«ارتش آلمان مذاكره با ايران براى انتقال تجهيزات به افغانستان را تاييد کرد»

 

فرانس يوزف يونگ، وزير دفاع آلمان در جريان ديدار از افغانستان
 

 

يك سخنگوى ارتش آلمان مى گويد، نمايندگان بخش خصوصى اين كشور براى انتقال بخشى از تجهيزات غير نظامى نيروهاى آلمانى در افغانستان با ايران مذاكره كرده اند.

اين سخنگو كه نامش فاش نشده است به خبرگزارى جمهورى اسلامى، ايرنا، گفته است: طرف هاى مذاكره كننده با ايران، نمايندگان شركت هاى خصوصى تامين كننده نيازهاى غذاى و سوخت ارتش آلمان در قالب نيروهاى ناتو در افغانستان هستند.

وى افزود: اين شركت ها به دنبال راه هاى جايگزين مسير پاكستان براى ارسال اين مواد به نيروهاى آلمانى در افغانستان هستند.

با اين حال، سخنگوى ارتش آلمان گفت كه دولت اين كشور و ناتو از دور نظاره گر اين مذاكرات بوده و هيچ دخالتى در آن ندارند.

جمهورى اسلامى ايران هنوز به اين خبر واكنش نشان نداده است و در صورت تاييد آن، چنين اقدامى مى تواند تحولى بى سابقه در چگونگى برخورد ايران با كمك رسانى به نيروهاى خارجى در افغانستان قلمداد شود.

تهران همواره مخالفت خود را با حضور نيروهاى خارجى در افغانستان اعلام كرده است و خواستار خروج اين نيروها از افغانستان شده است.

به رغم انتقادهاى تهران، هفته گذشته يك ديپلمات ايرانى در بروكسل، پايتخت بلژيك، با مارتين اردمن، دستيار دبيركل سازمان پيمان آتلانتيك شمالى، ناتو، در امور سياسى و امنيتى ديدار كرد.

«طرف هاى مذاكره كننده با ايران، نمايندگان شركت هاى خصوصى تامين كننده نيازهاى غذاى و سوخت ارتش آلمان در قالب نيروهاى ناتو در افغانستان هستند.»

سخنگوي ارتش آلمان
اين ديدار براى نخستين بار ظرف سه دهه گذشته صورت مى گرفت و جيمز آپاتورى، سخنگوى دبيركل پيمان ناتو، در اين زمينه گفت: ايرانى ها علاقه مند هستند تا احتمالا در افغانستان همكارى كنند.

استفاده از جاده هاى ايران

بر اساس گزارش هاى منتشر شده در روزنامه هاى آلمان، كاسن ديم، معاون پارلمانى وزارت دفاع اين كشور گفته است: شركت هاى آلمانى به فكر استفاده از مسيرهاى جاده اى چابهار به زرنج و يا خط آهن تهران به هرات براى ارسال تجهيزات لجستيكى غير نظامى خود هستند.

آلمان در حال حاضر براى آموزش و انجام امور عمرانى، سه هزار و ۸۰۰ نيرو در افغانستان دارد كه احتمال مى رود شمار آن تا چهار و ۵۰۰ نفر افزايش يابد.

نيروهاى ائتلاف به رهبرى آمريكا در افغانستان طى ماه هاى اخير از نظر مسير تداركاتى با مشكلات زيادى روبرو شده اند و طالبان پاكستان بارها انبارهاى حامل تجهيزات مورد نياز ناتو را در خاك اين كشور مورد حمله قرار داده است.

بستن پايگاه نظامى ماناس در قرقيزستان نيز نيروهاى ناتو را براى حمل و نقل تجهيزات نظامى و مواد غذايى با پيچيدگى هاى بيشترى روبرو كرده است.

ايران داراى مرز طولانى با افغانستان است و از مشكلاتى چون قاچاق مواد مخدر، بى ثباتى و هجوم پناهندگان افغان رنج مى برد.

جمهورى اسلامى ايران روز سه شنبه معاون وزير امور خارجه خود را به كنفرانس افغانستان در لاهه هلند اعزام كرد و بر آمادگى خود براى همكارى در امور افغانستان تاكيد كرد.

رادیو فردا

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .