بيانيه سيد محمد خاتمي

ارجاع شکايت به مراجعي که بايد حافظ حقوق مردم باشند ولي خود مورد انتقاد و شکايت هستند راه حل مسئله نيست

۳۱ خرداد ۱۳۸۸

محمد خاتمي پس از حوادث روز 30 خرداد با صدور بيانيه‌اي ضمن ابراز نگراني از امنيتي و نظامي شدن فضاي کشور تأکيد کرد: بر اين باورم که هنوز راه رهايي از اين وضعيت آشفته بسته نيست.

به گزارش کلمه، متن کامل بيانيه حجت‌الاسلام و المسلمين سيدمحمد خاتمي به اين شرح است:

بسم الله الرحمن الرحيم

حضور مردم در صحنه از دست آوردهاي بزرگ انقلاب اسلامي است که بايد آن را پاس داشت و راههاي آن را گشاده تر کرد. اين حضور شکوهمند از همه بخش ها و گروههاي سني و صنفي در ايران يک پيام روشن دارد که مردم صاحب کشور و انقلاب اند. اين پيام را امروز نيز بايد دريافت؛ سکوت اعتراضي و رفتار مدني مردم در راهپيماييها هم نشانه رشد و بيداري و مسؤوليت پذيري مردم است و هم حکايتگر اين واقعيت انکار ناپذير است که مردم داراي حقوق اساسي و مشخص هستند که هر نظامي موظف به رعايت آنهاست. تبليغات تحريک کننده و اهانت آميز نسبت به مردم که همواره مستقل عمل کرده اند و انتساب حرکت سالم آنان به بيگانگان خود جلوه اي از اعمال سياست هاي نادرست است که سبب دورتر شدن مردم از حکومت مي شود.

در ايران انتخاباتي برگزار شده است و انبوهي از مردمان بزرگوار که آن حماسه حضور را آفريدند نتيجه اعلام شده را باور ندارند و به آن معترض اند. اعتماد عمومي در اين زمينه لطمه ديده است و بستن راه اعتراض مدني به روي مردم به معني گشودن راههاي خطرناکي است که خدا مي داند به کدام سرانجام برسد.

بايد حق مردم را پاس داشت و در عين تدبير در برابر هرگونه تشنج و تشنج آفريني و ناامني (که از ساحت مردم به دور است) بايد از شيوه‌هاي پرهزينه و زيانبار براي نظام و مردم از جمله مقابله نظامي و خشونت فاصله گرفت و همگان در جهت ترميم اعتماد عمومي که پشتوانه اصلي نظام و کشور است برآييم و حرکت کنيم.

ضرب و جرح و ارعاب که نمونه تأسف آور آن را در روز شنبه شاهد بوديم و موجي از دستگيري از زنان و مردان و نخبگان سياسي و فرهنگي کشور از اولين ساعات اعلام نتايج تاکنون و ممانعت از اجتماعات آرام و باوقار مردم که از نشانه هاي فرهنگ بالاي هموطنان است، مشکلات را افزون مي کند.

فرصت ها به سرعت مي گذرد و به تهديد تبديل مي شود، در حالي که بر اين باورم که هنوز راه رهايي از اين وضعيت آشفته بسته نيست و نيازي به امنيتي کردن و نظامي کردن فضا ندارد.

ارجاع امر به مرجع يا مراجعي که بايد حافظ حقوق مردم و مجري انتخابات سالم و آزاد و ناظر بر آن باشند، ولي خود مورد انتقاد و شکايت اند راه حل مسأله نيست.

در بازگشايي اين گره چرا نگاهي به روش و سيرت حضرت امام (ره) نداريم که در موارد مشابه بوده است و مي تواند و بايد مورد تأسي و اهتمام قرار گيرد.

تعيين هيأتي عادل، کاردان، بيطرف و شجاع که به ويژه مورد اعتماد معترضان هم باشد و پذيرش داوري منصفانه آن هيأت راهي براي عبور از اين مرحله و گامي مثبت در جهت تقويت نظام و بازسازي اعتماد عمومي و نيز نشانه تصميم گيري خطير و گره گشا در هنگامه هاي حساس به نفع مردم و در جهت آرمانهاي انقلاب است.

آزادي سريع دستگير شدگان و زندانيهايي که موجب نگراني عميق خانواده هاي آنان و بسياري از مردم شده است و نيز بازکردن راههاي ارتباطي و اطلاع رساني که متأسفانه همه را بسته اند مي تواند فضاي جامعه را تلطيف کند.

از سوي ديگر اعتراض و انتقاد به شيوه مدني و به دور از هرگونه ناآرامي را که حق مسلم مردم است بايد همگان پاس داريم.

نفي خشونت و تغيير فضاسازي کين توزانه و دشمن آفرين و مبتني بر تهمت و افترا به فضاي جديد مبتني بر حقيقت، به محبت و دوستي و تعامل با يکديگر نيز بايد سرلوحه عمل قرار گيرد.
در اين صورت است که هر هزينه‌اي که پرداخت شود نظام با همه ارزش‌هايش مصون و محفوظ خواهد ماند.

مردم حضور دارند و همچنان در انتظارند، اين حضور را بايد محترم شمرد.

ان اريد الا الاصلاح ما استطعت و ما توفيقي الا بالله * عليه توکلت و اليه انيب

سيد محمد خاتمي

31 خرداد 1388

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .