‫بيانيه سازمان دانش آموختگان ايران (ادوار تحکيم وحدت) به مناسبت فرا رسيدن ۱۶ آذر روز دانشجو




‫شانزدهم آذر هرسال يادآور خاطرات درخشاني در تاريخ جنبش دانشجويي ايران است. نگاهي گذرا به اين تاريخ پر افتخار نشان مي دهد که مبارزه با ظلم، برپايي عدالت، آزادي خواهي ، استقلال طلبي و ميهن پرستي شاخصه هاي درخشان مبارزات جنبش دانشجويي ايران در ساليان پيشين بوده است.

 جنبش دانشجويي به عنوان نبض حيات سياسي جامعه براي تحقق اين آرمانها در نزديک به يک قرن گذشته تلاشهاي فراواني کرده و در مقابل هزينه هاي فراواني که متحمل شده البته دستاوردهاي ارزشمندي نيز داشته است. دانشجويان به عنوان بدنه فعال جامعه همواره مورد غضب حاکمان مستبد و کوته بيني بوده اند که آزادي و احترام به حقوق انسان را تاب نداشته و براي تحکيم پايه هاي قدرت نامشروع خود دانشجويان را به مسلخ برده اند.

 ۱۶ آذر ۱۳۳۲ به عنوان يکي از برجسته ترين فرازهاي مبارزات جنبش دانشجويي ايران صحنه نبردي بود که در يک سوي آن دولت زاده از کودتايي قرار داشت که از حمايت خارجي برخوردار بود و در سوي ديگر آن دانشجوياني بودند که سرنگوني دولت ملي برآمده از متن جامعه شان را تاب نداشتند. حکومت وابسته وقت گرچه توانست با قرباني کردن ۳ آذر اهورايي در پيش پاي اربابان خارجي براي مدت کوتاهي بر امور مسلط شود ولي بسيار زودتر از آنچه گمان مي کرد در آتش افروخته از جرقه ۱۶ آذر سوخت و آنچه تا ساليان متمادي در اذهان جامعه باقي مي ماند ياد و خاطره آن ۳ يار دبستاني است.

‫امروز در آستانه روز دانشجو شباهت هاي بسياري را مي توان با رويداد تاريخي ۱۶ آذر ۱۳۳۲ يافت که نشان از بازتوليد ساختار استبدادي و فضاي پليسي در جامعه ايران دارد. نمايش انتخاباتي ۲۲ خرداد گرچه توانست زمام اداره وزراتخانه ها و ادارات دولتي را به دست مطرودان مردم بدهد ولي خيابانهاي شهر را به تسخير مردمي درآورد که مصرانه آراي سبز خود را از حاکمان مطالبه مي کنند. تلاشهاي حاکميت براي بازگرداندن مردم به خانه هايشان و ايجاد اعتماد عمومي در مسير بي ثمري افتاده است که تنها بر شکاف دولت ملت مي افزايد چرا که بسته شدن فضاي سياسي، بار گران مبارزه سياسي را به دوش جرياني مي اندازد که ماهيتا نمي تواند مصالحه جو باشد واقدامات استبداد ،جامعه را به پايان مسير اميد به اصلاح طلبي در ساختار موجود سوق مي دهدو عجبا که حاکمان همچنان بر اين طبل توخالي مي کوبند!

‫با نزديک تر شدن به روز دانشجو شاهديم که دستگاه هاي امنيتي قضايي با دستگيري بي سابقه فعالان دانشجويي و احضارهاي پي در پي به کميته هاي انضباطي و ايجاد فضاي رعب و وحشت از طريق تهديدها و اظهارنظرهاي تند مي کوشند تا دانشجويان را از پيگيري مطالبات برحق جامعه منصرف کنند ولي ناگفته پيداست که افزايش خشونت بيشتر در قبال جريان دانشجويي الزاما" به کنترل دانشجويان منجر نخواهد شد و تنها باعث خواهد شد که حرکت جنبش دانشجويي شتاب بيشتري بگيرد.

‫سازمان دانش آموختگان ايران (ادوار تحکيم وحدت)به عنوان تشکلي برآمده از متن دانشگاه ضمن محکوم نمودن فشارهاي بي سابقه بر جريان دانشجويي هشدار مي دهد که اعمال خشونت در روز دانشجو در قبال دانشگاه عواقب غير قابل محاسبه اي را براي اعمال کنندگان آن دربرخواهد داشت.

‫سازمان دانش آموختگان ايران (ادوار تحکيم وحدت) خواستار آزادي سريع و بي قيد و شرط کليه فعالان دانشجويي و رفع فشار از اعضاي انجمن هاي اسلامي و دفتر تحکيم وحدت است.

‫سازمان دانش آموختگان ايران (ادوار تحکيم وحدت) ضمن احترام به شجاعت و پايداري جنبش دانشجويي ايران، مصرانه از فعالان دانشجويي مي خواهد که از افتادن در دام خشونت طلبان پرهيز نموده و اجازه ندهند تا براي موجه جلوه دادن برخورد با دانشجويان بهانه اي به دست کودتاچيان بيافتد.

‫سازمان دانش آموختگان ايران (ادوار تحکيم وحدت) اميد آن دارد که حاصل تلاشها و مجاهدت هاي جريان دانشجويي و ميراث خون پاک ۳ آذر اهورايي منجر به استقرار عدالت، مردم سالاري و آزادي در اين ديار گردد.

‫سازمان دانش آموختگان ايران (ادوار تحکيم وحدت)
‫۱۶ آذرماه ۱۳۸۸


تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .