ابعاد وسيع برخورد با فعالان دانشجويي


 

هر روز با شدت گرفتن اعتراضات مردمي، اخبار جديد از بازداشت و زنداني نمودن دانشجويان دانشگاه هاي مختلف سراسر کشور به گوش مي رسد. بنا به اخبار رسيده، اعتراضات از چند دانشگاه مرجع به سراسر کشور کشيده شده و حتي دانشگاه هاي آزاد که از داشتن تشکلهاي دانشجويي مستقل محروم هستند را در بر گرفته است.

در حالي که اخبار نگران کننده اي نسبت به وضعيت دانشجويان زنداني و برخوردهاي صورت گرفته با آنان در بند 209، انتشار مي يابد. ازيک سو هيچ يک از مقامات قضايي در خصوص وضعيت دانشجويان بازداشت شده اظهار نظري نکرده اند و از تعداد دقيق دانشجويان بازداشت شده و اسامي آنان نيز اطلاع دقيقي در دست نيست. از سوي ديگر بستگان اين دانشجويان بازداشتي از سوي ماموران قضايي تهديد مي شوند که اگر اطلاعاتي در اختيار رسانه ها گذاشته شود ديگر زندانيشان را نمي بينند. وفشار بر دانشجويان زنداني در زندان ها و دانشجويان معترض در دانشگاه هاي کشور هم چنان ادامه دارد.

همزمان با ناآرامي هاي روز عاشورا و سرکوب خونين مردم و دستگيري گسترده فعالان سياسي، بازداشت دانشجويان و دامنه برخوردهاي امنيتي با فعالان دانشجويي هم وسيع تر شده و از سوي ديگر بي خبري مطلق از وضعيت نامعلوم شماري از فعالان بازداشت شده در پي حوادث اخير، بر دامنه نگراني خانواده هاي آنان و افکار عمومي افزوده است.

در اين گزارش به گوشه اي از ظلمي که به دانشجويان رفته و مي رود، اشاره شده است. بدون شک به دليل محدوديت اطلاعات،اين گزارش کامل نيست و اسم بسياري از دانشجويان از قلم افتاده است.

دانشجويان دربند

در پي ناآرامي هاي روز عاشورا، ۹ دانشجوي دانشگاه‌هاي اميرکبير، علم و صنعت و فني بابِل بازداشت شدند. يکي از بازداشت شدگان در حاليکه به شدت مضروب شده بوده است با سر شکسته در عصر روز عاشورا بازداشت شده است. اين بازداشت ها در پي اعزام نيروهاي بسيج به اين دانشگاه صورت گرفته است.

بنا به گزارش خبرنامه امير کبير،از صبح امروز دانشجويان دانشگاه علم و صنعت در اعتراض به کشتار مردم در روز عاشورا دست به تحصن زدند که اين تحصن با حمله نيروهاي بسيجي همراه شد. اين نيروها مجهز به گاز فلفل بودند که تعدادي از نيروهاي گارد ويژه نيز آنان را همراهي مي کردند.

گفتني است مصطفي حسين زاده عضو شوراي مرکزي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه علوم و فنون مازندران ، امير رمضاني و موسي جلالي خواه اعضاي شوراي عمومي انجمن اسلامي، ديروز در ظهر روز عاشورا در ميدان امام حسين تهران به اتهام شرکت در عزاداري حسين (ع) توسط نيروهاي لباس شخصي دستگير و به مکان نامعلومي انتقال داده شدند. اين سه دانشجو در هنگام دستگيري مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و حال مصطفي حسين زاده در لحظه دستگيري وخيم گزارش شده است.

همچنين نيلوفر هاشمي آذر، دانشجوي معماري دانشگاه تهران به همراه مادرش شهرزاد نصيري در روز عاشورا (يکشنبه 6 دي‌ماه) در خيابان جمال‌زاده دستگير شدند.شهرزاد نصيري مادر اين دانشجوي زنداني روز گذشته در حدود ساعت 4 بعدازظهر با تعهد آزاد شده است اما نيلوفر هاشمي را به زندان اوين منتقل نموده‌اند.

مهدي عربشاهي ، دبير تشکيلات دفتر تحکيم، همزمان با درگيريهاي روز عاشورا ، توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شد. اين فعال دانشجويي به گفته دوستانش هدف ماموران امنيتي بوده و از قبل شناسايي شده بود.

همزمان دستگيري هاي در تهران، درساري و مشهد برخوردهاي شديد با فعالان دانشجويي و احتمال اعمال فشارهاي جسمي و روحي بر آنان در زندان ها، آغاز شده است.

رضا نيکوکار و مهدي ابراهيمي، دو فعال دانشجويي دانشگاه ساري نيز توسط نيروهاي امنيتي بازداشت و به مکان نامعلومي انتقال يافته اند.

از فعالان دانشجويي دانشگاه فردوسي مشهد که به دنبال ارتحال آيت الله منتظري، هفت تن بازداشت شده اند که اطلاعاتي از وضعيت آنان وجود ندارد.

اين تعداد از دانشجويان مشهدي در مقابل دفترآيت الله صانعي، يکي از محل هاي برگزاري مراسم عاشورا بازداشت شده اند و حسين قابل، برادر زاده احمد و هادي قابل دو پژوهشگر ديني در بين بازداشت شدگان است.

در حال حاضر دست کم بيست و پنج فعال دانشجويي دانشگاه هاي مشهد در بازداشت بسر مي برند. اکثر بازداشت شدگان طي هفته گدشته و به دنبال مراسم عزاداري و ياد بود براي آيت الله منتظري بازداشت شده اند و از محل نگهداري ووضعيت آنان خبري در دست نيست.

رشيد اسماعيلي، عضو شوراي سياست گذاري سازمان ادوار تحکيم در اصفهان بازداشت شده بود و تاکنون خبري از وضعيت جسمي و روحي وي در دست نيست.

ميلاد اسدي دانشجوي زنداني دانشگاه خواجه نصير و عضو شوراي مرکزي دفتر تحکيم وحدت که از آذرماه گذشته بازداشت شده، در ملاقات با خانواده اش اعلام کرد در زندان انفرادي و در سلولي سرد نگهداري مي شود و در يک هفته اخير او را بدون هرگونه بازجويي به صورتي بلاتکليف در سلول انفرادي نگاه داشته اند.بازپرس پرونده در جواب اعتراض خانواده اسدي به وضعيت بلاتکليف اين دانشجوي زنداني گفته است:بگذاريد مدتي در تنهايي خلوت کند!

ميلاد اسدي عضو شوراي مرکزي دفتر تحکيم وحدت پيش از اين بارها از سوي دادگاه انقلاب و همچنين کميته انضباطي دانشگاه خواجه نصير احضار و مورد تهديد قرار گرفته بود. پرونده وي در شعبه 7 بازپرسي امنيت قرار دارد و يکي از اتهامات وي "اقدام عليه امنيت ملي" است.

اشکان ذهابيان، دانشجوي انتقالي دانشگاه مازندران که هنوز چند ماه از آزادي او پس از بازداشت سي روزه در تيرماه جاري نمي گذشت، پيش از برگزاري تجمع روز سيزده آبان، اولين دانشجويي بود که پس از احضار به دادستاني بابل بازداشت شد.

سياوش رضاييان، دانشجوي رياضي دانشگاه مازندران که 11 آبان بازداشت و يک روز بعد آزاد شده بود، مجددا در تاريخ 15 آبان بازداشت شد.

بهنام فرازمند و زاوش گرايلي دو دانشجوي ديگر اين دانشگاه هم پس از تجمع 12 آبان اين دانشگاه و پس از انتقال به حراست دانشگاه، تحويل مامورين امنيتي بابلسر شدند.

مهدي داوديان دانشجوي علوم اجتماعي اين دانشگاه نيز شامگاه 13 آبان با يورش مامورين امنيتي به منزلش بازداشت و به زندان بابل منتقل شده است.

با پايان يافتن تجمع دانشجويان دانشگاه فردوسي مشهد در اعتراض به لغو مجوز مراسم بزرگداشت آيت الله العظمي منتظري در اين دانشگاه 3 تن از دانشجويان با نامهاي "آرشام دامغاني"، "مهران هدشي" و "امير ثابت مقدم" توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شدند که بهنام فرازمند و اشکان ذهابيان پس از انتقال به دادسرا و بازپرسي به قيد وثيقه 30 ميليون توماني آزاد شدند.

فرشيد يداللهي وکيل سيد حامد کاووسي در مورد اتهامات موکلش گفت: " اتهامات وي اقدام عليه امنيت داخلي کشور از طريق شرکت در تجمعات غير قانوني و اداره آن و تبليغ عليه نظام به نفع گروهها و سازمانهاي مخالف از طريق سر دادن شعارهاي ضد ولايت و ضد مسئولين مملکت اعلام شده است."

همچنين اين وکيل دادگستري در مورد رسيدگي به پرونده موکل خود در شعبه‌اي ديگر از دادگاه انقلاب شيراز بيان داشت: "در خصوص آقاي سيد حامد کاووسي پرونده ديگري نيز در شعبه 115 دادگاه عمومي شيراز در حال رسيدگي مي‌باشيد. با مراجعه به شعبه 115 دادگاه عمومي جزائي متوجه شدم بدون احضار موکل سيد حامد کاووسي به دادگاه براي وي به اتهام اخلال درنظم عمومي و توهين به مقامات حکم حبس به صورت غيابي صادر شده البته تا کنون اين حکم به وي و اينجانب ابلاغ نگرديد و در صورت ابلاغ به آن نيز اعتراض مي نمائيم."

محمد تابع محمدي از ديگر دانشجويان بازداشت‌شده به 4 سال حبس تعزيري محکوم شد. چند تن از دانشجويان ديگر نيز به احکام جزاي نقدي، حبس‌هاي کوتاه‌مدت و حبس‌هاي تعليقي محکوم شدند.

گفتني است پس از بازداشت‌هاي گسترده دانشجويان در روز 13 آبان در شيراز و برگزاري دادگاه‌هاي آنان احکام سنگيني براي آنان صادر شده است. پيش از اين نيز دادگاه انقلاب شهر شيراز صدور احکام قضايي براي ۸ دانشجو و يک استاد در دانشگاه‌هاي شهر شيراز را اعلام نموده بود.

مسعود خيراتي سخنگوي سابق شوراي مرکزي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه شيراز و علوم پزشکي به چهار ماه حبس از سوي شعبه تجديد نظر دادگاه انقلاب اسلامي شيراز را مجکوم شد. اتهام وي را تبليغ عليه نظام عنوان کرده اند. اجراي اين حکم به مدت سه سال به حالت تعليق در آمده است. لازم به ذکر است حراست دانشگاه علوم پزشکي و اداره اطلاعات شيراز شاکيان اين پرونده بوده اند. در پرونده اين دانشجو راه اندازي و هدايت دهها تجمع، تحصن، روزه سياسي و اعتصاب غذاي دانشجويي، مطرح کردن ديدگاههاي آيت الله منتظري و دعوت از نيروهاي ملي، ملي-مذهبي و برخي نيروهاي اصلاح طلب جهت سخنراني در دانشگاه به عنوان مصاديق اتهام مطرح شده است.

سعيد خسروآبادي دانشجوي کارشناسي ارشد دانشگاه شيراز که پس از تجمع ۱۶ آذر دانشگاه شيراز به اداره اطلاعات احضار شده بود روز شنبه پس از مراجعه به اين اداره بازداشت شده است.

راضيه جعفري، سعيد آگنجي و سعيد لطفي از دانشجويان شهر شيراز که پيش از ۱۶ آذر بازداشت شده بودند همچنان در وضعيتي نامشخص در بازداشت به سر مي برند.

ندا اسکندري، خديجه قهرماني، سيد محمد حسيني و يحيي طاووسي دانشجويان دانشگاه شيراز نيز عصر روز يکشنبه پس از گذشت بيش از ۱ ماه از بازداشتگاه اداره اطلاعات شيراز آزاد شدند.

حسين مطلوبي، تقي جعفري، سامان بزرگي و مبين عرب 4 دانشجويي هستند که در روز 16 آذر توسط نيروهاي لباس شخصي بازداشت شده اند.وهنوز هيچ اطلاعي از وضعيت اين دانشجويان به دست نيامده است.

گفتني است پس از برگزاري تجمع دانشجويان دانشگاه آزاد تهران مرکز در روز 16 آذر ، حدود 20 نفر از دانشجويان اين دانشگاه بازداشت شدند که پنج نفر آنها همچنان در بازداشت به سر مي برند. شانزده نفر از دانشجويان در همان روز آزاد شدند، اما 4 دانشجو از جمله علي رستمي پور، همچنان در زندان اوين در بازداشت به سر مي برند و تاکنون اجازه ملاقات به خانواده هاي آنان داده نشده است.

عباس حکيم زاده، دبير سياسي دفتر تحکيم وحدت که در روز 28 آبان با مراجعه ماموران امنيتي به منزلش بازداشت، و براي سومين باربازداشت شده بود با قرار وثيقه از زندان آزاد شد. حکيم زاده پس از 33 روز حبس در سلول انفرادي، با قرار وثيقه از زندان اوين آزاد شده است.

حکيم زاده اسفندماه سال گذشته نيز بازداشت شده و حدود 4ماه را در سلول هاي انفرادي به سر برده و تيرماه سال جاري با قرار وثيقه از زندان آزاد شده بود. وي همچنين در بهار سال 86 در پي جنجالي که بر سر انتشار نشريات دانشجويي دردانشگاه پلي تکنيک به وجود آمده بود، بازداشت و چندين ماه را در زندان به سر برده بود.

فواد شمس، دانشجوي دانشجوي دانشکده جغرافياي دانشگاه تهران که روز 11 آذرماه حين خروج از دانشگاه توسط ماموران امنيتي بازداشت شد. اتهامات تفهيم‌شده به اين فعال دانشجويي، اقدام عليه امنيت ملي از طريق تشويش اذهان عمومي و راه‌اندازي اعتصابات و تجمع‌ها اعلام شده است. گفتني است بازجويي از وي پايان پذيرفته و اين روزنامه‌نگار به سلولي چندنفره منتقل شده است.

احسان نجفي نسب فعال دانشجويي آذربايجاني در دانشگاه تبريز ۱ دي ٨٨ پس از تحمل دوران محکوميت با عفو مشروط از زندان تبريز آزاد شد. اين فعال دانشجويي به يکسال حبس تعزيري و دو سال حبس تعليقي از سوي شعيه يک دادگاه انقلاب تبريز محکوم گرديده بود. اتهام اين فعال دانشجويي مشارکت در تشکيل گروه جهت بر هم زدن امنيت ملي و تبليغ عليه نظام از طريق مديريت وبلاگ جنبش دانشجويي آذربايجان(آذوح) عنوان شده است.

فراز زهتاب و آيدين خواجه اي از فعالين دانشجويي دانشگاه تبريز که در جريان اين پرونده به سه سال حبس محکوم شده بودند پس از طي دوره محکوميت از زندان تبريز آزاد شده اند اما مجيد ماکوئي ديگر متهم اين پرونده همچنان در بند مالي زندان تبريز به سر مي برد.

عليرضا کياني دبير سياسي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه مازندران براي سومين باربه دادگاه احضار شده و به اتهامات مختلف مورد محاکمه قرار مي گيرد.

اولين دادگاه عليرضا کياني در دادگاه بابلسر و به اتهام اخلال در نظم عمومي و اغتشاش در پرديس دانشگاه مازندران – بابلسر و دومين دادگاه وي در دادگاه عمومي بابل به اتهام اخلال در نظم عمومي و اغتشاش در دانشگاه بابل برگزار شدند. بنا بر اين گزارش در حالي که تاکنون احکام اين دو دادگاه صادر نشده است، اين فعال دانشجويي با 16عنوان اتهامي ديگر به دادگاه انقلاب بابل احضار و محاکمه شده است. بخشي از اتهاماتي که در کيفر خواست اين دانشجو توسط دادستاني بابل آمده است به شرح ذيل مي باشد: "تحريک دانشجويان به اعتراض و شرکت در تجمعات، اعتقاد به پروژه براندازي نرم و حرکت در راستاي آن، برگزاري تجمعات و نشست هاي غير قانوني در دانشگاه مازندران، ارتباط با بيگانگان و مصاحبه با صداي آمريکا و اظهارات ساختارشکن و خارج از چارچوب نظام، قلمفرسايي تند سياسي در نشريات غير قانوني و انتشار مقالات در سايت هاي ضد انقلاب، زير سوال بردن ولايت فقيه و مجلس خبرگان، عضويت در شوراي مرکزي انجمن اسلامي غير قانوني دانشگاه مازندران، ارتباط با دفتر غير قانوني تحکيم وحدت، داشتن وبلاگ و ..."

همچنين در پايان اين کيفر خواست آمده است که حضور عليرضا کياني در محيط هاي آموزشي و دانشگاهي خدشه اي اساسي به اصول مقدس نظام جمهوري اسلامي وارد مي آورد و از قاضي پرونده در خواست شده تا براي اين مسئله تدبيري بيانديشد.

سلمان سيما، دانشجوي دربند از سوي کميته تجديد نظر دانشگاه آزاد محکوم به تبعيد تحصيلي و تغيير گرايش شد.سلمان سيما که هم اکنون در بازداشت به سر مي برد، پيش تر از سوي کميته انضباطي دانشگاه محکوم به سه ترم تعليق از تحصيل شده بود. او روزهاي گذشته بدون اينکه امکان درخواست تجديد نظري در اين مورد داشته باشد، به تبعيد به خوراسگان همراه با تغيير گرايش به رشته علوم اقتصاد و يا تبعيد به خمين با تغيير گرايش به رشته اقتصاد توسعه محکوم شد.

گفتني است سلمان سيما، از فعالان دانشجويي دانشگاه آزاد و عضو شوراي سياست گذاري سازمان دانش آموختگان ايران (ادوار تحکيم وحدت) است که در روز 23 آبان ماه بازداشت شده و علي رغم وعده هاي بازپرس پرونده مبني بر آزادي، همچنان در بازداشت به سر مي برد. وي در ملاقاتي با خانواه اش، خبر از ضرب و شتم خود در بازجويي ها داده است. شدت اين ضرب و شتم ها به حدي بوده که يکي از انگشتان و دو دنده وي دچار شکستگي و در ناحيه قفسه سينه دچار مشکل شده است. سلمان سيما در 18 تيرماه 87 نيز بازداشت شده و مدت 40 روز در زندان اوين به سر برده بود.

حجت شريفي و نفيسه زارع کهن در روز 13 آبان بازداشت شده اند ، 2دي ماه با قرار كفالت 100 ميليون توماني آزاد شدند.

سيروس بنه گزي از اعضاي شعبه بوشهر سازمان ادوار، توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شد و به مکان نامعلومي انتقال يافت. بنا بر اخبار رسيده همزمان با برگزاري مراسم تشيع پيکر آيت الله منتظري در قم و برگزاري آيين سوگواري براي وي، قرار بود که در شهر بوشهر و دانشگاههاي اين استان مراسم هاي بزرگداشتي برگزار گردد که علت بازداشت بنه گزي به اين موضوع مربوط مي شود.

بعد ازگذشت دو ماه از بازداشت علي پرويز و سهيل محمدي اين دو فعال دانشجويي دانشگاه خواجه نصير به شعبه 28 دادگاه انقلاب ارسال شده است که عليرغم پايان يافتن بازجويي هاي آنان و ارسال پرونده از دادسراي امنيت به دادگاه انقلاب، مسئولين قضايي از ابلاغ قرار وثيقه به خانواده هاي آنان خودداري کرده اند. قاضي پرونده در پاسخ به درخواست خانواده سهيل محمدي مبني بر آزادي وي با قرار وثيقه اعلام کرده که تا زمان برگزاري دادگاه نيازي به صدور قرار وثيقه و آزادي او نيست. اين در حاليست که علي پرويز و سهيل محمدي با اتمام بازجويي هاي خود به بند 350 انتقال يافته اند و بيش از دو هفته است که در اين بند در انتظار تعيين تکليف پرونده خود و ابلاغ قرار وثيقه به سر مي برند.

از وضعيت پرونده جاويد حاج همتي و عباس قادري ديگر دانشجويان بازداشتي اين دانشگاه نيز اطلاع جديدي در دست نيست و خانواده هاي اين دو دانشجو با وجود مراجعات مکرر به دادسراي امنيت در بلاتکليفي به سر مي برند .

همچنين از وضعيت و سرنوشت مجيد توکلي تاکنون خبري منتشر نشده است.

احکام تعليق، اخراج و احضار محروميت

پس از اعتراضات مردمي به نتيجه انتخابات دانشجويان بسياري از دانشگاه هاي سراسر کشور مثل اصفهان، بابل، تربيت معلم تهران، چهارمحال بختياري، شهيد بهشتي، شيراز، امير کبير، رازي کرمانشاه، قزوين، علم و صنعت، مازندران و دانشگاه تهران به کميته هاي انضباطي و يا نهادهاي امنيتي احضار شده اند.

اخبار رسيده از دانشگاه هاي مختلف کشور، حاکي از صدور تعدادي احکام کم سابقه از احکام تعليق، اخراج و احضار دانشجويان هستند، احکامي که در ادامه برخود با شرکت کنندگان در تجمعات اعتراضي 16 آذر و 13 آبان صادر مي شوند.

تاکنون حکم تعليق از تحصيل 30 دانشجوي دانشگاه هاي اصفهان و علوم پزشکي صادر شده است. اين احکام در پي برگزاري تجمع هاي اعتراضي دانشجويان اين دو دانشگاه در روزهاي 16، 17 و 18 آذر ماه بوده است. مسوولان دانشگاه اعلام کرده اند که موج احضارها کماکان ادامه پيدا خواهد کرد.

در اين ميان علي اجاقي از فعالين دانشجويي دانشگاه اصفهان با فشار وزارت اطلاعات و بدون وجود هيچ گونه اتهام مشخصي، حکم 2 ترم تعليق خود را دريافت کرده است که با توجه به وقفه ايجاد شده در سنوات تحصيلي او، عملا مي تواند معادل اخراج آموزشي اين دانشجو از دانشگاه اصفهان باشد.

همچنين در پي برگزاري تجمعات دانشجويان دانشگاه آزاد مشهد در روزهاي 13 آبان و 16 آذر در اعتراض به حکومت و سرکوب گسترده مردم، بيش از هشتاد تن از دانشجويان اين دانشگاه به کميته انضباطي احضار شده اند. مسئول کميته انضباطي اين دانشگاه با تهديد دانشجويان و نشان دادن حکم اخراج به دانشجويان به آنها اعلام کرده است که احکامشان را براي امضا به دفتر رئيس دانشگاه فرستاده اند و به هيچ کس اجازه تنظيم دفاعيه داده نشده است.

گفتني است در تجمع روز 13 آبان نيروهاي امنيتي و لباس شخصي با حمله به داخل صحن دانشگاه آزاد مشهد دانشجويان را به شدت مورد ضرب و شتم قرار داده و بيش از 20 تن از دانشجويان معترض اين دانشگاه را بازداشت کردند.

ميلاد عيسي پور، دانشجوي ترم آخر روان شناسي باليني دانشگاه آزاد تهران جنوب را نيز به تنکابن تبعيد تحصيلي کرده اند.

جلسه کميته انضباطي 11 نفر از دانشجوياني که در تجمع سکوت روز دوشنبه 16 آذر در دانشگاه آزاداسلامي واحد شهر ري شرکت کرده بودند برگزار شد.

گفتني است پيش از اين در آغاز ترم جديد تعدادي از دانشجويان اين واحد توسط دانشگاه به وزارت اطلاعات معرفي و پس از آن به کميته پيگيري وزارت اطلاعات احضار شده بودند.

همچنين بيش از 50 دانشجوي دانشگاه آزاد نجف آباد به کميته انضباطي احضار شدند. اتهام اين دانشجويان شرکت در تجمع اعتراضي روز 16 آذر عنوان شده است. با احضار اين افراد، تعداد دانشجويان احضار شده به کميته انضباطي به بيش از 230 تن رسيد. اين در حالي است که در آستانه 16 آذر نيز، شش دانشجوي اين دانشگاه با احکام انضباطي مواجه شده بودند. بابک فروتن، امير باطني، الهه کشور، حسين شهرياري، شيرين رئيسي و شيما اصلاني دانشجوياني هستند که بعد از احضار به کميته انضباطي، به اتهام "توهين به شعائر ديني و ملي در تجمع روز سيزده آبان" به يک يا دو ترم تعليق از تحصيل با احتساب سنوات محکوم شده اند.

لازم به ذکر است، پس از تجمعات و اعتراضات فراوان دانشجويان دانشگاه آزاد تهران مرکز، برخوردهاي شديد و بي سابقه با فعالين و دانشجويان اين دانشگاه آغاز شد به طوري که 15 دانشجوي اين دانشگاه مجموعا به 36 ترم تعليق محکوم و به دانشگاه نيز ممنوع الورود شدند.

از سوي ديگردر پي برگزاري تجمعات دانشجويان معترض دانشگاه هاي اصفهان و علوم پزشکي در محدوده زماني 16 آذرماه، که بيش از 1500 دانشجو در آن شرکت داشته اند، مسئولين دانشگاه به برخوردهاي انضباطي و امنيتي با دانشجويان اقدام کرده اند.

بنا به گفته دبير کميته ي انضباطي دانشگاه اصفهان 6 تن از دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي مستقيما حکم اخراج خود را دريافت نموده اند. همچنين تعدادي از دانشجويان علوم پزشکي احکام تعليق دريافت کرده اند.

اين درحاليست که در دانشگاه شهيد بهشتي، مسوولين حراست در جلسات كميته انضباطي، با تهديد و ارعاب دانشجويان، آن ها را از شرکت در تجمعات احتمالي بر حذر داشته اند.همچنين در اين جلسات از دانشجويان خواسته شده است تا عوامل برگزاري اين تجمعات را معرفي کنند. در اولين برخورد کميته انضباطي با دانشجويان، 15 نفر از دانشجويان از خوابگاه محروم شده اند.

لازم به ذكر است دانشگاه بهشتي در روزهاي 16، 17 و 22 آذر صحنه اعتراضات دانشجويي بود.

کميته انضباطي دانشگاه آزاد تبريز نيز بيست تن از فعالين دانشجويي اين دانشگاه را به کميته انضباطي احضار نمود. که در اين ميان تا کنون 3 تن از دانشجويان دانشگاه هر يک با احکام 2 ترم تعليق از تحصيل مواجه شده اند.

گفتني است، اتهامات عنوان شده از سوي کميته انضباطي ، شرکت در تجمعات غير قانوني و شعار دادن عليه دولت محمود احمدي نژاد مي باشد و اين در حالي است که طبق قانون اساسي و همچنين مصوبه ي شوراي عالي فرهنگي، تجمعات مسالمت آميز در داخل دانشگاه نيازي به اخذ مجوز ندارد

 

مژگان مدرس علوم

شبکه جنبش راه سبز

 

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .