بازداشت مرتضي الويري، علي‌رضا بهشتي و پلمپ دفتر کروبي

ماموران دادستاني تهران دفتر مهدي کروبي را پلمپ و اسناد آن ضبط کردند. ماموران دادستاني همچنين مرتضي الويري و علي‌رضا بهشتي، نمايندگان کروبي و موسوي در کميته پيگيري زندانيان و آسيب‌ديدگان حوادث اخير را بازداشت کردند.

حسين کروبي، فرزند مهدي کروبي در گفت‌وگو با دويچه وله، ضمن تاييد خبر بازداشت مرتضي الويري گفت، غير از سردبير وبسايت "سحام نيوز" افراد ديگري نيز بازداشت شده‌اند.

احتمال داده مي‌شود که يکي از اين بازداشت‌شدگان خانم زهره آشتياني، خبرنگار روزنامه‌ي "اعتماد ملي" باشد. به گفته‌ي آقاي کروبي، از سرنوشت تعدادي ديگر از کارمندان دفتر مهدي کروبي خبري در دست نيست و اين احتمال وجود دارد که برخي از آنها نيز بازداشت شده‌ باشند.

مرتضي الويري، نماينده‌ي آقاي کروبي در کميته پيگيري زندانيان و آسيب‌ديدگان حوادث اخير بود. تهيه‌ي يک فهرست ۷۲ نفره از قربانيان حوادث اخير از جمله کارهاي اين کميته بود که نسخه‌اي از آن نيز در اختيار مجلس شوراي اسلامي قرار گرفت.

ساعتي پس از بازداشت مهندس الويري، منابع خبري نزديک به اصلاح‌‌طلبان گزارش دادند که دکتر عليرضا حسيني بهشتي، مشاور ارشد ميرحسين موسوي نيز بازداشت شده است.

عليرضا بهشتي همچنين نماينده موسوي در کميته پيگيري زندانيان و آسيب‌ديدگان حوادث اخير بود. بنابر گزارش‌ها، بازداشت آقاي بهشتي نيز با حکم دادستان جديد تهران صورت گرفته است.

پلمپ دفتر مهدي کروبي

اسماعيل گرامي مقدم، سخنگوي حزب اعتماد ملي، بعد از ظهر روز سه‌شنبه (۸ سپتامبر / ۱۷ شهريور) به خبرگزاري کار ايران (ايلنا) گفت، ماموران دادستاني با ورود به دفتر مهدي کروبي در جمشيديه تهران، همه‌ي اسناد و مدارک، سي‌دي‌ها، فيلم و کامپيوترهاي دفتر را جمع کرده و با خود بردند.

بنا بر اين گزارش، به هنگام ورود ماموران دادستاني، آقاي کروبي، دبيرکل حزب اعتماد ملي، نيز در دفتر بود و با گروهي از مراجعان ملاقات داشت. ماموران کروبي و ديگر افراد حاضر را به خارج از ساختمان هدايت کرده و دفتر را پلمپ کردند.

به گفته‌ي سخنگوي حزب اعتماد ملي، ماموران دادستاني سردبير وبسايت حزب اعتماد ملي (سحام نيوز) را نيز بازداشت کرده و با خود برده‌اند. محمد داوري، سردبير سايت "سحام نيوز" اوايل ماه گذشته (۷ مرداد ۸۸) از سوي مهدي کروبي منصوب شده بود.

روزنامه "اعتماد ملي"، ارگان حزب اعتماد ملي، نيز سه هفته پيش (۲۵ مرداد ماه) به دستور سعيد مرتضوي، دادستان وقت تهران توقيف شد. انتشار اعتماد ملي زماني متوقف شد که مهدي کروبي در سخناني افشاگرانه به حملات گروهي از امامان جمعه به خود و ديگر اصلاح‌طلبان پاسخ داده بود.

علت فشارها بر مهدي کروبي

حسين کروبي، فرزند مهدي کروبي، علت پلمپ دفتر آقاي کروبي را جلوگيري از افشاگري‌هاي وي اعلام کرد. به گفته‌ي حسين کروبي، حکومت با اين کار در عين حال درصدد ترساندن مردم است تا از مراجعه به دفتر مهدي کروبي و پيگيري مسائل مربوط به قربانيان و زندانيان حوادت اخير منصرف شوند.

مهدي کروبي چندي پيش در نامه‌اي سرگشاده به هاشمي رفسنجاني براي نخستين‌بار فاش ساخت که دختران و پسران بازداشت‌شده در زندان‌ها مورد تجاوز قرار گرفته‌اند. آقاي کروبي در ادامه‌ي اين افشاگري‌ها خبر داد که ترانه موسوي، در اثر تجاوزهاي مکرر و شکنجه‌ به قتل رسيده و جسدش سوزانده شده است.

آقاي کروبي همچنين فاش ساخت که حجت‌الاسلام حسين طائب، فرمانده بسيج و از افراد نزديک به دفتر آيت‌الله خامنه‌اي، در تهيه فيلم ساختگي در باره ترانه موسوي دست داشته است. در اين فيلم خانواده‌ي يک "ترانه موسو‌ي" ديگر که ۴۰ ساله است و در کانادا زندگي مي‌کند، در برابر دوربين ظاهر شده و مي‌گويند که دخترشان زنده است.

روزنامه‌ي "اعتماد ملي"، ارگان حزب اعتماد ملي، در ادامه‌اي افشاگري‌هاي آقاي کروبي توقيف شد. پس از توقيف اعتماد ملي، وبسايت خبري حزب (سحام نيوز) نيز فيلتر شد، اما به فعاليت خبري خود و نيز انتشار اظهارات افشاگرانه‌ي مهدي کروبي ادامه مي‌داد.

پلمپ دفتر کميته‌ي پيگيري بازداشت‌شدگان

يک روز پيش از پلمپ دفتر مهدي کروبي، ماموران دادستاني دفتر کميته‌ي پيگيري بازداشت‌شدگان را مهر و موم کردند. عليرضا بهشتي، سخنگوي اين کميته، پيش از ظهر روز سه‌شنبه به خبرنگار "سحام‌نيوز" گفت: «عصر ديروز ماموران امنيتي با اطلاع قبلي به دفتر کميته آمدند و بنا بر آن‌چه که گفته شده بود، قرار بود سوالاتي را درباره برخي از مسايل از مسئول دفتر اين کميته بپرسند، ولي با ارائه حکمي که از دادستاني تهران داشتند وسايل و اسناد و مدارک و يک لپ‌تاپ را با خود بردند.»

دادستان جديد تهران عباس جعفري دولت‌آبادي است که ۹ روز پيش از سوي صادق لاريجاني، رئيس قوه قضاييه، به جاي سعيد مرتضوي منصوب شد. انتصاب جعفري دولت‌آبادي به جاي مرتضوي اين تصور را نزد برخي ناظران دامن زد که با تغييرات تازه در قوه قضاييه، شايد تغييري در رويه‌ي دادستاني تهران نيز به وجود بيايد، اما اقدام‌هاي روزهاي اخير دادستان جديد نشان مي‌دهد که رويه‌ي سعيد مرتضوي همچنان ادامه دارد.

 

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .