بيانيه انجمن دفاع از آزادي مطبوعات
روزنامه نگاران به ناحق در زندانند

 

به دنبال گذشت سه ماه از زنداني بودن تعدادي از روزنامه نگاران، انجمن دفاع از آزادي مطبوعات با صدور بيانيه اي در مورد وضعيت آنها ابراز نگراني كرد.اين بيانيه در شرايطي صادر مي شود که وضعيت هيچ يك از روزنامه نگاران بازداشتي مشخص نشده و اتهام دقيق آنها اعلام نشده است.

بيانيه انجمن دفاع از آزادي مطبوعات با اشاره به چنين نگراني اي اعلام مي كند: "بيش از يک‌صد روز از بازداشت جمعي از روزنامه‌نگاران کشور، در پي برگزاري انتخابات رياست جمهوري دهم و رويدادهاي پس از آن مي‌گذرد. با وجود آزادي به قيد وثيقه‌ي برخي از فعالان مطبوعاتي در چند هفته‌ي اخير، متاسفانه همچنان جمعي از روزنامه‌نگاران در شرايطي سخت، در بازداشت غيرقانوني به‌سر مي‌برند و از سوي ديگر بازداشت و تهديد و اعمال فشار عليه روزنامه‌نگاران منتقد و مستقل ايران، به بهانه‌هاي گوناگون ادامه دارد".

اين بيانيه مي افزايد: "آقايان عيسي سحرخيز، کيوان صميمي و احمد زيدآبادي، اعضاي شوراي مرکزي انجمن دفاع از آزادي مطبوعات، ازجمله‌ي روزنامه‌نگاراني هستند که هفته‌هاست شرايط دشواري را در حبس و بند، به ناحق، تحمل مي‌کنند. تاسف‌بار آنکه اخبار نگران‌کننده‌اي درباره‌ي چگونگي برخورد با ايشان و نيز ديگر روزنامه‌نگاران شنيده و مطرح شده است".

بياينه همچنين با اشاره به اسامي ديگر روزنامه نگاران بازداشت شده ادامه ميدهد: "آقايان بهمن احمدي امويي، سعيد ليلاز، محمد قوچاني، مسعود باستاني، فياض زاهد، رضا نوربخش، علي پيرحسينلو، محسن آزموده، مهدي محموديان، حسين نوراني‌نژاد، مسعود لواساني و خانم‌ها هنگامه شهيدي و فريبا پژوه، از جمله روزنامه‌نگاراني هستند که برخي از ايشان يک‌صد روز است در سلول انفرادي و شرايط سخت و دشوار و بدون دسترسي به کتاب و مطبوعات، به‌سر مي‌برند. فشارهاي روحي و رواني و جسمي وارد شده بر اين روزنامه‌نگاران، نه در چارچوب قانون اساسي جمهوري اسلامي قابل توجيه است و نه با اعلاميه جهاني حقوق بشر و ميثاق‌نامه‌هاي بين‌المللي مشابه، نسبتي دارد".

اين بياينه همچنين نسبت به برخوردهاي صورت گرفته اعلام نگراني كرده و افزوده: "افزون بر برخورد خشن با روزنامه‌نگاران و به حبس و بند کشيدن ايشان، بايد به احضارها و تهديدهاي مستقيم و غيرمستقيم اهالي مطبوعات (به‌ويژه روزنامه‌نگاران مستقل و منتقد) توسط نهادهاي امنيتي نظام اشاره کرد. اتفاق ناگواري که در کنار توصيه‌هاي مکرر و فشارهاي گوناگون بر اندک نشريات منتقد و مستقل موجود، آزادي مطبوعات و فعاليت روزنامه‌نگاران و تحليل‌گران را در ايران امروز، بيش از هر زمان، به مخاطره افکنده و به‌شدت تهديد مي‌کند".

انجمن دفاع از آزادي مطبوعات در ادامه اين بيانيه با ابراز نگراني و اعتراض شديد نسبت به "روند تاسف‌بار" کنوني، از دستگاه‌هاي مسئول خواسته است که: "ضمن آزادي بي‌قيد و شرط و فوري تمامي روزنامه‌نگاران و صاحب‌نظران بازداشت‌شده در جريان حوادث پس از انتخابات 22 خرداد، از اعمال فشارهاي غيرقانوني بر مطبوعات منتقد، پرهيز نمايند، و آزادي مطبوعات را محترم شمارند. ادامه‌ي روند ناگوار کنوني، نه تنها جايگاه ايران را در جهان، از جهت وضع آزادي بيان و مطبوعات، از آنچه که هست، اسف‌بارتر و رسواتر مي‌سازد؛ بلکه فاقد هرگونه توجيه قانوني، ديني، عقلي و عرفي بوده، و نيز مغاير و تهديدکننده‌ي منافع ملي است".

 

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .