دانشجويان را گروگان گرفته اند تا شهيد دفن کنند

اعتراض شديد انجمن اسلامي اميرکبير به تداوم بازداشت ۴ عضو اين انجمن

 

سه شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۷

خبرنامه اميرکبير: با توجه به وضعيت وخيم دانشجويان بازداشت شده در مراسم مهندس بازرگان و اعتصاب غذاي اين افراد در بند ۲۴۰ زندان اوين که حکايت از شرايط بسيار نامناسب بازداشت شدگان در زندان دارد، انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه صنعتي اميرکبير در بيانيه اي ضمن اعتراض شديد به اين بازداشت ها و ابراز نگراني از سلامتي اين دانشجويان، اين بازداشت ها را در راستاي پروژه دفن شهيد در دانشگاه پلي تکنيک ارزيابي کرده و خواستار آزادي هر چه سريعتر اين دانشجويان گشته است.

متن اين بيانيه به شرح زير است:

چهار عضو انجمن اسلامي اميرکبير آقايان حسين ترکاشوند، محمداسماعيل سلمانپور، کوروش دانشيار و مجيد توکلي پس از مراجعه به حسينيه ارشاد جهت شرکت در مراسم بزرگداشت مهندس بازرگان توسط نيروهاي امنيتي ربوده شدند. اين ۴ دانشجو از ۱۲ روز پيش تاکنون تنها به جرم شرکت در مراسم سالگرد اولين نخست وزير جمهوري اسلامي به همراه سه نفر ديگر در بازداشت به سر مي برند.

بازداشت طولاني مدت اين افراد تنها به علت فوق الذکر دور از انتظار است. چرا که هر بار پس از لغو مراسم هايي چون مراسم سالگرد مهندس بازرگان افرادي که در حاشيه اين مراسم بازداشت مي شدند پس از گذشت چند ساعت آزاد مي شدند. اما اين بار هر ۴ دانشجوي دانشگاه اميرکبير حاضر در آن محل به طرز نامناسبي بازداشت شدند و پس از گذشت ۱۲ روز نه تنها هيچ يک از اين دانشجويان آزاد نشدند بلکه اين افراد به بند ۲۴۰ زندان اوين منتقل گرديده اند و به دليل شرايط نامناسب نگهداري در زندان از جمله نگهداري در سلول انفرادي و عدم هيچ گونه رسيدگي به اعتراض آنها به صدور قرار بازداشت و اعتراض به بازداشت غير قانوني و برخورد هاي صورت گرفته، دست به اعتصاب غذا زده اند که در اين بين مجيد توکلي پس از ۶ روز اعتصاب از خوردن آب نيز امتناع نموده و هم اکنون طبق اخبار رسيده در وضعيت بسيار حاد جسمي به سر مي برد به طوري که بار ها براي تزريق سرم به بهداري زندان منتقل شده است و حتي براي حرکت کردن نيز نياز به کمک دارد که از اين جهت دوستان و خانواده هاي آن ها به شدت نگران وضعيت ايشان هستند.

در اين ميان تنها علتي که براي بازداشت اين ۴ عضو انجمن اسلامي اميرکبير و ادامه بازداشت آن ها به ذهن مي رسد، برنامه دفن شهداي گمنام در دانشگاه اميرکبير در روزهاي آينده است. مديريت دانشگاه اميرکبير در ادامه سياست گوش به فرماني خود تصميم به اجراي سياست هاي ديکته شده توسط دولت گرفته و در نظر دارد بر خلاف نظر قاطبه دانشجويان اين دانشگاه اقدام به دفن شهداي گمنام در دانشگاه اميرکبير بنمايد. اين طرح تاکنون در چندين دانشگاه کشور اجرا شده است و در تمامي دانشگاه ها با مخالفت صريح عموم دانشجويان مواجه شده است. اما هر بار کارگزاران دولت نهم با کمک گروه هاي فشار و با سوء استفاده از تعطيلي دانشگاه ها اقدام به اجراي اين سياست نادرست کرده اند.

به نظر مي رسد پس از گذشت ۳۰ سال از پيروزي انقلاب و کمرنگ شدن ارزش هاي ايدئولوژيکي که اقتدارگرايان بر پايه آن اقدام به تداوم سلطه خود بر جامعه و منابع کشور مي کنند، اين گروه قصد دارد با انجام حرکات نمايشي چون ايجاد گشت ارشاد، دفن شهدا در دانشگاه ها و… همچنان به تقويت پايه هاي اين ايدئولوژي بپردازد و با سوء استفاده از فضاي به وجود آمده تداوم حضور خود را در فضاي فعلي تضمين کند و جو سرکوبگري خود را گسترش دهد.

تجربه انقلاب در ديگر کشورهاي جهان نشان مي دهد که گفتمان انقلاب و فضاي هيجاني به وجود آمده از پس انقلاب موقتي است و پس از گذشت چند سال از انقلاب، جامعه به روال عادي سازي خود برمي گردد. اما چند عامل اين فرآيند را در ايران به تأخير انداخته است. يکي از اين عوامل جنگ هشت ساله ايران و عراق بود. اقتدارگرايان با سوء استفاده از اين جنگ، پس از آن با حاکم کردن فرهنگي خاص در جامعه به انحصارطلبي، زورگويي، اعمال تبعيض و سرکوب پرداختند و به هر ترتيب ممکن سعي کردند با به تاخير انداختن فرآيند عادي سازي جامعه، از پاسخگويي به مردم و پذيرش مشکلات ناشي از سوء مديريت شان فرار کنند.

گروهي که با سوء استفاده از فضاي جنگ اعتبار خود را از اين مسئله کسب کرده ، هنوز و همچنان خواهان تداوم فرهنگ و ارزش‌هاي مد نظر خود به همان شکل و شيوه گذشته است. زيرا اين گروه با تکيه بر همين مسايل است که مي تواند سلطه خود را بر جامعه و حاکميت تداوم بخشد نه با عقلانيت اجتماعي، پس آن را به سادگي از دست نخواهد داد. در همين راستاست که پس از گذشت چندين سال از گذشت جنگ ايران و عراق، اين گروه با اصراري عجيب تصميم به دفن شهدا در دانشگاه ها، که عليرغم سرکوب هاي گسترده همچنان يکي از پايگاه هاي آزاديخواهي و نقد صريح و بي پرواي قدرت به شمار مي رود، گرفته است. تا از همين منظر و با سوء استفاده از نام شهدا ايدئولوژي خود را در دانشگاه ها تقويت بخشد و به اين بهانه به مقابله با هر گونه نقد و انتقاد در دانشگاه ها برخيزد.

اين سياست که بر مبناي دامن زدن به فضاي تند و غيرعقلاني و حاکم کردن فضاي احساسي و ايدئولوژيک در جامعه بنا شده است درست بر خلاف سياستي است که دولت مهندس بازرگان درآغاز کار جمهوري اسلامي بر آن اصرار داشت و از قضا موجب حذف او و همفکرانش از عرصه حکومت هم شد. از همين منظر مشخص مي شود که لغو مراسم بزرگداشت آن بزرگ مرد با بازداشت دانشجويان شرکت کننده در اين مراسم به علت جلوگيري از گسترده شدن اعتراضات دانشجويي به دفن شهدا در دانشگاه در يک راستا و تحت يک تحليل خاص صورت مي گيرد.

انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه اميرکبير که همواره منادي حق طلبي، آزاديخواهي و فريادگر مطالبات دانشجويان اين دانشگاه بوده است از لحظه اطلاع از موضوع دفن شهدا در دانشگاه اقدام به مخالفت اين پروژه کرد. انجمن اسلامي اميرکبير براي ابراز مخالفت خود و همچنين به منظور اعلام مخالفت عموم دانشجويان دانشگاه اميرکبير با دفن شهدا در اين دانشگاه دست به اقدامات عملي در اين رابطه زد. چرا که معتقد است اين مسئله به منظور سوء استفاده گروهي خاص، که قطعا به تقليل جايگاه شهدا و بازيچه شدن آن ها در دست گروهي کم تعداد براي ايجاد فضاي سرکوب در دانشگاه و جامعه، در حال انجام است.

با توجه به سابقه فعاليت هاي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه اميرکبير و وجود جو اعتراضي در دانشجويان اين دانشگاه که به حوادثي چون اعتراض دانشجويان به محمود احمدي نژاد در ۲۰ آذر ۸۵ انجاميد، به نظر مي رسد وجود مخالفت گسترده نسبت به دفن شهدا و فعال شدن انجمن اسلامي در اين زمينه به شدت مسئولين مربوطه را از منظر بي آبرويي دوباره خود در اين زمينه به ترس و ترديد واداشته است. از سوي ديگر برخورد قهري با دانشجويان بر سر اين مسئله و مخالفت آن ها با دفن شهدا بيشتر به بي آبرويي متوليان اين امر مي انجامد. لذا کارگزاران دولت به دنبال بهانه اي جهت دور کردن افکار عمومي دانشجويان دانشگاه اميرکبير از اين مسئله و همچنين تحت فشار قرار دادن انجمن اسلامي دانشجويان به منظور عدم پرداختن به اين مسئله بودند.

حضور ۴ عضو انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه اميرکبير در مراسم سالگرد درگذشت مهندس بازرگان به نظر آن ها بهانه اي مناسب جهت اجراي اين پروژه رسيده است تا به اين بهانه هم تعداد قابل توجهي از اعضاي انجمن اسلامي اميرکبير بازداشت و اين انجمن منفعل شود و هم اين که با تدوام بازداشت اين دانشجويان تا زمان دفن شهدا در دانشگاه افکار عمومي دانشجويان متوجه بازداشت اين ۴ يار دبستاني خود شود و مسئله دفن شهداي گمنام به بوته فراموشي سپرده شود. تا اقتدارگرايان با سوء استفاده از خلأ به وجود آمده اقدام به اجراي پروژه خود در دانشگاه اميرکبير کنند. در واقع به نظر مي رسد دولت محمود احمدي نژاد ۴ دانشجوي مظلوم و بي گناه اميرکبير را به اسارت گرفته تا در دانشگاه اميرکبير شهيد دفن کند. در همين راستا توجه به موارد زير ضروري به نظر مي رسد:

۱- در سالگرد آغاز ۳۱ امين سال پيروزي انقلاب اسلامي ايران، در حالي صداوسيما مرتبا تصاوير و سخنراني هاي مهندس بازرگان جهت سوء استفاده از جايگاه و منزلت وي در ميان مردم پخش مي کند که نهادهاي امنيتي نظام اجازه برپايي مراسمي محدود جهت بزگرداشت اولين نخست وزير انقلاب را نيز نمي دهند. اين مسئله نشان مي دهد که حاکميت تا آن جا اجازه مطرح شدن افراد و جريانات مختلف را مي دهد که تنها تفسيرگر مشي و عملکرد آنان، رسانه هاي رسمي اش و نه کس ديگري باشد و سود مطرح شدن اين افراد به جيب خودش برود. بسي مايه تاسف و شگفتي است که حاکميت پس از گذشت ۳۰ سال از انقلاب اسلامي که قرار بود آزادي هاي سياسي و اجتماعي را براي مردم به ارمغان بياورد حتي تحمل برگزاري مراسم سالگرد نخستين نخست وزير خود را، که بزرگ مردي راستين بود، ندارد. در نظامي که قرار بود مارکسيست ها هم در آن آزاد باشند امروز انجمن هاي اسلامي هم تحمل نمي شود و سعي مي شود شعله آزاديخواهي انجمن ها با بازداشت طولاني مدت اعضاي آن خاموش شود.

۲- دوره ۴ ساله دولت نهم قطعا جزء يکي از سياه ترين دوران طول تاريخ معاصر ايران ثبت خواهد شد. در اين ۴ ساله کشور در تمامي جهات ضربه ديد و به عقب بازگشت. يکي از اين زمينه ها دانشگاه ها بود که در طور سه سال و نيم گذشته همواره تحت فشار و ضربات متمادي دولت بوده است. علاوه بر تضعيف استقلال دانشگاه ها و تنزل سطح توليد علم در دانشگاه ها، دانشجويان و اساتيد دگرانديش همواره مورد سرکوب مستقيم دولت و مديران انتصابي دانشگاه بوده اند. دولت نهم که از موج نفرت موجود در دانشگاه ها نسبت به خود آگاه است در ماه هاي پاياني دولت و در آستانه انتخابات رياست جمهوري دهم بر خلاف ادوار پيشين هيچ گونه توجهي به افکار عمومي ندارد و همچنان ماشين سرکوبش در حال قرباني گرفتن است. چرا که او خود بهتر از هر کسي مي داند که هيچ گونه جايگاهي در ميان افکار عمومي و دانشجويان ندارد. لذا بر اين است که با در پيش گرفتن سياست سرکوب هم منويات خود را اجرا کند، هم مخالفان و منتقدان را مجبور به سکوت کند تا بتواند انتخاباتي بدون دردسر را برگزار کند. دولت احمدي نژاد که زخم خورده از دانشجويان اميرکبير در ۲۰ آذر ۸۵ بوده و از طرح سناريوي نشريات موهن نيز طرفي در نبست، بلکه بيشتر موجب بي آبرويي خود او شد، حال در آستانه اجراي پروژه اي ديگر در دانشگاه اميرکبير (دفن شهداي گمنام) است و به همين منظور پروژه ديگري جهت انتقام جويي و رويارويي با دانشجويان و اعضاي انجمن اسلامي اين دانشگاه طرح کرده است. اما دانشجويان دانشگاه اميرکبير نشان داده اند که دولت نمي تواند با اين پروژه ها و آن سناريوها صداي انتقاد و اعتراض را در اين دانشگاه خاموش کند و قطعا دانشجويان هزينه اين برخوردها و سناريوهاي احتمالي را به دولت باز خواهند گرداند.

۳- در راستاي اعمال فشار بر دانشجويان دانشگاه هاي مختلف، رئيس خبيث و خودفروخته دانشگاه اميرکبير، عليرضا رهايي، در طول سه سال گذشته همواره جلودار و پيشتاز برخورد با دانشجويان و همکاري با نهادهاي امنيتي و نظامي جهت اعمال فشار و ايجاد محدوديت براي دانشجويان اين دانشگاه بوده است. مديريت دانشگاه اميرکبير، که نحوه عملکردش در سناريوي نشريات موهن زبانزد خاص و عام شده بود، قصد دارد پروژه دفن شهدا بدون هيچ گونه حاشيه اي در دانشگاه برگزار شود تا از اين منظر وفاداري خود را به اصحاب قدرت نشان دهد. از همين منظر وي نه تنها از ابتداي بازداشت اين ۴ دانشجو هيچ گونه تلاشي براي آزادي آن ها نکرده که حتي ديگر دانشجويان را تهديد کرده است در صورت تلاش جهت اعتراض به بازداشت اين دانشجويان و اعتراض به دفن شهدا در دانشگاه با شدتي بيش از پيش با آن ها برخورد خواهد کرد. انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه اميرکبير ضمن اعتراض به نحوه عملکرد مديريت دانشگاه اعلام مي کند در صورت هر گونه برخوردي با دانشجويان در خصوص حوادث اخير دانشگاه، اين انجمن سکوت نخواهد کرد و قطعا دود برخوردهاي انضباطي و امنيتي با دانشجويان به چشم مديريت بي لياقت دانشگاه خواهد رفت.

۴- نکته مهم اينجاست که آيا دفن اين شهيدان در دانشگاه که به منظور دفاع از ارزشهاي انساني و تماميت ارضي اين مرز و بوم و همچنين آرامش جوانان ايران جان خود را در طبق اخلاص قرار دادند، با استفاده از ابزار گروگانگيري دانشجويان و در خطر انداختن آنان و خانواده هاي ايشان مي تواند جايگاه اين شهيدان را در بين جوانان حفظ کند؟ و حتي با فرض موفقيت اقتدارگرايان در دفن اين شهيدان در دانشگاه، دانشجويان در برابر اين اقدام که با زور بازداشت و تهديد دانشجويان انجام گرفته است چه عکس العملي نشان خواهند داد؟

۵- در آستانه انتخابات رياست جمهوري شاهد آن هستيم که احزاب و گروه هاي مختلف غافل از عملکرد دولت در سرکوب اجتماعي، تنها نگاه خود را متوجه کرسي هاي خالي قدرت کرده اند که شايد بتوانند ۴ ماه آينده آن ها را از آن خود کنند. احزاب اصلاح طلب که داعيه دار نقد دولت بوده و ناکارآمدي، ناتواني و سرکوب دولت را توجيهي جهت لزوم حضور خود در قدرت مي دانند بايد به اين نکته توجه جدي داشته باشند که سنگ محک و نقطه آزمايش آن ها همين حالا و پيش از برگزاري انتخابات است. دانشجويان از احزاب و نيروهاي اصلاح طلبي که تاکنون در مقابل سرکوب هاي اخير دانشجويان و همچنين تحت فشار بودن دانشگاه هاي کشور سکوت کرده اند، توقع دارند در مقابل اين مسايل و عملکرد دولت نهم در مقابل دانشگاه ها سکوت نکنند و به صورت جدي نسبت به اين مسايل اعتراض کنند. افکار عمومي قطعا در انتخابات آتي در مورد نحوه عملکرد فعلي اصلاح طلبان قضاوت خواهد کرد و قضاوت خود را در شيوه عملش دخالت خواهد داد.

۶- در اين ميان شايسته است از افراد و جرياناتي که از ابتداي بازداشت ۴ عضو انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه اميرکبير ياري گر دانشجويان و خانواده اين ۴ دانشجو بوده اند تشکر و قدرداني شود. انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه اميرکبير از پيگري مجدانه ستاد برگزاري مراسم سالگرد مهندس بازرگان، دفتر تحکيم وحدت، نهضت آزادي ايران، نيروهاي ملي-مذهبي، دکتر ابراهيم يزدي، مهندس عزت الله سحابي، سازمان دانش آموختگان ايران (ادوار دفتر تحکيم وحدت) وکلاي پرونده آقايان مولايي و دادخواه،برزويي، روزنامه نگاران و… به خاطر پيگيري، اطلاع رساني و اعتراض نسبت به اين مسئله تشکر مي کند.

در پايان انجمن اسلامي اميرکبير بازداشت ۴ عضو خود را در راستاي پروژه دفن شهدا در اين دانشگاه و به منظور آيينه عبرت نمودن اين افراد به عنوان معترضين به دفن شهدا توسط دولت مي داند و اين برخورد را شديدا محکوم مي کند. انجمن اسلامي اميرکبير خواستار آزادي فوري و بدون قيد شرط آقايان حسين ترکاشوند، دبير انجمن اسلامي، اسماعيل سلمانپور، عضو شوراي مرکزي انجمن اسلامي، کوروش دانشيار، عضو شوراي مرکزي انجمن، و مجيد توکلي، عضو شوراي عمومي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه اميرکبير، بوده و در خصوص طولاني تر شدن بازداشت اين دانشجويان به مسئولين هشدار مي دهد. چرا که دانشجويان دانشگاه اميرکبير در صورت تداوم بازداشت اين افراد قطعا اعتراضات خود را در روزهاي آينده به شکل جدي تري دنبال خواهند کرد. انجمن اسلامي اميرکبير همچنين خواستار آزادي ساير بازداشت شدگان در اين مراسم مي باشد.

انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه اميرکبير همچنين اعلام مي کند جهت اعلام صداي مخالفت خود با پروژه دفن شهدا در دانشگاه از پا نخواهد نشست و قطعا اعتراضات و انتقادات دانشجويان را نسبت به اين مسئله و سوء استفاده از نام و جايگاه شهدا به صورت جدي دنبال خواهد کرد. ما معتقديم همان گونه که دانشجويان آزاديخواه اجازه نداده اند که دانشگاه تبديل به پادگان بشود، همچنين اجاز نمي دهند که دانشگاه تبديل به قبرستان بشود. حتي اگر براي دفن شهدا در دانشگاه ۴ نفر از دانشجويان بيگناه را به بند اسارت بکشند و به گروگان بگيرند.

انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه صنعتي اميرکبير (پلي تکنيک تهران)

۲۸ بهمن ماه ۱۳۸۷

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .