بيانيه دفتر تحکيم وحدت در محکوميت برخوردهاي گسترده اخير با دانشجويان و دانشگاهيان

دولت تصميم به حذف فعاليت هاي منتقدانه از سطح دانشگاه ها گرفته است


خبرنامه اميرکبير: دفتر تحکيم وحدت با انتشار بيانيه اي روند شدت گرفته برخورد با دانشجويان طي دو هفته اخير را گزارش کرده و اينگونه اقدامات دولت را در راستاي تصميم هاي جدي مسئولين براي حذف هرگونه صداي منتقد از دانشگاه ها دانست. متن اين اطلاعيه به شرح زير است:

در ادامه سياست هاي محدودکننده دولت نهم که بر حذف مخالفين و خفه کردن صداي منتقدين بنا شده است، در هفته هاي گذشته بار ديگر شاهد افزايش برخوردها با فعالين دانشجويي بوديم. دريکسو مديريت وزارت بهداشت کمر بر حذف انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي شيراز بست و عزم بر سرکوب دانشجويان منتقد اين دانشگاه جزم کرد. برخوردي که بر خلاف نص صريح قانون و آيين نامه هاي دانشگاهي بود و عليرغم تذکرات متعدد و پياپي اعضاي اين انجمن و دفتر تحکيم وحدت مسئولين دانشگاه بدون اطلاع اعضاي انجمن اسلامي دانشگاه علوم پزشکي شيراز يک شبه تصميم به برگزاري انتخابات تشکلي رسمي و قانوني در دانشگاه خود گرفتند و در اين راه حمايت رسمي وزارت بهداشت و دولت را نيز با خود داشتند.

مسئولين اين دانشگاه بدون توجه به موازين قانوني و تذکرات و مدارک داده شده به هيئت نظارت انتخابات اين تشکل را در حالي برگزار کردند که براي انتخاب ۷ نفر عضو شوراي مرکزي تنها ۶ کانديدا وجود داشت. برگزاري انتخابات نمايشي و فرمايشي انجمن اسلامي علوم پزشکي شيراز در حالي آغاز شد که بنا به خبر خبرگزاري هاي وابسته اي چون ايسنا در دانشگاه از ساعت ۸ به روي عموم دانشجويان بسته بود. پس از ممانعت تعدادي از دانشجويان از برگزاري انتخابات حراست دانشگاه علوم پزشکي شيراز در اقدامي شرم آور به ضرب و شتم دانشجويان، از جمله يکي از دختران دانشجو، پرداخته است.

پس از آن نيز مديريت دانشگاه در اقدامي خلاف قانون سعادت دلفاني، مجتبي وکيلي، نادر ديناري، طيبه جهانگيرفام، ياسر رحماني و محسن فخري، اعضاي انجمن اسلامي، را به صرف عضويت در اين تشکل و دفاع از آن را در حرکتي بر خلاف آيين نامه انضباطي در آستانه امتحانات پايان ترم به دانشگاه ممنوع الورود کرده و مانند ساير دانشگاه ها اين دانشجويان را از شرکت در امتحانات و ادامه تحصيل محروم کرده است.

در واقع وزير بهداشت، که خود روزي دانشجوي همين دانشگاه بوده، پس از آن که در انتخابات انجمن اسلامي اين دانشگاه نتوانست آراي لازم را جهت عضويت در اين تشکل کسب کند اقدام به تاسيس جامعه اسلامي در دانشگاه علوم پزشکي شيراز کرد. در جريان برخورد با انجمن اسلامي علوم پزشکي شيراز بغض شخصي چون لنکراني، وزير بهداشت، از اين انجمن و همچنين معامله هاي پشت پرده او به منظور بقاي صندلي وزارت نيز کاملا مشهود است.

همچنين دانشگاه شيراز نيز در روزهاي گذشته شاهد برخوردهاي گسترده با فعالين دانشجويي و اعضاي انجمن اسلامي اين دانشگاه بوديم. حاميان اصولگرايان در شهر شيراز پس از هفته ها جوسازي بي پايه و اساس بر عليه دانشجويان، ايام امتحانات را فضاي مناسبي جهت برخورد با دانشجويان ديده و اقدام به احضار ده ها نفر از فعالين دانشجويي اين دانشگاه به کميته انضباطي و بلافاصله صدور احکام سنگين محروميت از تحصيل براي آن ها کردند. احکامي که به اخراج بعضي از اين دانشجويان از دانشگاه خواهد شد.

در ادامه اين برخوردها شاهد احضار بيش از ۱۵ نفر از اين دانشجويان به نهادهاي امنيتي استان فارس زمينه اي جهت بازداشت گسترده فعالين دانشجويي دانشگاه شيراز شد. از آن جا که طبق قانون صرفا احضار فرد به “دادگاه” و مراجع قضايي مجاز است، احضار اين دانشجويان به نهادهايي غير از مراجع قضايي و بازداشت خودسرانه آن ها در گام نخست نقض نص صريح قانون است. همچنين صدور قرارهاي وثيقه با مبالغ سنگين، که مشخصا با اتهامات وارده غيرمتناسب بود، و عدم آزادي بعضي از دانشجويان پس از صدور و سپردن وثيقه از ديگر اقدامات خلاف قانون در اين زمينه بود.

علاوه بر اين متاسفانه گزارش هايي مبني بر بدرفتاري و برخوردهاي خارج از چارچوب قانون با بعضي از دانشجويان بازداشت شده براي اخذ اعترافاتي جهت اعمال فشار بر فعالين دانشجويي نيز به دفتر تحکيم وحدت گزارش شده است. اين گونه مسايل و برخوردهاي مشابه با دانشجويان، خارج از چارچوب قانون و بر خلاف نص صريح قانون حقوق شهروندي، بعضا در سال هاي اخير تکرار شده و موجب برانگيخته شدن نگراني جدي فعالين دانشجويي در دانشگاه هاي مختلف شده است.

هچنين با شروع فصل امتحانات و حاکم شدن فضاي رکود در دانشگاه ها، در ديگر دانشگاه هاي کشور نيز شاهد برخوردهاي مشابهي بوده ايم. در همين راستا در چند هفته گذشته ۳ فعال دانشجو در دانشگاه آزاد شهر ري به کميته انضباطي احضار شده اند، ۴ دانشجوي دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل به نام هاي علي تقي پور، معين اسلامي جم، محسن برزگر و حميد جهان تيغ، از اعضاي انجمن اسلامي اين دانشگاه، به علت برگزاري تجمع روز دانشجو به کميته انضباطي احضار شده اند و حسن برزگر، احمد محمدنيا واحسان باقري، نيز به دانشگاه ممنوع الورود شده اند.

در دانشگاه مازندران نيز ۱۳ نفر از اعضاي انجمن اسلامي از جمله رضا عرب، عليرضا کياني، ميلاد حسيني کشتان، سياوش صفوي، آرنوش ازرحيمي، علي اصغر آدينه وند، مهدي داووديان و علي نظري به علت برگزاري تجمع روز دانشجو به کميته انضباطي احضار شده اند. در دانشگاه سيستان و بلوچستان عده اي ناشناس اقدام به پخش شبنامه عليه دفتر تحکيم وحدت اقدام نموده اند. همچنين در دانشگاه هاي تهران، همدان، لرستان و… نيز شاهد احضار دانشجويان به کميته هاي انضباطي بوده ايم.

سعيد فيض الله‌زاده، مهديه گلرو و صادق شجاعي، اعضاي انجمن اسلامي دانشگاه علامه، براي چندمين بار و به علت تحصن در اعتراض به محروميت غيرقانوني خود از تحصيل به کميته انضباطي احضار شده اند. محمد صيادي، دبير سابق سياسي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه بوعلي سينا همدان، طي حکم صادره توسط دادگاه به ۷۸ ماه حبس قطعي و ۲ ميليون و پانصد هزار ريال جريمه نقدي محکوم شده است. همچنين امين نظري، عضو شوراي مرکزي دفتر تحکيم وحدت، و سياوش حاتم، دبير انجمن اسلامي دانشگاه همدان، با احکام محروميت از تحصيل مواجه شده اند.

نشريه دانشجويي گام نو، ارگان انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه اراک، در پي طرح سناريويي مضحک و غيرواقعي توسط بسيجيان اين دانشگاه و حمايت مسئول نهاد رهبري اين دانشگاه از اين سناريوسازي به اتهام توهين به مقدسات از طريق چاپ يک داستان توقيف شد. نشريه دانشجويي طاق بستان در دانشگاه رازي کرمانشاه، که پيش از اين به علت انتشار خبر تجاوز معاون حراست دانشگاه کرمانشاه به سه ماه توقيف موقت محکوم شده بود، به صورت دائم توقيف شد. نشريه دانشجويي خلج در دانشگاه يزد نيز توقيف شد.

دکتر رمضان بهداد، دکتر غضنفر ميرجليلي، مهندس محمدعلي نکويي، اعضاي هيات علمي دانشگاه يزد، با حکم رئيس اين دانشگاه بازنشسته شده اند. دو سال پيش در اين دانشگاه پس از اخراج يکي از اساتيد توسط دکترميبدي، رئيس دانشگاه يزد، بر خلاف روال قانون با شکايت اين استاد، ديوان عدالت اداري راي به غيرقانوني بودن حکم اخراج صادر کرد و پس از امتناع رئيس اين دانشگاه از بازگرداندن اين استاد به دانشگاه ديوان عدالت اداري حکم انفصال از خدمت براي رئيس دانشگاه يزد صادر کرد. اما دولت با امتناع از اجراي اين حکم، مانع از اجراي قانون شد.

همچنين عبداله عباسي جوان، استاد دانشگاه شهيدرجايي تهران، و حسين حسيني، دبير سابق انجمن اسلامي دانشکده رازي اردبيل، نزديک به دو ماه است بازداشت شده و در سلول هاي انفرادي بند ۲۰۹ نگه داري مي شوند. وحيد شيخ بگلو، دانشجوي هويت طلب دانشگاه آزاد تبريز، نيز در بند مالي زندان تبريز تحت بازداشت است. ياسر گلي، روناک صفارزاده، هانا عبدي، حبيب الله لطيفي، چهار دانشجوي کرد، همچنان در بازداشت به سر مي برند. اخيرا بار ديگر جواد عليزاده، فعال دانشجويي، بازداشت شده است. سعيد درخشندي، عضو سابق شوراي عمومي دفتر تحکيم وحدت، نيز بدون اين که حقوق او در استفاده از مرخصي، آزادي مشروط و… به رسميت شناخته شود نزديک به سه سال است که در زندان به سر مي برد.

نکته اي که در اين ميان بهت برانگيز است اين است که کليه برخوردهاي فوق تنها در مدت دو هفته گذشته انجام شده است. دفتر تحکيم وحدت ضمن محکوميت فشارهاي گسترده اخير بر دانشگاه، اساتيد و فعالين دانشجويي و همچنين روند گسترده توقيف نشريات دانشجويي، محروميت از تحصيل و بازداشت دانشجويان، تعطيلي تشکل هاي منتقد و با سابقه دانشجويي، که اتفاقا از پشتوانه دانشجويي قابل توجه اي در دانشگاه ها برخوردار هستند، تحت سناريوهاي تکراري و در روندهايي بر خلاف قانون توسط مديران انتصابي دانشگاه ها و معاونت فرهنگي وزارت علوم و وزارت بهداشت، خواستار توضيح شفاف مديران دولت نهم در خصوص مشي سرکوبگرانه و عملکرد غيرقانوني شان در مقابل تشکل هاي منتقد است.

دفتر تحکيم وحدت حمايت همه جانبه از فعالين مستقل دانشجويي و همچنين اعضاي انجمن هاي اسلامي دانشگاه ها را وظيفه خود مي داند و اعلام مي نمايد از هيچ کوششي جهت استيفاي حقوق دانشجويان فروگذار نخواهد کرد و تا آن جا که در توان دارد از حقوق مسلم دانشجويان دفاع مي کند.

دفتر تحکيم وحدت

۱ بهمن ۱۳۸۷