارت علوم فعاليت دفتر تحکيم وحدت (طيف علامه) را خارج از چارچوب قانوني ارزيابي کرده، از انجمن اسلامي دانشگاه شهر کرد خواسته‌اند که اين اتحاديه‌ي دانشجويي را ترک گويند، وگرنه فعاليت آنها نيز غيرقانوني اعلام مي‌شود. پشمي گفت که هم اکنون فشاري مشابه به همه‌ي انجمن‌هاي اسلامي وابسته به دفتر وارد مي‌شود: «دانشجويان دانشگاه‌هاي ديگرهم زير فشارند. دانشجويان دانشگاه شهيد چمران اهواز هم مثل اينکه نتوانستند زير فشارها دوام بياورند و ما هم ممکن است بخاطر آنکه در استان ما اصلا نهادهاي مدني قوي و روزنامه‌هاي مستقل نيست، در چند روز آينده مجبور شويم براي حفظ تشکل انجمن اسلامي تصميمي بگيريم که واقعا تصميم قلبي‌مان نباشد، يعني از طيف علامه‌ي دفتر تحکيم خارج شويم.»

وي در پاسخ به اين پرسش که آيا اين امکان هست که انجمن‌هاي ديگر هم زير فشار تاب نياورند و از دفتر تحکيم خارج شوند گفت: «شرايط براي انجمن‌هاي مختلف متفاوت است. انجمن‌هايي هستند که هم در دانشگاه خيلي قوي و تاثيرگذار هستند و هم پشتيبانان قوي‌اي دارند و دانشگاه نمي‌تواند برخورد جدي با آنها داشته باشد. اين انجمن‌ها احتمالا، اگر بخواهند، در دفتر تحکيم وحدت مي‌مانند. ولي انجمن‌هايي که مسئولين دولت نهم در سه سال و نيم اخير بيشترين فشارها را به آنها آورده‌اند، نمي‌توانند در برابر مسئولين دانشگاه بايستند و ممکن است براي حفظ انجمن مجبور شوند از دفتر تحکيم بيرون بيايند.»

اين دبير انجمن اسلامي دانشگاه شهر کرد در عين حال تاکيد کرد که دفتر تحکيم وحدت چارچوب قانون اساسي را زير پا نگذاشته است و وزارت علوم نمي‌تواند بخاطر بيانيه‌اي که در آن ابراز عقيده شده، عقيده‌اي که غير از عقيده‌ي حکومت بوده، يک تشکل دانشجويي را منحل کند.

 
 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .