فشار به خانواده ندا برای ترک آپارتمان مسکونی شان

به گزارش روزنامه آلمانی “زود دويچه تسايتونگ”، خانواده ندا آقا سلطان - تحت فشار مقامات- مجبور به ترک آپارتمان مسکونی خود در خيابان مشکينی تهران شدند.

اين روزنامه به نقل از روزنامه انگيسی گاردين نوشته است: پس از کشته شدن ندا، مأموران پليس با تعقيب فردی که می خواست به خانواده عزادار تسليت بگويد، وارد آپارتمان چهار اتاقه آنان شده و برگزاری هرگونه مراسم سوگواری را از سوی آن ها ممنوع اعلام کردند. آن‌ها می‌خواستند پرده‌ای سياه به نشانه سوگواری بر نمای آپارتمان بياويزند، که با ممانعت مأموران مواجه شدند.
شهرزاد نیوز



فعالین حقوق بشر و دمکراسی

اعتراضات مردم و جوانان در اطراف پارک لاله

بنابه گزارشات رسیده از تهران ، اعتراضات پراکنده ای در نقاط مرکزی شهر تهران از ساعاتی پیش آغاز شده است.

از ساعت 17:00 بعد از ظهر جمعیتی در حدود 3000 نفر در میدان انقلاب به صورت دسته های مختلف به هم پیوستند که با یورش گارد ویژه مواجه شدند و با باتوم جوانان دختر و پسر را مورد ظرب وشتم قرار دادند . جمعیت معترض، با یورش گارد ویژه اقدام به دادن شعار مرگ بر دیکتاتور نمودند . در این یورش 3 تن از جوانان دستگیر و به نقطۀ نامعلومی منتقل شدند.

جوانان معترض مجداد ساعت حوالی 19:00 در بلوار گشاورز –توحید تجمع کردند . جمعیت آنها در حدود 1500 نفر تخمین زده می شد. آنها قصد داشتند که وارد پارک لاله شون، که با یورش وحشیانه گارد ویژه مواجه شدند و جوانان را آماج باتومهای خود قرار دادند در این یورش بنابه گفتۀ شاهدان عینی بین 3 الی 6 نفر زخمی شدند.جوانان در یک نقطه تجمع می کنند و به حرکت اعتراضی خود ادامه می دهند و در صورتی که با یورش گارد مواجه می شوند پس از درگیری متفرق می شوند و در نقطه ای دیگر حرکت اعتراضی خود را شروع می کنند.

نیروهای گارد ویژه ، سپاه پاسداران ،بسیج و لباس شخصی ها تمامی خیابانها و کوچه های منتهی به پارک لاله در میدان انقلاب،بلوار گشاورز،خیابان مطهری،و فاطمی را به محاصرۀ خود در آورده اند. آنها با ماشینهای و موتور های خود در حالی که باتوم بدست هستند هر از چند گاهی به مردم یورش می برند و آنها را آماج باتومهای خود قرار میدهند و با این شیوه قصد پراکنده کردن مردم را دارند. تا این لحظه اعتراضات جوانان ادامه دارد.

فعالین حقوق بشر ومکراسی در ایران، اعتراضات مردم برای بدست آوردن حقوق خود از حقوق اولیه و مسلم آنها است و سرکوبگران مردم به مثابۀ جنایتکاران علیه بشریت قابل پیگیرد می باشند.

فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران
6 تیر 1388 برابر با 27 ژون 2009


فعالین حقوق بشر و دمکراسی

اسامی بخشی از دستگیر شدگان اخیر

بنابه گزارشات رسیده یورشهای وحشیانه و غیر انسانی نیروهای سرکوبگر علاوه بر اینکه باعث جان باختن و زخمی شدن تعداد بیشماری شده است، موجب دستگیری گسترده و لاینقطع در سراسر ایران است.

نیروهای یگان ویژه، سپاه پاسداران،بسیج و لباس شخصی در روزهای اخیر تعداد بیشماری را در تهران و شهرستانها دستگیر و به نقاط نامعلومی منتقل کردند. آنها علاوه بر دستگیری گسترده شرکت کنندگان در تظاهراتهای خیابانی ، شبانه به منازل مردم یورش می برند و آنهای که ندای الله اکبر و شعار مرگ بر دیکتاتور سر می دهند را دستگیر می کنند و به نقاط نامعلومی منتقل می کنند.

نیروهای وزارت اطلاعات در پوشش یگان ویژه به منازل مردم یورش می برند و فعالین دانشجوئی ،اعضای خانواده های زندانیان سیاسی ،خبرنگاران، فعالین حقوق بشری و اجتماعی را دستگیر می کنند و به نقطۀ نامعلومی منتقل می کنند.

اسامی بخشی از دستگیریهای گسترده و ادامه دار که گفته می شود در سراسر ایران به هزاران نفر می رسد به قرار زیر می باشد:.

1- بيتا صميمي زاد از دانشجويان آزاديخواه و برابري طلب 21 ساله شنبه 30 خرداد بازداشت و به بند 209 زندان اوين منتقل شده و در سلول هاي انفرادي است

2- سعيدرضا صمدي 26 ساله چهارشنبه 3 تير در ميدان بهارستان دستگير محل نگهداري وي نامشخص

3- امير رضايي فر 22 ساله چهارشنبه 3 تير در ميدان بهارستان دستگير محل نگهداري وي نامشخص

4- بهادر عليزاده 28 ساله دوشنبه 1 تير در ميدان هفت تير دستگير و به اوين منتقل شده

5- بهرام زندي 23 ساله شنبه 30 خرداد در خيابان آذربايجان دستگير و به اوين منتقل شده

6- نيما حسيني 27 ساله شنبه 30 خرداد در خيابان جيحون دستگير و به اوين منتقل شده

7- علي طباطبايي 21 ساله دوشنبه در بلوار كشاورز دستگير محل نگهداري وي نامشخص

8- محمد علي صادقي 25 ساله دوشنبه 1 تير حوالي ولي عصر دستگير و به اوين منتقل شده

9- مرتضي سپه 25 ساله چهارشنبه 3 تير در ميدان بهارستان دستگير مكان نگهداري وي نامشخص

10- مجيد سعيدي 20 ساله پنجشنبه 4 تير در ولي عصر دستگير مكان نگهداري وي نامشخص

11- علي شكوري 22 ساله چهارشنبه 3 تير حوالي تجريش دستگير مكان نگهداري وي نامشخص

12- آرمان عبداللهي دوشنبه 25 خرداد در انقلاب دستگير و به اوين منتقل شده

13- سينا برازجاني سه شنبه 26 خرداد در خيابان آزادي دستگير و به اوين منتقل شده

14-سعید نبوی یورش به منزل شخصی دستگیر شد و به نقطه نامعلومی منتقل شد

دستگیر شدکان تظاهراتهای خیابانی علاوه بر زندانهای مختلف به خانه های امن وزارت اطلاعات به مراکز بسیج ،پادگانهای نیروی انتظامی و سپاه پاسداران منتقل می شوند. تعداد زیادی را که اخیرادر خیابان بدون دلیل دستگیر شده اند و بعد 48 ساعت آزاد شده اند می گویند که آنها در خانه های امن در بازداشت بسر برده اند و تحت شکنجه های جسمی قرار داشتند.

تعداد زیادی از جوانان که در تظاهراتهای خیابانی دستگیر شده اند به زندان گهریزک که اردوگاه مرگ نامیده می شود انتقال داده اند. جوانانی که در این اردوگاه برده می شوند در معرض خطر جدی مرگ قرار دادرند . این اردوگاه که محل شکنجۀ وحشیانه و غیر انسانی جسمی و روحی و تحقیر های ضدبشری قرار دارند. شکنجه ها در انجا مرگ بار است و گزارشات زندانیانی که مدتی در این اردوگاه بسر بردندو به زندانهای دیگر منتقل شده اند شوک اور است. زندانیان فوق می گویند آخر هر هفته رادان شخصا با تعداد زیادی از پاسداران به گهریزک می آیند و زندانیان بی دفاع را تحت شکنجه قرار می دهند.

لذا از تمامی هموطنان در خارج و داخل برای نجات جان زندانیان و بخصوص آنهایی که به اردوگاه مرگ گهریزک فرستاده می شوند استمداد می طلبیم.

از طرفی دیگر اظهارات مقامات رژیم در روزهای اخیر حاکی از زمینه سازی برای اعدام جوانان دستگیر شده است و همچنین قرار دادن سعید مرتضوی که متهم به قتل زهرا کاظمی برای تحقیق از دستگیر شدگان نگرانیها را افزایش داده است

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، دستگیریهای گسترده و لاینقطع مردم در جریان اعتراضات خیابانی و یورش به منازل و دستگیری فعالین و انتقال آنها به نقاط نامعلوم را محکوم می کند و از دبیر کل سازمان ملل خواستار ارسال فوری یک هیئت تحقیق برای بررسی وضعیت دستگیر شدگان اخیر است .

فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران
06 تیر 1388 برابر با 27 ژون 2009


فعالین حقوق بشر و دمکراسی

اسامی تعداد دیگری از زخمی شدگان اخیر

بنابه گزارشات رسیده یورشهای وحشیانه و غیر انسانی نیروهای سرکوبگر همچنان از مردم بی دفاع انبوهی قربانی وزخمی می گیرد .

در روزهای اخیر نیروهای یگان ویژه، سپاه پاسداران،بسیج و لباس شخصیها که تحت امر ولی فقیه رژیم علی خامنه ای عمل می کنند .دست به یورشها ی و حشیانه و ضد بشری علیه مردم بی دفاع می زنند و آنها را به قصد کشت و یا ناقص کردن آماج گلوله ها و باطومها وسایر ابزارهای خود قرار میدهند.

در اثر یورشهای وحشیانه اخیر تعداد زیادی از مردم بیدفاع جانباختن و یا اینکه زخمی شدند. که در اینجا بخش بسیار کوچکی از اسامی زخمی شدگان اخیر جهت اطلاع عموم از جنایاتی که بر مردم ایران روا شده است می رسانیم،

1-بهاره محمدي چهارشنبه 3 تير در ميدان بهارستان با ضربات باتوم دچار شكستگي بيني شده

2- مصطفي طالقاني چهارشنبه در ميدان بهارستان دچار شكستگي دست شده

3- لطف الله ايزدي چهارشنبه 3 تير در ميدان بهارستان دچار شكستگي سر شده

4- محسن پاشايي چهارشنبه 3 تير در ميدان بهارستان به علت اصابت گلوله به پهلوي راست زخمي شده و تا كنون هيچ خبري از وي نيست

آمار زخمی شدگان اخیر بسیار بسیار بالا است و این تنها بخش بسیار کوچکی است که ما اقدام به انتشار آن نمودیم. به دستور ولی فقیه علی خامنه ای بیمارستانها برای زخمی شدگان یورشها نا امن شده است و اکثر مردم بخاطر دستگیر نشدن د رمنازل خود با امکانات بسیار محدود تحت درمان قرار می گیرند. مامورین وزارت اطلاعات و حراست بیمارستانها زخمی شدگان وخیم را شناسائی و هویت آنها را ثبت می کنند و در موارد متعدد از بیمارستان به نقاط نامعلومی منتقل می کنند. شرایط زخمی شدگان در شهرستانها بسیار بدتر می باشد مامورین وزارت اطلاعات فشارهای زیادی روی خانواده های آنها می آورند که اسامی جانباختگان و زخمی ها انتشار نیابد تا بدینوسیله جنایت خود را پنهان کنند.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، تلاش وزارت اطلاعات برای دستگیری زخمی شدگان و انتقال آنها به نقاط نامعلوم را محکوم می کند و از مراجع بین المللی خواستار اقدامات لازم برای پیشگیری از دستگیری زخمی شدگان و انتقال آنها به نقاط نامعلوم است.

فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران
06 تیر 1388 برابر با 27 ژون 2009


'آمريکا به معاون اول احمدي نژاد ويزا نداد'

ايران مي گويد آمريکا به پرويز داوودي، معاون اول رئيس جمهوري اين کشور براي شرکت در اجلاس مالي سازمان ملل متحد رواديد ورود نداده است.

محمد خزايي، سفير ايران در سازمان ملل متحد که در اين اجلاس سخنراني مي کرد، به حاضران گفت به علت عدم صدور ويزاي آقاي داوودي و هيات همراه از سوي آمريکا، او متن سخنراني معاون اول محمود احمدي نژاد را قرائت مي کند.

آقاي داوودي قرار بود در اجلاس مالي سازمان ملل متحد که با شرکت بيشتر از 140 کشور در نيويورک برگزار مي شد، سخنراني کند.

اين اجلاس سه روزه با هدف بررسي تبعات بحران جهاني اقتصاد و بررسي راهکارهاي مقابله با آن برگزار شده بود.

هنوز علت عدم صدور رواديد براي آقاي داوودي مشخص نشده است و معلوم نيست که اين تصميم با رخدادهاي جاري ايران در ارتباط است يا خير.

مقام هاي آمريکايي هنوز به سخنان آقاي خزايي واکنش نشان نداده اند.

آمريکا روابط سياسي خود را با ايران در سال 1980 قطع کرد.

در اين حال، اين کشور بر اساس توافقنامه اي که در سال 1947 با سازمان ملل متحد امضا کرده است، موظف است به عنوان ميزبان اين سازمان براي نمايندگان دول متخاصم براي شرکت در اجلاس آن رواديد صادر کند.

آمريکا تاکنون در چندين نوبت از صدور ويزا براي بعضي از اعضاي هيات هاي ايراني خودداري کرده است.

بي بي سي


سفير سوئد در تهران احضار شد

وزارت امور خارجه‌ي‌ ايران جمعه شب (۵ تير / ۲۶ ژوئن) سفير سوئد در تهران را احضار کرد و يادداشتي اعتراضي را به او تسليم داشت. به گزارش خبرگزاري دولتي "ايرنا"، در اين يادداشت اعتراضي اعتراض‌هاي ايرانيان در استکهلم، پايتخت سوئد، به عنوان «حمله‌هاي تروريستي عناصر ضدانقلاب» محکوم شده است. گروهي از ايرانيان در روز جمعه به سوي سفارت ايران در استکهلم هجوم برده و به زد و خورد با کارکنان سفارت پرداخته بودند. به گفته‌ي پليس سوئد دو نفر در آن ميان دستگير شده‌اند. پيش از آن حدود ۲۰۰ نفر در برابر سفارت عليه تخلفات انتخاباتي و سرکوب آزادي بيان در ايران دست به تظاهرات زده بودند.

دويچه وله


در سکوت زندان اوين چه مي گذرد؟

اطلاعيه مطبوعاتي گزارشگران بدون مرز

٦ تير

از زندان‌هاي ايران خبري به بيرون نمي‌رسد. هر روز خانواده هاي زندانيان در برابر زندان صف مي‌کشند، تا خبري از عزيزان خود بدست آوردند، اين جستجوي نااميدانه در سراسر کشور تکرار مي شود. ليست چند صد نفري ( بيش از ٧٠٠ نفر) که در برابر زندان اوين به ديوار زده شده است، که بدون شک کامل نيست. تقاضاي ملاقات خانواده‌ها از سوي مسئولان قضايي رد مي‌شود. درهاي زندان بسته است.

درهاي زندان بسته است. پيش از اين در ٢ تيرماه ١٥٠ تن از وکلاي دادگستري " توقف بازداشت‌هاي گسترده و غيرقانوني را خواستار شده بودند."

خانواده‌هاي روزنامه نگاران و وب‌نگاران بازداشت شده از اوين به دادگستري و از دادگستري به اوين کشانده مي‌شوند تا در آخر بشنوند " اينجا نيست برويد تا خبرتان مي‌کنيم"

" خانواده هاي صدها زنداني در زندان اوين حق دارند عزيزان خود را ملاقات و از علت بازداشت آنها مطلع شوند. خطر به ويژه زندانيان بند ٢٠٩ را تهديد مي‌کند. ما از مقامات مسئول مي‌خواهيم اجازه دهند تا نمايندگان رسانه‌هاي مستقل و سازمان هاي مدافع حقوق بشر از اين زندان و اين بند بازديد کنند.

" گزارشگران بدون مرز گزارشات متعددي از شکنجه کردن بازداشت شدگان دريافت کرده است. پاسداران و نمايندگان سعيد مرتضوي دادستان انقلاب تهران با برخي از روزنامه نگاران و وب‌نگاران زنداني رفتار خشونت‌آميز دارند.

گزارشگران بدون مرز در روز جهاني مبارزه با شکنجه از جامعه جهاني مي‌خواهد همه‌ي توان خود را براي شکستن سکوت در باره زندانيان عقيدتي اوين بکار گيرند. امروز زندان اوين همچون استاديوم ورزشي سانتيگو شيلي در بعد از کودتاي ١٩٧٥ پينوشه، به زنداني خونين که خودسري در آن حکومت مي کند تبديل شده است. "

گزارشگران بدون مرز در گذشته بارها از موارد شکنجه در اين زندان گزارش داده است. زهرا کاظمي عکاس خبرنگار ايراني کانادايي در همين زندان در اثر شکنجه به قتل رسيد و مرگ مشکوک اميدرضا ميرصيافي وبلاگ نويس نيز در همين زندان روي داد.

رکسانا صابري که اخيرا از همين زندان و بند ٢٠٩ آزاد شده است گفته است" من نگران همه آنهايي هستم که در آنجا زنداني شده اند، فکر مي‌کنم آنها در شرايطي بسيار دشوارتر از من قرار دارند. برخي از آنها احتمالا شکنجه جسمي مي‌شوند."

گزارشگران بدون مرز از دستگيري عکاس خبرنگار مهدي زابلي همکار روزنامه همشهري در تاريخ ٣٠ خرداد ماه مطلع شده است. اين خبرنگار که از ناحيه سر زخمي شده بود، از بيمارستان به زندان اوين منتقل شده است.

دو روزنامه نگار ديگر بوشهري امان اله شجاعي و ماشااله حيدرزاده در تاريخ ٤ تير ماه شده بود، با سپردن وثيقه سنگين از زندان آزاد شدند. گزارشکران بدون مرز از تاريخ ٣٠ خرداد از رئيس انجمن صنفي روزنامه نگاران همچون ده‌ها روزنامه نگار ديگر بي اطلاع است.

جمهوري اسلامي ايران امروز با ٣٣ روزنامه نگار زنداني، بزرگترين زندان روزنامه نگاران در جهان است.

اسامي روزنامه نگاران دستگير شده از تاريخ ٢٣ خرداد ١٣٨٨

تهران : عبدالرضا تاجيک، مهسا امرآبادي، احمد زيدآبادي ،کيوان صميمي بهبهاني،بهزاد باشو، سيد خليل ميراشرفي، سميه توحيدلو ،محمد عطريانفر، سعيد حجاريان،محمد علي ابطحي،سعيد ليلاز، محمد قوچاني، ژيلا بني يعقوب ،بهمن احمدي امويي، مصطفي قوانلو قاجار، مازيار بهاري،اياسون آتهاناسياديس. عليرضا بهشتي پور شيرازي، مهدي زابلي. و ٢٥ نفر از کارکنان روزنامه کلمه سبز.

مشهد : روح اله شهوار

رشت : مجتبا ميرمحسن

کرج : فريبرز سروش


گرامي مقدم: کروبي تا آخر پيگير ابطال انتخابات از مجاري قانوني خواهد بود

۶ تير ۱۳۸۸ ساعت ۱۳:۳۵

سحام نيوز: اسماعيل گرامي مقدم سخنگوي حزب اعتماد ملي در خصوص ديدار اعضاي کميسيون امنيت ملي با مهدي کروبي اظهار داشت:در جلسه اي که منتخب کميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي با آقاي کروبي داشتند ايشان بعد از استماع اظهار نظرهاي اعضاي کميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي ضمن تاکيد بر رعايت قانون مجددا بر ابطال انتخابات تاکيد نمودند و اظهار داشتند:طي نامه اي به شوراي محترم نگهبان که مجراي قانوني اعتراضات و رسيدگي به تخلفات و اعتراضات کانديداها مي باشد دلايل ابطال انتخابات را ذکر نمودم و همانگونه که رهبري معظم انقلاب فرمودند که معترضين در مجاري قانوني پيگيري شکايات خود باشند و بنده نيز از مجاري قانوني پيگير ابطال انتخابات هستم.
گرامي مقدم گفت :در اين جلسه آقاي کروبي تاکيد کرد تا آخر از مجاري قانوني پيگير ابطال انتخابات خواهد بود.

اين در حالي است که سردار محمد کوثري نايب رپيس کميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرگزاري ايلنا در خصوص ديدار با مهدي کروبي اظهار داشت: بر اساس آمار و ارقامي كه در اختيار داشتيم به آقاي كروبي گفتيم كه بهتر است اعتراض خود را از مجاري قانوني پيگيري كنند آقاي كروبي هم با بيان اينكه فرمايشات مقام معظم رهبري را قبول دارند، اعلام كردند كه تا حدي پاسخ سوالات خود را گرفته‌اند و تصميم نهايي خود را به زودي اخذ خواهند كرد.


بر اثر تشديد فشارها مدير مسئول روزنامه اعتماد ملي به دادسراي کارکنان دولت احضار شد

۶ تير ۱۳۸۸ ساعت ۱۰:۲۳

سحام نيوز: به گزارش خبرنگار ما مدير مسئول روزنامه اعتماد ملي براي پاسخ گويي در خصوص پرونده هاي مفتوح روزنامه اعتماد ملي به دادسراي کارکنان دولت و مطبوعات احضار شد.
محمدجواد حق شناس طي روزهاي سوم، چهارم و ششم ماه جاري براي پاسخ گوي به سوالات مطرح شده در اين دادسرا حضور پيدا کرد.// سعيده ساعدي


شوراي نگهبان هيئت ويژه پيگيري شکايات معترضين تشکيل مي‌دهد

عباسعلي کدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان با اعلام اين خبر افزود:« شوراي نگهبان با توجه به تمديد مهلت رسيدگي به شکايات مربوط به انتخابات رياست جمهوري به مدت ۵ روز، تصميم به تشکيل اين هيئت ويژه گرفته است.» به گزارش سايت تابناک، اعضاي اين هيئت ويژه عبارتند از: آقايان ابوترابي، دري نجف آبادي، حدادعادل، ولايتي و رحيميان که به اتفاق نمايندگان کانديداها به بررسي شکايات مربوط به انتخابات دوره دهم رياست جمهوري مي‌پردازند. اين افراد وابسته به طيف اصول‌گرايان حامي آيت‌الله خامنه‌اي هستند. آيت‌الله خامنه‌اي در مناقشه بر سر نتايج انتخابات، جانب محمود احمدي‌نژاد را گرفته‌ است.

دويچه وله


درباره حضور نماينده در هيأت ويژه شوراي نگهبان؛‌ كروبي هنوز تصميم نگرفته است

 مهدي كروبي تاكنون تصميمي درباره حضور يا عدم حضور نماينده خويش در هيأت ويژه شوراي نگهبان نگرفته است. يك مقام آگاه در گفت‌و‌گو با ايلنا، ضمن اعلام اين مطللب افزود: بررسي‌ها درباره پيشنهاد جديد شوراي نگهبان در حال انجام است و تا عصر امروز تصميم نهايي كروبي در‌ اين‌باره اتخاذ و اعلام خواهد شد.

ايلنا


دبير مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم:
برخي افراد معرفي‌شده براي هيات ويژه، بي‌طرف نيستند

يك قاضي نبايد قبلا طرف كسي را گرفته باشد/ هيچ ايرادي ندارد كه موضوع انتخابات به مجمع تشخيص برود / امكان دارد موسوي با پيشنهاد اضافه كردن چند نفر به تركيب هيات فعلي با آن همكاري كند.

 دبير مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم با اشاره به تشكيل هيات ويژه نظارت توسط شوراي نگهبان، تاكيد كرد: معتقدم در اين هيات بايد افراد بي‌طرف و آشنا با مباحث حقوقي و قانوني حضور داشته باشند، در حالي كه برخي از افراد معين شده براي اين هيات، داراي اين خصوصيات نيستند.
سيد حسين موسوي تبريزي در گفت‌وگو با ايلنا با بيان اين مطلب افزود: برخي افراد معرفي شده جهت حضور در اين شورا مناسب هستند، اما بعضي ديگر مانند حداد عادل كه در تلويزيون به نفع يكي از نامزدان سخنان ناعادلانه‌اي گفت، داراي مشخصه بي‌طرفي نيستند، اين افراد مي‌خواهند داوري كنند، در حالي كه يك قاضي نبايد قبلا طرف كسي را گرفته باشد.
وي با تاكيد بر اينكه براي رسيدگي به شكايات مطرح شده در انتخابات بايد يك شوراي حكميت مورد قبول شوراي نگهبان و نامزدان تشكيل شود، تصريح كرد: در مجمع محققين و مدرسين هم نظر ما اين بود كه يك گروه بيطرف عادل بايد وارد قضيه شود و امكان دارد كه موسوي با پيشنهاد اضافه كردن چند نفر به تركيب هيات فعلي با همكاري با اين هيات موافقت كند.
موسوي تبريزي با انتقاد از سخنان ديروز خطيب جمعه تهران مبني برعدم ابطال انتخابات، تصريح كرد: ممكن است رسيدگي شكايات به نتايجي چون ابطال انتخابات يا برگزاري مرحله دوم بكشد و چنين قضاوت‌هايي قبل از رسيدگي، موجب ايجاد شك و ترديد در جامعه مي‌شود.
دبير مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم در پاسخ به سوالي درباره امكان ايفاي نقش مجمع تشخيص مصلحت نظام در قضيه انتخابات، با اشاره به اينكه طبق قانون، رهبري معضلات نظام را كه از مجاري قانوني حل نمي‌شود، به اين مجمع واگذار مي‌كند، اظهار كرد: هيچ ايرادي ندارد كه موضوع انتخابات به اين مجمع برود، زيرا تمام افراد حاضر در آن از مقامات نظام از جمله اعضاي شوراي نگهبان يا منصوبين رهبري هستند و لذا نظر مجمع تشخيص مي‌تواند مورد قبول همگان باشد.
ايلنا


محسن رضايي: حضور نماينده‌ام در هيأت ويژه، مشروط به حضور نماينده ساير كانديداهاست

اميد است حجت الاسلام کروبي و مهندس موسوي نيز با مشارکت و معرفي نماينده خود به هيأت ويژه در راستاي رفع ابهامات و شبهات انتخابات و ايفاي حقوق ملت، فرصت بوجود آمده را مغتنم شمارند.

ايلنا: محسن رضايي در نامه‌اي به دبير شوراي نگهبان، ضمن تشکر از تشکيل هيأت ويژه رسيدگي به شکايات انتخاباتي، خواستار مشارکت موثر ديگر کانديداها در اين روند قانوني شد.
به گزارش ايلنا، متن اين نامه بدين شرح است:
حضرت آيت الله جنتي
دبير محترم شوراي نگهبان
با سلام و احترام؛
بدواً لازم مي‏دانم تمديد مهلت رسيدگي به شکايات انتخابات دوره دهم رياست جمهوري که از پيشنهادات قبلي اينجانب بود، تشکر کنم.
اظهارات سخنگوي شوراي محترم نگهبان در بخش خبري ساعت 21 سيما در مورخ جمعه 5/4/88 مبني بر تصميم آن شوراي محترم در تشکيل هيأت ويژه رسيدگي به شکايات نامزدهاي انتخابات دوره دهم رياست جمهوري، هرچند اعلام آن ديرهنگام بود ولي اقدامي پسنديده است که اين جانب از آن استقبال کرده و نماينده خود را مشروط به حضور ديگران در آن شرکت مي‌دهم.
بديهي است هيأت ويژه با حضور نمايندگان همه کانديداها و بررسي جامع همه شکايات و اعتراضات مي‏تواند راه برون رفت مناسبي از وضع موجود باشد.
اميد است، حضرت حجت الاسلام و المسلمين جناب آقاي کروبي و جناب آقاي مهندس موسوي نيز با مشارکت و معرفي نماينده خود به هيات ويژه در جهت رفع ابهامات و شبهات انتخابات و ايفاي حقوق ملت، فرصت بوجود آمده را مغتنم شمارند، چرا که پيگيري فردي هرچند که ممکن است براي احقاق حقوق فردي موثر باشد اما نمي‏تواند جامعيت لازم جهت ايفاي حقوق همه ملت را در بر داشته باشد و به همين دليل بود که اينجانب از پيگيري شکايات قبلي صرف‌نظر کرده بودم.
و من الله توفيق
محسن رضايي


آيت الله موسوي اردبيلي: نبايد با استفاده از قوه قهريه اعتراضات مردم را ساكت كنيم

اتفاقاتي که در اين انتخابات رخ داد متأسفانه موجب تضعيف نظام شد در حالي که به راحتي امکان آن وجود داشت که قضايا حل شده و در يک مسير منطقي قرار گيرد.

ايلنا: اعضاي شوراي نگهبان در ديدار با آيت الله موسوي اردبيلي گزارشي از روند نظارت شوراي نگهبان بر انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري و همچنين بررسي اعتراضات برخي از کانديداها را ارائه دادند و خواهان رهنمودهاي مرجعيت ديني شدند.
به گزارش ايلنا، آيت الله موسوي اردبيلي ضمن اشاره به اين که مسئولين محترم انتخابات در برابر مردم مسئول مي‌باشند،گفت: «اتفاقاتي که در اين انتخابات رخ داد متأسفانه موجب تضعيف نظام شد در حالي که به راحتي امکان آن وجود داشت که قضايا حل شده و در يک مسير منطقي قرار گيرد.»
وي تصريح كرد: «بايد اشکالاتي را که معترضين به انتخابات وارد مي‎کنند از آنها بشنويد و بخواهيد که آنها را کتباً و همراه با استدلال‌هاي منطقي ارائه دهند. بايد اجازه دهيد که مردم حرف خود را بيان نمايند. هر اشکالي که وارد بود بايد آن را قبول کرد و هر اشکالي که وارد نبود بايد پاسخ آن به نحو مستدل و منطقي بيان شود.»
آيت الله موسوي اردبيلي ضمن ابراز ناراحتي از خشونت‌هاي رخ داده و با بيان اين مطلب که پاسخ‌ها بايد به گونه‎اي باشد که مردم را قانع سازد نه اين که بدون تفاهم و با قوه قهريه بخواهيم اعتراض را ساکت نماييم، خاطرنشان كرد: «شوراي نگهبان بايد به نحوي جواب اين اعتراضات را بدهد که در معرض اتهام قرار نگيرد.»
وي در ادامه افزود: «مطالب خود را با مردم در ميان بگذاريد و اجازه دهيد مردم در مورد آن قضاوت نمايند. از معترضين بخواهيد که مطالب خود را مکتوب نمايند و آن را با مردم در ميان بگذارند و شما نيز پاسخ آنها را در برابر افکار عمومي بيان نماييد. از اين که مردم از اين مطالب مطلع شوند نهراسيد. چنانچه مطلب حقي گفته شد آن را بپذيريد و اگر مطلب باطلي عنوان شد پاسخ آن را به نحو منطقي بيان نماييد.»
آيت الله موسوي اردبيلي ضمن بيان اين مطلب که بايد اين اعتراضات را از سطح خيابان‌ها به مجاري طبيعي آن بازگرداند و امنيت را در جامعه تأمين کرد،گفت: «راه جلوگيري از کشانده شدن اعتراضات به خيابانها اين است که مجرايي جهت بيان اعتراضات معترضين قرار داده شود. بايد اجازه داد که مطالب از طريق صدا و سيما يا اجتماعات قانوني مطرح شود و پاسخ آنها نيز از طريق وسائط ارتباط جمعي به سمع و نظر مردم رسانده شود. مطمئن باشيد که کلام منطقي از جانب مردم مقبول واقع خواهد شد و کسي که بدون منطق صحبت کند مقبوليت نخواهد يافت.»
در پايان آيت الله موسوي اردبيلي (مد ظله) براي حل مشکلات موجود دعا فرمودند.
در اين ملاقات حجت الاسلام کعبي و آقايان کدخدايي و مغيثه گزارشي از روند نظارت شوراي نگهبان بر انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري و همچنين بررسي اعتراضات برخي از کانديداهاي محترم ارائه دادند.

 

تنها مطالب و مقالاتي که با نام جبهه ملي ايران - ارو‌پا درج ميشود نظرات گردانندگان سايت ميباشد .