استقبال جبهه مشارکت از تشکيل "راه سبز اميد"
راه اميد سبز مي تواند به عصر يخبندان گردش دموکراتيک قدرت پايان دهد

بسم الله الرحمن الرحيم

دهمين انتخابات رياست جمهوري اسلامي ايران علي رغم همه تلخي ها و بد اخلاقي ها و سوء استفاده هاي اصحاب قدرت، دست آوردهاي شيرين و بزرگي داشت که به مرور نتايج آن براي همگان روشن خواهد شد.

شايد مهم ترين دست آورد اين انتخابات، ظهور و بروز اراده ملي در بالاترين سطح و در فراگيرترين عرصه براي غلبه بر موانع و عوامل عقب ماندگي و در جا زدن کشور بود که با گشودن "راه سبز اميد" ترديدي نيست که اين ملت با آگاهي و شناخت کامل و با برخورداري از صبر و بردباري مثال زدني و با بلوغ مدني کاملي که در اين عرصه از خود نشان داد، روز به روز فضاهاي جديدي را براي شکوفايي ظرفيت هاي ملي خواهد گشود. بدين معنا دهمين انتخابات رياست جمهوري اسلامي، پيروزي ملتي بود که شکوفايي خود را جشن گرفت و راه روشن خود به سوي سعادت و ترقي را شناخت و در آن گام به پيش نهاد.

آن چه به نام بيانيه "راه سبز اميد" توسط قرزند پاک ملت، انسان فرهيخته، فداکار و متدين، جناب آقاي ميرحسين موسوي انتشار يافت در حقيقت مانيفست رهايي مردم ايران از چرخه معيوب استبداد – وابستگي – عقب ماندگي است. اين متن پرمحتوا حاصل انديشه در يک قرن تلاش ملت ايران براي آزادي و پيشرفت و خودباوري و بخصوص تعمق فراوان در انقلاب اسلامي ايران و نتيجه بهره گيري از تجارب مغتنم جنبش اصلاح طلبي مردم ايران در دهه گذشته است و مي تواند به عنوان چراغ پرفروغي در راه پرفراز و نشيب آنان راهگشاي همه ملت براي رسيدن به آرزوها و آمال خود باشد.

جبهه مشارکت ايران اسلامي با تبريک به جناب آقاي مهندس موسوي براي "راه سبز اميد" از اين حرکت راهگشا و اميد آفرين استقبال مي کند و حمايت همه جانبه خود را از پويندگان اين مسير پر رهرو اعلام مي دارد.

از نظر ما "راه سبز اميد" داراي شاخصه ها و نمادهاي مهمي است که تبيين و پردازش آن ها مي تواند در تداوم راه و در تسهيل وصول به مقصد ما را ياري کند. در اين جا ما به طور بسيار موجز در حد بضاعت خود به اين مهم مي پردازيم و اميدواريم آحاد ملت ايران و به خصوص نخبگان و فرهيختگان و اهل دانش و قلم در روشن تر ساختن اين راه نوراني يار و ياور ديگر هم وطنان خود در اين مسير باشند.

1- اساس "راه سبز اميد" بازگشت و توجه کامل به متن جامعه است. اصلاحات براي آن بود که شکاف بين ملت و حاکميت را ترميم کند اما ضعف جامعه مدني سبب شد تا در اين مهم به توفيق کامل دست پيدا نکند. تجربه سترگ اصلاح طلبان اينک مي تواند در راه تقويت و توانمند کردن جامعه ايران به عنوان منشا اصلي قدرت و اقتدار در "راه سبز اميد" با بازگشت پرتوان به جامعه به کار گرفته شود و به خصوص در عصر يخبندان گردش دموکراتيک قدرت، و در زمان خاکميت انحصار بازگشت به جامعه به صورت دموکراتيزاسون کامل جامعه ايران مي تواند سرآغاز تحولي بزرگ در مدنيت اين کشور به شمار آيد. اين "بازگشت به مردم" در عين حال که محور همه حرکات را آحاد شهروندان قرار مي دهد اما ماهيتا با نگاه توده وار که مشارکت مردم را تنها از طريق سلسله مراتب فرماندهي و بسيج شده از بالا مي پسندد کاملا متفاوت است. در نگاه "راه سبز اميد" در حقيقت قدرت در جامعه به صورت هرمي ترسيم مي شود که قاعده و اساس آن را مردم آگاه، باشعور، داراي حق کامل دانستن و از آن مهمه تر پرسيدن تشکيل مي دهد. مردمي که در تعيين حق سرنوشت خود آزادي کامل دارند و هيچ کس نمي تواند اين حق را از آنها سلب کند.

2- "راه سبز اميد" توانمندسازي جامعه ايران را به نحوي در دستور کار قرار مي دهد که هر فرد به عنوان يک ملت شناخته مي شود. تجربه موفق "هر شهروند يک ستاد" و "هر شهروند يک رسانه" ما را اميدوار مي کند که اينک به دنبال تحقق "هر فرد ، يک ملت " باشيم. در اين ديدگاه ناديده انگاشتن حق هر فرد به مثابه ظلم به تمام ملت است و در مقابل هر فرد با مسئوليت پذيري در برابر جامعه خود تکليف دارد تا به صورت فعال در همه اموري که با سرنوشت ساير هموظنان خود ارتباط دارد مشارکت فعال داشته باشد.

3- "راه سبز اميد" ايرانيان را داراي آنچنان ظرفيت بالا و والايي مي داند که تکيه بر اين ظرفيت را برا يآباداني و سربلندي ايران کافي و وافي مي داند و نه تنها با فعليت رساندن اين ظرفيت نويد ايراني آباد و آزاد را مي دهد بلکه خود را قادر به ارائه الگويي مناسب براي همه کساني مي داند که مي خواهند فارغ از سلطه هر قدرتي متکي به خود و هويت خود باقي بمانند. بر اين اساس تمام نگاه "راه سبز اميد" به داخل و ظرفيت هاي ملي است و در عين حال که از تمام فرصت هاي بين المللي در راه سربلندي ملت ايران استفاده مي کند اما تعامل به جهان را به قيمت نفي هويت و کم انگاري ظرفيت هاي ملي نفي مي کند.

4- "راه سبز اميد" در عين پذيرفتن تکثر و تنوع در درون جامعه ايراني« نه تنها شکاف هاي جامعه را فعال نمي کند بلکه با چسب هويت ملي و برابري حقوقي تمام ايرانيان، از اين همه تکثر به عنوان سرمايه اي براي رشد و تکامل همه جانبه جامعه ايراني بهره خواهد گرفت. در "راه سبز اميد" همه ايرانيان، از هر جنسي، از هر نژادي، از هر آييني و از هر فرهنگ و زباني، بخشي از هويت ايراني است که وقتي در کنار هم قرار گيرند، وحدت ملي را شکل مي دهند. در اين نگارستان زيبا به نام ايران، آحاد اين ملت علاوه بر افتخار ايراني بودن، مفتخر به نقش داشتن در تکميل اين هويت پربار هستند.

5- "راه سبز اميد" اگر نگوييم تنها راه، مسلما از معدود راه هايي است که با پيمودن آن مي توان به تداوم راه انقلاب اسلامي در قالب "جمهوري اسلامي، نه يک کلمه کم و نه يک کلمه زياد" اميدوار بود. امروز متاسفانه رفتارهاي ناهنچاري که به نام دين و انقلاب چهره نظام را خدشه دار کرده، دفاع از جمهوري اسلامي را براي بسياري از دلبستگان به آن مشکل کرده است. "راه سبز اميد" با نشان دادن سره از ناسره نه فقط در گفتار بلکه در رفتار و شيوه عمل خود و ترسيم چهره رحماني دين مي تواند اعتماد بر باد رفته را به ميراث امام و شهيدان برگرداند. بر همين اساس "راه سبز اميد" عليه هيچ فرد يا چرياني نيست بلکه نفي کننده رفتارهايي است که با جمهوري اسلامي هيچ قرابتي ندارد و چون وصله ناجوري دامن اين نظام را آلوده کرده اند. "راه سبز اميد" دشمن استبداد، وابستگي، ويژه خواري، شايسته ستيزي، رياکاري، دروغ گويي و حاکميت بداخلاقي هاست.

6- ويژگي مهم "راه سبز اميد" به رسميت شناختن همهه نهادهاي جامعه مدتي و به خصوص احزاب است. "راه سبز اميد" فضا را بر هيچ حزب و جريان و گروهي حتي مخالفان خود تنگ نمي کند بلکه با گسترده کردن فضاي سياسي و اجتماعي همچنان آحاد ملت را به تشکل يابي، سازماندهي و عمل جمعي فرا مي خواند. همچنين با اهتمام به ايجاد شبکه هاي گسترده اجتماعي در ابعاد کوچک و بزرگ در خانه، مدرسه، دانشگاه، حوزه، کارگاه و سازمان هاي صنفي و حرفه اي يادآور اين نکته است که در صورت وجود چنين شبکه هاي گسترده اي است که نهادهاي تاثيرگذار جامعه مدني مانند احزاب مي توانند به اهداف والاي خود دست يلبند. در حقيقت "راه سبز اميد" پيشنهاد مي کند جامعه ايراني با ظرفيت مثال زدني خود شايسته آن است که در همه زمينه ها و عرصه ها به کار جمعي روي آورد به نحوي که دست تطاول روزگار نتواند اين همبستگي و وحدت را با هر حيله اي دستخوش آسب کند.

7- "راه سبز اميد" که در پاسخ به محدوديت هاي فراوان ايجاد شده بر سر راه ملت در راه احقاق حق خود اعلام موجوديت کرد از چنان وسغت نظر و قدرت روحي بالايي برخوردار است که براي کاهش رنج ملت و کاستن از هزينه هاي ملي براي رسيدن به سازش با قدرت حاکمه راه حل هاي عادلانه اي را ارايه مي کند که اگر ذره اي انصاف وجود داشته باشد و اراده اي براي برون رفت از بحران يافت شود، اين راه حل ها که برگرفته از آموزه هاي الهي و منشا گرفته از روح گذشت ايراني است مورد توجه خواهد بود.

جبهه مشارکت ايران اسلامي با ابراز خوشوقتي از آغاز اين مرحله در تاريخ ايران عزيز، اطمينان دارد تلاش همه مردم ايران در "راه سبز اميد" سبب شکوقايي استعدادهاي فراوان و سربلندي روزافزون ملت خواهد شد و دير نخواهد بود روزي که قدرت ملت در حرکت پرتوان خود همه کس و همه چيز را به تسليم در برابر اراده خود وا خواهد داشت.

جبهه مشارکت ايران اسلامي
18 شهريور 1388

 

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .