بازگشايي دانشگاهها نزديكتر مي شود؛ نگراني ها افزونتر
 

فرهاد يزداني


سخنان روز گذشته آيت الله خامنه‌اي هم اعتراف به شكنجه و كشتار و يا آنگونه كه خود صريحتر گفته است "جنايت" در زندان‌ها و در برابراعتراض مدني مردم است، "در حوادث پس از انتخابات تخلفات و جنایاتی صورت گرفته است که بطور قطع با آنها برخورد خواهد شد." و هم پذيرفتن اين نكته كه معترضين و رهبران آن همين ملتي هستند كه او خود را "ولي امر" آنها مي‌داند "من، پیش قراولان حوادث اخیر را به دست نشاندگی بیگانگان از جمله امریکا و انگلیس متهم نمی کنم چرا که این موضوع برای من ثابت نشده است."

اما از اين موارد كه خود عميقا محتاج تامل و حديثي مفصل است بگذريم ، در كلام رهبر ايران يك نگراني نيز به وضوح ديده مي‌شد و آن بازگشايي دانشگاهها و فرا رسيدن "ماه مهر" است.

نگراني از اين بابت كه دانشجوها خون تازه و انرژي‌مضاعفي را به جنبش "عدالت خواه و آزادي طلب ايرانيان" كه امرزه رخت سبز به تن كرده است، تزريق كند و دستان جسور و بي باك دانشجويان به عنوان قشر پيشروي جامعه ياريگر دستان ملتي باشد كه اين روزها بغض كرده و بهت زده شاهد شقاوت و شكنجه و جنايت سالوسگران است. مگر نه آنكه آيت الله خميني دانشگاه را مبدا تحولات ناميده است؟

ديروز آيت الله خامنه‌اي نگراني خود را از بازگشايي دانشگاهها پنهان نكرد و حتي تلويحا از بسته شدن دانشگاهها سخن به ميان آورد. او از"طرح دشمنان برای ایجاد اختلال در کار علمی دانشگاهها" سخن گفت و تاكيد كرد"همه مراقبت کنند در این مسائل سیاسی کوچک و حقیر، کار علمی دانشگاهها و کلاسها و مراکز تحقیقاتی دچار آسیب نشود و هدف آشکار و مشخص دشمن برای اینکه حداقل مدتی دانشگاهها را به تعطیلی و تشنج و اختلال بکشاند محقق نگردد."

اما پيش از آنكه رهبر ايران نگراني خود را در اين مورد بيان كند، اين غلامعلي حداد عادل بود كه لب به سخن گشود، او كه از زمان به رياست مجلس رسيدن علي لاريجاني ترجيحش به سكوت و انزوا بود و از پس انتخابات رياست جمهوري دوباره فعال شده بود در 29 مرداد جاري و در "همایش آموزشی سالیانه اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان" گفت كه "هدف دشمنان ما این است که دانشجو را برای مقابله با نظام تحریک کنند، این مساله ممکن است در ماه های آینده ابعاد تازه ای به خود بگیرد."آنگونه كه خبرگزاري فارس نقل كرده است، حداد عادل همچنين گفته بود كه "سالهاست دشمنان این نظام سعی در قرار دادن دانشجویان مقابل این انقلاب دارند، دشمنان ما می خواهند با قرار دادن قشر دانشجو مقابل انقلاب، توده های مردم را مقابل این نظام قرار دهند. آنها می خواهند دوران قبل از انقلاب را شبیه سازی کنند."

حسين طائب فرمانده نیروهای بسیج سپاه پاسداران ایران كه اين روزها به خاطر افشاگري كروبي مبني بر نقش او در سناريوي "ترانه موسوي" بيشتر بر زبانها افتاده است، طي سخناني در ميان دانشجويان هوادار جناح اقتدارطلب در مشهد با اشاره به نزدیک بودن زمان بازگشایی دانشگاه ها، در مورد احتمال بروز "تقابل" هشدار داد.او با بيان اینکه مخالفان دولت به دنبال رهبری "جریان سبز" خود هستند، گفت: "تکلیف ما در این موضوع آگاه سازی و بالا بردن آگاهی های خود است. مراقب باشید که آنها پروژه تقابل را کلید نزنند و در این دام گرفتار نشویم". طائب همچنين خطاب به نيروهاي بسيجي تحت امر خود تاكيد كرد:" هنگام بازگشایی دانشگاه ها باید وظیفه خود را در این باره انجام دهیم و نباید به فرعی برویم."

انتشار همين خبرها كافي بود تا گمانه زني‌ها و شايعاتي در خصوص احتمال به تعويق افتادن دانشگاهها قوت گيرد و در رسانه‌ها نيز از طرحي در شوراي عالي امنيت ملي خبر داده شده بود كه بر اساس آن دانشگاهها با تاخير يك ترم فعاليت خود را از سر گيرند، در لابه لاي همن خبرها آمده بود كه برخي از اعضاي شوراي عالي امنيت ملي با اين طرح براي همه دانشگاهها مخالف ولي با انجام آن در دانشگاه تهران با توجه به تعداد بالاي دانشجويان در آن، رخ دادن اعتراض هاي گسترده دانشجويي و از همه مهمتر كشته شدن چند تن از دانشجويان اين دانشگاه در حوادث پس از انتخابات و در جريان حمله به كوي دانشگاه، موافقت كردند.

اين خبر اما به سرعت از سوي نمايندگان مجلس و مقامات وزارت علوم تكذيب شد. حسینعلی علیخانی دبیر شورای مرکزی کمیته انضباطی وزارت درباره اقدامات وزارت علوم و دانشگاه‌ها با توجه به شایعات موجود پیرامون بازگشایی دانشگاه‌ها گفت: ما برای اول مهر ماه و آغاز سال تحصیلی جدید در دانشگاه‌ها گارد نگرفته ایم و اصلا اعتقادی نداریم به اینکه اول مهرماه قرار است اتفاق خاصی در دانشگاه‌ها رخ دهد. ما به هیچ عنوان این احتمال را نمی‌دهیم." وی با بیان اینکه دانشجوی ما فهیم و آگاه است، افزود:" اگر برخی سیاسیون دانشجویان را تحریک نکنند که در خارج از دانشگاه حرکاتی را از خود نشان دهند اتفاقی را شاهد نخواهیم بود."

علي عباسپور رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم خبر مربوط به طرح شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تاخیر در آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها را رد کرد اما درعین‌حال این احتمال را رد نکرد که برخی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، چنین طرحی را به‌صورت انفرادی و نه در جلسه رسمی شورا، بررسی کرده باشند.

اما سخنان عصر روز گذشته آقاي خامنه‌اي نشان از نگراني جدي طيف حاكم از بروز اعتراضات گسترده دانشجويي است، به گونه‌اي كه اخبار رسانه ملي! آن بخش از سخنان رهبري را كه در خصوص دانشگاهها و هشدار وي بوده است را مهمتر ديد و بيشتر بر آن تاكيد كرد.

در هفته‌اي كه گذشت دانشگاه شيراز اولين دانشگاهي بود كه بازگشايي شد و آنچه كه در اين دانشگاه روي داد نشان داد كه نگراني جناح حاكم در خصوص دانشگاهها چندان هم بي اساس نبوده است، دانشگاه شيراز كه به خاطرآغاز امتحانات معوقه در این دانشگاه که به علت اعتراضات دانشجویی به نتیجه‌ی انتخابات، به تعویق افتاده بود، فعاليت خود را شروع كرده بود شاهد يك جو امنيتي بود..

اعضای بسیج دانشجویی و عوامل نهادهای حکومتی هم دانشجویان را به شدت زیر نظر گرفتند و به نهادهای امنیتی در سرکوب دانشجویان کمک كردند. و البته كه فرياد الله اكبر دانشجويان بر بام‌هاي خوابگاههايشان شبهاي شيراز را روشن و نويد سبز شدن دانشگاهها را داد..

حال همه نگاهها به دانشگاهها و دانشجويان پرشور است، آيا با نگراني هاي اعلام شده مي‌توان حدس زد كه دانشگاهها حتي براي مدتي "توقيف موقت" شوند؟ آيا دانشگاهها بيش از آنكه تا كنون شاهد هستيم پادگاني و جولان گه شبه نظاميان خواهد شد تا از اين رهگدز صدايي سبزي شنيده نشود؟ بايد تا وزيدن خنكاي نسيم ماه مهر صبر كرد...

 

 

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .